Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#60613
hallo,

ik heb nog een heleboel vragen, ook nog naar aanleiding van vorige mails maar ik stel ze maar in een nieuw mailtje als dat goed is.... :)

Nog even over de slechte adem....het lijkt opeens veel beter te gaan, ze ruikt een stuk minder, maar vraag me af of het door het ontgiften komt of door de twee dagen brokken die ze weer heeft gehad... :( :-[
Ik wilde nog even op Lizzy haar vraag antwoorden. We gaven ze twee dagen per week pens (alleen pens de hele dag) en 1 dag Duck. Is een pensdag te veel pens in één keer ??
We hadden nu iets nieuws bedacht: half pens en half kip (en dan dachten we om te beginnen aan kippenekjes aangezien ze verder nog nooit bot gegeten hebben). Kan dat ??? ???
En als we half pens geven met half kip is dat dan redelijk kompleet ? Of moeten we dan perse een groenteprut erbij geven ? Of krijgen ze die dan wel weer genoeg binnen via de Duck ??
En mogen we Duck ook mengen met bijv hart en kippenekjes ?? Bijv half Duck, een kwart pens of hart en een kwart kippenekjes ? Of maak je er dan een zooi van ?
We willen graag varieren maar zien die karkassen en komplete lamsribben niet zo zitten. Hebben jullie nog andere handzame tips ? Bijv vis ? Wat voor vis ? En kun je vis mengen met vlees ? En eten ze de vis met graat en al ? Is dat niet gevaarlijk ?

Een ander vraagje. Ik wil deze week een poelier zoeken hier in de buurt en vragen naar kippenekjes, maar wat betalen jullie nu gemiddeld voor een kilo ofzo ? Want ik heb geen idee waar ik dan aan moet denken en of die man me dan een goed of slecht aanbod doet.... ;)

Nou ik zal snel stoppen want anders worden jullie gek van al mijn vragen.... ;D

groetjes Marit
Door Ollie
#60633
[quote="serradomar"]
hallo,

ik heb nog een heleboel vragen, ook nog naar aanleiding van vorige mails maar ik stel ze maar in een nieuw mailtje als dat goed is.... :)

Nog even over de slechte adem....het lijkt opeens veel beter te gaan, ze ruikt een stuk minder, maar vraag me af of het door het ontgiften komt of door de twee dagen brokken die ze weer heeft gehad... :( :-[
Ik wilde nog even op Lizzy haar vraag antwoorden. We gaven ze twee dagen per week pens (alleen pens de hele dag) en 1 dag Duck. Is een pensdag te veel pens in één keer ??
We hadden nu iets nieuws bedacht: half pens en half kip (en dan dachten we om te beginnen aan kippenekjes aangezien ze verder nog nooit bot gegeten hebben). Kan dat ??? ???
En als we half pens geven met half kip is dat dan redelijk kompleet ? Of moeten we dan perse een groenteprut erbij geven ? Of krijgen ze die dan wel weer genoeg binnen via de Duck ??
En mogen we Duck ook mengen met bijv hart en kippenekjes ?? Bijv half Duck, een kwart pens of hart en een kwart kippenekjes ? Of maak je er dan een zooi van ?
We willen graag varieren maar zien die karkassen en komplete lamsribben niet zo zitten. Hebben jullie nog andere handzame tips ? Bijv vis ? Wat voor vis ? En kun je vis mengen met vlees ? En eten ze de vis met graat en al ? Is dat niet gevaarlijk ?

Een ander vraagje. Ik wil deze week een poelier zoeken hier in de buurt en vragen naar kippenekjes, maar wat betalen jullie nu gemiddeld voor een kilo ofzo ? Want ik heb geen idee waar ik dan aan moet denken en of die man me dan een goed of slecht aanbod doet.... ;)

Nou ik zal snel stoppen want anders worden jullie gek van al mijn vragen.... ;D

groetjes Marit
[/quote]

Ik voer ook nog niet zo heel lang vers, ;D dus ik kan je er geen antwoord opgeven! Maar ik betaal voor kippennekjes en hartjes en levertjes 1 euro per kilo!
Door Lizzy
#60699
serradomar schreef: hallo,

ik heb nog een heleboel vragen, ook nog naar aanleiding van vorige mails maar ik stel ze maar in een nieuw mailtje als dat goed is.... :)
Tuurlijk is dat goed!
Nog even over de slechte adem....het lijkt opeens veel beter te gaan, ze ruikt een stuk minder, maar vraag me af of het door het ontgiften komt of door de twee dagen brokken die ze weer heeft gehad... :( :-[
Tja, dat is moeilijk te zeggen... Je zou weer een paar dagen brokken kunnen geven om te kijken of het daar inderdaad van was. Aan de andere kant: wil je het echt weten? Wil je weer brokken gaan geven om er achter te komen?
Ik wilde nog even op Lizzy haar vraag antwoorden. We gaven ze twee dagen per week pens (alleen pens de hele dag) en 1 dag Duck. Is een pensdag te veel pens in één keer ??
Je bedoelt dat je 1 dag pens gaf en 1 dag complete Duck en de rest brokken?
We hadden nu iets nieuws bedacht: half pens en half kip (en dan dachten we om te beginnen aan kippenekjes aangezien ze verder nog nooit bot gegeten hebben). Kan dat ??? ???
Het hangt er vanaf hoe vaak je dit wilt geven. Als je dit 7 dagen per week wilt geven, dan raad ik dit helemaal af. Als je dit 1 dag per week wilt geven, dan is het prima.
En als we half pens geven met half kip is dat dan redelijk kompleet ? Of moeten we dan perse een groenteprut erbij geven ? Of krijgen ze die dan wel weer genoeg binnen via de Duck ??
Zie boven. Het hangt er dus vanaf hoe vaak je dit wilt gaan geven.
En mogen we Duck ook mengen met bijv hart en kippenekjes ?? Bijv half Duck, een kwart pens of hart en een kwart kippenekjes ? Of maak je er dan een zooi van ?
Ik zou dat zelf niet doen. Ik zou de Duck lekker de Duck laten en bijv. de tweede maaltijd op de dag iets anders geven. Of de ene dag Duck en de andere dag iets zelf samenstellen.
We willen graag varieren maar zien die karkassen en komplete lamsribben niet zo zitten. Hebben jullie nog andere handzame tips ? Bijv vis ? Wat voor vis ? En kun je vis mengen met vlees ? En eten ze de vis met graat en al ? Is dat niet gevaarlijk ?
OK, ik ben misschien langzaam van begrip, maar wat is precies jouw bedoeling? Wil je Duck Compleet combineren met zelf samengestelde maaltijden? En hoe vaak wil je dan zelf samenstellen?
Een ander vraagje. Ik wil deze week een poelier zoeken hier in de buurt en vragen naar kippenekjes, maar wat betalen jullie nu gemiddeld voor een kilo ofzo ? Want ik heb geen idee waar ik dan aan moet denken en of die man me dan een goed of slecht aanbod doet.... ;)
Ik betaal 1 euro per kilo voor kippennekken bij de Islamitische slager.
Nou ik zal snel stoppen want anders worden jullie gek van al mijn vragen.... ;D

groetjes Marit
Hihihihi, nou, ik word niet zo snel gek hoor! Maar ik wil wel graag proberen eerst jouw vragen te begrijpen voordat ik begin met allerlei antwoorden te geven waar je niet op zit te wachten ;D!

Groetjes, Lizzy
Door serradomar
#60731
Hoi Lizzy,

Sorry dat ik niet duidelijk ben, maar.....we zijn er zelf ook nog niet uit dus het is ons ook nog niet duidelijk....hihi :)
Ons streven is zoveel mogelijk vlees, maar we moeten ook zelf nog wat te eten hebben ;) nadat onze 13 hondjes te eten hebben gekregen....
Nu denken we bijv aan 4 dagen vlees en 3 dagen (vieze rot)brokken. Van die 4 dagen willen we in ieder geval een dag helemaal Duck doen ofzo en de rest dus samenstellen. Nu deden we dus 1 dag helemaal pens, maar toen er eentje zo uit zijn bek begon te stinken bedachten we dus dat dit misschien wel eens helemaal verkeerd kon zijn.
Nu willen we dus iets redelijk kompleet samenstellen waar wel alles (voldoende) inzit zodat ze niets te kort komen. Maar dan zonder karkassen en ribben etc.
Dus dan komen wij al snel uit op iets van: pens, hart, lever, kip, vis ofzo ? Wat is dan een goed maaltje ?
Is het zo een beetje duidelijk ?
De Duck wilden we er dus half bij geven om er voor te zorgen dat ze alles wel voldoende binnen krijgen en ook voor de groenten. Maar misschien is dan inderdaad een optie om 's morgens Duck te doen en 's avonds een samengesteld menu ? Maar wat dan ?
En hoeveel moeten ze dan van alles (bijv een hond van 50 kilo) ?

Hoop dat ik zo iets duidelijker ben geweest ?

bedankt alvast voor de prijzen, dan weet ik waar ik naartoe moet afdingen... ;D

groetjes
Marit
Door Janet
#60785
13 honden? Wauw ;).

Kijk sowieso even bij de menu's van anderen, zodat je een beetje een idee krijgt. Als je Duck geeft, zou ik niet alleen weinig/geen bot doen, maar ook geen granen omdat deze in Duck al (meer dan) genoeg zitten.

Ik denk zelf dat je de zelf samengestelde maaltijden vooral op basis van spiervlees en eventueel groenten. Nu kan ik begrijpen dat het met 13 honden een prijzige bedoening kan worden, dus vooral veel aanbiedingen (slager, supermarkt). Als je een goede en aardige slager in de buurt hebt, kun je misschien ook vragen om 'restvlees', vlees dat die dag niet verkocht is en dat je misschien voor een lagere prijs kunt afnemen omdat het anders terug naar de vleesverwerking moet.
Door Lizzy
#61259
serradomar schreef: Hoi Lizzy,

Sorry dat ik niet duidelijk ben, maar.....we zijn er zelf ook nog niet uit dus het is ons ook nog niet duidelijk....hihi :)
Ons streven is zoveel mogelijk vlees, maar we moeten ook zelf nog wat te eten hebben ;) nadat onze 13 hondjes te eten hebben gekregen....
13?! Ehh, da's best veel ;D!
Nu denken we bijv aan 4 dagen vlees en 3 dagen (vieze rot)brokken. Van die 4 dagen willen we in ieder geval een dag helemaal Duck doen ofzo en de rest dus samenstellen.
Nou, dan mogen jouw 13 honden niet klagen!
Nu deden we dus 1 dag helemaal pens, maar toen er eentje zo uit zijn bek begon te stinken bedachten we dus dat dit misschien wel eens helemaal verkeerd kon zijn.
Ik vind zelf dat 1 dag in de week alleen pens wel moet kunnen. Je zou het dan het liefst in lappen moeten geven zodat ze hun tanden schoon houden! Lappen vuile pens zijn zeer goede tandenborstels. Eerlijk gezegd kan ik me haast niet voorstellen dat ze van de pens zullen gaan stinken.
Nu willen we dus iets redelijk kompleet samenstellen waar wel alles (voldoende) inzit zodat ze niets te kort komen. Maar dan zonder karkassen en ribben etc.
Waarom geen karkassen en ribben? Helemaal geen botten? Oef...., dat wordt dan best lastig! Want botten zijn nu eenmaal DE beste calciumbron (zit nog veel meer in als alleen calcium). Durf je geen botten te geven? Misschien moet je er eens overdenken of het een idee is om dan karkassen en nekken van kip te gaan malen.
Dus dan komen wij al snel uit op iets van: pens, hart, lever, kip, vis ofzo ?
Nou, dat bevat dus eerlijk gezegd veel te veel orgaanvlees, te weinig spiervlees en het bevat al helemaal geen calcium... Dus dit raad ik je ten zeerste af!
Wat is dan een goed maaltje ?
Nou, ik zou dan toch kiezen voor een maal waar ongeveer 20% (gemalen) botten in zit, spiervlees, maximaal 15% orgaanvlees, 20% gepureerde groentes en bijv. wat visolie en chlorella of spirulina.
Is het zo een beetje duidelijk ?
De Duck wilden we er dus half bij geven om er voor te zorgen dat ze alles wel voldoende binnen krijgen en ook voor de groenten. Maar misschien is dan inderdaad een optie om 's morgens Duck te doen en 's avonds een samengesteld menu ? Maar wat dan ?
En hoeveel moeten ze dan van alles (bijv een hond van 50 kilo) ?
OK, dit is al duidelijk. Dus eigenlijk wil je 4 dagen in de week vlees waarvan de helft Duck en de rest brokken? Ik zou dan zelf eerlijk gezegd kiezen voor 3 dagen brok, 2 dagen Duck en 2 dagen zelf samengesteld. Nou, voor de brokken en de Duck weet je zelf hoeveel je moet geven. Ik zou voor de zelf samengestelde maaltijden ongeveer even veel geven als de hoeveelheid Duck die je geeft. Dus zeg even 1 kilo (ik weet het niet precies). Kijk, als je 2 dagen in de week zelf samenstelt, dan hoef je niet zo bang te zijn dat jouw honden niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. Ze krijgen immers 5 dagen per week compleet! Je zou dus 1 maal per week een flinke lap pens kunnen geven. En de tweede maaltijd die dag zou je gemalen kippen of eendennekken kunnen geven met wat groentepuree en een rauw ei ofzo. Je zou dus ook 1 maal per week rauwe/hele vissen kunnen geven (sardientjes, makreel) met gepureerde groentes met bijv. een scheutje yoghurt of huttekase.

Voor voorbeeld menu's zou je ook even in de categorie MENU'S kunnen zoeken!

Maar goed, feitelijk is het dus zo dat hoe vaker je zelf samenstelt, hoe meer je je aan de regels moet houden. Dit zijn de regels volgens Ian Billinghurst:

60% rauwe vleesbotten (50% bot en 50% vlees)
15%-20% gepureerde groentes en fruit
10%-15% orgaanvlees
5%-10% tafelrestjes en/of supplementen

Maar, ook al stel je maar 2 keer per week zelf samen en je geeft daarna Duck (of een ander versvleesvoer), dan raad ik je toch aan om de zelf samengestelde maaltijden niet te laten bestaan uit orgaanvlees (op de pens na). Want, in Duck zit al veel orgaanvlees. Geef je dan zelf OOK nog eens orgaanvlees, dan wordt het gewoon teveel. Ik raad je eigenlijk aan juist vooral voor DIE voedingsmiddelen te kiezen die niet in het versvlees zitten. Dus bijv. 1 dag vis maar ook dingen als spiervlees (de snijdsels), eieren, beetje zuivel, etc. En als je niet met (gemalen) botten wilt werken, dan zul je toch een andere calciumbron moeten vinden. Je zou kunnen denken aan gemalen eierschalen. Je hebt ongeveer 1 theelepel op 500 gram vlees nodig. Maar, ga je vaker als 2 a 3 keer per week zelf samenstellen, dan zou ik toch botten aan willen raden.... Ook eierschaal is niet DE perfecte calciumbron volgens sommigen.
Hoop dat ik zo iets duidelijker ben geweest ?

bedankt alvast voor de prijzen, dan weet ik waar ik naartoe moet afdingen... ;D

groetjes
Marit
Is mijn antwoord een beetje duidelijk?

Prijzen.... Oef, dat is moeilijk hoor! In de Randstad bestaal je echt veel meer als in de rest van NL en Belgie is ook echt veel goedkoper. Maar goed, richtlijntje van wat ik ongeveer betaal:

1 euro voor 1 kilo kippennekken
1 a 2 euro voor 1 kilo kippenkarkassen
2 euro voor 1 kilo kippenvleugels (dit is wel biologisch)
6 a 8 euro (echt!) voor lamsribben
4 a 5 euro voor 1 kilo rundersnijlingen
5 a 6 euro voor 1 kilo lamssnijlingen
4 euro voor 1 kilo runderhart
2 a 3 euro voor 1 kilo pens (lap)
4 euro voor 1 kilo sardientjes
4 euro voor 1 kilo parelhoen (heel)
4 a 5 euro voor 1 kilo tamme eend (heel)
4 a 5 euro voor 1 kilo kalkoendijen
Door Twister
#61263
Misschien een dom vraagje: Maar wat zijn "snijlingen"?
Door laura
#61268
Eens kijken wat ik betaal

kippennekken: 1,50 per kilo
kippendijen 3 kilo voor 4 euro
kippenvleugels 3 kilo voor 5 euro
rundergehakt 4 euro per kilo
vissnijdsel 1,75 per kilo (lust onze hond alleen niet)
schapenbotten gratis
schapenpens 1 euro per stuk = ongeveer 1 kilo
Runderhart 1,50 tot 2,00 per kilo

Verder ben ik ook nog niet met spullen. Ik hoop nog meer adresjes te vinden!
Door Lizzy
#61270
[quote="Twister"]
Misschien een dom vraagje: Maar wat zijn "snijlingen"?
[/quote]

Domme vragen bestaan niet! Snijlingen of snijdsels zijn die stukken vlees die de slager afsnijdt wanneer hij lapjes vlees snijdt voor de verkoop (mens). De snijdsels zijn dus stukken vlees waar vrij veel vet aan zit en vaak dingen als peesjes en zeentjes inzitten. Normaalgesproken verkopen ze die aan de kroketfabriek, maar de meeste slagers vinden het ook best om het aan ons zelf samenstellers te verkopen! Let wel altijd op dat er geen varkensvlees bij kan zitten! (dat is de reden dat ik NOOIT al gemalen vlees koop!).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 04 mar 2004, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door serradomar
#61313
Wauw :) :)
Super Lizzy !!!
Hier kunnen we wel wat mee denk ik.
Ik zou wel botten willen geven maar geen botten waar ze een uur ofzo zoet mee zijn omdat ik bang ben voor knokpartijen tussen de honden als de één wat eerder klaar is dan de ander.....want bij een ander eten proberen te jatten zorgt hier altijd voor problemen....
Nu kan ik ze in de zomer misschien wel buiten apart eten proberen te gaan geven zodat ze iets langer met hun eten kunnen gaan knoeien, dus wie weet dat we straks wat andere dingen ook kunnen gaan uitproberen.

Maar zijn er ook botten die vrij makkelijk eetbaar zijn en waar ook genoeg calcium enzo inzit ? In kippennekjes bijv ? Zit daar ook bot in dat goed is ? En als ik de nekjes nu in hapklare stukken serveer ? We hebben redelijk grote jongens ;) dus ik denk dat ze wel wat aankunnen. Of is dat niet goed en moeten ze altijd kauwen op bot ? Want dan heb ik een probleem want ik heb er echte schrokoppen bij....
Overigens schrokken ze hier ook best graag een gevangen duif of fazant naar binnen hoor...en daar hebben ze later geen last van....

Nog even over vis. Zit daar calcium in of niet ? En valt dat onder spiervlees ? En eten ze die met graat en al ?

Ik denk toch dat je ook naar het mooie Noorden moet verhuizen....naast de zee van ruimte (onze hondjes hebben hun eigen terrein van 2,5 hectare) krijgen wij de pens hier voor 0,60 cent voor een grote lap van denk ik toch zeker een kilo......goeie deal dus.. ;D

Bedankt voor de tips,
Ik kom wel met een menuutje binnenkort !

groetjes
Marit
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door