Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Misty
#607078
Van het weekend bij de Islamitische slager geweest. Gevraagd naar schapenvet, maar dat had hij niet. Wel lamsvet. Ik verwachtte vloeibaar vet, maar kreeg mooie lappen wit vet mee.

Wat moet ik hiermee doen? Gewoon snijden en mengen met vlees? En in welke verhouding dan? Of waar koop ik dan schapenvet?
Gebruikersavatar
Door Misty
#608004
Kruimel,

Mijn kat heeft nierfalen. Ik probeer hem over te zetten op vers/barf, maar dat lukt maar voor 50%. Dus per dag 1 x barf en 1x Felix Senior. Daarom wil ik hem extra vet geven, als extra energiebron. Zodat hij in ieder geval niet meer afvalt en eigen lichaamseiwitten verbrandt. Hij woog ooit 5 kilo. Op een gegeven moment nog maar 3,5 kilo en weegt nu 4 kilo. En wil hem het liefst nog zwaarder.
#608009
Misty schreef: Van het weekend bij de Islamitische slager geweest. Gevraagd naar schapenvet, maar dat had hij niet. Wel lamsvet. Ik verwachtte vloeibaar vet, maar kreeg mooie lappen wit vet mee.

Wat moet ik hiermee doen? Gewoon snijden en mengen met vlees? En in welke verhouding dan? Of waar koop ik dan schapenvet?
Lamsvet is van lam ,en schapen vet van schaap...schaap is volwassen lam .... ;)
Voor 'n kat zou ik niet meer dan 1 of 2 dobbelsteentjes vet door de andere vlees doen.(per dag)
De rest kan je bevriezen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#608111
Misty schreef: Kruimel,

Mijn kat heeft nierfalen. Ik probeer hem over te zetten op vers/barf, maar dat lukt maar voor 50%. Dus per dag 1 x barf en 1x Felix Senior. Daarom wil ik hem extra vet geven, als extra energiebron. Zodat hij in ieder geval niet meer afvalt en eigen lichaamseiwitten verbrandt. Hij woog ooit 5 kilo. Op een gegeven moment nog maar 3,5 kilo en weegt nu 4 kilo. En wil hem het liefst nog zwaarder.
Maar je moet wel uitkijken dat je hem niet dik wil hgaan maken door hem met vet te gaan overvoeren, sommige vlees is al aardige vet en als je daar ook nog eens extra vet bij gaat doen dan heb je straks een ontstoken alvleesklier en dan ben je nog veel verder van huis.
Gebruikersavatar
Door Misty
#608263
Ik zie overal wat ik lees over barf in combinatie met nierfalen dat er extra vet aan de voeding toegevoegd moet worden. Natuurlijk ga ik hem niet te veel vet geven, zodat hij nog een andere kwaal krijgt! Daarom ook mijn posting. Ik probeer alleen, met het kleine beetje houvast dat ik heb, zoveel mogelijk informatie in te winnen over wat het beste voor mijn kat en zijn nierfalen is. Zodat de laatste periode dat hij nog leeft van een zo hoog mogelijke kwaliteit zal zijn. Onnodig lijden wil ik hem besparen en dat probeer ik te bereiken met een zo hoogwaardig mogelijke uitgebalanceerde voeding.
Laatst gewijzigd door Misty op vr 04 aug 2006, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#608291
Misty schreef: Kruimel,

Mijn kat heeft nierfalen. Ik probeer hem over te zetten op vers/barf, maar dat lukt maar voor 50%. Dus per dag 1 x barf en 1x Felix Senior. Daarom wil ik hem extra vet geven, als extra energiebron. Zodat hij in ieder geval niet meer afvalt en eigen lichaamseiwitten verbrandt. Hij woog ooit 5 kilo. Op een gegeven moment nog maar 3,5 kilo en weegt nu 4 kilo. En wil hem het liefst nog zwaarder.
OK, nou snap ik het. Dan is jet idd verstandig om je kat niet te veel eiwit (uit de voeding) als energiebron te laten gebruiken vanwege mogelijke overbelasting van de nieren.
Dan is schapenvet of lamsvet een goed idee. Het vet dat onder de huid zit is meestal vrij smeuiig, het vet dat uit de lichaamsholte komt is stevig.
Als je kat maar een beperkte hoeveelheid eet kan het zijn dat hij andere voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt als een te groot deel van z'n dieet uit vet bestaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door