Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#613348
Twizzle is vanochtend met de baas gaan joggen (doen ze regelmatig). Bij terugkomst is Twizzle gewoon vrolijk en kijkt toch wel uit naar de maaltijd. Na een kwartier de bak neergezet (voor het eerst kalfskopvlees) maar dat blieft mevrouw niet.
Dan denk je....goh, zou ze dat niet lusten, want anders is de bak in no time leeg.
Dan na tien minuten nog maar eens aanbieden, maar weer weigeren.
Na een half uurtje begon ze te braken, de groentemix van gisteravond was redelijk goed herkenbaar, maar van de eendkarkassen geen enkel spoor.
Ging ze braken door haar lege maag, of wilde ze daarvoor al niet eten omdat ze misselijk was, ik wist het niet.
Na een onrustige ochtend met meerdere keren spugen, zonder iets te eten of te drinken vond ik het een beetje griezelig worden dus even temp. opgenomen: 37.7, dus geen koorts,  toen maar de DA gebeld. Kom gelijk maar langs, dus wij naar de DA. Helemaal binnenstebuiten gekeerd (bij wijze van spreken) maar de maag voelde goed, de darmen voelden niet echt gespannen, op de vraag van de DA wat betreft ontlasting, moest ik concluderen dat voor het joggen de ontlasting normaal was en 's middags om half twee ook nog normale poep.
Het enige dat de DA kon vnden was dat de mild wat vergroot was.
De conclusie darmobstruktie of maagkanteling/dilatatie kon redelijkerwijs uitgesloten worden, dus wat eigenlijk overbleef was misselijkheid. Een injektie Primperid en wat pilletjes voor later mee, en naar huis.
Het braken moest met de injektie Primperid wel ophouden, en anders weer even bellen.
Vanavond om half zeven toch weer braken, dus weer gebeld, direkt even komen voor foto's.
Op de foto's gelukkig geen stukjes bot te zien, tot grote verbazing van de DA, want een hond kan toch geen geiteribben en eendkarkassen verwerken, maar wel enorm veel gas in de maag en de darmen. De darmwanden waren wel dikker dan normaal en de maagwand was meer geplooid dan normaal, dus misschien wel enteritis. Verder was ze helemaal leeg, terwijl de DA vanmiddag met het opnemen van de temp. het idee had dat ie in grof gemalen beton zat met de thermometer, terwijl zij om zeven uur (zonder nog te poepen) toch helemaal leeg was.

Nu, nog steeds niets gegeten of gedronken (ze probeerde gras te eten) maar een uurtje geleden weer gespuugd, een beetje gras en verder weer slijm.

Hoe nu verder, als ze wil eten mag het, als ze wil drinken ook goed, maar ze wil niets.
Kan ik iets voor haar doen zodat het voor haar iets minder onaangenaam wordt?
En wat kun je verder doen aan enteritis, als dat het idd ook is?
Of zijn er nog andere dingen die ze onder haar leden kan hebben?

Ik maak me best wel ongerust over mijn meissie, maar tot nu toe kan ik zo weinig.
#613354
jeetje zeg, wat is dat schrikken, wat zegt de da nu dan? gewoon afwachten? Onze ierse setter had ook ooit heel veel gas in haar maag, da heeft met een maagsonde er uit laten "lopen" toen was de verlichting bijna meteen merkbaar, een uur later was ze al weer aan het vreten. Ik hoop dat Twizzle snel beter voelt, best wel zielig zo'n zieke hond
#613402
De gassen in de maag vielen nog wel mee, want op de foto's waren dus ook veel plooien te zien in de maag. De gassen zitten voornamelijk in de darmen.
De DA zegt: zou heel goed mogelijk enteritis kunnen zijn, maar zeker weten doen we niets. Mocht er wat veranderen mag ik dag en nacht bellen, maar vooralsnog is het idd. afwachten.

Wat ik me afvraag is: hoe lang kan een hond zonder vocht (ze wil niets drinken) ik geef nu regelmatig wat water met een spuitje, maar dat is maar een paar ml. tegelijk, meer durf ik ook eigenlijk niet. Ik ben bang dat als ik haar teveel water geef, dat ze dan weer twee keer zoveel uitbraakt, dus ik doe het maar heel rustig aan. Uit zichzelf heeft ze de hele dag nog niets gedronken.
#613418
een aantal uren zonder drinken is op zich te doen, vooral als ze moeten overgeven dan is het beter om de maag even leeg te laten, forceer je ze wel om te drinken dan moeten ze weer spugen en dat is niet wenselijk, maar dan zou ik wel verwachten dat ie morgen ochtend wel weer aan het drinken gaat. Sterkte ermee, ik hoop dat na een nachtrust alles weer beter is.
#613420
Heel beroerd en lusteloos, maar ze boert niet, laat ook geen winden, en dat had de DA wel verwacht nadat ze op de tafel was gezet voor de foto en een mega wind heeft laten schieten. En STINKEN wat die deed.
Ik vind haar ook wat koud aanvoelen, best griezelig.
Ik blijf dan ook vanacht op de bank liggen.
#613425
Twiz schreef: Heel beroerd en lusteloos, maar ze boert niet, laat ook geen winden, en dat had de DA wel verwacht nadat ze op de tafel was gezet voor de foto en een mega wind heeft laten schieten. En STINKEN wat die deed.
Ik vind haar ook wat koud aanvoelen, best griezelig.
Ik blijf dan ook vanacht op de bank liggen.
sterkte ermee, ik hoop echt dat Twizzle een paar flinke winden laat en veel beter voelt :-*
#613648
Bedankt allemaal voor het medeleven, en meedenken.
Ik heb vannacht op de bank geslapen om zo alle veranderingen direkt op te merken. Ze moest er vannacht uit om een hatseflats met heel veel gas en weinig ontlasting kwijt te raken (voor de geluiden zijn de toetsen op het toetsenbord niet eens toereikend) en heeft daarna wat water gedronken, (uit zichzelf) en dat is er een poosje in gebleven.
Ze heeft redelijk geslapen (ik niet), met een lekker fleecedekentje over haar heen, ze heeft vannacht maar één keer overgegeven, maar begon vanochtend gelijk weer met kotsen.
Nadat ze uit was gelaten vond ik ze gelijk weer een stuk prettiger om te zien. Ze was redelijk aktief en ze heeft gelijk gedronken, en ik kreeg de indruk dat ze wat wilde eten. Voor het geval dát, had ik wat struisvogel gehakt uit de vriezer gehaald, daar heb ik een (van de kook af) sloot water overheen gedaan en dat is met smaak opgegeten. Dat is erin gebleven en je zag haar met het uur opknappen, dus om één uur een halfje primperid gegeven en daarna nog z'on 100 gram struisgehakt gegeven, en een half uurtje geleden nog eens 100 gram.

Dus gaat het eigenlijk ontzettend goed met haar. Dat had ik gisteren nooit durven voorspellen, zo beroerd was ze.
Is het nu slim om probiotica te geven, om haar binnenbandje een extra handje op weg te helpen?

Is dit dan echt (gastro)enteritis geweest? is dat zo snel over?
Ik zou niet kunnen bedenken dat het van voedsel is geweest, ze heeft niets anders gegeten de afgelopen dagen dan gewoonlijk, dus...........wie het weet mag het zeggen! ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door