Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Pyts
#576816
Hoi Allemaal,

Voordat ik Sylvia weer helemaal suf msn ;D, stel ik hier mijn vraag maar. Ik ben niet lui aangelegd, heb positieve energie voor alles, maar na uren zoeken hier, geef ik de moed op. Wie wil mij even helpen?

Dit ligt er in mijn vriezer: kippenorgaan, geitenrib, koolvis, kippennek, hertenhart, lamsnek en een heleboel Carnibest natuur. (en frikandellen en pizza, maar dat terzijde)

Daarnaast heb ik eieren, tonijn en yoghurt in huis.

Wat hier nog meer omscharreld is een Vizsla van 8 weken, van een dikke 7 kilo. En een Engelse cocker van 2 jaar van 12 kilo.

Ik wil heel graag meer gaan barfen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. :-\ Volgens mij heb ik alle ingrediënten wel zo'n beetje om de boel wat meer over te zetten. Naast de CB kan er qua percentages en voedingswaarde weinig mis gaan lijkt me.

Ravasz eet 3 keer per dag, hij is dus CB, kippennekken, diverse soorten spiervlees en waarschijnlijk pens gewend. Fré eet 1x per dag, meestal 3 keer per week alleen goed bevleesde ribben en dat wat ik heb liggen aan spiervlees. Ongeveer 250 gram totaal. De overige 4 dagen eet ze ongeveer 330 gr. CB actief.

Beide honden zijn mooi op gewicht, mooi slank.

Zou iemand op dit forum mij willen helpen aan een weekmenu??

Vanaf volgende week heb ik ook haaskarkassen en eendenekken.

(ik kan waarschijnlijk ook aan zalmkoppen en pens komen, maar uiteraad wil ik ook best naar de supermarkt/slager/poelier/islamiet)

Wie o wie wil me op weg helpen???!!!
#576839
Goed streven van je, om meer te gaan barfen.
Ik zou zeggen: lees eens in het menuutjes-gedeelte, daar staan echt ontzettend veel menu's.
Tegen de tijd dat je de helft gelezen hebt kun je een menu wel dromen ;)
#576848
Nou ja, vergeet ik de helft van mijn bericht te schrijven 8) 8)

Ik mis nog lever in je menu, dat is toch wel belangrijk. Ben je van plan om helemaal van de CB af te stappen? Dan zou ik niet teveel orgaanvlees bijvoeren.
En als vis zou ik voor vette vis kiezen in plaats van koolvis (koolvis kun je rustig voeren hoor, alleen is vette vis gezonder)

Ook zou ik proberen aan pens te komen.

Wil je ook groentes gaan voeren?

En af en toe een beetje biogarde, een eitje of wat koudgeslingerde honing is ook een supergezond extraatje voor je hond!
#576850
Heel eerlijk gezegd ben ik van mening dat je toch wel dusdanig veel kennis van het zelf samenstellen nodig hebt zodat je zelf een menu kunt samenstellen. Zeker met een pup.... Ik wil je natuurlijk met alle liefde een beetje op weg helpen, maar ik ben bang dat als je de principes zelf niet begrijpt, je fouten kunt gaan maken en met een pup is dat disastreus. Bovendien groeit de pup en moet je iedere keer weer een beetje meer voer gaan geven en toch zorgen dat je menu in verhouding blijft. Waardoor je toch zelf een beetje moet kunnen gaan rekenen.... Het is wel handig om de Barf Rekenhulp te downloaden van BarfClub!

Maar OK, ik ga even beginnen met wat voorbeeldjes voor de pup. Een pup van 8 weken en 7 kilo zwaar: ik zou die een procent of 7 van het lichaamsgewicht te eten geven. Dat komt neer op een 490 gram per dag. En dat komt neer op 3430 gram per week.

Als je een pup ongeveer 50% vleesbot wilt geven en 15% groentemix en 10% orgaanvlees en 20% spiervlees, dan zou dit per week neerkomen op:

1720 gram vleesbotten
510 gram groentemix
340 gram orgaanvlees
860 gram spiervlees

Ik heb 10% orgaanvlees gerekend. Normaal doe ik 15% maar jij voert ook nog versvlees. Dat bevat ruim orgaanvlees, dus vandaar dat ik wat minder neem.

Ik zou zelf aan een pup iedere dag iets van vleesbot geven. Dus, als je 1720 gram vleesbotten deelt door 7 (dagen), dan is dat : 245 gram vleesbot per dag.

Als je iedere dag iets van groentemix geeft, dan is dat 510 gram groente, gedeeld door 7 (dagen) = 70 gram groentemix per dag.

Als je 2 keer per week iets van orgaanvlees wilt geven, dan is dat 340 gram orgaanvlees, gedeeld door 2 = 170 gram per maaltijd, 2 keer per week.

Als je 5 keer per week iets van spiervlees wilt geven, dan is dat 170 gram per maaltijd, 5 keer per week.

Je kunt dit over 3 maaltijden per dag verdelen:
1 vleesbot maaltijd
2 orgaanvlees of spiervleesmaaltijd met groentemix

Of:
2 vleesbot maaltijden
1 orgaanvlees of spiervleesmaaltijd + groentemix

Nou, geitenrib, kippennek, lamsnek, haaskarkas en eendennekken zijn vleesbotten. Ik vermoed dat je 8 weken oude pup nog geen botten gewend is en ook de grotere botten nog niet weg krijgt. Alleen kippennek is voor een weekje prima, maar daarna moet je toch ook echt anderevleesbotten gaan voeren. Eendennekken en haaskarkas voldoen daar perfect voor! Zacht genoeg voor je pup! Je kunt dus 1 per dag een maaltijd van vleesbotjes geven.

Behalve koolvis (dat moet je niet vaker als 1 keer per week geven) zie ik geen spiervlees op je lijstje staan. Ik denk wel dat je dat nodig hebt.... Dus als je runderkopvlees kunt aanschaffen, dan zou dat mooi zijn. Het mooiste is als je nog 1 vleessoort erbij weet te scoren. Lamsvlees of geitenvlees ofzo.

Kippenorgaan, hertenhart en pens is dus orgaanvlees. Ik denk dat je tenminste 1 keer per week ook wat lever moet geven. Zit dat erbij, bij de kippenorgaan?

Tja, nu heb ik natuurlijk een 100% barf-menu voor je pup uitgerekend... Ik weet niet hoe vaak je versvlees wilt gaan geven? Als je de helft versvlees wilt geven en de andere helft zelf samengesteld, dan kun je bovenstaand gewoon door de helft delen.

Dat is dan: 245 gram versvlees per dag en 245 gram zelf samengesteld.

Dat zelf samengestelde deel komt dan neer op:
860 gram vleesbot
260 gram groentemix
170 gram orgaanvlees
430 gram spiervlees

Dan kun je dus voeren per dag:
245 gram versvlees
120 gram vleesbot
35 gram groentemix
85 gram vlees of orgaanvlees (twee keer per week orgaanvlees en vijf keer per week spiervlees).

Je zou dit dus over 3 maaltijden per dag kunnen verdelen:
1 versvleesmaaltijd
1 vleesbot maaltijd
1 spier of orgaanvleesmaaltijd + groentemix

Overigens, je moet bovenstaande zien als een leidraad. Je hoeft niet op de gram nauwkeurig te voeren. Je hoeft zelfs niet iedere dag even grote maaltijden te voeren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 24 jun 2006, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#576893
Heel erg bedankt, hier kan ik echt wat mee. :)

Ik heb echt zoveel doorgelezen hier, heb ook heel veel menu's bekeken, maar alles opgeteld moet je op zoveel dingen letten ( gram cb voor pup, welke botten voor pup, hoeveel gram van dit en hoeveel gram van dat, wat moet fré erbij eten, hoeveel procenten van dit en dat en ligt het in mijn vriezer...) bovendien wil ik voor geen goud dat die kleine iets tekort komt. En dan ligt het in die vriezer en dan moet je net ff dat duwtje in de rug hebben, voor je van de 'hoge' durft. ;) Dat rekenen dat snap ik wel, maar met de verhouding naar gelang lichaamsgewicht e.d. daar zit ik steeds over te dubben.

Ravasz is kippennekken gewend, maar naast kip en haas, kan hij dan ook een geitenribje eten??

Ik heb zojuist anderhalve kilo kippenorganen gehaald, 500 gram maag, 500 gram hartjes en 500 gram lever. Las echter ergens anders weer dat lever laxeert...Maar dat moeten ze dus wel minimaal eens per week eten?

Ik wil de pup op 50% kvv 50% barf krijgen. Als ik dan gewend ben aan de rekenhulp en alle tips en trucs stap ik naar alle waarschijnlijkheid helemaal over.

Ik heb hier een slachthuis in de buurt, daar zou ik dus runderkopvlees en pens kunnen halen. Laatst had ik hertensnippers maar dat vond fré niet lekker. Terwijl alles wat nieuw aan barf is erin gaat als koek.

Zalmkoppen zal ik deze week proberen te krijgen.
Laatst gewijzigd door Pyts op za 24 jun 2006, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#617608
Janna schreef: Hoi Lizzy, je schrijft dat je maar één keer p/w koolvis mag geven. Geldt dat voor elke hond of alleen voor een puppie?
En zou je ook de reden aan kunnen geven?
Allvast bedankt!
Heel eerlijk gezegd vind ik koolvis/witvis niet zoveel toegevoegde waarde hebben voor de hond. Het is niet zo rijk aan voedingsstoffen. Ik vind eerlijk gezegd hele, vette vissen (zoals sardien en makreel) waardevoller. Maar ook dat zou ik weer niet vaker als een keer of 2 per week geven, puur gevoelsmatig.
#617618
Hoi Pyts!

In de menu rubriek heb ik ook veel vragen gesteld over menu en puppy. Mijn malamute is nu 21 weken oud en ook ik ben beginner op het barfgebied. Misschien heb je wat qua info aan de vragen en suggesties rond de menu's die ik heb neergezet?

Rachel.
#617706
Heel eerlijk gezegd vind ik koolvis/witvis niet zoveel toegevoegde waarde hebben voor de hond. Het is niet zo rijk aan voedingsstoffen. Ik vind eerlijk gezegd hele, vette vissen (zoals sardien en makreel) waardevoller. Maar ook dat zou ik weer niet vaker als een keer of 2 per week geven, puur gevoelsmatig.
Bij katten is het zo dat ze niet meer dan 1 a 2 keer per week bepaalde vis rauw mogen, omdat het vitaminen afbreekt ( ik dacht vitamine B1 ), misschien is dat bij honden ook zo ?

Even googlen :

Dit vond ik op dierenartsonline :
Vitamine B-complex
Wanneer een kat veel ongekookte vis eet zal een van de vitamines uit deze groep -  thiamine - worden afgebroken door een enzym uit de rauwe vis. 
Omdat dit enzym onwerkzaam wordt door verhitting moet vis dan ook altijd gekookt gegeven worden.
Katten die veel rauwe vis eten hebben vaak geen eetlust meer, worden mager en hebben soms hartafwijkingen. In een later stadium krijgen ze spierkrampen en verlammingen.
Voor het extra verstrekken van vitamine B complex kun je de dierenarts of de website raadplegen.
En dit op het cana corso forum :
Vis
Evenals vlees is vis ook rijk aan eiwit, terwijl de biologische waarde in de regel nog wat hoger is. Pool- en eskimohonden leven vrijwel geheel van vis, zij het, dat zij de vis in het geheel krijgen. Uit de darmen halen zij koolhydraatrijke voedingsmiddelen. Rauwe zoetwatervis rauwe haring bevatten thiaminase, dat het thiamine (vitamine B) vernietigt. Men dient deze vissoorten te koken.
Viskoppen dient men met de nodige voorzichtigheid te voeren. Er kunnen nog wel eens vishaken in de bek steken.
Zo te zien geld het dus alleen voor haring en zoetwatervis  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door