Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hobbes
#609924
Hobbes wordt de laatste maanden steeds kieskeuriger. Kennen jullie ook van die slechte eters en hebben jullie tips? 

Ik begon het BARFEN (een jaar geleden) met vooral kippenekjes, en een mengsel van gemalen pens, lamshart en groentenmix, af en toe een eitje en runderlap. Dat ging er allemaal vlot in, en nog steeds wel.

Heel veel andere dingen at hij alleen met smaak toen ik ze voor het eerst gaf, de keren erna liet hij het vaak of altijd staan. Bijvoorbeeld: lamsribben, lamsniertjes, lamsbout, makreelkop, geitenrib, blikjes zalm, sardientjes, kippelever (wil hij alleen gebakken), hele kip, kippebout, runderhart, gedroogde pensstaafjes (toen hij brokken at was hij er dol op, nu begraaft hij ze), yoghurt, runderknie en kale lamswervels voor de 'recreatie'  - dat is het zo'n beetje.

Een enkele keer eet hij het wel als het een paar dagen begraven of ingevroren is geweest. Het wil ook nog weleens helpen als mijn vriend doet alsof hij het wil opeten, dan lust Hobbes het ineens wel. De brokken van de buurhond smaken hem trouwens meestal ook wel. Zou hij gewoon een moeilijke eter zijn (in zijn brokken-tijd wel). Moet ik hem wat minder verwennen met pens en meer uithongeren? (Neem nou bv. fijngesneden niertjes in de pens: als de stukjes te groot zijn, eet hij de gemalen pens er tussenuit.) Hij is trouwens niet mager - en ook niet dik.

Groeten, Jacqueline
Door Mevroi Kruim
#609932
Misschien is dit een manier http://www.dragonflyllama.com/%20DOGS/W ... chEat.html
Is natuurlijk gericht op brokkenhonden (zeoveel brokjes per dag) maar werkt even goed voor barf honden.
Ik persoonlijk voer niet meer dan 1 x per dag, en als meneertje Kátur de Krietiese Konsument weer begint te zeuren over z'n eten krijgt hij gewoon 2 dagen niks. Daarna eet hij weer prima!
Door Borke
#610072
Hier nog zo'n kritische consument.
Gaat hij er niet direct van eten, dan haal ik het weg en gaat het direct terug de koelkast in. Dan krijgt hij het 24 uur later weer en dan hetzelfde ritueel.
Als hij het dan de 3e dag nog niet wil eten, dan weet ik dat hij het echt niet lust en dan bied ik het niet meer aan.

Inmiddels weet ik goed wat hij wel en niet lust en als hij er zelf voor kiest om een vastendag in te lassen door niet te eten, dan vind ik dat prima hoor.

De dingen die hij niet lust zou hij uiteindelijk wel gaan eten als ik hem er een week lang voor liet vasten, maar ik Barf ook omdat ik het zo leuk vind om mijn hond met plezier te zien eten.
Hij lust geen konijn, hert, duif, makreel - gelukkig blijft er nog genoeg over wat hij wel lust ;D
Door Lizzy
#610319
Ja, ik zou hier hetzelfde mee om gaan als Astrid. Aanbieden, niet eten? Direct weghalen en de volgende maaltijd weer aanbieden. Als hij het dan op een gegeven moment nog niet wil eten: dan behoort het waarschijnlijk echt tot de categorie "baas, ik vind dit werkelijk niet te vreten, doe me een lol en geef me wat anders". Maar, ik denk dat heel veel honden eigenlijk een beetje verwent zijn. En dat ze er heimelijk van genieten dat de baasjes allerlei toeren uit halen om ze aan het eten te krijgen. Honden zijn echt donderstenen, wat dat betreft.
Door Hobbes
#610327
En herkennen jullie het gedrag dat ze iets nieuws de eerste keer meteen opeten, maar het de keren daarna laten staan? Ik vroeg me af of het dan misschien niet goed 'gevallen' is en hij besluit het niet meer te nemen.


(maar misschien is het ook gewoon een verwende dondersteen en houdt hij het meest van pens en kippenek. Het is misschien ook wel van de zotte dat mijn vriend op zijn knieën gaat om boven de botten te smakken, om te zorgen dat Hobbes het toch opeet...)
Door 202Spots
#610346
Ik zou 'n heel klein beetje in de bak doen, 1 ding tegelijk en niet gemengd met iets anders, dus alleen 'n klein beetje pens, of alleen 'n kippen nek of rib of stukje  lever of wat dan ook, en wanneer ie 't gelijk op eet dan geef je meer.
Wanneer ie 't niet eet , dan na 10 min weg halen en tot de volgende maaltijd wachten.
Wanneer ie niet will eten wat in z'n bak zit, maar wel staat te wachten of ie wat anders krijgt...dan is ie verwend ;)
Door Hobbes
#610357
The202spots schreef: Wanneer ie niet will eten wat in z'n bak zit, maar wel staat te wachten of ie wat anders krijgt...dan is ie verwend ;)
Nee, hij gaat (tot nu toe nog niet) staan wachten op ander eten. Meestal loopt hij meteen weg, soms komt hij nog eens terug om eraan te ruiken, maakt 'begraaf-bewegingen' in de lucht met zijn neus, of begraaft het daadwerkelijk in de tuin of in een deken.
Door tieneke
#610653
Neem er een hond bij ;) ;D ;D
Als er hier eentje loopt te meuten dan helpt de ander heel erg graag :P
Wilt er eentje niet eten....dan mag degene die het wel lust van mij zijn gang gaan...de volgende keer past hij/zij wel op om deze fout nogmaals te maken en vreet meteen zijn hap op ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#610686
Nou dat is nog niet eens zo'n rare tip om een hond erbij te nemen.
Het scheelt inderdaad enorm als er nog een bij is!
Ik heb het hier zelf ondervonden met 2 loge hondjes erbij, ze wisten van gekkigheid niet hoe snel ze hun eten naar binnen moesten werken.
Maar ja, daar heb je natuurlijk niets aan als je het bij 1 hond wil laten!
Door Borke
#610844
Hobbes schreef: En herkennen jullie het gedrag dat ze iets nieuws de eerste keer meteen opeten, maar het de keren daarna laten staan? Ik vroeg me af of het dan misschien niet goed 'gevallen' is en hij besluit het niet meer te nemen.
Nog nooit meegemaakt en Borke is echt heel erg kieskeurig!
Door Lizzy
#610853
Hobbes schreef: En herkennen jullie het gedrag dat ze iets nieuws de eerste keer meteen opeten, maar het de keren daarna laten staan? Ik vroeg me af of het dan misschien niet goed 'gevallen' is en hij besluit het niet meer te nemen.

(maar misschien is het ook gewoon een verwende dondersteen en houdt hij het meest van pens en kippenek. Het is misschien ook wel van de zotte dat mijn vriend op zijn knieën gaat om boven de botten te smakken, om te zorgen dat Hobbes het toch opeet...)
Dit is mij 1 keer gebeurd met Pinkel. Maar dat was overduidelijk. Ik gaf haar vette vis. Ze at het met lange tanden op, maar ze at het op (door de kracht van het hebben van meerdere honden ja. Toen Whoofer net overleed vrat Pinkel bijna niks meer. Niet omdat ze heimwee had naar Whoofer, maar omdat haar concurrent weggevallen was. Met Linga erbij heeft ze weer concurrentie en eet ze weer als vanouds). Ze stond te gruwelen en te gruwelen en toen ze het op had, zag je dat ze zich niet lekker voelde. Ze liep naar haar kots-koekje (oftewel: het vloerkleed) en spuugde daar alles uit. Ik hoef dus nu echt niet meer met die specifieke vis aan te komen. Die weigert ze resoluut.
Door conleeuw
#610889
ik heb ook een kieskeurige eter in huis, maar bij vlagen gaat het prima, nu ook, ze vreet als een dijker, gister avond heeft ze zelfs staan zeuren om meer, geef ik haar nog een stuk lamsrib en heeft ze dat ook nog opgegeten. Jazz heeft er ook een handje van om iets heerlijk te vinden en dan een paar keer later hoef ze het niet meer, nou laat ik het even staan, als alle honden klaar zijn met eten... behalve Jazz, dan pak ik het zonder seremonie op en stop het bak en al in een zak in de ijskast, kan ze het morgen krijgen of later op de avond als ze er om gaat jengelen. Dan gaat het meestal ook meteen op. Jazz was altijd erg mager en bij haar wilden ik dan niet een maaltijd overslaan, maar omdat ze de afgelopen tijd goed heb gegeten en ook ietsje dikker is, zet ik net zo makkelijk haar bak met eten weg....... meestal gaat ze dan een uur of twee later zeuren om eten. Dus, gewoon weghalen en later opnieuw aanbieden werkt soms wel ;)
Door Christin
#611896
Heel herkenbaar, 1x wel eten en daarna niet meer. Zo is het hier met Max bij verschillende dingen al gegaan, sardines, lamshart, runderhart en kippenlever. Er zijn ook dingen die direct al worden afgekeurd bijvoorbeeld eend, hert en zalmkop bijvoorbeeld.

Het verschil is wel overduidelijk te zien tussen een beetje mutsen en treuten en echt niet lekker, vies zelfs.

Het gaat nog steeds bij vlagen goed en dan weer minder goed. Wat we nu doen is maximaal 1x per week iets geven dat Max niet graag eet. En totdat dat beter gaat geven we carnibest of gekookte orgaan als orgaanbron, vis uit blik en gekookte eend.

Als het eten weer slechter gaat dan geven we nog maar 1x per dag eten, dat is voor ons zelf wat rustiger. Verder zijn we nu aan het tellen geslagen.
De methode van het linkje dat aan het begin van dit topic werd gegeven.
Het lijkt te werken, 1x bij 5 de bak voor z'n neus weggehaald, met een verbolgen blik als resultaat. De keren daarna begon Max direct te eten. We zullen zien of het ook bij de wat moeilijkere maaltijden gaat werken
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#612267
Ik begin kuren te krijgen.. Loop soms te mieren en wil de laatste tijd alleen eten als of Estrella al klaar is met haar bak en naar mij komt kijken en als baasje mijn hapje vasthoudt (lekker makkelijk).

Ik ben bang dat mijn bazinnetje hier strakjes genoeg van krijgt. Ze heeft al een paar keer mijn eten gewoon weggehaald en pas de volgende dag weer gegeven. En toen at ik het toch maar meteen op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door