Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kipsel
#613164
Ik ben met mijn htk-kat van 6 jaar gisteren bij de dierenarts geweest.
Ze heeft al bijna 3 jaar lang last van tandvleesonsteking. In die tijd hebben we haar behandeld met antibiotica, prednison, maar niets hielp. Mijn oude dierenarts was uitbehandeld en met het etiketje "chronische tandvleesonsteking" werd ik naar huis gestuurd.

In die 3 jaar heb ik regelmatig boed laten controleren, maar geen redenen kunnen vinden waar die tandvleesonsteking vandaan kwam. Ondertussen heb ik zelf ook het een en ander geprobeerd. Zodoende krijgt mijn kat nu carnibest. Helaas heeft dit het probleem ook niet kunnen verhelpen, maar ik ben wel overtuigd van de kwaliteit van versvleesvoeding.

Gisteren ben ik met mijn poes naar een andere dierenarts gegaan, welke direct al haar kiesjes heeft getrokken. Alle kiesjes en 1 hoektand waren aangetast. Op zich heeft ze de behandeling goed ondergaan, maar ik maak me nog zorgen om 1 ding:
Voordat ze onder narcose is gegaan het bloed van mijn poes gecontroleerd. Tot mijn verbazing bleek hieruit nu een lichte nierafwijking:
Ureum: 8.4mmol/L en Creat: 187 umol/L (deze dierenarts hanteert een bovengrens van 180 umol/L). Hun advies is om over twee maanden opnieuw bloed te laten controleren ivm met de nieren en haar over te zetten op nierdieet brokjes of blikvoer, maar ik wil haar liever op carnibest houden.

Ik vraag mij nu af of ik mijn poesje carnibest kan blijven geven, en of het noodzakelijk is om haar verder iets toe te dienen vanwege deze nierwaarden. Kan iemand hier mij hier passend advies over geven?
Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en moeite!

Groetjes,
Nienke
Door *Robin*
#613326
geen brokjes gaan geven want dat is te droog, zeker voor een nierpatientje ;)
blijf maar lekker op carnibest!!
er zijn een aantal mensen hier die Fortekor geven voor de nieren maar ik denk da het beter is om hun reactie even af te wachten ;)
Door Kipsel
#613603
Robin bedankt voor je antwoord.

Ik heb vanmiddag uuuuren zitten lezen op het forum. Ik weet nu zeker dat ik carnibest blijf geven, maar het duizelt me allemaal van de middeltjes ter ondersteuning van nierproblemen. Ik kwam er zoveel tegen!

Na wat ik heb gelezen spreken de ipakitine en rehmannia me het meeste aan, omdat het bij mijn poesje allemaal nog in en beginstadium lijkt te zijn.

Maar is het ook voor andere lezers niet handig om alle middelen eens op een rijtje te zetten, en wanneer wel welk middel het meeste aan te raden is?

Ik kwam dus tegen:
Fortekor
Ipakitine
Rehmannia
Blaas- en Nier compositum van Groene OS
Nier Tonicum van MacSamuel
en Lespedeza D6

Kunnen er mensen helpen om meer de bovenstaande middelen op een rijtje te zetten? Wanneer gebruik je wat?

Wat me verder erg opviel tijdens mijn zoektocht op dit forum is dat het nierprobleem dus bijna alleen maar bij oudere katten geconstateerd wordt. Wil dit zeggen dat mijn poesje van 6 jaar er vroeg bij is? Zal mijn Angel dan ook niet oud kunnen worden als ze nu al een nierprobleem aan het ontwikkelen is  :'( Is er hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Door *Robin*
#613644
ik kan je er niet echt mee helpen want ik heb er geen ervaring mee. maar ik weet wel dat katten heel lang nog gezond kunnen leven met een nierprobleem, als ze de goede voedsel en juiste medicijnen of homeopathische middelen krijgen.
ik zal een paar mensen hier vragen of ze je kunnen helpen.
ik vind wel dat je katje er vroeg bij is maar het hoeft zich niet snel te ontwikkelen het is nog in een vroeg stadium dus kan je er nog heel goed wat aan doen.
geef de hoop niet op ;)
Door Lizzy
#613678
Ureum: 8.4mmol/L en Creat: 187 umol/L (deze dierenarts hanteert een bovengrens van 180 umol/L). Hun advies is om over twee maanden opnieuw bloed te laten controleren ivm met de nieren en haar over te zetten op nierdieet brokjes of blikvoer, maar ik wil haar liever op carnibest houden.
Is Ureum wel verhoogd? Mij lijkt van niet? Creatinine is iets te hoog maar volgens mij ook niet schokkend en kan ook veroorzaakt worden door uitdroging. In ieder geval lijkt het mij een buitengewoon slecht idee om je kat op dieet-brokken te zetten. Dan nog liever blik.... Brokken zijn nierslopers, puur omdat ze te weinig vocht bevatten. Maar ja, het liefst hield ik mijn kat op vers, dus ik vind je besluit om je kat op Carnibest te laten zeer verstandig.
Door Loeka
#613770
Bij de nierkat van mijn ouders(nu 9) werd vorig jaar ook nierfalen geconstateerd. Eigenlijk waren haar nierwaarden zo enorm hoog dat haar weinig kans werd gegeven om te overleven. Toch hebben we besloten haar te "spoelen", 3 dagen bij de da en 2 x per dag vocht onder de huid. Na die 3 dagen waren haar nierwaarden spectaculair gedaald. Ze heeft toen Fortekor meegekregen, 1 tablet per dag. Dat bleek voor haal te veel te zijn, ze een kleine poes. Sindsdien krijgt ze een halve tablet per dag. Ze eet Carnibest en Bibi met daarbij extra vet toegevoegd, in de vorm van geklaarde boter, om het eiwit-percentage omlaag te brengen. Het gaat nu sindsdien(november 2005) heel erg goed met haar. :) Sindsdien zijn haar nierwaardes niet meer gecontroleerd omdat ze niet de makkelijkste is om mee te nemen. We zijn bang dat de stress haar meer kwaad dan goed zal doen. Ze wordt wel goed in de gaten gehouden, maar dips heeft ze sindsdien niet gehad.

Ik zou haar gewoon Carnibest blijven geven, misschien de diabetes variant? Die is zonder rijst...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#613773
De kreatinine kan ook licht verhoogd zijn omdat je verslvees voert. Ik denk dat er waarschijnlijk niets met de neiren aan de hand is.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#613928
Ik heb het berichtje van Lizzy over middelen bij nierproblemen even afgesplitst en als sticky neer gezet.
Door Lizzy
#613945
Ik kan overigens nog wel wat meer informatie geven over de diverse middelen Syl. Doe ik wel even in een PB naar jou, kun jij het in dat afgesplitste topic zetten (die staat op slot).
Door Kipsel
#613983
Wauw bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben heel blij dat er zo  voor iedereen meer duidelijkheid komt over de middelen.

Mijn Angel heeft verder (nog) helemaal geen klachten en ik wacht denk ik gewoon het bloedonderzoek over 2 maanden af. Nu heeft ze ook de hele ochtend bij de dierenarts zitten wachten tot ze aan de beurt was, dus misschien heeft stress ook wel gevolgen gehad voor haar creat waarde?!

Aan de hand van een herhalingsbloedonderzoek is het misschien beter te stellen of haar nieren achteruit gaan of niet. Aan de medicijnen beginnen kan ook daarna nog, want als er iets met haar niertjes mocht zijn dan zijn we er toch al wel vroeg bij, gelukkig!

Mocht een kat last hebben van haar nieren en dus eigenlijk extra vocht nodig hebben is het dan wel aan te raden om extra water door de carnibest te doen? Ik heb ergens gelezen dat het de balans van het voedsel verstoort, maar aan de andere kant is het toch ook goed als een kat met nierproblemen extra vocht binnenkrijgt? Is het dan niet alleen maar extra?!
Door Lizzy
#613988
Kipsel schreef: Wauw bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben heel blij dat er zo  voor iedereen meer duidelijkheid komt over de middelen.

Mijn Angel heeft verder (nog) helemaal geen klachten en ik wacht denk ik gewoon het bloedonderzoek over 2 maanden af. Nu heeft ze ook de hele ochtend bij de dierenarts zitten wachten tot ze aan de beurt was, dus misschien heeft stress ook wel gevolgen gehad voor haar creat waarde?!

Aan de hand van een herhalingsbloedonderzoek is het misschien beter te stellen of haar nieren achteruit gaan of niet. Aan de medicijnen beginnen kan ook daarna nog, want als er iets met haar niertjes mocht zijn dan zijn we er toch al wel vroeg bij, gelukkig!

Mocht een kat last hebben van haar nieren en dus eigenlijk extra vocht nodig hebben is het dan wel aan te raden om extra water door de carnibest te doen? Ik heb ergens gelezen dat het de balans van het voedsel verstoort, maar aan de andere kant is het toch ook goed als een kat met nierproblemen extra vocht binnenkrijgt? Is het dan niet alleen maar extra?!
Misschien moet je ook eens in dit topic kijken, ook een kat met chronische stomatitis (tandvleesontsteking): http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg552078. Volgens Tannetje (dierenarts) zou dit dus te maken kunnen hebben met het niesziektevirus.

Ik heb geen idee of de crea waarde misschien niet mede slecht is juist vanwege de tandvleesontsteking? Ik weet wel dat gebitsproblemen toch vrij ernstige ziektes kunnen veroorzaken... Mogelijk verklaard dat ook waarom de waarde licht verhoogt is, bij een relatief heel jonge kat.

Maar, ik zou ook niet uitsluiten dat je kat gewoon niks aan de nieren mankeert, zoals Tannetje al schrijft.

Ik zou zelf niks door de Carnibest doen. Dat is prima zoals het is, het voer. Zelf zou ik het volgende bloedonderzoek afwachten. Je zou best Solidago kunnen geven, maar verder zou ik zelf niks doen. 
Gebruikersavatar
Door Misty
#615571
Ik snap niet dat iedereen denkt dat er niets aan de hand is met de nieren van je kat. :o

Bij mijn kat is afgelopen november nierfalen geconstateerd. Waardes waren toen UREA 8,2 en CREA 159. Lager nog dan die van jouw kat! In mei dit jaar bleek UREA 25,2 en CREA 303 te zijn. En eind juni zijn ze gemeten op UREA 33,6 en CREA 226.

Zoals je ziet zijn de waardes van mijn kat in ongeveer een half jaar tijd behoorlijk gestegen. Ik probeer er echt alles aan te doen, maar als ik vorig jaar november had geweten wat ik nu allemaal weet. Qua vers voeren, extra veel water aanbieden en alle homeopatische middeltjes die er tegen nierfalen zijn. Dan was ik er gelijk aan begonnen. Je kunt beter nu de waardes nog 'relatief' laag zijn alles proberen om te voorkomen dat de waardes verder stijgen. In ieder geval proberen om ze lager te krijgen, zodat de kwaliteit van het leven van je kat alleen maar beter wordt.

Uiteraard moet je helemaal zelf weten wat je doet. Maar krijg er geen spijt van. Jij weet nu al zo veel meer dan ik een paar maanden geleden wist. Gebruik die kennis. Het is jouw kat. En daar wil je alleen maar het beste voor.....toch?
Door Kipsel
#622026
Goh Misty,

Je reactie brengt me weer aan het twijfelen.
Bij Angel is bloed afgenomen voordat ze onder narcose ging voor haar gebit. Deze narcose heeft vast ook nog gevolgen voor haar nieren gehad.
Ik zal er eens over nadenken of ik haar bloed niet beter eerder dan over 2 maanden kan laten controleren. Als die narcose echt ook slechte invloed heeft gehad voor haar nieren, en haar nieren zowieso al kapot aan het gaan zijn dan zou dat ook na 1 maand toch al wel zichtbaar zijn in haar bloedwaardes?

Ik doe er nu nog helemaal niks aan dat haar Creat enigzins verhoogd was. Het enigste wat ik aan haar zie is dat Angel erg opgekapt is nu ze alleen nog maar haar hoektandjes heeft. Ze komt aan (wat in haar geval zeer gunstig is!), ze glanst als nooit tevoren en lijkt gewoon veel blijer en tevredener.
Het was altijd zo'n onzeker poesje maar nu lijkt ze zelfs wat meer voor zichzelf op te komen. Ik denk dat de behandeling haar goed heeft gedaan.
Maar tsja, wat die nieren ondertussen aan het doen zijn?! Kon ik maar aan de buitenkant zien of haar nieren goed zijn of niet!
Door Suzan54
#623197
Ik ben ook nog erg lerende op dit gebied maar ik ben er wel van overtuigd dat versvoer in een licht stadium beter dan alle dieetvoeders is.
Fortekor is ook zo'n middel dat juist zijn grootste effect heeft in de beginstadia. De Ipaktikine lukte hier niet. Ik heb één poes al meer dan een jaar met groot succes op de Fortekor staan en ik ken veel gevallen die dit al langer met succes doen.
Het punt met het meten van de nierwaardes is dat die lichte overschrijding als zodanig wordt geïnterpreteerd. Door scha en schande ben ik er achter gekomen dat zodra die grens bereikt wordt, dat er dan er veel nierschade is.

Het zou wel eens kunnen zijn dat de chronische tandvleesproblemen de oorzaak van het nierfalen is. Ik heb veel geleerd van de yahoogroep gruiskatten en nierkatten. Katten die geen infectie meer in de nieren hebben, kunnen met het restant nierfunctie vaak nog ontzettend ver komen. Dat hoop ik ook voor jouw dieren.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#623469
Kreatinine waarden kunnen per meetmethode andere normaalwaarden hebben. Daarnaast heeft het laboratorium van de faculteit in Utrecht de laatste jaren meerdere keren de normaalwaarden veranderd. Normaalwaarden zijn dus geen onomstotelijk gegeven.
Bovendien kunnen dieren op versvlees een wat hogere kreatinine hebben zonder dat er iets aan de hand is.

Ik maak heel vaak mee dat dieren een lichte afwijking van de kreatinine hebben en vervolgens op nierdieet worden gezet, waarna ze nog zieker worden. Volgens de dierenarts komt dat dan door de nieren, volgens mij door het dieetvoer.
Ik zet ze op versvlees en controleer na een maandje hun nierwaardes en alles is volstrekt normaal. Ze eten weer graag, komen weer op gewicht en krijgen meer energie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door