Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hellenbanjerbo
#605781
heb het menu van banjer en Bo nu eens officieel uitgerekend en merk dat ik er "op gevoel" niet ver naast zit. Voor het gemak heb ik hun gewichten bij elkaar opgeteld, 35 kilo samen is 14000 gr. per 14 dagen. Ik laat ze 1 dag per week vasten. ben uitgegaan van wat ik nu in de vriezer heb. eerdaags krijg ik ook eendennekken en - karkassen en lamsribben zodat we nog wat meer kunnen varieren.

maandag:  grote penslap ong. 1000 gr.
dinsdag:    vasten
woensdag: sardines 1000 gr.(geef vis altijd na de vastendag, eten ze het
                  tenminste)
donderdag: rundergehakt 500 gr.
                  groentemix 250 gr.
vrijdag:      kippennekken 500 gr.
                  rauw ei
                  250 gr.boekmaag met inhoud
zaterdag:    biologische runderlever 500 gr.
                    groentenmix 250 gr.
                    kale kalfsrib 500 gr.
zondag:      geitenrib 1000 gr.
maandag:  penslap ong. 1000 gr.
dinsdag:    vasten
woensdag:  zalmkoppen 1000 gr.
donderdag: kopvlees 500 gr.
                    groentenmix 250 gr.
                    rauw ei
vrijdag:        kippenvleugels 500 gr.
                    boekmaag met inhoud: 250 gr.
zaterdag:    biologische runderlever 500 gr.
                    groentenmix 250 gr.
                    kale kalfrib 500 gr.
zondag:      geitenrib 1000 gr.
                   
ik leuk de groentenmix op met yoghurt of huttenkase of als de kippen genoeg leggen een extra rauw eitje. daarnaast gaan er heel wat zelfgemaakte lekkertjes door van hart, pens, long, lever.
Banjer krijgt voor haar arthrose en spondylose glucosamine/chondroitine maar verder geef ik geen voedingssupplementen.
vinden jullie het wat lijken?
Door Lizzy
#605942
Ik neem aan dat je zelf de percentages hebt berekend? En wat is de uitkomst?

Verder kom ik tot vier diersoorten. Het ziet er goed uit. Minder variatie als wat je nu geeft zou ik niet geven trouwens. Wat ik wel denk is dat je qua orgaanvlees nog iets aan hart en af en toe bijv. niertjes ofzo kunt geven.
Door hellenbanjerbo
#606096
ik kom op ongeveer 31% spiervlees, 25% bot, 30% orgaan, 14% groenten (boekmaaginhoud reken ik tot groenten). zit wat aan de lage kant met spiervlees en te hoog met orgaan. zal wat orgaan weglaten en kopvlees toevoegen. dat is wat ik momenteel op voorraad heb. biologische rundernier hebben ze laatst gehad en vonden ze lekker maar kan er momenteel niet aankomen . denk dat ze gewone nier niet zullen eten net als gewone lever. gelukkig kan ik af en toe aan biologisch-dynamisch lever en nier komen tegen een zacht prijsje. kan ook eens kijken of ik aan lamsnieren kan komen. die zullen ook nog niet zo vol zitten met rommel. waar kun je ei onder rekenen? dank je wel voor je moeite libby.
Door hellenbanjerbo
#606097
nog vergeten (het is ook al laat) . heb een mailtje gestuurd naar the dude voor de rekenhulp. al een poosje geleden. maar tot nu toe nog niks gehoord. ben niet zo'n rekenwonder van mezelf dus hetleek me wel handig. wat te doen?
Door Twiz
#606264
[quote="hellenbanjerbo"]
ik kom op ongeveer 31% spiervlees, 25% bot, 30% orgaan, 14% groenten (boekmaaginhoud reken ik tot groenten). zit wat aan de lage kant met spiervlees en te hoog met orgaan. zal wat orgaan weglaten en kopvlees toevoegen. dat is wat ik momenteel op voorraad heb. biologische rundernier hebben ze laatst gehad en vonden ze lekker maar kan er momenteel niet aankomen . denk dat ze gewone nier niet zullen eten net als gewone lever. gelukkig kan ik af en toe aan biologisch-dynamisch lever en nier komen tegen een zacht prijsje. kan ook eens kijken of ik aan lamsnieren kan komen. die zullen ook nog niet zo vol zitten met rommel. waar kun je ei onder rekenen? dank je wel voor je moeite libby.
[/quote]

Ik denk dat het percentage spiervlees wel goed is hoor. ik zou de hoeveelheid orgaan halveren en daar extra vleesbot voor in de plaats geven.

Of is die 25 % bot kaal bot?
Door Lizzy
#606523
Dus je geeft ongeveer, om de na bij 50% vleesbot? Dus de 31% spiervlees is dus ook deels vlees van vleesbotten?

In dat geval zou ik het orgaanvlees halveren en daarvoor in de plaats meer spiervlees geven.
Door hellenbanjerbo
#606545
oei, ik snap het ff niet meer. van de 11500 gram die ze krijgen samen (buitenom de eieren en tafelresten) krijgen ze 4000 gr.orgaan, 3900 gr. spiervlees, 2100 gr. bot en 1500 gr. groente-kruidenmix. zalmkop reken ik 50 %bot, 50 % vlees, sardines 90 % vlees en 10% bot, geitenrib, kippenvleugels en kippennekken ook 50% bot, 50 % vlees. maak ik ergens rekenfouten? zou goed kunnen hoor want ik ben niet zo'n rekenwonder en de rekenhulp krijg ik als 'alleen lezen' binnen en daar kan ik dan ook niks mee.  :'(
Door Lizzy
#606557
[quote="hellenbanjerbo"]
oei, ik snap het ff niet meer. van de 11500 gram die ze krijgen samen (buitenom de eieren en tafelresten) krijgen ze 4000 gr.orgaan, 3900 gr. spiervlees, 2100 gr. bot en 1500 gr. groente-kruidenmix. zalmkop reken ik 50 %bot, 50 % vlees, sardines 90 % vlees en 10% bot, geitenrib, kippenvleugels en kippennekken ook 50% bot, 50 % vlees. maak ik ergens rekenfouten? zou goed kunnen hoor want ik ben niet zo'n rekenwonder en de rekenhulp krijg ik als 'alleen lezen' binnen en daar kan ik dan ook niks mee.  :'(
[/quote]

Ik ga gewoon zelf even de percentages van je menu voor je berekenen. Ben zo bij je terug.
Door Lizzy
#606565
OK, ik kom op de volgende percentages (afgerond):

17% spiervlees (ik heb de sardien erbij gerekend omdat het nauwelijks graat bevat)
43% vleesbot (ik heb de zalmkop hierbij gerekend omdat het veel graat bevat)
26% orgaanvlees
13% groentemix (ik heb de boekmaag hierbij gerekend)

Nou, dat ziet er helemaal niet verkeerd uit! Ik zou zelf toch ietsjes minder orgaanvlees gaan geven. Ik vind 15% a 20% (met pens erbij) genoeg. In de plaats daarvan kun je iets meer spiervlees geven.

Volgens mij heb jij gewoon moeilijk zitten doen trouwens ;D. Da's niet rot bedoeld hoor, maar ik reken vleesbotten tot vleesbotten. En ik kijk niet naar hoeveel bot of hoeveel vlees daar aan zit maar reken het gewoon tot vleesbot. De reden dat ik dat doe is omdat dat gewoon makkelijker is. En je ziet het ook he, de ene keer geef je iets waar 10% bot en 90% vlees aan zit en de andere keer geef je een bot waar 80% bot en 20% vlees aan zit. En zo krap komt het allemaal niet, het gaat om de grote lijnen.
Door 202Spots
#606567
met 3% voor 35 kilo kom ik op 1050 gr per dag....
of 7350 gr per week...
Elke hond (van 17-18 kilo)zou dan ong.525 gram per dag eten
Door Lizzy
#606571
[quote="The202spots"]
met 3% voor 35 kilo kom ik op 1050 gr per dag....
of 7350 gr per week...
Elke hond (van 17-18 kilo)zou dan ong.525 gram per dag eten
[/quote]

Volgens mij gaat het om 2 honden die samen 35 kilo wegen en gaat het om het voer van 2 weken.
Door 202Spots
#606578
[quote="Lizzy"]
Volgens mij gaat het om 2 honden die samen 35 kilo wegen en gaat het om het voer van 2 weken.
[/quote]

Ohw.. :-[ had ik niet gezien! :-\ sjorry
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door