Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nahs
#612564
Hallo allemaal,

Ik ben Nathalie  lid van de redactie van de Rasclub BKC,
Voor het rasblad zijn wij in nr 4 van plan een stuk te maken over katten en diabetes.

Wie o wie kan en wil mij helpen aan ervarings verhaal/verhalen.

En natuulijk hoe versvoeding hier goed op kan inspelen.


Mensen die hier aan willen mee werken kunnen mij een berichtje sturen.


Gr Nathalie aka Nahs


Ps ik  weet niet of dit is toegestaan zo nee mijn excuses
Door Nahs
#612800
Leuk de reacties beginnen te komen heel heel erg bedankt.

enne Hitam heel erg bedankt voor je aanbod ik kom er snel even op terug


Ik denk namelijk dat willen we onze kat zo gezond mogelijk houden je een goede balans moet krijgen in de voeding. En dat brokken niet de oplossing zijn.
Daarbij door middel van stukken te plaatsen over vers voer van enigerlei merk, en ook dit te betrekken incombinatie met bepaalde aandoeningen. Je mensen wijzer kan maken.

Mijn kittens groeien op met lamshart , carnibest, kippehart, af en toe een levertje, en dit wel of niet gemengt met blikvoeders en ja ook brokjes, hieraan ontkom je gewoon niet.

Bij het versvoer voornamelijk het hart gebruik ik toevoegingen zodat ze niets te kort komen.

Ook hier zal ik binnenkort eens wat op het forum vragen. De planning staat dat we in het eerste nr van 2007 een kittenspecial doen. Waaronder ook een deel voeding zal komen

En het bizarre gedeelte van kittens pap geven ::)

Vleespap, van lamshart, lammerenmelk/kmr ed/ blikvoeders prima maar toch echt geen nutrix of brinta.


alvast bedankt ik moet nu weer weg  thanks a lot ik heb ook nog veel te leren
#612914
Nahs schreef: Leuk de reacties beginnen te komen heel heel erg bedankt.

enne Hitam heel erg bedankt voor je aanbod ik kom er snel even op terug


Ik denk namelijk dat willen we onze kat zo gezond mogelijk houden je een goede balans moet krijgen in de voeding. En dat brokken niet de oplossing zijn.
Daarbij door middel van stukken te plaatsen over vers voer van enigerlei merk, en ook dit te betrekken incombinatie met bepaalde aandoeningen. Je mensen wijzer kan maken.

Mijn kittens groeien op met lamshart , carnibest, kippehart, af en toe een levertje, en dit wel of niet gemengt met blikvoeders en ja ook brokjes, hieraan ontkom je gewoon niet.

Bij het versvoer voornamelijk het hart gebruik ik toevoegingen zodat ze niets te kort komen.

Ook hier zal ik binnenkort eens wat op het forum vragen. De planning staat dat we in het eerste nr van 2007 een kittenspecial doen. Waaronder ook een deel voeding zal komen

En het bizarre gedeelte van kittens pap geven ::)

Vleespap, van lamshart, lammerenmelk/kmr ed/ blikvoeders prima maar toch echt geen nutrix of brinta.


alvast bedankt ik moet nu weer weg  thanks a lot ik heb ook nog veel te leren
Ik ben erg benieuwd waarom jij vind dat je aan het voeren van brokjes niet ontkomt bij het afspenen van kittens ?
Door Nahs
#612946
sylvia schreef: Ik ben erg benieuwd waarom jij vind dat je aan het voeren van brokjes niet ontkomt bij het afspenen van kittens ?
Omdat je je kittenkopers niet kan dwingen op vers te stappen, mensen vinden het vaak smerig, eng, en zeggen wel ja dat doen we, maar in de praktijk genomen doen ze het gewoon niet want het kost ze denken ze te veel tijd en moeite.

Zelf heb ik ook een kat die ik nooit volledig over zal krijgen, ze eet voornamelijk versvoer tijdens haar zwangerschap en zoogperiode. De rest van het jaar weigert ze het de helft van de keren.
zo eet ze alleen lever tijdens haar zwangerschap en eerste 2 wkn van de zoogperiode daarna moet ze het niet meer. tartaar alleen tijdens de zwangerschap, lamshart hele jaar door maar alleen als ze er zin in heeft.
carnibest idem, kuikens vrouwtje doe het me even knippen tijdens me zwangerschap en de rest van het jaar vreet ik het niet, kippenek  leuk om te spelen maar verder  ::)

Ze is trouwens een leuk portretje en behoorljk eigenzinnig.

Mijn andere 2 poezen vinden een maaltje lamhart en carnibest prima, maar volledig over helaas dan komen ze net wat te kort.

Ik krijg komende week een nieuw kittenkater, die heeft nog nooit vers gezien ben benieuwd hoe hij het vindt.

Hopelijk vreet ie zijn pootjes erbij op  ;D
#613120
eigenlijk zou ik bij kvv geen orgaanvlees meer bijgeven als lever en hart want dat zit er al genoeg in maar dan iets van tartaar idd en kipfilet lamsgehakt  kalkoenvlees eendenvlees konijn, van dat soort dingen.

ben je een fokker?
Sylvia heeft ook haar kittens afgespeend op rauw en die hebben alleen maar rauw gekregen, ik zie daar het probleem niet van in als ze alleen maar vers eten. ik vind dat ze de beste start mogelijk moeten krijgen en daar hoort geen brokjes bij.
#613152
Nahs schreef: En het bizarre gedeelte van kittens pap geven ::)

Vleespap, van lamshart, lammerenmelk/kmr ed/ blikvoeders prima maar toch echt geen nutrix of brinta.

Waarom zou je kittens kmr geven? Bij ons op de opvang wordt kmr alleen gebruikt bij weesjes die nog de fles moeten krijgen. Als ze al gespeend zijn, lijkt het me geen goed plan om alsnog babyvoer te geven en als ze nog drinken bij ma kun je het beter aan moeder overlaten, lijkt me.
#613155
Nahs schreef: Omdat je je kittenkopers niet kan dwingen op vers te stappen, mensen vinden het vaak smerig, eng, en zeggen wel ja dat doen we, maar in de praktijk genomen doen ze het gewoon niet want het kost ze denken ze te veel tijd en moeite.

Zelf heb ik ook een kat die ik nooit volledig over zal krijgen, ze eet voornamelijk versvoer tijdens haar zwangerschap en zoogperiode. De rest van het jaar weigert ze het de helft van de keren.
zo eet ze alleen lever tijdens haar zwangerschap en eerste 2 wkn van de zoogperiode daarna moet ze het niet meer. tartaar alleen tijdens de zwangerschap, lamshart hele jaar door maar alleen als ze er zin in heeft.
carnibest idem, kuikens vrouwtje doe het me even knippen tijdens me zwangerschap en de rest van het jaar vreet ik het niet, kippenek  leuk om te spelen maar verder  ::)

Ze is trouwens een leuk portretje en behoorljk eigenzinnig.

Mijn andere 2 poezen vinden een maaltje lamhart en carnibest prima, maar volledig over helaas dan komen ze net wat te kort.

Ik krijg komende week een nieuw kittenkater, die heeft nog nooit vers gezien ben benieuwd hoe hij het vindt.

Hopelijk vreet ie zijn pootjes erbij op  ;D



Kijk daarom vroeg ik het dus, ik had dit antwoord al verwacht want dat is het antwoord wat iedereen geeft die hun kittens of pups toch ook brokken geven omdat ze denken dat dat moet.
Het moet dus niet, sterker nog het is helemaal niet nodig.
Kittens die op vers (barf of kvv) worden afgespeend eten namelijk 9 van de 10 keer alles wat je ze voorzet. Vers is de beste start die je je kitten of pup kunt geven en met kittens heb ik dan nog dat ik dan liever nog zou hebben dat ze die ziekmakende brokken want dat is een brok voor een kat ziekmakend (denk aan blaasgruis en nierfalen) helemaal zouden weigeren, helaas al mijn vesr afgespeende kittens vreten werkelijk alles wat je ze voorzet inclusief de katten brokjes van de buurkat.
Ikzelf heb trouwens de kitteneigenaren voorgelixcht over voeding en de mensen op het hart gedrukt dat willen ze geen vers willen voeren dat ze dan vooral geen brok gaan geven maar dan een goed merk blikvoer dan \ijn je kittens altijd nog beter af gezien gruis en nierfalen.
Door Nahs
#613169
*Robin* schreef: eigenlijk zou ik bij kvv geen orgaanvlees meer bijgeven als lever en hart want dat zit er al genoeg in maar dan iets van tartaar idd en kipfilet lamsgehakt  kalkoenvlees eendenvlees konijn, van dat soort dingen.

ben je een fokker?
Sylvia heeft ook haar kittens afgespeend op rauw en die hebben alleen maar rauw gekregen, ik zie daar het probleem niet van in als ze alleen maar vers eten. ik vind dat ze de beste start mogelijk moeten krijgen en daar hoort geen brokjes bij.
ik ga het zeker eens proberen :)

Eerst me maar eens verder erin verdiepen :) en hier wat lezen.



Maar helaas leert de verandering dat kittenkopers toch doen wat ze zelf willen, en daar hoort bij velen helaas geen versvoer bij.



De kittens worden bijna volledig afgespeent op vers zeg maar voor 95%


Voorlichting meer kan ik niet geven ik kan het helaas niet eisen dat ze het blijven geven, bij katers dring ik er wel op aan veel nat te geven en dan idd liefst vers. Idem de poezen.

Probleem is dan nog altijd dat mensen denken dat ze het weten en dan zeggen de dierenarts zegt......................

Maar goed vindt het reuze interessant hoor
Laatst gewijzigd door Nahs op vr 11 aug 2006, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nahs
#613171
Kefraya schreef: Waarom zou je kittens kmr geven? Bij ons op de opvang wordt kmr alleen gebruikt bij weesjes die nog de fles moeten krijgen. Als ze al gespeend zijn, lijkt het me geen goed plan om alsnog babyvoer te geven en als ze nog drinken bij ma kun je het beter aan moeder overlaten, lijkt me.
Ik geef kmr alleen als ik moet bijvoeden.

bijvoorbeeld: met de warmte had mama plots bijna geen melk meer, ondanks dat ze ongeveer 300 gram carnibest  en nog meer zooi per dag at en veel melk dronk, mama op convalence supp met ors gezet, de kittens alleen af en toe ors en beetje bijvoeden, helaas ik moest ze volledig gaan voeden en heel langzaam kwam ook bij mama de productie weer terug, ze waren toen net 10 dagen oud.  De voeding afgebouwd naar 2 keer per dag want met 6 is het aardig aanpoten.

Dus je snapt ik geef niet zomaar KMR ;) ik vertrouw gewoon geen andere voeding voor hele kleine ukkepukken.
#613176
Nahs schreef: ik ga het zeker eens proberen :)

Eerst me maar eens verder erin verdiepen :) en hier wat lezen.



Maar helaas leert de verandering dat kittenkopers toch doen wat ze zelf willen, en daar hoort bij velen helaas geen versvoer bij.



De kittens worden bijna volledig afgespeent op vers zeg maar voor 95%


Voorlichting meer kan ik niet geven ik kan het helaas niet eisen dat ze het blijven geven, bij katers dring ik er wel op aan veel nat te geven en dan idd liefst vers. Idem de poezen.

Probleem is dan nog altijd dat mensen denken dat ze het weten en dan zeggen de dierenarts zegt......................

Maar goed vindt het reuze interessant hoor

De ervaring hier is dat als je de mensen goed voorlicht over wat hun kitten allemaal op kan lopenn van die brokken en je ze alvast in peperd dat als ze dan persee geen vers willen geven dat ze dan maar blikvoer moeten geven dan valt het wel mee ik heb hier eigenaren die mij aankeken of ik van de wereld was gevallen met mijn vlees en die voeren nu blik en vlees en dat vlees was dan eigen idee omdat toch maar te doen. In iedergeval hebben ze allemaal een gezonde afkeer van brokken gekregen voor hun kitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door