Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#61081
Voor eenider die wel eens duif of eend voert aan de hond(en).

Wat zou je doen als je een relatief verse dode duif of eend vindt op straat of in het park? En dan nog zodanig dat ie niet helemaal plat gereden is en volledig van het asfalt geschraapt moet worden en ook niet zodanig dat je wel op je vingers kunt natellen dat het dier ernstig ziek was (bijvoorbeeld uit een sloot met dooie vissen).

Maar een eh... simpel verkeersslachtoffer van vanochtend bijvoorbeeld?

Zou je hem meenemen en gebruiken voor de honden? Is het een goed plan om dat te doen (aangenomen dat je geen scrupules erbij hebt of een sterke afkeer ervan)?
Als zulke dieren eigenlijk net zo goed zijn als bij de poelier gekochte duif of eend zou ik die eigenlijk nog liever gebruiken dan het bij de poelier te kopen.

Zijn er gezondheidsrisico's waar je rekening mee moet houden? Invriezen zoals bij wild wordt aangeraden ivm wormbesmettingen kan natuurlijk en zou het bezwaar niet moeten zijn.

En áls het een ok idee is, zijn er dan nog meer dieren die ik in het park wel eens tegen zou kunnen komen die toch al dood zijn die bruikbaar zouden zijn?

Het is nog niet voorgevallen sinds ik serieus BARF dat ik er een ben tegengekomen maar daarvoor wel en gezien de hoeveelheid vogels die hier zitten (ook midden in de stad zelfs!) is het nog best plausibel dat ik eens wat tegenkom, en de gedachte wat te doen hield me al even bezig...
Gebruikersavatar
Door Nitus
#61292
Ik zou het ook niet doen, dat beest kan namelijk zijn aangereden o.i.d. omdat ie bijv. ziek was. Mijn hond heeft een keer een eend gevangen en dood gebeten. Ik dacht dat die eend bij een boerderij hoorde want daar had ik hem de laatste week vaker zien zitten en ben naar die mensen toe gegaan om Nitus zijn wandaad op te biechten, bleek dat die eend niet van hun was maar was komen aanvliegen en dat zij de indruk hadden dat hij ziek was, er heerste toen botulisme. Dat was dus ook de reden dat Nitus hem te pakken had kunnen nemen want normaal gesproken is zo'n logge rottweiler veel te traag. Dus voor mij hetzelfde als An zegt:
Je hebt geen idee wat er met dat beest gebeurd is!
Door Lizzy
#61302
Dit doet mij denken aan het lijstje van Dory "je bent een echte (b)arfer als". Een daarvan is "you seriously consider to take a roadkill to feed the dogs" of zoiets!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit soort dingen ook wel bedenk. Maar tot nu toe heb ik het nog nooit gedaan en zal ik het ook niet mee gaan nemen. Ik ben daarvoor TE schijterig. Want stel dat....

Hoewel het natuurlijk wel een feit is dat wilde honden/hondachtigen zeker te weten zieke dieren opeten! En daar blijkbaar zelf niet ziek van worden....

Maar goed, ik zou het nooit doen want: met stadsduiven en dieren die in onze drukke steden leven: je weet gewoon niet in hoeverre de mens betrokken is geweest bij het leven of de dood van zo'n dier. Ik durf bijv. geen dooie muizen te voeren omdat ik bang ben dat de buurman hem vergiftigd heeft. In grote steden heeft men veel overlast van duiven. Ik weet niet in hoeverre ze af en toe worden vergiftigd. Of "de pil" slikken......
Door jelle
#61324
Lizzy schreef: Dit doet mij denken aan het lijstje van Dory "je bent een echte (b)arfer als". Een daarvan is "you seriously consider to take a roadkill to feed the dogs" of zoiets!
OK, ik ben geslaagd dus? ;D
Zoals ik zei, op zich zou ik er een stuk minder moeite mee hebben om zo'n eend te voeren dan degeen die ik gisteren al kaal en in een plastic zakje geperst heb gekocht voor ze...
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit soort dingen ook wel bedenk. Maar tot nu toe heb ik het nog nooit gedaan en zal ik het ook niet mee gaan nemen. Ik ben daarvoor TE schijterig. Want stel dat....

Hoewel het natuurlijk wel een feit is dat wilde honden/hondachtigen zeker te weten zieke dieren opeten! En daar blijkbaar zelf niet ziek van worden....

Maar goed, ik zou het nooit doen want: met stadsduiven en dieren die in onze drukke steden leven: je weet gewoon niet in hoeverre de mens betrokken is geweest bij het leven of de dood van zo'n dier. Ik durf bijv. geen dooie muizen te voeren omdat ik bang ben dat de buurman hem vergiftigd heeft. In grote steden heeft men veel overlast van duiven. Ik weet niet in hoeverre ze af en toe worden vergiftigd. Of "de pil" slikken......


Gif is ook iets waar ik me dan wel serieus zorgen over maak in deze. De meeste verdelgingsgiffen (muizen/rattengif) zijn bloedverdunners, toch? Zou je dat moeten zien als je het dier open snijdt?

Voor zover mij bekend (en door mijn werk voor DB ben ik wel enigzins op de hoogte van het vogelbeleid van de gemeente) krijgen de vogels hier geen "pil" oid.

Ik was ook nog niet direct van plan om het te gaan doen maar het was wel iets waar ik nog niet helemaal over uit was voor het geval er iets op mijn pad zou komen...
Door Jolly
#61335
laatst hadden de dames jack russel ook een wilde duif gevangen, en vooral Sissy is heel rap in het vangen van mussen en merels.
Die ligt onder de coniferen en dan hup springt ze omhoog en hap, vogel in der bek.

de dikke duif was natuurlijk al traag en tja das dan geen partij voor killer sissy. hij was compleet gestript, kon heel mooie het karkasje opruimen.
Omdat ze ook geregeld kuikens eten, ben ik niet huiverig voor ziektes ofzo
Door An
#61343
Lizzy schreef: Maar goed, ik zou het nooit doen want: met stadsduiven en dieren die in onze drukke steden leven: je weet gewoon niet in hoeverre de mens betrokken is geweest bij het leven of de dood van zo'n dier. Ik durf bijv. geen dooie muizen te voeren omdat ik bang ben dat de buurman hem vergiftigd heeft. In grote steden heeft men veel overlast van duiven. Ik weet niet in hoeverre ze af en toe worden vergiftigd. Of "de pil" slikken......
Ja idd hoor! Hier in de gemeente wordt rattenvergif gestrooid, je moet er niet aan denken dat ze dan een rat vreten die gestorven is aan dat gif he! Ik denk trouwens dat in de natuur meer echte aaseters de dode zieke diren binnenspelen. Geen idee wat er hier zit maar ik denk dan aan gieren enzo, ik neem aan dat hun gestel daar ook weer voor gemaakt is om dat te eten ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door