Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door callas
#605401
Hallo Graag jullie op en aanmerkingen over het menu van mijn eerste Barf-gast  :)

Weekmenu:

Za runderstrot
Zo zalmkop
ma/di/wo kip
do pens met groentemix
pens met orgaan

Moet er niet meer groente bij??

We geven onze eigen dieren zelf af en toe Duck want dat is all in en makkelijker.

Bovenstaand menu krijgt deze hond twee weken.

( Er zijn dus wel pensions die de moeite nemen een hond zijn eigen voeding te geven, zelfs barf Ook al vind mijn man het wel vies om de spullen te ontdooien in onze keolkast hihi ;))

Alvast bedankt :)
Door Mevroi Kruim
#605546
Veel te veel pens en te weinig afwisseling. Rund kip zalm is niet echt veel verschillende diersoorten.
Meer groente zou kunnen maar is niet het eerste waar ik over val.
Meer spiervlees en meer botsoorten zou al een verbetering zijn, ipv al die pens.
Door evelyn02
#605614
Voor een verblijf van twee weken lijkt me dit helemaal niet zo gek. Je zou iets minder pens kunnen geven maar het moet ook werkbaar zijn voor jullie. Ik eet op vakantie ook wel wat minder gevarieerd.

Evelyn
Door callas
#605638
Okay dank jullie.
maar dit kan dus nooit een menu zijn tijdens "normale" weken?

Kunnen jullie aangeven wat je precies mist?
De variatie in diersoorten werd al genoemd?
Te veel pens?
Dan kan ik dat straks als tips meegeven aan de baasjes.


Het maakt mij trouwens niets uit wat ik geef.
Alles kwam mooi kant en klaar diepgevroren in porties aan.

En de andere honden maar kwijlen...tjaa    >:(
Door Mevroi Kruim
#605693
Teveel pens idd en te weinig spiervlees en te weinig bot. Ik neem tenminste aan dat de kip niet meer dan 50% bot is, eerder minder, de meeste kiponderdelen bevatten veel minder bot.
Orgaan, is dat ook lever? dat hebben honden zeker nodig. Strot is leuk voor een keer als knaagoefening maar qua voedingswaarde zet het niet zoveel zoden aan de dijk.
Kopvlees zou al een stuk beter zijn, en verder bv lamsribben en geitenribben ipv de pens.
Door Xada
#606880
Ik wil graag een vraag stellen over de opmerking: "teveel pens".  :-\
In het boek van Mogens Eliasen las ik dat er in pens eigenlijk alle eiwitten zitten die een hond nodig heeft. Dit in tegenstelling tot het andere orgaanvlees. Hij zegt zelfs (zoals ik het gelezen heb) dat je zelfs tot 70% pens kunt geven.
Kunnen jullie me hier een antwoord op geven? Want vrijdag ga ik naar de slachterij en wil daar graag een goede keuze maken.
Door evelyn02
#606893
Nee, ik kan je daar geen antwoord op geven. Ik heb het ook gelezen in het boek van Mogens. Hij refereerde ook aan de honden die leven op vnl. pens.
Maar ikzelf geef voor de zekerheid iets meer variatie, hoewel 2 van de 7 maaltijden pens volgens mij wel kunnen.

Evelyn
Door Xada
#606895
Ik vind wel dat er heel veel kip in zit (3 dagen) terwijl dat toch mindere kwaliteit heeft als ander vlees?
Door Lizzy
#607284
[quote="Xada"]
Ik wil graag een vraag stellen over de opmerking: "teveel pens".  :-\
In het boek van Mogens Eliasen las ik dat er in pens eigenlijk alle eiwitten zitten die een hond nodig heeft. Dit in tegenstelling tot het andere orgaanvlees. Hij zegt zelfs (zoals ik het gelezen heb) dat je zelfs tot 70% pens kunt geven.
Kunnen jullie me hier een antwoord op geven? Want vrijdag ga ik naar de slachterij en wil daar graag een goede keuze maken.
[/quote]

Ik ben het hier dus volstrekt niet mee eens. En ik heb al zo vaak geschreven waarom niet, dat ik er ff een oude discussie bij ga zoeken.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#607323
Het zou mooi zijn als je inderdaad nog iets anders dan kip zou kunnen geven. Wanneer je zelfs maar 1 dag kip zou kunnen vervangen door lam of geit dan ziet het er al een stuk beter uit. Overigens vind ik (i.t.t. Kruimel) runderstrot een prima maaltijd!  Je kunt nog disucssieren of het onder vleesbot valt maar het is zeker spiervlees. Wanneer je ook nog 1x pens vervangt door lever ben je volgens mij klaar! Misschien nog een paar keer een rauw eitje erbij. Ik ben het met Evelyn eens dat het voor slechts twee weken best kan.
Door evelyn02
#607447
Lizzy, je schrijft dat je grote problemen krijgt als je honden alleen pens voert. Toch hoor je dat het vaker gebeurt en dat de honden het er goed op doen. Heb jij ervaring met honden die veel pens krijgen en problemen hebben? Wat voor problemen zie je dan?
Ik ben het wel met je eens dat het voeren van veel pens niet past in het denken van het voeren van de zelfde hoeveelheden als in prooidieren.

Evelyn
Door Mevroi Kruim
#607490
Mogens heeft z'n mening over pens iets aangepast in z'n nieuwe boek.
Hij schrijft:

"You can only maintain balance in the total supply of amino acids for the dog by feeding, in
essence, a whole herbivore. You cannot obtain balance by feeding exclusively liver and
kidney, for instance. Or exclusively muscle meat. None of those sources contain all the
proteins the dog needs, so you need to vary the ingredients you feed - exactly as you would
do for yourself and the humans in your family. ...
Only by applying the principle of variation can we ensure that we cover practically all
the dog’s nutritional needs - also those needs that our modern research has not yet
identified! This is why you should feed as many different types of meat as you can get your
hands on. The only possible exception to this is raw, unbleached tripe. It contains such a
large variety of proteins that it is very close to covering all needs we know of at this time.
The proof is that many dogs that have been fed almost exclusively raw tripe as their only
meat source have demonstrated superior health compared to most other feeding regimes...
Unfortunately, this has never been systematically researched, but the anecdotal evidence is
very clear, and it is well supported by chemical analysis of the nutrients in tripe."
Vetgedrukt van mij.

Dat is dus de crux: de voedingsstoffen waarvan we nu weten. En die zijn in de minderheid tov de voedignsstoffen, en de interacties tussen voedingsstoffen, waarvan we niet weten.
Dus als je de veilige weg volgt, dan varieer je zoveel mogelijk.
Door Mevroi Kruim
#607491
[quote="Rovanna"]
Het zou mooi zijn als je inderdaad nog iets anders dan kip zou kunnen geven. Wanneer je zelfs maar 1 dag kip zou kunnen vervangen door lam of geit dan ziet het er al een stuk beter uit. Overigens vind ik (i.t.t. Kruimel) runderstrot een prima maaltijd!  Je kunt nog disucssieren of het onder vleesbot valt maar het is zeker spiervlees. Wanneer je ook nog 1x pens vervangt door lever ben je volgens mij klaar! Misschien nog een paar keer een rauw eitje erbij. Ik ben het met Evelyn eens dat het voor slechts twee weken best kan.
[/quote]

Hangt dus erg van de strotten af, ik heb hele mooie gehad met veel spiervlees eraan, en strotten zonder enig spiervlees, alleen kraakbeen en luchtpijp.
Door Lizzy
#607526
[quote="evelyn02"]
Lizzy, je schrijft dat je grote problemen krijgt als je honden alleen pens voert. Toch hoor je dat het vaker gebeurt en dat de honden het er goed op doen. Heb jij ervaring met honden die veel pens krijgen en problemen hebben? Wat voor problemen zie je dan?
Ik ben het wel met je eens dat het voeren van veel pens niet past in het denken van het voeren van de zelfde hoeveelheden als in prooidieren.

Evelyn

[/quote]

Ja, ik ken helaas een aantal honden die met vrijwel alleen pens gevoerd worden. En het zijn allemaal honden van eigenaren van 'de oude stempel'. Ik ken er ook diversen die met pens en aanvullingen gevoerd worden (vooral tafelrestjes en gistocal en af en toe wat hart). De eerste categorie honden doet het gewoon ronduit slecht en daarvan vraag je je af of de eigenaren wel goed snik zijn (zo heb ik 1 voorbeeld van een Bouvier die krijgt vrijwel iedere dag pens met brood. Het dier ziet er niet uit. Is vies, vet, niet om aan te pakken en stinkt als een bunzing. En je hoeft niet eens een raketgeleerde te zijn om te zien dat de hond voedingsstoffen tekort komt. Het gebit ziet er trouwens niet uit. Daar ga je dan, met pens als tandenborstels.....). De andere honden, die pens + aanvullingen krijgen: die doen het behoorlijk goed. Maar bij de meeste is ook hier het gebit slecht. En aangezien ik dit nog steeds een buitengewoon onkundige manier van voeren vind, ik blijf vinden dat een hond vleesbotten nodig heeft (uiterst belangrijk en niet alleen voor het gebit) en vind dat pens van vandaag niet de pens is van 50 jaar geleden: vind ik dit soort uitspraken van Mogens Eliasen ronduit gevaarlijk (hij moet ook denken aan hoe dit soort uitspraken geintepreteerd worden). Ik kom namelijk steeds meer mensen tegen die niet van de oude stempel zijn, maar het gewoon niet begrijpen of niet willen begrijpen (omdat pens zo lekker goedkoop is?) en nu vinden (omdat Eliasen het zegt) dat ze wel voornamelijk pens kunnen voeren.... En ik vind dat heel erg jammer. Want:

Een hond overleeft zelfs op vegetarische brokken. En hij overleeft ook op alleen maar tafelrestjes. En hij overleeft ook op brokken en blikvoer en diner. Maar mijn doel is niet om mijn honden te laten overleven op hun voeding. Mijn doel is mijn honden te laten floreren op hun voeding. En dat is heel wat anders. En daar hoort het voeren van louter pens in mijn ogen gewoon niet in thuis.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door