Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#613990
Ik ben nu sinds begin april met Balou helemaal over op kvv, en doe partime aan Barf.

Zoals geschreven in vorige topics heeft Balou een allergie. Hierdoor heeft hij dus ook maag/darm problemen en veel jeuk.
Ik krijg zijn ontlasting echter niet goed, het blijft aan de dunne kant, niet echt diarree maar wel dunner.
Ik ben dus begonnen met het geven van botten om het wat vaster te krijgen, dit helpt de ene keer wel en de andere keer niet.

Nu ben ik in juli bij Tannetje geweest, van haar heb ik drainage compositum gekregen voor 4 weken en daarna nog 4 weken sulfur. Hiervan heeft zijn ontlasting een donkergele kleur en er zit slijm bij, is volgens mij wel een goed teken maar ik wordt een beetje moedeloos en Balou volgens mij ook.

Het ene moment is hij vol energie, maar de laatste paar dagen is hij weer behoorlijk lusteloos, speelt niet veel en ligt maar een beetje onder de tafel te kijken.
Toen hij vanmorgen terug kwam van zijn wandeling zat hij weer helemaal vol met slijmerige, gele ontlasting en wilde op de een of andere manier wegkruipen in de tuin.

Ik heb wel gelezen dat het allemaal heel lang kan duren en wil ik het te snel, maar af en toe heb ik het idee dat het allemaal niet helpt wat ik probeer.

Zo, een heel verhaal maar het lucht wel op.
#613996
De reden dat ik ben overgeschakeld is dat hij op een gegeven moment vreselijke jeuk kreeg, vol zat met rode plekken en schilfers, toen heb ik een allergietest laten doen en bleek dat hij voor 2 soorten huisstofmijt en 4 soorten voorraadmijt allergisch is, deze komen voor in brokken dus ik ben toen onmiddellijk overgeschakeld op vers.

Alleen toen hij brokken kreeg had hij nooit last van diaree of dunne ontlasting, maar hij werd wel missellijk van zijn brokken, zodanig dat hij op een gegeven moment gewoon helemaal niet meer wilde eten en met zijn staart tegen zijn kont geplakt wegrende als hij de voerbak maar zag.

Sinds die tijd ben ik dus aan het soebatten met hem aan het eten te krijgen, en aan het proberen zijn ontlasting goed te krijgen
#614002
Probiotica heb ik geprobeerd, in capsulevorm van vitotaal en eigenmerk van etos, en van sanavesta in poedervorm. Het nadeel is dat hij dus daar ook jeuk van krijgt want schijnbaar zit in alles van poedervorm ook iets van mijten.

Op KVV alleen is zijn ontlasting niet goed, van welk merk dat ook. Ik heb er al een aantal geprobeerd, zoals CB natuur, CB light, Rodi, Duck, Smuldier.
Daar komt nog bij dat hij niet tegen kip en eieren kan en dat zit in bijna elk kvv. Eend en rijst van CB heb ik ook al gehad maar dat eet hij niet, terwijl hij voor de eendenekken en vleugels een moord doet.

Kompleet Barf heb ik nog niet gedaan want hij wil geen groente en geen orgaanvlees, vandaar dat ik kvv er bij blijf geven. Als hij vleesbot er bij eet dan is het redelijk vast, maar ook niet altijd.
#614010
tt-tjes schreef: Probiotica heb ik geprobeerd, in capsulevorm van vitotaal en eigenmerk van etos, en van sanavesta in poedervorm. Het nadeel is dat hij dus daar ook jeuk van krijgt want schijnbaar zit in alles van poedervorm ook iets van mijten.

Op KVV alleen is zijn ontlasting niet goed, van welk merk dat ook. Ik heb er al een aantal geprobeerd, zoals CB natuur, CB light, Rodi, Duck, Smuldier.
Daar komt nog bij dat hij niet tegen kip en eieren kan en dat zit in bijna elk kvv. Eend en rijst van CB heb ik ook al gehad maar dat eet hij niet, terwijl hij voor de eendenekken en vleugels een moord doet.

Kompleet Barf heb ik nog niet gedaan want hij wil geen groente en geen orgaanvlees, vandaar dat ik kvv er bij blijf geven. Als hij vleesbot er bij eet dan is het redelijk vast, maar ook niet altijd.
OK. Jeetje. Je hebt al veel geprobeerd zeg...

Mmmm.... Ja, wat moet je hier nu mee? Ik zit het volgende te denken: als hij eendennekken en eendenvleugels wel lekker vindt: waarom geef je hem dan niet een paar weken alleen hele eend? Hele eenden zijn over het algemeen redelijk goed te betalen en je kunt dan eens kijken of zijn darmen tot rust willen komen. De meeste hele eenden bevatten ook de orgaantjes. Dit is op zich een klein percentage en misschien dat hij deze, wanneer je het aan/bij de hele eend geeft, dat hij het wel eet.

Als je dit dan een tijdje gegeven hebt en het gaat wat beter, dan zou je heel voorzichtig wat nieuwe dingetjes kunnen introduceren. En, direct opschrijven en bijhouden hoe hij er op reageert. En, geef maar 1 nieuw ding in de week erbij. Anders kun je niet goed zien hoe hij op dit nieuws reageert. Als hij de eend organen niet moet: dan even niet. Dat komt later dan wel weer. Eendorgaantjes terug in de vriezer en bewaren voor later. 

Als hij geen groente eet: pech. Dan niet. Honden gaan niet dood als ze geen groente eten. OK, ik ben er een voorstander van, maar als een hond het niet moet: dan niet. Dit zou voor mij never-nooit een reden zijn om niet te gaan barfen. Het mooiste zou zijn als je zoveel mogelijk 'hele prooidieren' kunt gaan voeren. Denk aan hele konijnen, eenden, parelhoenen, fazanten, etc. etc.

OK, qua orgaanvlees: lust hij pens? Als hij dat wel lust en hij is op een gegeven moment klaar om ook pens erbij te krijgen (in het langzaamopbouw dieet zoals ik hierboven uit leg): dan kun je misschien een klein friemeltje lever erdoor mengen. Desnoods de lever eerst even koken of bakken. Hetzelfde geldt voor hart. Even koken of bakken en toevoegen aan de pens.

Volgens mij moet je erachter kunnen komen waar hij nog meer slecht op reageert, wanneer je heel langzaam iedere keer wat toevoegt. En mij zou het niet verbazen als zijn ontlasting vanzelf verbetert.

Ik vraag me af, zit voorraadmijt niet ook in rijst? Want als dat het geval is, dan zou de rijst in versvlees jouw Balou qua jeuk en ontlasting ook nog wel eens de das om kunnen doen.... Ik ging van het versvlees af. Sowieso.
#614017
De eend die hij krijgt bestel ik via Carnibest, voor hele prooidieren heb ik nog steeds geen adres gevonden.

Pens krijg ik er bij hem ook niet in. Het is sowieso een hele slechte eter. Sinds gisterenochtend heeft hij 1 plakje Rodi op. Op deze manier krijg ik er ook de drainage compositum niet in die hij eigenlijk 2x daags moet hebben.

Tannetje heeft mij aangeraden om zo veel mogelijk af te wisselen met eten, dit om te voorkomen dat hij tegen meer dingen niet meer tegen kan, dit ben ik ook aan het proberen, maar omdat hij zo slecht eet lukt dit bijna niet.

Hij weegt 10 kg en ik probeer er per dag 300 gram in te krijgen, maar ik mag blij zijn als ik er 150 gr. in krijg.

Ik snap het ook niet, geiteribben en lamsribben eet hij de ene keer wel, de volgende keer kijkt hij me aan alsof ik hem wil vergiftigen.

Als ik hem alleen spiervlees of kopvlees geef is zijn ontlasting meteen weer dun, dus ik probeer er elke keer wel een ribje oid in te krijgen maar dat lukt gewoon niet.

Dat kvv krijgt hij omdat ik ook een keer iets gelezen heb over all meat syndroom en ik ben bang dat hij gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt omdat hij groente en orgaan niet eet.
#614019
Ja, ik ben het met Tannetje eens dat je zoveel mogelijk moet afwisselen. Maar soms kan het toch handig zijn om eerst eens wat rust in de tent te brengen....

Heb je enig idee hoe hij reageert op gekookte groente, gekookt orgaanvlees en gekookt vlees? Ik vraag dit omdat hij op brokken geen problemen had met zijn darmen. Dus mogelijk kan hij niet goed tegen rauw vlees?
#614021
Lizzy schreef: Heb je enig idee hoe hij reageert op gekookte groente, gekookt orgaanvlees en gekookt vlees? Ik vraag dit omdat hij op brokken geen problemen had met zijn darmen. Dus mogelijk kan hij niet goed tegen rauw vlees?
Ik heb wel in het begin gekookt water over zijn kvv gedaan, maar dat hielp niet veel.

Gekookt vlees heb ik nog niet geprobeert, is idd misschien een idee. Kun je na verloop van tijd van toch weer proberen om rauw er bij te gaan geven??

Als hij idd ook geen rauw vlees verdraagt weet ik helemaal niet meer wat ik heb moet geven. :'( :'(
#614022
tt-tjes schreef: Ik heb wel in het begin gekookt water over zijn kvv gedaan, maar dat hielp niet veel.

Gekookt vlees heb ik nog niet geprobeert, is idd misschien een idee. Kun je na verloop van tijd van toch weer proberen om rauw er bij te gaan geven??

Als hij idd ook geen rauw vlees verdraagt weet ik helemaal niet meer wat ik heb moet geven. :'( :'(
Ja, je zou na een tijdje best weer rauw vlees kunnen gaan proberen. Heeeeeeeeeeeeeeeel langzaam. Je moet dan denken aan een klein beetje rauw vlees, bij een voor de rest gekookte maaltijd.

Overigens valt er genoeg te koken hoor, voor een hond. Zal ik eens wat recepten van gekookte voeding naar je toe sturen? Je snapt natuurlijk dat ik groot voorstander ben van rauwe voeding, maar sommige honden hebben er helaas moeite mee....
#614023
Lizzy schreef: Overigens valt er genoeg te koken hoor, voor een hond. Zal ik eens wat recepten van gekookte voeding naar je toe sturen? Je snapt natuurlijk dat ik groot voorstander ben van rauwe voeding, maar sommige honden hebben er helaas moeite mee....
Graag, dan ga ik dat wel proberen.

Vraag me alleen wel af hoe dat het dan kan als hij eendenekken of ribben gegeten heeft (als hij het eet) dat zijn ontlasting wel beter is. Dat geeft toch aan dat hij toch wel rauw vlees verdraagt of zie ik dat verkeerd??
Laatst gewijzigd door tt-tjes op zo 13 aug 2006, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#614024
tt-tjes schreef: Graag, dan ga ik dat wel proberen.

Vraag me alleen wel af hoe dat het dan kan als hij eendenekken of ribben gegeten heeft (als hij het eet) dat zijn ontlasting wel beter is. Dat geeft toch aan dat hij toch wel rauw vlees verdraagt of zie ik dat verkeerd??
Ja. Dat zou je inderdaad denken. Maar ja, misschien heeft hij met het ene rauwe vlees meer moeite als met de andere? Op zich blijf ik het een goed idee vinden om hem dan eens een weekje of 2 alleen op hele eend te zetten. Om wat rust in de darmen te krijgen. En om daarna heel langzaam iets toe te gaan voegen. Maar je geeft zelf aan dat je beperkt bent met wat je kunt krijgen en je geeft ook aan dat je hond wel een zeurpietje is met eten, dus vandaar dat ik ook gekookte voeding opperde. Ik stuur je de receptjes gewoon toe via PB en dan kun je zelf kijken wat je er mee doet.
#614026
tt-tjes schreef: Ik gooi meteen eendenekken uit de vriezer. Je pb heb ik gekregen. Zit helaas wel veel kip bij (kan hij niet tegen), maar de rest zal ik eens bekijken.

Dank je wel voor je antwoorden en je hulp. :-*
Kip kun je altijd vervangen door wat anders hoor. Konijn, struisvogel, hert, parelhoen, kalkoen, eend, etc.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door