Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sharpie
#61470
Iemand op een ander forum zegt dat rauwe eieren naast Avidine ook Antitrypsine bevat, Antitrypsine zou de werking tegenhouden van Trypsine, een verterings enzym.
Trypsine zou nodig zijn om de koppelingen tussen Aminozuren los te koppelen.
En dat je daarom eieren hard zou moeten koken.
Verder zou een gekookt ei voor 90% verteerbaar zijn en een rauw ei maar voor 60%.

Weet iemand of dit waar is? want ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in, ik heb er op internet verder niet echt iets over kunnen vinden, behalve deze website: http://www.canecorsonancy.nl/voeding.htm
En daar staat dus bijna letterlijk het verhaal waar deze mevrouw het over heeft, dus hier zal ze haar informatie ook vandaan hebben.
Maar op die website staan juist ook zoveel onzin dingen over voeding, dus weet ik ook niet of het eieren verhaal dan wel klopt ??? ??? ???

P.s. het Avidine verhaal ken ik dus wel, maar het Antitrypsine verhaal niet.
Door Lizzy
#61481
Ik heb me helemaal het apenzuur gezocht maar kan hier NIETS over vinden! Niet in de nieuwere boeken, niet in JdBL of DHont of Donath. Ook niet op 't Internet.

Ergo, Donath schrijft dat gekookte eieren minder goed verteerbaar zijn...

Enne.... persoonlijk vind ik dat stuk over voeding niet echt goed.... (waarbij ik moet opmerken dat deze meneer sommige dingen 1 op 1 heeft overgenomen van Donath...... LETTERLIJK. Maar waarbij hij een aantal conclusies heeft getrokken waarbij mijn wengbrauw automatisch omhoog gaan - neem deze: Er zijn een aantal redenen aan te geven, waarom het de voorkeur verdient om de hond een commercieel hondenvoeder te voeren in plaats van een voer, dat op de traditionele wijze is samengesteld).
Door sharpie
#61483
Ja nou,
dat heb ik dus precies hetzelfde, ik vind het verhaal op die site dus ook voor het grootste gedeelte gel*l :o
En op internet heb ik me ook al het leplazures gezocht, maar kan ik ook niks concreets vinden.
Idd wel dat gekookte eieren moeilijker verteerbaar zijn en sneller allergien zouden veroorzaken dan rauwe eieren.
Ik eet zelf ook rauwe eieren en geef mijn honden rauwe eierdooiers, ze vinden het eiwit niet zo lekker.
Bedankt Lizzy, voor het meezoeken :-*
Laatst gewijzigd door sharpie op do 04 mar 2004, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#61484
sharpie schreef: Ja nou,
dat heb ik dus precies hetzelfde, ik vind het verhaal op die site dus ook voor het grootste gedeelte gel*l :o
En op internet heb ik me ook al het leplazures gezocht, maar kan ik ook niks concreets vinden.
Idd wel dat gekookte eieren moeilijker verteerbaar zijn en sneller allergien zouden veroorzaken dan rauwe eieren.
Ik eet zelf ook rauwe eieren en geef mijn honden rauwe eierdooiers, ze vinden het eiwit niet zo lekker.
Bedankt Lizzy, voor het meezoeken :-*
Whahahaha!!!!! Je brengt het weer lollig ;D!

Maar graag gedaan! Mocht ik nog wat kunnen vinden, ben jij de eerste die het hoort!

Groetjes, Lizzy
Door oebaya
#61491
Dit is wel waar en het geldt voor het eiwit. Het eiwit zou je inderdaad even kort moeten koken. Het eigeel kan je rauw geven. Als je weinig eieren geeft, dan is het voor een keertje niet erg om het hele ei te geven. We hebben het hier tijden terug al eens over gehad en toen heeft Paul Barte dit zo uitgelegd.
gr.
Nicolette
Door sharpie
#61496
;DJa graag, ik heb ook op dat andere forum gevraagd of zij nog meer website's met informatie hierover weet, ik ben benieuwd, dus als ik nog wat hoor dan zet ik het hier ook neer ;)
Door sharpie
#61497
Hoi Nicolette,
wat jij bedoeld is volgens mij de Avidine die in het eiwit zit, maar deze mevrouw had het over Antitrypsine en het zou volgens haar in het hele ei zitten? ::)
Misschien is het wel waar hoor, maar ik kan er gewoon helemaal niks geloofwaardigs over vinden tot nu toe, en ook al zou het waar zijn, dan nog zijn rauwe eieren volgens mij gezonder dan gekookte.
Laatst gewijzigd door sharpie op do 04 mar 2004, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#61605
In mijn twee collegeboekjes over hondenvoeding staat niets over trypsine en antitrypsine (wel over avidine en biotine trouwens).
Als je op het internet zoekt op trypsine en bijvoorbeeld 'inhibition' (remming) dan vind je dat er onderzoek is gedaan naar de invloed op runderen. Er zijn stoffen in eieren die de trypsine remmen bij runderen, maar dezelfde stoffen veroorzaken geen remming bij mensen. Ik zoek nog even verder.
de site: http://www.worthington-biochem.com/TI/default.html
Bij het gedeelte "Ovomucoid"

Als ik het trouwens goed begrijp zitten er ook antitrypsines (of trypsine remmers) in sojabonen....
Gebruikersavatar
Door chooky
#61606
Een heel duidelijk stukje:

"Inhibitors: Trypsin is inhibited by organophosphorus compounds such as diisopropyl fluorophosphate and natural "trypsin inhibitor" from pancreas. Soybean, lima bean, and egg white are sources of inhibitors (see section on Trypsin Inhibitors). Chambers et al. (1974) found silver ion to be a potent inhibitor. Inhibition by benzamidine is reversible (Mares-Guia and Shaw 1965). Other reports on inhibitors include Gaudin and Stevens (1974), Krebs and Jacquot-Armand (1973), Moroi and Yamasaki (1974), Morgan et al. (1974) and Geratz et al. (1975)."
van http://www.worthington-biochem.com/TRY/default.html
Er staat ook iets over 'silver ion' als trypsine remmer. Valt zilverwater hier dan ook onder?
Gebruikersavatar
Door chooky
#61613
Ik heb op diverse sites gevonden dat om een gevolg op de gezondheid te hebben, je wel heel veel eiwit moet consumeren (dus geïsoleerd eiwit) zowel voor het effect van avidine als voor het effect van de trypsineremmers.
Gebruikersavatar
Door chooky
#61639
In alle teksten waarin sprake is van trypsineremmende stoffen, waarschuwt men alleen tegen sojabonen. (ik zag ook een vergelijking van de hoeveelheid trypsineremmende stoffen in verschillende voedingsmiddelen. Ik weet de eenheden niet meer, maar in soja zat 50 ... en in eiwit zat maar 20 ...)
Bij eieren wordt alleen tegen het avidine gewaarschuwd, maar zelfs in de studieboekjes die ik heb wordt gezegd dat de waarschuwing alleen geldt als je extreem veel eiwit zou voeren, zonder het eigeel erbij. In eigeel zit zoveel biotine dat het niet schadelijk is.
Door Lizzy
#61642
Hoi Eva, nou, super bedankt voor al jouw uitzoekwerk!! Echt toppie. Dus, wat doen we met dit verhaal? Gewoon in z'n geheel bombarderen tot "broodje aap"?
Gebruikersavatar
Door chooky
#61772
Lizzy schreef: Hoi Eva, nou, super bedankt voor al jouw uitzoekwerk!! Echt toppie. Dus, wat doen we met dit verhaal? Gewoon in z'n geheel bombarderen tot "broodje aap"?
Geen dank hoor,
Vind het altijd leuk om dingen uit te zoeken en meer te leren over voedsel en hoe alles werkt.
Volgens mij hoeft het verhaal niet echt op de B.A. stapel, ;D, maar is het zeer overdreven. Er zit namelijk wel een kern van waarheid in het verhaal.
- In eiwit zit avidine
MAAR: in het eigeel zit genoeg biotine om de nadelige effecten van deze stof te voorkomen.

- In eiwit zit een trypsine-remmer.
MAAR: deze is in te kleine hoeveelheden aanwezig om nadelige effecten te hebben. Of je moet heel veel eieren gaan voeren.

Ik denk dat er zo vaak voor soja wordt gewaarschuwd omdat dit vaak als een van de grondstoffen wordt gebruikt voor brokken, en een hond die die brokken eet dan dus heel veel soja binnenkrijgt. Ik meen ook te hebben gelezen dat bij soja de trypsine-remmers niet geheel door verhitting onwerkzaam gemaakt worden, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

groetjes,
Eva
Door Paul_Barte
#61786
Denk dat het hele verhaal een beetje te vergelijken is met het druivenverhaal......een overdreven geheel wat zwaar uit het verband is getrokken.

Dat soja een hele slechte bron van voedsel is is algemeen bekent (o.a. nierproblemen) maar of dat de
antitrypsine zou zijn...geen idee. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door