Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#609694
We hebben afgelopen week 3 keer gefietst met de honden, en het ging op zich harstikke goed. Beau loopt, nu Benthe voor hem uit loopt, goed mee, en we hadden ook niet het idee dat het te ver was voor ze. Maar donderdagavond, toen we 5 km gefietst hadden en Beau een tijdje op de vloer had gelegen, liep Beau toch weer te hinken bij de laatste wandeling. Hij zakt zeg maar door zijn rechterschouder. Als hij los is, merk ik niets aan hem, het is puur bij het aan de riem wandelen.

Maar het is dus steeds als we gefietst hebben mis. Nu twijfelen we enorm wat we moeten doen. Ik kan me op zich niet voorstellen dat de belasting tijdens het fietsen groter is dan wanneer hij (lees: als een idioot) achter zijn bal aanrent; bij het fietsen beweegt hij immers veel gecontroleerder. Maar na de gewone wandelingen heeft hij dus geen last, en na het fietsen wel. En we willen graag met de UV-proef meedoen, maar natuurlijk niet als het ten koste gaat van zijn gezondheid.

Heeft iemand suggesties?
Door *Natasja*
#609698
JolandaB schreef: Je zegt; toch weer, ik begrijp dat hij het vaker heeft.

Misschien is een rontgenfoto een optie.

Gr. Jolanda
Er is een paar jaar geleden een foto gemaakt van zijn schoudergewricht, er was toen sprake van een heel lichte vorm van OCD. Hij had destijds vrij snel last van zijn schouder, bij de minste verstapping liep hij mank. Met rust was dat meestal wel op te lossen. De laatste 1,5-2 jaar gaat het goed, tot nu dus, nu we weer begonnen zijn met fietsen. En dat vind ik zo raar, want bij fietsen zijn de bewegingen veel regelmatiger, toch?
Door Ine
#609702
Misschien is er artrose ontstaan op de plek van de OCD.
Tijdens het gewoon wandelen, kan hij de stap zelf aanpassen en bij het rennen ook.
Wandel je ook zo lang met de honden, als dat je fietst?
Normaal gesproken is fietsen en zwemmen een goede beweging, maar het ligt eraan ook hoelang je dat achter elkaar doet.
Ik zit zoals gewoonlijk hardop te denken :-\
Misschien toch verstandig om terug te gaan naar de da en een nieuwe foto te laten maken, om te zien, of het erger geworden is in die schouder! (foto's vergelijken van toen en nu)
Sterkte met Beau! :-*
Door *Natasja*
#609707
Wandelen doe ik altijd een uur met ze, waarbij ze afwisselend achter de bal aanrennen, zwemmen (achter de bal aan), wandelen, snuffelen, etc. etc. Het verste wat we tot nu toe gefietst hebben is een klein half uurtje, maar ook toen Arno een paar weken geleden (vóór de warmte begon) 10 minuten tot een kwartiertje met hem fietste, hinkte hij al daarna. We hebben van de week pas de link gelegd met het fietsen, omdat we dus al die weken niet gefietst hebben en hij ook niet mank liep. Nu we weer een paar keer gefietst hebben, is het weer mis.

Ik zit er zelf aan te denken om naar een othopedisch dierenarts te gaan, om er nu eens goed naar te laten kijken. Hij is tenslotte nog geen 5 jaar oud, en moet dus nog heel wat jaartjes mee, als het ff kan in goede conditie.

Weet iemand een goede (liefst in de buurt van West-Brabant)?
Door Lizzy
#609722
Ik ga met Ine mee. Ik denk aan artrose. En er zijn bij artrose gewoon bewegingen die ze niet goed kunnen maken. Brutus heeft dat ook. Dus ik zou stoppen met fietsen (stoppen met achter een bal aan laten rennen, want ik geloof zelf dat dit echt zo'n slechte beweging is voor de meeste honden met wat aanleg tot skelet problemen.... Vooral het in de remmen gaan bij het ballen...). Ik zou ook opnieuw een foto laten maken en ik zou glucosamine gaan geven. Ik geloof trouwens dat een hond het beste in conditie blijft als je iedere dag zo ongeveer 5 km met ze wandelt en zwemt en rent. Ga je meer doen: loop je meer risico op blessures.

Ik zeg ff een quote neer:
"Volgens het artikel blijkt uit een onderzoek bij honden dat 5 km per dag lopen zelden of nooit tot beschadiging leidt. Als de belasting wordt opgevoerd, zoals bij een proef met honden die 20 km per dag moesten lopen, ontstonden er wel allerlei biologische processen in het kraakbeen waardoor het kraakbeen minder goed tegen belasting kan. Ook het bot herstelt dan niet meer zo goed" 

Artikel van: Dr. Sjoerd Bulstra"
Door *Natasja*
#609735
Lizzy schreef: Dus ik zou stoppen met fietsen (stoppen met achter een bal aan laten rennen, want ik geloof zelf dat dit echt zo'n slechte beweging is voor de meeste honden met wat aanleg tot skelet problemen.... Vooral het in de remmen gaan bij het ballen...). Ik zou ook opnieuw een foto laten maken en ik zou glucosamine gaan geven. Ik geloof trouwens dat een hond het beste in conditie blijft als je iedere dag zo ongeveer 5 km met ze wandelt en zwemt en rent. Ga je meer doen: loop je meer risico op blessures.
Dat is dus waar ik bang voor was/ben: dat hij niet meer met zijn bal mag spelen. Dat is Beau zijn lust en zijn leven, en tevens zijn bliksemafleider voor andere reuen. Begrijp me goed: zijn gezondheid gaat natuurlijk boven alles. Maar zonder bal rent en zwemt hij niet. En hij zal toch ergens zijn energie in kwijt moeten kunnen.

5 km, dat zou neer komen op 1 uur per dag, toch? Daar hebben ze hier echt niet genoeg aan. Wat ik wel zou kunnen doen is: 's ochtends met ze naar het strandje gaan en 's middags een (lange) wandeling aan de lijn. Op die manier wordt de "schade" al gehalveerd. Maar ik vraag me echt af wat voor hond ik dan krijg. Nu, in de zomer, spelen ze natuurlijk ook veel buiten. Maar in de winter halen ze hun beweging echt uit de wandelingen.

Die foto, waar kan ik die het beste laten maken? Bij onze gewone DA, of toch bij een orthopeed?
Door Lizzy
#609741
Natasja1974 schreef: Dat is dus waar ik bang voor was/ben: dat hij niet meer met zijn bal mag spelen. Dat is Beau zijn lust en zijn leven, en tevens zijn bliksemafleider voor andere reuen. Begrijp me goed: zijn gezondheid gaat natuurlijk boven alles. Maar zonder bal rent en zwemt hij niet. En hij zal toch ergens zijn energie in kwijt moeten kunnen.

5 km, dat zou neer komen op 1 uur per dag, toch? Daar hebben ze hier echt niet genoeg aan. Wat ik wel zou kunnen doen is: 's ochtends met ze naar het strandje gaan en 's middags een (lange) wandeling aan de lijn. Op die manier wordt de "schade" al gehalveerd. Maar ik vraag me echt af wat voor hond ik dan krijg. Nu, in de zomer, spelen ze natuurlijk ook veel buiten. Maar in de winter halen ze hun beweging echt uit de wandelingen.

Die foto, waar kan ik die het beste laten maken? Bij onze gewone DA, of toch bij een orthopeed?
Nou, je kunt over 5 km natuurlijk 40 minuten doen maar ook 2 uur. En je kunt ook 2 keer per dag 3 of 4 km gaan lopen. Bijv. 's morgens en 's avonds of 's middags en 's avonds. Dan verdeel je het een beetje en is er meer tijd en ruimte voor herstel.

Ik zou even overleggen met mijn DA, als het mijn hond was. Mijn DA zegt me wel eerlijk of ik de foto beter door een orthopeed kan laten maken of dat hij het zelf kan.
Door *Natasja*
#609747
Lizzy schreef: Nou, je kunt over 5 km natuurlijk 40 minuten doen maar ook 2 uur. En je kunt ook 2 keer per dag 3 of 4 km gaan lopen. Bijv. 's morgens en 's avonds of 's middags en 's avonds. Dan verdeel je het een beetje en is er meer tijd en ruimte voor herstel.
Je hebt het aangepast zie ik. In eerste instantie stond er volgens mij 2 keer per dag 5 km, dus ik dacht:  ::) 2x5 is toch 10 km? Ik ga inderdaad de wandelingen maar wat inkorten, kijken hoe het dan gaat. En ik zal morgen even een afspraak maken bij de DA, en dan overleggen hoe of wat. Als we de uitslag van de foto hebben, kunnen we ook beter beslissen wat verder te doen.

Glucosamine, is dat onder die naam te koop?
Door Lizzy
#609760
Nee, ik zou er dan inderdaad iets kortere (qua km) wandelingen van maken. Hoewel 4 of 6 km niet zo krap komt natuurlijk. Glucosamine is inderdaad onder die naam te koop. Persoonlijk heb ik bij Brutus gewoon de beste ervaring met Glucobest (http://www.glucobest.nl).
Door Cathelijn
#609763
zou de ondergrond waarop hij loopt nog veel invloed hebben?
Ik neem dan aan dat je hem op steen/asfalt laat rennen als je fietst en op zachtere bodem als je wandelt?
Door Ine
#609848
Als je foto's wilt laten maken bij een orthopeed, zou ik de vorige foto meenemen!!
In Oisterwijk zit een goede orthopeed.
Door hellenbanjerbo
#609944
ik heb een border collie van 6 jaar met arthrose in haar rechterheup. kreeg ook het advies veel met haar te fietsen. maar ik  merkte al heel gauw dat het haar geen goed deed en ik doe het nu ook niet meer. met glucobest en momenteel elke 6 weken een acupunctuurbehandeling gaat het fantastisch met haar.
omdat ze neurotisch gek op balletjes achterna rennen is ( en dat is echt slecht voor haar) ga ik met haar naar water waar ze goed en makkelijk in kan lopen. zwemmen is prima voor haar en doordat de bal in het water terecht komt maakt ze niet van die belastende bewegingen bij het afremmen. ook in de winter wil ze altijd het water in en mijn ervaring is dat het koude water geen negatieve invloed heeft op haar.
en als ze me echt heel treurig met de bal aankijkt  gooi ik hem rustig een beetje op zodat ze hem direkt in de bek kan vangen. dit is ook minder belastend en stelt haar tevreden (nou ja, het is bij haar nooit genoeg maar ze kan dan toch even genieten en 3 keer of 30 keer maakt niet uit, haar ballentic wordt er niet meer of minder van).
daarnaast kun je natuurlijk ook allerlei dingen bedenken die je hond mentaal vermoeien waardoor ze ook hun energie kwijt kunnen en waar honden ook enorm van genieten.
Door *Natasja*
#610402
Ik ben net terug met Beau. Er hoeven geen foto's gemaakt te worden, want het was de DA snel duidelijk wat er aan de hand is: de pezen van zijn voet zijn "stram" en veren niet genoeg. Juist bij het fietsen, waarbij Beau dus op een harde ondergrond loopt, ondervindt hij daar last van, zijn gewrichten krijgen door de onvoldoende vering bij iedere stap een klap, zeg maar. We kunnen het wel een beetje soepeler maken door zijn poot te masseren (heeft hij voorgedaan), maar overgaan zal het niet.

Hij moet zoveel mogelijk op zachte ondergronden lopen, dan heeft hij er veel minder last van. Fietsen mag wel, maar niet langer dan een kwartier tot 20 minuten. Hij opperde nog om Beau in de berm te laten lopen tijdens het fietsen, maar dat vind ik zelf geen optie, ik ben veel te bang dat hij in iets scherps trapt, en dan zijn we nog verder van huis.

De stemming hier in huis is enigszins bedrukt, want dit betekent dat Beau niet mee kan doen met de UV-proef. En we waren zo enthousiast, we vonden het alle 4 zo leuk om samen te fietsen...

Maar aan de andere kant ben ik blij dat hij op het strand en op het gras nog wel gewoon kan rennen, dat is voor Beau veel en veel belangrijker.
Door *Natasja*
#610431
De dierenarts heeft MacSamuel Beweging voorgeschreven (volgens hem iets homeopatisch). Kent iemand dat? Ik heb nog aan de assistente gevraagd of er glucosamine in zat, maar dat wist ze niet uit haar hoofd (ze hadden het niet op voorraad, ik moet het woensdag ophalen). Maar ze zei wel dat veel dieren, maar ook mensen met problemen met de botten en gewrichten er veel baat bij hebben. Ze zou even navragen of het er in zit, en of het anders in cominatie met gebruikt kan worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door