Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lennox
#611024
Ik heb een Amerikaanse Bulldog van bijna 2 jaar(oktober).
Graag zou ik van de Royal Canin brokken afwillen.
Hij is er goed mee geweest toen hij te mager stond maar nu is hij
ze precies beu... Hij laat ze gewoon staan. Ondanks dat hij nu al enkele
dagen slecht eet is zijn energie er zeker nieet op verminderd.
Via het AB-forum ben ik gebeten door de Barf-microbe.
Nu is mijn vraag... Hoe stap ik over van brokken naar een goed evenwichtig
menu of ga ik toch maar beter eerst over naar bvb duckvoeding?
Zoveel twijfels en onwetendheden! Moet ik, als ik de stap zet naar vb Duck
er ook nog rijst of groenten en fruit aan toevoegen?
Het is toch ook niet de bedoeling dat mijn honden (heb ook nog een frans
bulletje van 1 jaar) onze restafval gaan opeten???
Door Lennox
#611025
Wat ik ook nog wil vermelden is dat Lennox de laatste tijd een doffere
vacht heeft en vroeger ook nog huidproblemen heeft gehad. (nl Demodex)
Ook onze Franse Bulldog is een moeilijke eter. Ze krijgt Eukanuba voor
puppies. Ze is dan wel weer gek van gerookte beenderen en
varkensneuzen en runderoren...
Door Antonia
#611048
[quote="Lennox"]
Wat ik ook nog wil vermelden is dat Lennox de laatste tijd een doffere
vacht heeft en vroeger ook nog huidproblemen heeft gehad. (nl Demodex)
Ook onze Franse Bulldog is een moeilijke eter. Ze krijgt Eukanuba voor
puppies. Ze is dan wel weer gek van gerookte beenderen en
varkensneuzen en runderoren...
[/quote]

Om te beginnen zou ik met beide bullen direct stoppen met het geven van gerookte beenderen, runderoren en zeer zeker de varkensneuzen. Het roken is een verhittingsproces wat de beenderen heel hard maakt en dat is slecht voor de spijsvertering en slecht voor het gebit. Bovendien is vaak de herkomst van het gerookte materiaal dubieus. Last but not least, ik geef mijn honden geen enkel onderdeel van een varken, dat risico neem ik niet.

Verder zou ik met beide honden zo snel mogelijk overschakelen van de brokken op vers. Gezonde voeding is de basis voor de gezondheid van ieder mens en ieder dier, zeker als het om een jonge hond zoals je Franse bull of een hond met een geschiedenis van huidproblemen gaat, zoals bij je Amerikaans bull. En brokken vallen wat mij betreft niet onder het hoofdstuk gezonde voeding voor een hond. Als je nog onzeker bent wat en hoe je zelf kunt samenstellen, is een kant en klaar vers voer zoals Duck al een hele goede stap.
Als je kant en klaar versvoer geeft (bijvoorbeeld Duck) dan mag je fijngemaakte rauwe groente en fruit erbij geven, het hoeft echter niet, want Duck is compleet. Rijst zou ik achterwege laten of maar heel af en toe geven, het is een voedingsbron waar honden weinig mee kunnen en waar veel honden niet goed op reageren (huidproblemen).
Door Lennox
#611128
Ik heb ook ooit vernomen dat rode vruchten uit den boze zijn voor een hond...
In welke mate klopt dit?
Zijn aardbeien en diverse bessen dan niet goed voor een hond?
Als ik naar een slager ga, vraag ik dan naar bewuste producten of vraag
ik dan of er resten zijn voor de hond?
Door Xada
#611392
Ik ga zelf naar een slachthuis en heb van te voren even gebeld, dan leggen ze al spullen voor mij klaar. Ik zeg wel dat het voor de hond is, dan krijg ik veel spullen goedkoper.
Ik heb zelf een hond met botkanker, daar is helaas niets meer aan te veranderen. Maar toen ik iedere avond pens ging voeren naast de brokken (ik kon toen alleen maar aan pens komen) viel het mij wel op dat de tumor minder snel ging groeien. Toen ik bij de islamitische slager terecht kwam en allerlei soorten vlees kon krijgen, ben ik eigenlijk vanzelf overgestapt op barfen, ik was er helemaal mee bezig voordat ik er erg in had.  ;D
Gebruikersavatar
Door Cherry
#611954
Hoi Lennox  ;) heel simpel, die brokken weggooien en gewoon beginnen met Duck, en bekijk op je gemak aan welke barfonderdelen je kan geraken, dan kan je af en toe eens afwisselen met een barfdagje
Door Antonia
#611986
Lennox schreef: Ik heb ook ooit vernomen dat rode vruchten uit den boze zijn voor een hond...
In welke mate klopt dit?
Zijn aardbeien en diverse bessen dan niet goed voor een hond?
Ik heb nog nooit gehoord dat rode vruchten slecht zijn voor honden. Of het zo is, ik weet het niet maar het zou me heel erg verbazen als het wel zo is. Over het algemeen weten mijn honden heel goed wat goed of slecht voor ze is: fruit dat niet rijp is laten ze hangen, gras wordt er wel gegeten, maar niet alle soorten. Ik heb zelf aarbeien, bramen, frambozen. kruisbessen, aalbessen in mijn tuin. Zelf eet ik er weinig van, het meeste wordt weggesnoept door de vogels en ......mijn honden. Er staan ook druiven, maar die blieven ze niet.
Als ik naar een slager ga, vraag ik dan naar bewuste producten of vraag
ik dan of er resten zijn voor de hond?
Het hangt er bij mij een beetje vanaf waar ik heen ga. Als ik bijvoorbeeld naar het Islam Center in Rotterdam ga, dan doe ik dat omdat ik specifieke producten wil en die bestel ik dan ook. Als ik voor het eerst bij een (al dan niet Islamitisch) slachthuis of een (zelfslachtende) slager kom dan vertel ik dat het voor mijn honden is en vraag ik of ik slachtafval kan kopen. Ik vraag nooit om resten, dan lijkt het alsof je alleen maar uit bent op gratis producten. Natuurlijk wil ik graag zo goedkoop mogelijk aan mijn spullen komen, maar daarvoor heb ik wel goede adressen nodig waar ik deals mee kan sluiten. Die krijg je niet als je gelijk bij binnenkomst het onderste uit de kan wilt halen.
Door 202Spots
#612095
Lennox schreef: Nu is mijn vraag... Hoe stap ik over van brokken naar een goed evenwichtig
menu of ga ik toch maar beter eerst over naar bvb duckvoeding?
Zoveel twijfels en onwetendheden! Moet ik, als ik de stap zet naar vb Duck
er ook nog rijst of groenten en fruit aan toevoegen?
Het is toch ook niet de bedoeling dat mijn honden (heb ook nog een frans
bulletje van 1 jaar) onze restafval gaan opeten???
IK denk dat je het beste kunt beginnen om eerst in de Bieb te duiken en zoveel mogelijk leest wat het Barfen inhoud o.a:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 535.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 324.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html

Begin met KVV compleet te voeren, totdat je 'n beetje beter idee hebt wat zelf de maaltijden samenstellen inhoud.

En toen je vernomen had dat rode vruchten uit den boze zijn voor een hond....werd er toen ook bij vermeld waarom rode vruchten niet goed zijn ???
Door herder_lover
#612101
ik denk niet dat je je erg verdiept al hebt in onze bieb!  ;)
Daar staat echt genoeg info over brokken en kvv en barf... moet je uit kunnen komen hoor  ;)
En nee, het is niet de bedoeling dat de honden onze restprodukten eten. Niet alleen in ieder geval.
Zou beginnen met brokken weggooien! Dan stap 2 is overgaan op kvv en de bieb hier doorspitten. Dan kun je langzaam overgaan op Barf als je dat wilt.
Het valt niet mee, maar op dit forum kun je echt genoeg info verzamelen over vlees geven enzo. Dus goed lezen en info verzamelen, en dan kom jij en je dieren er ook wel hoor!
Sterkte  ;D
Door *wendy*
#612124
Hoi Lennox  ;)
Leuk je hier te zien.

Doe eerst wat Gerry zegt en ga vervolgens (zoals spot oa zegt) de bieb eens uitpluizen.
Mijn ervaring is: eerst met KVV beginnen om daarna langzaam geheel (of in mijn geval gedeeltelijk) over te schakelen naar BARF.
Zomaar blindelings aan BARF beginnen is niet slim ivm evt tekorten die de hond dan zou kunnen krijgen.
Door Xada
#612130
Ik heb een heleboel gehad aan het boek van Mogens Eliasen. Echt een aanrader om dat te downloaden, echt een boek dat zijn geld waard is.
Door workingmalinois
#612270
Hoi Lennox  Wink heel simpel, die brokken weggooien en gewoon beginnen met Duck, en bekijk op je gemak aan welke barfonderdelen je kan geraken, dan kan je af en toe eens afwisselen met een barfdagje
Zo ben ik ook begonnen en voor ik het wist was ik volledig aan het barfen  ;)

Plus: véééél lezen in de bieb.  Heb ook de boeken van Mogens Eliassen en Tom Lonsdale (Work wonders)  gedownload en hier veel uit geleerd!
Door Lennox
#612839
202spots schreef: En toen je vernomen had dat rode vruchten uit den boze zijn voor een hond....werd er toen ook bij vermeld waarom rode vruchten niet goed zijn ???
Nee, is wel al een tijdje geleden... Heb het ook nooit ergens teruggevonden op internet of in boeken. Daarom dat ik het eerst vraag voor de zekerheid! ;)
Door Lennox
#612874
Sinds gisteravond overgeschakeld op Duck.
Lust hij blijkbaar erg graag! In de loop van de weken en maanden ga ik me dus in de bieb opsluiten en me verdiepen in de kunst van het barfen!
En pas als ik antwoord heb op al mn vragen ga ik het erop wagen...
Het kan dus zijn dat ik jullie nog dikwijls ga lastig vallen... :P  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door