Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ziviaantje
#611245
Ik wil mijn honden overzetten van brokken naar Duck  en Rodi ( sorry, ik ga niet barfen  ;) ) De reden is o.a. omdat mijn oude hond ( bijna 14 1/2 ) bijna geen brokken meer naar binnen krijgt en wel rodi eet ( ze vind Duck niet zo lekker ). Nu heb ik een pup, en die wil ik ook op kant en klaar vlees gaan zetten ( Duck in dit geval ), o.a. omdat ze het vertikt om brokken te eten als de oude vlees krijgt  ;D , maar ook omdat het gezonder is, maar.... hoe zit het met de tanden ? Hebben ze door het eten van vlees niet meer kans op tandsteen ? Zou het afdoende zijn om haar bijvoorbeeld 1 x per week een lamsrib te geven ? Of kan ik dan beter kalfsrib geven ?

Groetjes, Karin.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#611260
Tanden van versetenende honden (ook al is het rodi of Duck) worden lang zo vies niet als honden die brokken eten. Ga zelf maar eens een biskwietje oid eten ;). Maar een extra tandenborstel in de vorm van een zacht lamsribje of lap pens is natuurlijk nooit weg. Als de kalfsrib echt van een jong kalf is (en geen jonge koe) kun je dat natuurlijk ook geven, wissel je het af met de lamsribben, en voor je het weet ben je al half aan het Barfen :biggrin2:
Door *wendy*
#611378
Boy was ca 3 jaar oud toen ik hem overzette op KVV met af en toe iets te knagen (vuile pens, runderstrot, kippenkarkas).

Zijn tanden zijn weer wit  :D ;)
Door Lizzy
#611391
Brokken hebben absoluut geen reinigende werking. Ergo, je kunt een brok vergelijken met een liga. Als je zo'n ding eet, zit een uur later de smurrie nog rond je tanden. Dat geldt ook voor brokken. Resten brokken blijven aan de tanden en kiezen plakken, het bevat reuze veel koolhydraat en dat vormt zich tot tandplak en later tandsteen. Aangezien versvlees een betere zuurgraad heeft en niet zoveel koolhydraat bevat, zal een gebit er beslist niet vuiler van worden als van brokken. Tegendeel is eerder waar.
Door Truus
#611501
[quote="Tinker"]
Ik maak me daar niet zo druk om,want zelfs zonder tanden kun je nog heerlijk een bakje kvv wegslobberen. ;) ;D ;D ;D
[/quote]
Nou ik wel. Het is niet leuk als je hond onder narcose moet om de tanden schoon te maken en ontstoken kiezen te moeten laten trekken :-\
Timo had toen nog brokken en nu met 11 jaar op versvlees en Barf een prima schoon gebit. Geen problemen meer sindsdien gelukkig en....met tanden en kiezen gelukkig.
Door Ziviaantje
#612086
Ok, bedankt voor jullie antwoorden ! Hoef ik me dus geen zorgen te maken  ;) Nu nog een adresje in de buurt vinden om lamsribjes te kopen. Kun je die gewoon los kopen, of krijg je dan een heel karkas ? Brrrrr...... Ja, jullie zien, ben geen doorgewinterde barfer  ;D Ik zag vandaag hier foto's op het forum van een geitenkop en ik vind jullie heel dapper hoor ! Ik hou het bij ribjes  ;) Iemand een adresje in de buurt van Oegstgeest ?  Hoeft niet supergoedkoop te zijn, omdat ik niet zo veel geef als jullie. Misschien dat mijn bejaarde teef ( 1 4 1/2 jaar, op brokken  ;) Maar ze geniet nu al een maand of 2 van rodi ( Duck vind ze niet zo lekker ). Ze vind het hartstikke lekker en vraagt nu zelfs om eten  ;D Soms gaan er wel brokken doorheen omdat ik nog een zak van 15 kilo had, zonde om weg te gooien  ::)  ) er ook nog een beetje op kan kluiven. Buffelhuidkluiven raakt ze niet meer aan. Heeft ook bijna geen tanden meer, allemaal afgesleten door het spelen met takken  :o
Door Ziviaantje
#612091
O, nog een vraagje, hoe zit het met geitenribjes versus lamsribjes ? Zijn geitenribjes harder ? Of maakt dat niet veel uit ?
Door 202Spots
#612100
[quote="aussie"]
O, nog een vraagje, hoe zit het met geitenribjes versus lamsribjes ? Zijn geitenribjes harder ? Of maakt dat niet veel uit ?
[/quote]

Lams ribben zijn 't "zachtste".
Wanneer je 'n jong geitje hebt, dan kunnen de ribben ook wel zacht genoeg zijn, maar ouder geitenrib is aan de harde kant, de kafribben vind ik OOK vrij hard en niet geschikt voor beginnende bot.
Door Netty
#612790
[quote="aussie"]
Ok, bedankt voor jullie antwoorden ! Hoef ik me dus geen zorgen te maken  ;) Nu nog een adresje in de buurt vinden om lamsribjes te kopen. Kun je die gewoon los kopen, of krijg je dan een heel karkas ? Brrrrr...... Ja, jullie zien, ben geen doorgewinterde barfer  ;D Ik zag vandaag hier foto's op het forum van een geitenkop en ik vind jullie heel dapper hoor ! Ik hou het bij ribjes  ;) Iemand een adresje in de buurt van Oegstgeest ?  Hoeft niet supergoedkoop te zijn, omdat ik niet zo veel geef als jullie. Misschien dat mijn bejaarde teef ( 1 4 1/2 jaar, op brokken  ;) Maar ze geniet nu al een maand of 2 van rodi ( Duck vind ze niet zo lekker ). Ze vind het hartstikke lekker en vraagt nu zelfs om eten  ;D Soms gaan er wel brokken doorheen omdat ik nog een zak van 15 kilo had, zonde om weg te gooien  ::)  ) er ook nog een beetje op kan kluiven. Buffelhuidkluiven raakt ze niet meer aan. Heeft ook bijna geen tanden meer, allemaal afgesleten door het spelen met takken  :o
[/quote]
je kunt bij slager van der zalm vragen of ze kalfs ribben voor je bestellen, dat zijn de knokkels van de rug van een kalf....... mijn teckels vonden het heerlijk om op te kauwen, goed voor de tanden.
als je eventueel meer zou willen hebben, neem eens contact op met de eigenaresse van Pet shop op de lange voort, die doet ook aan barf en Carnibest.......
Door Lizzy
#612803
[quote="aussie"]
O, nog een vraagje, hoe zit het met geitenribjes versus lamsribjes ? Zijn geitenribjes harder ? Of maakt dat niet veel uit ?
[/quote]

De geitenribben die ik heb, van het Islam Center, zijn zachter dan de lamsribben. Vind ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door