Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Domestic_Dog
#605818
Hallo,

Naar aanleiding van dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 037.0.html

heb ik het volgende menu samengesteld voor Stoffel, kruising Jack Russel x Malthezer. Hij weegt nu krap 7 kilo maar mag wel 7,5 - 8 kilo wegen.

Ik ben uitgegaan van 5% per dag.


Maandag: Carnibest

Dinsdag: 160 gram kippennekken
60 gram groentemix + rauw ei + yoghurt
20 gram schapenvet

Woensdag: 60 gram groentemix
100 gram runderhart
20 gram schapenvet
300 gram eendenkarkas

Donderdag: 300 gram kipkarkas
100 gram runderhart
60 gram groentemix

Vrijdag: Vis (300 gram sardientjes)
60 gram groentemix

Zaterdag: 420 gram lamsribben
60 gram groentemix + 20 gram schapenvet + rauw ei

Zondag: Vastdag


De groentemix bestaat uit courgette, wortel, spinazie, boontjes en paprika
Door Mevroi Kruim
#605820
Boontjes ff koken, rauw zijn ze een tikkie giftig.

Ik zie alleen hart als orgaan, geen lever of pens. Dat zijn beide nuttige en zinvolle organen om te voeren. Ik zou dus de hoeveelheid hart verminderen en vervangen door lever en pens.
Verder zie ik de zin niet in van het voeren van extra schapenvet. Vlees van slachtdieren is meestal meer dan vet genoeg, dat hoef je echt niet extra toe te voegen.
Door jon
#605844
Als ik de 2 eieren, de jochurt en het schapenvet (samen ong 210 gram) bij de diversen tel dan kom ik in totaliteit op 2190 gram in de volgende samenstelling:
1180 gram RMB=53.88%
300 gram spiervlees (vis)=13.69%
300 gram groente=13.69%
200 gram orgaanvlees=9.13%
210 gram diversen=9.58 %

Ikzelf vind het percentage vleesbot best aan de hoge kant. Op één dag geef je 420 gram ribben. Mijn hond zou dat niet kunnen verwerken. Daarom zou ik zo'n 10% minder RMB geven en wat meer (en ook verschillende soorten) spiervlees. Maar misschien geef je meer als met 50% bevleesde botten?
Verder sluit ik me bij kruimel aan met betrekking tot de variatie in orgaan.
Zelfs als je hond iets te licht is blijf ik dit een enorme hoeveelheid eten vinden (zie ook mijn reactie in je andere topic)
Door Twiz
#605887
Spinazie ook met mate geven.

Ik heb zaterdag groentemix gemaakt van: andijvie, courgette, wortel, broccoli, paksoi, bieten, sperciebonen, taugé, komkommer, peterselie, selderij, veldsla en ruccola, oh en op dit alles een handje bladspinazie.

Dit hoeft natuurlijk niet allemaal tegelijk hoor, maar dan heb je een idee wat mogelijk is. Volgende keer is het bij ons weer een andere combi van groente.
Door Domestic_Dog
#605890
Bedankt voor jullie advies!

Ik vind het ook een enorme hoeveelheid voer. Ik denk dat ik er toch maar een procentje van afhaal, dit krijgt het beestje nooit weg ben ik bang  ;D


Ik ga hem even aanpassen en veranderen... moment.
Door Domestic_Dog
#605911
Okee het herziene menu, als volgt:

Uitgegaan van ca. 3,5 %

Maandag: Carnibest

Dinsdag: 160 gram kippennekken
50 gram groentemix + rauw ei + yoghurt
150 gram lamsrib

Woensdag: 50 gram groentemix
80 gram runderhart
20 gram schapenvet
150 gram eendenkarkas

Donderdag: 200 gram kipkarkas
100 gram pens
50 gram groentemix

Vrijdag: Vis (300 gram sardientjes)
50 gram groentemix

Zaterdag: 150 gram lamsribben
80 gram kippenlever
50 gram groentemix + rauw ei
40 gram spiervlees (rund)

Zondag: Vastdag
Door Lizzy
#605945
Heb je de percentages hetzelfde gehouden? (hoef ik niet opnieuw te rekenen ;D). Ik vind het er prima en afwisselend uit zien! Ik tel stuk of 5 diersoorten en diverse vleesbotsoorten en orgaansoorten. Ja, prima!
Door Domestic_Dog
#606001
[quote="Lizzy"]
Heb je de percentages hetzelfde gehouden? (hoef ik niet opnieuw te rekenen ;D). Ik vind het er prima en afwisselend uit zien! Ik tel stuk of 5 diersoorten en diverse vleesbotsoorten en orgaansoorten. Ja, prima!
[/quote]

Ja percentages zijn hetzelfde gebleven. Heb alleen 5% verandert naar 3,5%.
Nou ok, dit wordt hem dan voor de komende week  :)

Thanx mensen!  ;)
Door jon
#606040
Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe de hoeveelheid gaat bevallen. Je houdt ons wel op de hoogte toch?!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door