Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jolly64
#612180
Met mijn hond Chucky omdat hij steeds hele grote plassen doet en ook in huis



Hij heeft nieren die niet zo goed werken en moet eigenlijk op dieetvoer



Maar omdat hij al op dieetvoer staat (ivm eiwitallergie ) Is dat niet mogelijk



Heb nu een pot poeder die elke dag door zijn eten moet en over 2 weken terugkomen voor nieuwe bloed onderzoek



Ben er niet blij mee


Hij is net 3 en de DA vind hem wel wat te jong eigenlijk
Maae met die poeder kan hij wel gewoon blijven barfen
Moet regelmatig gecontroleerd worden

Gr Jolanda
Door Lizzy
#612185
Ik vrees dat ik niet zie wat je vraag is :-[

Wat is het voor poeder? En krijgt je hond nou brokken of barf? (aangezien je schrijft dat hij al op een dieetvoer staat ivm eiwitallergie) en je later weer zegt dat hij met dat poeder wel gewoon kan blijven barfen?
Door conleeuw
#612195
erg vervelend, een drie jarige hond waarvan de nieren niet zo goed werken.... dat is wel erg zeg, maar ik begrijp het niet helemaal. Als zijn nieren niet goed werken, waarom plast hij in huis? want de een heeft volgens mij niet zo veel met de ander te maken, en als zijn nieren niet zo goed werken, hoe krijgt hij het dan voor elkaar om zoveel urine te produceren. Wat is er dan precies fout met de nieren? En welke medicijne gebruikt hij voor deze kwaal?
Ik ben niet nieuwschierig, wil alleen alles weten ;)
Door jolly64
#612326
Ik bedoelde met dieetvoer dat hij nu aan lamsvlees zit vanwege eiwitten van rund.kipen varkens waar hij niet tegen kan  ;)

Het schijnt iets met een te hoog gehalte te zijn en de peder heet
: Ipakitine

Ik ga ook ff kijken op internet of er meer info op staat
Over 2 weken gaat de DA weer een bloedonderzoek doen om te kijken hoe hoog dat gehalte is geworden met het poeder

Als ik het goed begrijpen kan gaat het over het fotfatase gehalte
Maar ik heb er geen flauw benul van  :-[
Door 202Spots
#612334
Heb je al 'n nier diet geprobeerd?
Ik weet niet zo gauw of er 'n nier diet in 't hollands op BP staat.maar kijk anders even naar deze engels talig diet.
http://www.dogaware.com/kidney.html#diet

~~~~~~~~~~~~~~~
Ipakitine contains:

Calcium carbonate – proven phosphate binding properties*

Chitosan – derived from chitin, by a process of de-acetylation

more:
http://www.vetoquinol.co.uk/products/pr ... kitine.htm

[~~~~~~~
Calcium carbonate is a dietary supplement used when the amount of calcium taken in the diet is not enough. Calcium is needed by the body for healthy bones, muscles, nervous system, and heart. Calcium carbonate also is used as an antacid to relieve heartburn, acid indigestion, and stomach upset. It is available with or without a prescription.
more
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/drug ... 01032.html

btw. commonly known as white chalk is technically known as calcium carbonate.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Chitosan is a polysaccharide found in the shells of crustaceans.
Like dietary fiber, chitosan is not digestible but may have beneficial effects on the gastrointestinal tract. Chitosan may also have an effect on the type of bacteria living in the intestines or on the action of these bacteria.
more:
http://www.publix.com/wellness/notes/Di ... d=Chitosan
Laatst gewijzigd door mahuni op do 10 aug 2006, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jolly64
#612349
In een nierdieet zitten weer de verkeerde eiwitten in  :-\
Las net dat Ipaktine een nieuw en makkelijk middel blijkt te zijn omdat het gewoon door het  eten gegeven kan worden

Dus makkelijker met zijn eiwitten dieet
Kan hij gewoon aan zijn lamsvlees blijven
Las net ook dat Duck een speciaal voer heeft ,maar zitten natuurlijk ook weer de verkeerde eiwitten in

Maar ben blij dat we er op tijd bij zijn ,want het kan een stuk minderen of zelfs stoppen (de klachten)
Het schijn tegen nierfalen te zijn
Door Lizzy
#612809
Ter ondersteuning zou je Solidago kunnen geven.

Bij nierproblemen (maar het zou handig zijn te weten wat je hond voor problemen heeft) is het de bedoeling dat je voedsel geeft met een laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Ik zou zelf even geen ei geven en later misschien af en toe eens een ei. Twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor!

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn. 

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente, maar nou weet ik niet meer wie dat ook alweer verteld heeft... Volgens mij staat het ergens op Barfplaats en volgens mij was het Tannetje die dat geschreven heeft.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag ze nu niet hebben.

Verder zou ik spiervlees geven. lam, konijn, eend, parelhoen, hert, fazant, etc. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat schapenpens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door