Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#616906
Zoals jullie weten heeft Shanden , mijn reu tijden terug toen ik nog brokken gaf, last gehad van Struviet...blaasgruis dus.
Ik heb toen op advies van Lizzy een afspraak gemaakt met Tannetje, en zijn in overleg over gestapt op vers voer, met toevoeging van Cranberry en Appelazijn.
Het is toen verdwenen, super de luxe dus!
Maar nu het volgende....ik blijf altijd zijn zuurtegraad meten eens in de zoveel tijd, en omdat ik vond dat hij weer vrij veel plaste dacht ik dat het weer eens gemeten moest....SCHRIK! het was  PH7,5...dit is dus weer niet goed, het moet toch zeker 6,5 zijn....wat nu?
Kan ik nu uit mezelf weer cranberry en appelazijn gaan geven of moet ik naar de arts...mijn eigen dierenarts gaat natuurlijk beginnen over brokken enzo dus daar bereik ik dan weinig mee..wat denken jullie?
Door Lizzy
#616912
Vreemd, dat het weer terug is. Ik zou weer cranberry gaan geven. Even kijken of je zelf de pH waarde naar beneden krijgt. Maar, er is ook een kans dat je hond een blaasontsteking heeft, dus als de pH waarde niet zakt, zul je wel naar de DA moeten voor een AB.
Door Daisy75
#616913
Lizzy schreef: Vreemd, dat het weer terug is. Ik zou weer cranberry gaan geven. Even kijken of je zelf de pH waarde naar beneden krijgt. Maar, er is ook een kans dat je hond een blaasontsteking heeft, dus als de pH waarde niet zakt, zul je wel naar de DA moeten voor een AB.
Oh ja idd blaasontsteking kan natuurlijk ook nog...dan plassen ze vaak maar wel kleine beetjes he? Dat doet hij nu ook.
Bij die gruis toen plaste hij ook regelmatig maar dan stond ie soms een half uur met zn poot omhoog omdat het zo moeilijk ging....zal ik maar even plasje brengen ter controle dan, en als het dan gruis blijkt laat ik hem 9de DA)niets doen maar ga ik weer met de cranberry enzo aan de gang, en wanneer het ontsteking is kan ik een kuurtje mee nemen, is dat een idee?
Komt dat niet vaak voor dan Lizzy dat het terug komt?
Door Daisy75
#616916
Ik ga vanmiddag meteen even naar de dierenarts Lizy, even urine laten testen..zal mij benieuwen of het weer gruis is of niet, brr spannend.
Door Lizzy
#616921
Ik zou zeker ook vitamine C geven. Al is het maar om de weerstand te verhogen. Sommige honden lijken wel vatbaarder dan andere, voor struviet/blaasontsteking. Hoe dat komt: weet ik niet. k weet wel dat ze van sommige honden een echo maken van de blaas om te kijken of er soms afwijkingkjes in het urine systeem gevonden kunnen worden, maar ik denk niet dat dit al overwogen hoeft te worden in het geval dat het nu 1 keer terugkeert.
Door Daisy75
#616929
Lizzy schreef: Ik zou zeker ook vitamine C geven. Al is het maar om de weerstand te verhogen. Sommige honden lijken wel vatbaarder dan andere, voor struviet/blaasontsteking. Hoe dat komt: weet ik niet. k weet wel dat ze van sommige honden een echo maken van de blaas om te kijken of er soms afwijkingkjes in het urine systeem gevonden kunnen worden, maar ik denk niet dat dit al overwogen hoeft te worden in het geval dat het nu 1 keer terugkeert.
Nee idd....oke ik zal weer alles gaan geven, heb alles nog staan en alles nog goede datum...kun jij me nog eens vertellen wat de hoeveelheden waren ongeveer...ik heb troebele appelazijn, cranberry capsules(met van die poeder erin) en vit C.
1 cranberry Capsule is 200 mg voor mens word aangerden 1 tot 3 capsules per dag, een vitamine C capsule is 1000Mg (absorbine zure vit C van de natuurwinkel) voor mens word aangeraden 3 per dag, dat is 3000Mg.
Dus voor de hond halveren ofzo? of gewoon 1 vitc per dag  en 2 cranberry ofzoiets?
Ik weetb niet zo goed meer wta ik deed...maar dit alleen als het gruis is he...de vitamine C zowiezo geven zeg je, bedoel je dan voor altijd, misschien wel wijsheid? Ik hoor het graag...
Door Lizzy
#617002
KayleighShanden schreef: Nee idd....oke ik zal weer alles gaan geven, heb alles nog staan en alles nog goede datum...kun jij me nog eens vertellen wat de hoeveelheden waren ongeveer...ik heb troebele appelazijn, cranberry capsules(met van die poeder erin) en vit C.
1 cranberry Capsule is 200 mg voor mens word aangerden 1 tot 3 capsules per dag, een vitamine C capsule is 1000Mg (absorbine zure vit C van de natuurwinkel) voor mens word aangeraden 3 per dag, dat is 3000Mg.
Dus voor de hond halveren ofzo? of gewoon 1 vitc per dag  en 2 cranberry ofzoiets?
Ik weetb niet zo goed meer wta ik deed...maar dit alleen als het gruis is he...de vitamine C zowiezo geven zeg je, bedoel je dan voor altijd, misschien wel wijsheid? Ik hoor het graag...
Vitamine C: je moet kijken wanneer hij diarree krijgt. Met een beetje mazzel is dat pas bij 1000 a 1500 mg per dag. Ik vind voor deze maat hond 1000 a 1500 en zelfs 2000 mg acceptabel, zolang hij er geen diarree van krijgt dus. Cranberry: de helft van de mensendosering. Dus ik zou beginnen met 1 capsule per dag. Appelazijn: weet ik niet.... :-[.

Qua vitamine C bedoelde ik dat je dat nu moet geven. Tijdelijk dus. Je had het over cranberry + appelazijn en ik denk dat vitamine C erbij ook goed is, al is het maar voor de opbouw van de weerstand. Eventueel zou je ook Echinacea Extra Forte van Bloem erbij kunnen geven als blijkt dat hij een ontsteking heeft.
Door Daisy75
#617073
Lizzy schreef: Vitamine C: je moet kijken wanneer hij diarree krijgt. Met een beetje mazzel is dat pas bij 1000 a 1500 mg per dag. Ik vind voor deze maat hond 1000 a 1500 en zelfs 2000 mg acceptabel, zolang hij er geen diarree van krijgt dus. Cranberry: de helft van de mensendosering. Dus ik zou beginnen met 1 capsule per dag. Appelazijn: weet ik niet.... :-[.

Qua vitamine C bedoelde ik dat je dat nu moet geven. Tijdelijk dus. Je had het over cranberry + appelazijn en ik denk dat vitamine C erbij ook goed is, al is het maar voor de opbouw van de weerstand. Eventueel zou je ook Echinacea Extra Forte van Bloem erbij kunnen geven als blijkt dat hij een ontsteking heeft.

Dat je dat van die appelazijn niet weet is geen ramp hoor Lizzy, je weet al genoeg ja toch haha.

Ik ben net bij de arts geweest, en ja idd weer struviet, PH8!!..ik was er al bang voor.

Hij begon meteen weer over blaasgruis brokken bla bla...ik heb geweigerd en hem erop gewezen dat Shanden de eerste 3 jaar diaree heeft gehad door brokken...oke dat wilde hij wel aannemen van me (hij was er zelf bij al die jaren) en was het er mee eens dat ik dan weer zelf aan de gang ging met cranberry enzo...omdat dit vorige keer ook geholpen heeft.
De dierenarts zei dat het misschien wijsheid was om die Cranberry altijd te blijven geven en volgens mij kan dat idd geen kwaad, toch?
Over een maand wil hij me wel terug zien, ik vond dat hij wel netjes reageerde en me niets opdrong gelukkig, hij weet ondertussen dat ik niet dwars ben maar gewoon het beste voor heb met mijn dieren en heb hem verteld dat ik onder geen beding meer op brokken over stap, punt uit.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#617216
Ik heb hetzelfde probleem met m'n kat,zelfs met vit.C,cranberry en appelazijn blijft de PH aan de hoge kant.Als we zouden stoppen heeft hij  zo weer struviet,ben zelf nog aan't dubben of ik misschien toch tijdelijk DA-voer zal geven om de Ph nog lager te krijgen,momenteel heeft hij geen klachten in ieder geval,ik hoop dat jouw hond ook weer snel opknapt door alle verzurende middeltjes,laat hem in ieder geval veel drinken,da's ook heel goed bij struviet en blaasontsteking!
Door Daisy75
#617557
Miekie schreef: Ik heb hetzelfde probleem met m'n kat,zelfs met vit.C,cranberry en appelazijn blijft de PH aan de hoge kant.Als we zouden stoppen heeft hij  zo weer struviet,ben zelf nog aan't dubben of ik misschien toch tijdelijk DA-voer zal geven om de Ph nog lager te krijgen,momenteel heeft hij geen klachten in ieder geval,ik hoop dat jouw hond ook weer snel opknapt door alle verzurende middeltjes,laat hem in ieder geval veel drinken,da's ook heel goed bij struviet en blaasontsteking!
Ja ik weet het gelukkgi drinkt hij genoeg....bedankt.
Ik peins er niet over om weer over te gaan op brokken, ik heb al mail contact gehad met Tannetje en die vond idd dat ik gewoon weer met cranberry en vit c en appelazijn aan de gang kon gaan dat het weer over moest gaan en  zo nu en dan een kuurtje cranberry om het op peil te houden wat blijkbaar erg nodig is bij hem.
Bij een kat heb ik geen idee of dat het zelfde werkt, maar misschien een idee om ook eens contact op te nemen met dokter Tannetje de koning?
Sterkte in ieder geval!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door