Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#615554
Op een ander forum heb ik een discussie met iemand over druiven. Als je onderstaande link moet geloven zijn druiven erg gevaarlijk voor honden en moet je ze absoluut niet aan je hond geven. Nu weet ik wel dat druiven en rozijnen in grote aantallen nierfalen bij een hond kunnen veroorzaken, maar af en toe een druifje kan volgens mij echt geen kwaad :-\. Onze honden krijgen ook weleens een druifje en leven nog steeds ;).
Ik vind dat er in dit stuk wel erg panisch wordt gedaan.

Hoe denken jullie hierover en over het wel/niet geven van druiven?

Oja, de link: http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... b.asp?id=9
#615585
Nitus schreef: Op een ander forum heb ik een discussie met iemand over druiven. Als je onderstaande link moet geloven zijn druiven erg gevaarlijk voor honden en moet je ze absoluut niet aan je hond geven. Nu weet ik wel dat druiven en rozijnen in grote aantallen nierfalen bij een hond kunnen veroorzaken, maar af en toe een druifje kan volgens mij echt geen kwaad :-\. Onze honden krijgen ook weleens een druifje en leven nog steeds ;).
Ik vind dat er in dit stuk wel erg panisch wordt gedaan.

Hoe denken jullie hierover en over het wel/niet geven van druiven?

Oja, de link: http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... b.asp?id=9
Van roken ga je ook niet gelijk dood, maar dat wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Van chocolade eten gaan de meeste honden ook niet gelijk dood, maar ook dat is absoluut niet goed voor een hond. Druiven zijn niet gezond voor een hond. Af en toe een druifje zal voor veel honden misschien geen kwaad kunnen, maar waarom zou je, wetend dat het niet gezond is, het risico nemen door het toch te geven? Er zijn zoveel alternatieven die wel gezond zijn.
#615601
3-5 druiven of 'n paar rozijnen kan geen kwaad.
Maar wanneer er 'n hele tros druiven word gegeten ...dan wel in de gaten houden of laten overgeven.
'n vorige hond van ons heeft 'n keer bijna 'n kilo rozijnen gegeten (zak gestolen) ik wist toen niet eens dat het gevaarlijk kon zijn, maar ze heeft 't meeste zelf uit gekotst toen de rozijnen in de maag gingen zwellen..
.'n paar keer 'n golf van rozijnen die weer op druiven leken.
De volgende dag nog wat diaree gehad, en dat was 't.
Dus geen paniek met 'n paar druiven of rozijntjes.

Oh...wanneer ze hier druiven krijgen....dan bijt ik ze eerst in 2en
want ik ben meer ongerust dat ze in 'n ronde druif stikken dan dat ze er nierfalen van krijgen...  ::)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 15 aug 2006, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#615612
202spots schreef: 3-5 druiven of 'n paar rozijnen kan geen kwaad.
Dus geen paniek met 'n paar druiven of rozijntjes.
Direct in paniek raken van een paar (gestolen) druiven is inderdaad niet nodig, maar zelf geven onder het mom van het is gezond en ze vinden het lekker: nee, dat zou ik niet doen.
#615616
Antonia schreef: Direct in paniek raken van een paar (gestolen) druiven is inderdaad niet nodig, maar zelf geven onder het mom van het is gezond en ze vinden het lekker: nee, dat zou ik niet doen.
Gebeurd niet elke dag,maar wanneer ik zelf druiven eet, dan geef ik er 'n paar.... ik denk niet aan de vitamientjes, 't is alleen voor de gezelligheid en ik geef liever druifies dan 'n chocolaatje of 'n sigaretje ;)
#615630
202spots schreef: Gebeurd niet elke dag,maar wanneer ik zelf druiven eet, dan geef ik er 'n paar.... ik denk niet aan de vitamientjes, 't is alleen voor de gezelligheid en ik geef liever druifies dan 'n chocolaatje of 'n sigaretje ;)
Hoe staat dat in het onderschrift bij je foto? Mijn honden zijn niet verwend, ik ben alleen goed opgevoed? Ik zie het al helemaal voor me: één druifje voor Dory, één druifje voor Cis. een druifje voor (sorry, de naam van je tweede hond ben ik even kwijt).
Je hebt hartstikke gelijk, is ook heel gezellig.
En ook bij mij geen chocolade (voor de honden, wel voor mezelf), geen sigaretje, geen druifjes (voor de honden, wel voor mezelf). De honden geef ik liever een braampje, framboosje, stukje appel, stukje peer, of gewoon een knuffel.
#615639
Antonia schreef: Hoe staat dat in het onderschrift bij je foto? Mijn honden zijn niet verwend, ik ben alleen goed opgevoed?
Mijn Honden zijn niet verwend....ze hebben mij goed getraind...of...ze hebben mij 'n goeie training gegeven  8)
Cissy(Cis) en  El Torro ( Tor ) is die andere  ;)
#615670
202spots schreef: Mijn Honden zijn niet verwend....ze hebben mij goed getraind...of...ze hebben mij 'n goeie training gegeven  8)
Cissy(Cis) en  El Torro ( Tor ) is die andere  ;)
Wij zijn ook volledig getraind door de nollebakmonsters ;D ;D
#615718
Antonia schreef: Van roken ga je ook niet gelijk dood, maar dat wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Van chocolade eten gaan de meeste honden ook niet gelijk dood, maar ook dat is absoluut niet goed voor een hond. Druiven zijn niet gezond voor een hond. Af en toe een druifje zal voor veel honden misschien geen kwaad kunnen, maar waarom zou je, wetend dat het niet gezond is, het risico nemen door het toch te geven? Er zijn zoveel alternatieven die wel gezond zijn.
Ik vind roken vergelijken met druiven eten geen vergelijk, in druiven zitten ook goede dingen (vit. enz) en dat kun je van roken dus niet zeggen. Van knoflook is toch ook bekent dat het in grote hoeveelheden schadelijk is? Toch wordt er niemand afgeraden knoflook aan je hond te geven, het wordt juist gepromoot als zijnde gezond (en dat is het ook).

Zoiets kan er toch ook met druiven aan de hand zijn? Een paar druiven zijn gezond, maar eet je hond er veel van dan is het schadelijk? Denk ook dat je moet kijken naar de grootte van je hond, voor een sjiwawa zijn 2 druiven natuurlijk al heel veel.

Ik zet eerlijk gezegd mijn vraagtekens bij het stuk van de WGH dierenartsen (dat je je hond helemáál geen druiven mag geven, want: GEVAARLIJK). Er wordt op het internet zoveel beweerd, het HOEFT niet allemaal waar te zijn. Misschien zijn WHG dierenartsen wel bang voor een schade claim? Want stèl ze zeggen dat je hond wel een paar druiven kunt geven, en mensen met een heel klein hondje geven na aanleiding daarvan een stuk of 5 grote druiven....
#615719
Ik ken het WGH niet als een stel nekkleppers.... Dus ik denk dat er mogelijk wel wat in zit... Wat te denken van honden die al niet zulke goede nieren hebben? Misschien hebben die wel een mega-probleem, als je ze 5 druiven geeft? Dus in die zin kan ik me voorstellen dat ze schrijven "gewoon niet doen".
#615873
Vayu heeft ook es heerlijk gesmikkeld van een handvol druiven in de tijd dat ik nog niet wist dat dat kwaad kon.Ze raakte vreselijk aan de schijt(heel fijn als je vloerbedekking hebt en je staat op het punt om naar je werk te gaan) dus ik heb toen al de conclusie getrokken dat we druiven beter lekker zelf op kunnen eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door