Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#605379
Ik lees elders op internet dat het vlees wat Rodi gebruikt niet goedgekeurd is voor menselijke consumptie. Is dat waar?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#605688
[quote="Rovanna"]
Ik lees elders op internet dat het vlees wat Rodi gebruikt niet goedgekeurd is voor menselijke consumptie. Is dat waar?
[/quote]

Ach, dat zeggen sommigen ook van Bibi. Maar iedere fabrikant in Nederland is verplicht gebruik te maken van menselijk consumptiespul, dus ook Rodi en smuldier enz enz.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#605840
[quote="Angelique"]
Ach, dat zeggen sommigen ook van Bibi. Maar iedere fabrikant in Nederland is verplicht gebruik te maken van menselijk consumptiespul, dus ook Rodi en smuldier enz enz.
[/quote]

Is dat echt zo? Ik kan dat namelijk nergens terugvinden.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#605984
Misschien begrijp ik het verkeerd maar dit staat er bij categorie 3:

"Goedgekeurd vlees/vleesproducten, niet bestemd voor menselijke consumptie"
en
"Vlees dat ongeschikt is voor menselijke consumptie, maar niet ‘gevaarlijk'"

???
Door Lizzy
#605994
[quote="Rovanna"]
Misschien begrijp ik het verkeerd maar dit staat er bij categorie 3:

"Goedgekeurd vlees/vleesproducten, niet bestemd voor menselijke consumptie"
en
"Vlees dat ongeschikt is voor menselijke consumptie, maar niet ‘gevaarlijk'"

???
[/quote]

Ja, correct.

Lees anders ook even de Rendac site er op na. Die is wat duidelijker. Daar staat:

Categorie 1-materiaal
Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
Kadavers van gezelschapsdieren;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.

Categorie 2-materiaal
Vrije mest;
Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
Bloed van runderen na negatieve TSE test;
Bloed van kalveren;
Bloed van schapen en geiten;
Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.

Categorie 3-materiaal
LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.

Note Lizzy: LRM materiaal = Laag Risico Materiaal (vlees op datum bijvoorbeeld). En LRM betekent weer:

"Laag risico materiaal is dierlijk afval dat geen ernstig gevaar oplevert voor de verspreiding van op mens of dier overdraagbare ziekten. Dit materiaal kan worden verwerkt hetzij in een erkend verwerkingsbedrijf van laag of hoog risico materiaal, hetzij in een inrichting waar voeder voor gezelschapsdieren of technische of farmaceutische producten worden vervaardigd; deze laatste groep van bedrijven dienen te beschikken over een registratie".

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.

Goed, met andere woorden: binnen categorie 3 zitten veel dingen die wij mensen echt niet op zouden willen eten. Zouden we het wel doen, vallen we niet direct dood neer hoor. Maar hoeven, klauwen, haren, veren van dieren: die eten wij mensen in de regel niet graag, om eens een blommige te noemen. Maar wel van uitsluitend goedgekeurde dieren.

Overigens wordt er door Rendac categorie 3 materiaal opgehaald en verwerkt tot vleesmeel. En dat gaat in de brok. Rendac (de destructie van NL) verwerkt niks voor fabrikanten van rauwe diervoeders. Er gaat namelijk niks verhit dit bedrijfsterrein af.

Neemt niet weg dat er in Rodi ook geen biefstuk zit natuurlijk. Of kipfilet. Maar goed, dat zit ook niet in alle andere versvleesvoedingen. Maar gevaarlijk, afgekeurd materiaal zit er niet in.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 01 aug 2006, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#606010
Dank voor je uitleg, Lizzy ;)
Als ik het dus goed begrijp, is de term 'goedegekeurd voor menselijke consumptie' dus een nogal vage. Want er zit veel LRM-materiaal in kvv zoals bijvoorbeeld runderstrotten. Toch schermen kvv-fabrikanten vaak wel met deze term. Ben dan wel weer benieuwd waar kippennekken onder vallen. Volgens mijn leverancier gaan die gewoon in onze frikadellen. Er is dus schijnbaar een grijs gebied.
Door Lizzy
#606028
[quote="Rovanna"]
Dank voor je uitleg, Lizzy ;)
Als ik het dus goed begrijp, is de term 'goedegekeurd voor menselijke consumptie' dus een nogal vage. Want er zit veel LRM-materiaal in kvv zoals bijvoorbeeld runderstrotten. Toch schermen kvv-fabrikanten vaak wel met deze term. Ben dan wel weer benieuwd waar kippennekken onder vallen. Volgens mijn leverancier gaan die gewoon in onze frikadellen. Er is dus schijnbaar een grijs gebied.
[/quote]

Het dier is goedgekeurd voor menselijke consumptie.

Vroeger, heel lang geleden, gingen er in diervoeding ook dieren die niet goedgekeurd waren voor menselijke consumptie. Ergo, erg gingen zelfs geëuthanaseerde honden en katten en konijnen de hondenvoeding in.

Vandaag de dag is dat allemaal verboden. Alleen dieren die goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie mogen gebruikt worden in honden en kattenvoer. Bedorven delen van dieren: die mogen ook niet in hondenvoer, dat is categorie 2.

De kreet "goedgekeurd voor menselijke consumptie" slaat inderdaad als een tang op een varken. Want bij wet is dit gewoon geregeld dat er geen ongekeurde zooi in mag. Kijk, laten we wel wezen: eet jij gespoelde pens? Naaaah, geloof me, als je al pens eet: dan schoongemaakte/geschraapte pens. Gespoelde pens zit wel in versvleesvoer. En dat is niet voor menselijke consumptie. Maar het is wel van goedgekeurde dieren. Dus niet van god-weet-door-welke-oorzaak-doodneergevallen koe-bij-de-boer, zoals vroeger gewoon wel gebeurde. En in dat opzicht is het meeste dat in versvlees zit ook geschikt voor menselijke consumtie, maar er moet niet voor niks (bij wet) ook op staan dat het om DIERvoeding gaat. Want er zit dus ook goedgekeurd vlees in dat ongeschikt is voor menselijke consumptie.

Kippennekken zijn gewoon geschikt voor menselijke consumptie. Kopvlees ook. Long ook. En sec gezien is het gewoon een feit dat alles dat wij niet eten omdat we dat goor vinden (kopvlees, kippennekken, long, etc): dat gaat naar de frikandellen of vleesvoer industrie. En zelfs Laag Risico Materiaal verdwijnt deels in de menselijke voedsel-keten. Eet jij wel eens drop? Of pudding? Daar zit gelatine in. En gelatine is gemaakt van LRM. Kaascoating idem dito.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 01 aug 2006, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#606218
[quote="Rovanna"]
Dank voor je uitleg, Lizzy ;)
Als ik het dus goed begrijp, is de term 'goedegekeurd voor menselijke consumptie' dus een nogal vage. Want er zit veel LRM-materiaal in kvv zoals bijvoorbeeld runderstrotten. Toch schermen kvv-fabrikanten vaak wel met deze term. Ben dan wel weer benieuwd waar kippennekken onder vallen. Volgens mijn leverancier gaan die gewoon in onze frikadellen. Er is dus schijnbaar een grijs gebied.
[/quote]

De verplichting om op de verpakking te melden dat het product enkel als diervoeder geschikt is is ook niet voor niets.

De kreet zou moeten zijn: enkel gebruikt gemaakt van ingredieënten die afkomstig zijn van voor menselijke consumptie geschikte dieren.
Maarja, dat andere bekt nu eenmaal lekkerder en in dierenland is qua productomschrijving alles geoorlooft.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#609393
[quote="Angelique"]
De verplichting om op de verpakking te melden dat het product enkel als diervoeder geschikt is is ook niet voor niets.

De kreet zou moeten zijn: enkel gebruikt gemaakt van ingredieënten die afkomstig zijn van voor menselijke consumptie geschikte dieren.
Maarja, dat andere bekt nu eenmaal lekkerder en in dierenland is qua productomschrijving alles geoorlooft.
[/quote]

Ja ik begrijp het.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door