Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#609219
Ik ben afgelopen week naar de markt geweest en heb de groente die ze wilden weggooien meegenomen.
Ik heb nu: Bloemkool, rode kool, groene bloemkool, spitskool, sla, spinazie, wortelen, rabarber, bananen, kiwi's, zwarte en witte bessen, peterselie, radijs.
Alles gepureerd en apart verpakt.
Is dit een goede balans of moet er nog wat bij? :-\

Dan heb ik nog een vraag hoe je het beste sla, spinazie etc. dus slappe groentes kunt pureren.
Laatst gewijzigd door Xada op za 05 aug 2006, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#609229
Persoonlijk vind ik dit veels-te-veel kool (Bloemkool, rode kool, groene bloemkool, spitskool). Ik zou zeker niet alles in deze mix verwerken, als ik eerlijk ben. Ik zou er twee gebruiken. En de rest desnoods in een andere mix verwerken of even apart malen en invriezen, zodat je dat weer bij een andere mix zonder kool kunt voegen.

Radijs vinden veel honden niet lekker. Ik zou hier ook wat voorzichtig mee zijn. En, niet alle honden kunnen goed tegen de combinatie fruit en vlees. Dus als je door deze groentemix ook fruit verwerkt, moet je even kijken hoe dat valt in combinatie met vlees. Als ze gassig worden, kun je beter de groente/fruitmix combineren met wat anders. Of je moet de groente en het fruit apart verwerken, de groente met vlees geven en de fruit met bijv. wat yoghurt.

Rabarber moet je overigens eerst even koken, voordat je dat maalt. Rabarberblad is zelfs giftig dus dat moet je echt niet geven. 

Verder zou ik door de mix nog wel wat meer bladgroente verwerken. En dan geen spinazie meer. Ik denk aan andijvie, paksoi, postelijn, etc. etc.

Ik pureer bladgroentes met een sap-pers, maar volgens mij gaat het met een keukenmachine of blender ook goed.
Door Xada
#609236
Ik heb alles ook apart ingevroren omdat ik de kool ook veel vond, maar ja, wat je gratis kunt krijgen moet je toch eigenlijk wel meenemen. Van de radijs was ik niet zeker of ze het hebben mochten en de rabarber (zonder blad) en spinazie heb ik gekookt.
Met mijn keukenmachine ging het pureren van de sla slecht. Misschien dat iemand nog tips heeft in het gebruik? Anders ga ik ook even naar een sapmachine of blender kijken.
Door Xada
#609351
Rovanna schreef: Ik pureer altijd met een beetje stand of roer erdoor. Met een gewone keukenmachine krijg je anders die groenten niet gepureerd.
Wat bedoel je met stand of roer? ???
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#609353
Xada schreef: Wat bedoel je met stand of roer? ???
Ik koop bij AH een bak Biogarde roer (rechtsdraaiend melkzuur) en daar gaan twee lepels van door de groentenmix van een kilo.
Door 202Spots
#609969
Xada schreef: Dan heb ik nog een vraag hoe je het beste sla, spinazie etc. dus slappe groentes kunt pureren.
Blad groentes samen met stukken harde groente in de keuken machien laten dansen..en als de mix te droog is gewoon 'n beetje water erbij. 8)
Laatst gewijzigd door 202Spots op ma 07 aug 2006, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door