Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door racer
#615416
hallo,

ben nieuw hier maar lees al een tijdje mee.

Heb een franse bulldog, gyzmo, van bijna 10 maand oud.
Toen we ze net hadden kreeg ze puistjes op haar buik, we gaven eukanuba puppy (meegekregen van fokker) de DA raadde aan om Hill's te geven.
alles ging goed tot een paar weken geleden. de puistjes kwamen terug en heel erg.

kreeg shampoo mee (pyoderm) en dog eczem. het hielp wel maar de puistjes blijven, ook op haar rug vind ik grote schilfers.
gisteren terug naar de DA geweest.
die raadt aan om toch maar hypoallergene voeding te geven twee maand en dan uit te zoeken wat het juist is. er werd al tweemaal wat afschraapsel van haar huid onderzocht, en niks verdachts gezien. momenteel heeft ze me prednisolon meegegeven en moet ik gyzmo twee maal per week wassen  >:(

Ik ben al een tijdje aan het denken om over te stappen naar versvoer. maar wat zou ik dan het best geven ? moet ik toch eerst uitzoeken aan wat ze juist allergisch is ? of wat proberen met versvoer ?  :-X
Door pallas
#615552
Ik zou je aanraden om een kvv te kiezen met een eiwitbron die je hond nog niet gehad heeft , bv. carnibest eend/rijst. Deze kvv wordt wel vaker gebruikt voor hondne met een allergie. Dan heb je de grootste kans dat het goed gaat. Je hond kan wel wat meer gaan ontgiften dus rustig aan en niet meteen schrikken als het juist wat minder goed lijkt in het begin. Als het heel goed gaat dan kan je ook weer andere eiwitbronnen uitproberen.

Mocht het toch niet lukken , dan maar weer terug naar de da en verder laten zoeken (gisten, schimmels of huidmijten)
Door Antonia
#615602
Het valt me op dat er meer mensen zijn op Barfplaats met Bulldogjes die allergie- huid en vachtproblemen hebben. Is dat een gevoeligheid die in dit ras vaker voorkomt?

Ik zou als het om mijn hond ging niet eerst het een en dan het ander dan, maar voor een 2-sporen aanpak kiezen. Dus én de brokken de deur uit overgaan op vers, én tegelijkertijd uitzoeken waar mijn hond op reageert.
Bij de overschakeling op vers zou ik kiezen voor een bron die de hond nog niet eerder heeft gehad, dus ook geen granen en rijst. Als hij reageert op granen en je blijft een kant en klaar voer geven waar bijvoorbeeld rijst in zit, dan wordt het probleem echt niet minder.
Ik denk dat ik in jouw situatie zou gaan voor zelf samenstellen. Dat klinkt moeilijker dan het is. En als je dat wilt dan kan je vanuit het forum alle ondersteuning verwachten die je nodig hebt.
Door Lizzy
#615854
Als je hond nog geen vers eet, dan zou ik ze direct overzetten op vers. Persoonlijk zou ik gewoon een normaal versvoer geven van een ordentelijk merk. Zelf zou ik niet kiezen voor een eiwitbron die je hond nog nooit eerder heeft gehad. Om de reden dat verhit eiwit, zoals in brok/blik, nooit vergelijkbaar is met eiwitten uit rauw vlees. Ik zou zelf wel een merk kiezen waar geen mais en tarwe in zit, omdat ik eerder geloof dat honden daar allergisch voor zijn als voor eiwitten. De overschakeling naar vers kan betekenen dat dat de problemen in eerste instantie even wat erger worden. Hoeft niet. Maar als dat wel het geval is: schrik er dan niet van en ga door met dit voer geven. Mocht het niet rap overgaan, kun je altijd nu nog kiezen voor een versvlees met een uniek eiwitbronnetje.
Door Antonia
#615904
Lizzy schreef: Persoonlijk zou ik gewoon een normaal versvoer geven van een ordentelijk merk. Zelf zou ik niet kiezen voor een eiwitbron die je hond nog nooit eerder heeft gehad. Om de reden dat verhit eiwit, zoals in brok/blik, nooit vergelijkbaar is met eiwitten uit rauw vlees. Ik zou zelf wel een merk kiezen waar geen mais en tarwe in zit, omdat ik eerder geloof dat honden daar allergisch voor zijn als voor eiwitten.
Hoi Lizzy,
Als ik je goed begrijp ga je er vanuit dat niet de eiwitten maar de granen de boosdiener zijn. Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt en onder andere daarom stuurde ik aan op zelf samenstellen. In de meeste kant en klare versvleesvoeding zit immers ook graan / rijst verwerkt.
Ik begrijp echter je zin: zelf zou ik niet kiezen voor een eiwitbron die je hond nog niet eerder heeft gehad. Om de reden dat verhit eiwit zoals in brok of blik, nooit vergelijkbaar is met eiwitten uit rauw vlees.
Of eigenlijk: ik snap de beide zinnen wel en ben het er ook 100% mee eens, alleen ik begrijp de relatie tussen de ene en de andere zin niet. Heb ik een black out?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#615935
Antonia schreef: Hoi Lizzy,
Als ik je goed begrijp ga je er vanuit dat niet de eiwitten maar de granen de boosdiener zijn. Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt en onder andere daarom stuurde ik aan op zelf samenstellen. In de meeste kant en klare versvleesvoeding zit immers ook graan / rijst verwerkt.
Ik begrijp echter je zin: zelf zou ik niet kiezen voor een eiwitbron die je hond nog niet eerder heeft gehad. Om de reden dat verhit eiwit zoals in brok of blik, nooit vergelijkbaar is met eiwitten uit rauw vlees.
Of eigenlijk: ik snap de beide zinnen wel en ben het er ook 100% mee eens, alleen ik begrijp de relatie tussen de ene en de andere zin niet. Heb ik een black out?
Ik ben geen Liz, maar hop even door. De  meeste kvv's bevatten rijst, maar geen tarwe of mais en honden reageren veelal veel heftiger op de laatste 2 dan op rijst alleen.
Eiwitverhaal. Ook al heb je kip/lam/eend/olifantbrok gegeven en je hond reageert daar slecht op, dan wil dat niet zeggen dat de hond ook op vers/rauwe  kip/lam/eend/olifant slecht zal reageren. Daarom hoeft ze in dit stadium niet direkt op zoek naar een eiwitbron die nog nooit eerder gegeven is, maar zou ze "gewoon" over moeten stappen op vers zonder granen zoals mais en tarwe. Als de klachten aanhouden kan ze altijd nog overstappen op een eliminatiedieet en dan gaat mijn voorkeur ook altijd uit naar een dieetje die je dan zelf samensteld zodat je dan 100% zeker weet dat je bakje eend, ook enkel eend bevat.
Door Antonia
#615942
Angelique schreef: Ik ben geen Liz, maar hop even door. De  meeste kvv's bevatten rijst, maar geen tarwe of mais en honden reageren veelal veel heftiger op de laatste 2 dan op rijst alleen.
Eiwitverhaal. Ook al heb je kip/lam/eend/olifantbrok gegeven en je hond reageert daar slecht op, dan wil dat niet zeggen dat de hond ook op vers/rauwe  kip/lam/eend/olifant slecht zal reageren. Daarom hoeft ze in dit stadium niet direkt op zoek naar een eiwitbron die nog nooit eerder gegeven is, maar zou ze "gewoon" over moeten stappen op vers zonder granen zoals mais en tarwe. Als de klachten aanhouden kan ze altijd nog overstappen op een eliminatiedieet en dan gaat mijn voorkeur ook altijd uit naar een dieetje die je dan zelf samensteld zodat je dan 100% zeker weet dat je bakje eend, ook enkel eend bevat.
Ja, dat snap ik. Maar het ging mij eigenlijk meer om de regel die er achter aankwam, waarin de reden hiervoor wordt aangegeven. De regel over het verhitte eiwit....
Ik begrijp (en daar ben ik het ook mee eens) dat dat de reden is waarom je vers adviseert en geen brok of blik. Maar ik begrijp niet waarom dat de reden is om niet te kiezen voor een eiwitbron die de hond nog nooit heeft gehad. Misschien lees ik iets niet goed?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#615949
Antonia schreef: Ja, dat snap ik. Maar het ging mij eigenlijk meer om de regel die er achter aankwam, waarin de reden hiervoor wordt aangegeven. De regel over het verhitte eiwit....
Ik begrijp (en daar ben ik het ook mee eens) dat dat de reden is waarom je vers adviseert en geen brok of blik. Maar ik begrijp niet waarom dat de reden is om niet te kiezen voor een eiwitbron die de hond nog nooit heeft gehad. Misschien lees ik iets niet goed?
Een eiwit die verhit is verandert zodanig van structuur dat het goed zou kunnen dat een hond wel slecht reageert op verhitte kip en niet op rauwe kip. Om die reden maakt het dan niet uit watvoor hypolallergene brokken er al gevoerd zijn, als het rauw is is het gewoon een ander verhaal.
Door Antonia
#615959
Angelique schreef: Een eiwit die verhit is verandert zodanig van structuur dat het goed zou kunnen dat een hond wel slecht reageert op verhitte kip en niet op rauwe kip. Om die reden maakt het dan niet uit watvoor hypolallergene brokken er al gevoerd zijn, als het rauw is is het gewoon een ander verhaal.
Okee, nu valt het kwartje. Dank je voor je uitleg.
Door Lizzy
#616327
Ohwww, sorry, ik zie dat ik weer helemaal niet duidelijk was :-[. Ja, ik bedoelde inderdaad, zoals Angelique gelukkig al uit heeft gelegd, dat de structuur van eiwit totaal veranderd wanneer je het kookt. Een hond kan dus heel goed allergisch zijn voor rund in brokken, terwijl als je rauw rundvlees geeft hij er prima op zou kunnen reageren.
Door Antonia
#616335
Lizzy schreef: Ohwww, sorry, ik zie dat ik weer helemaal niet duidelijk was :-[. Ja, ik bedoelde inderdaad, zoals Angelique gelukkig al uit heeft gelegd, dat de structuur van eiwit totaal veranderd wanneer je het kookt. Een hond kan dus heel goed allergisch zijn voor rund in brokken, terwijl als je rauw rundvlees geeft hij er prima op zou kunnen reageren.
Geeft niks, ik heb op dit forum intussen ruimschoots gemerkt dat als je iets niet begrijpt, je het gewoon kunt vragen en er altijd wel iemand is die met een uitleg komt.
En meestal ben je heel duidelijk hoor, het kan ook best liggen aan mijn snapvermogen  ???
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door