Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EstherVanPuck
#605293
Sinds een paar weken zijn mijn honden volledig over op fulltime BARF. Vind het helemaal super en het fijne is dat we een menu  hebben samengesteld dat volledig is voor hun energie/gewicht/ras.

Maar.......

Al een lange tijd lopen wij met het idee om een derde hond erbij te nemen. Martijn wilde dat alleen nog zo lang mogelijk uitstellen. Nu hebben we een logeerhond gehad en viel het hem eigenlijk wel mee  ;) Opeens is ook hij er zeker van dat we onze toekomstplannen waar kunnen gaan maken!!! En als we dat willen moeten we er beiden achter staan. Dus zijn we ons al wat aan het orienteren en als er een goede combinatie gevonden wordt, mag er wat ons betreft binnen nu en een jaar wel een mooie dame bij komen  :) :) :) :)

Tuurlijk gaat daar nog heel wat aan vooraf en duurt het nog wel even. Maar ik ga gelijk met een paar practische dingen door mijn hoofd malen. Wat ik me het meest afvraag is: zullen we de pup het eerste half jaar veilig kkv met af en toe barf geven? Omdat je anders wekelijks je menu moet bijstellen?

Of kunnen we best gelijk gaan barfen, maar moeten sommige dingen eerst gemalen worden? (mede omdat de kans groot is dat ze niet van een versfokker vandaan gaat komen en dus moet wennen) Hoe vaak stel je dan je menu bij en moet een pup andere percentages krijgen dan een volgroeide hond?

Ik weet dat Lizzy gelijk met barf is begonnen. Maar ben heel benieuwd naar meer ervaringen en ideetjes. (menu's zijn ook welkom  ;) )

Verder gaan we er nog helemaal niet over nadenken, is niet goed voor mijn dagdromen hahaha
Gebruikersavatar
Door Angelique
#605297
Ik zou meteen gaan barfen met de pup. Tegen die tijd dat ze er is, heb je je wat dat betreft goed in kunnen lezen. Het is zo simpel joh en wat is er nou veiliger dan zelf je maaltijden samenstellen 8)
Door EstherVanPuck
#605312
Angelique schreef: Ik zou meteen gaan barfen met de pup. Tegen die tijd dat ze er is, heb je je wat dat betreft goed in kunnen lezen. Het is zo simpel joh en wat is er nou veiliger dan zelf je maaltijden samenstellen 8)
Maar dan vraag ik me dus af hoe je dat doet. Een dalmatenpup groeit in het begin gigantisch, bijna een kilo per week. Hoe pas je daar je menu op aan? Zeker voor een pup is een goede gebalanseerde maaltijd belangrijk voor de groei.

Ik weet dat er ook een boek is over barfen met een pup. Maar dat is engels. Is er ook ergens een vertaling te vinden? Ik kan wel engels lezen, maar daar zal teveel in staan wat ik niet kan ontcijferen en begrijpen. En das wel belangrijk!
Door Lizzy
#605317
Ohh leuk Es!!! Spannend spannend spannend. Heb je al een idee van waar je pupsel vandaan gaat komen? (mag ook via PB hoor ;D).

Nou ja, mijn ervaringen ken je. Ik zou dus met mijn volgende pupsel direct weer gaan barfen. Ergo, als Slingieplingie een nestje krijgt, gaan de pups direct afgespeend worden op 100% barf. Ik vind het gewoon geweldig. Ik zou de volgende keer wel veel relaxter zijn als met Linga.

Overigens zie ik dus beslist niet in wat een kvv beter kan als jij zelf.

De percentages zijn gewoon hetzelfde als bij een volwassen hond. Maar omdat je pupsel groeit, moet je in het begin even wennen. Ik wilde persee bepaalde percentages blijven geven en dus rekende ik iedere keer opnieuw uit hoeveel ik van wat moest geven. Dat zou ik dus de volgende keer niet meer doen, want dat kan ik nu wel op het oog en op gevoel.

Dit was Linga d'r menu (van BarfClub maar een beetje aangepast):

Op dit moment 29-10-2005 (5 mnd oud) weegt Linga zo'n 19 kg. En ze krijgt ongeveer 950 a 1000 gram per dag te eten.

Het menu is onderverdeeld in de volgende percentages:

40% a 45% vleesbot
15% groentemix
20% spiervlees en vis
15% orgaanvlees (inclusief pens)
5% tafelrestjes ala yoghurt, ei, gemalen noten en zaden, chlorella, tarwekiemolie, etc.

Zo ziet de week eruit:

Maandag:
2 keer per dag kippenvleugels of karkassen
1 keer per dag kalkoenvlees + groentemix + sardien

Dinsdag:
2 keer per dag kippenvleugels, karkassen
1 keer per dag rundvlees + groentemix + eitje + gemalen sesamzaadjes en pompoenpitten

Woensdag:
2 keer per dag konijnenbout
1 keer per dag orgaanvlees (lever, hart, long, nier, van rund, lam, kip, geit, etc) + groentemix + yoghurt + kalfsbotje (waarvan het bot nog niet opgegeten wordt)

Donderdag:
2 keer per dag kippenvleugels, karkassen
1 keer per dag pens + beetje lever + groentemix + kalfsbotje (waarvan het bot nog niet opgegeten wordt)

Vrijdag:
2 keer per dag kippenvleugels, karkassen
1 keer per dag vis (sardien, wijting, zalm - vaak een combinatie van 2 of 3 vissoorten) + groentemix + yoghurt

Zaterdag:
2 keer per dag eendennekken of een deel van een hele eend of parelhoen of konijn
1 keer per dag lamsvlees + groentemix + eitje

Zondag:
2 keer per dag eendennekken of een deel van een hele eend of parelhoen of konijn of een hele kwartel
1 keer per dag pens + groentemix + visolie + yoghurt + kalfsbotje (waarvan het bot nog niet opgegeten wordt).
Door Lizzy
#605326
Oh, ik zie dat ik niet alle vragen heb beantwoord.

Je kunt je pup een weekje versvlees geven. Dat heeft als voordeel dat je makkelijk overschakelt en dat je even kan wennen aan je nieuwe pupsel, alvorens je direct begint met barfen. Maar het hoeft niet. Ik zou het zelf niet doen, ook niet bij een op brok afgespeende pup. Ik zou zelf beginnen met kippennekken en deze goed tot moes slaan. Of eventueel even malen (daar heb je geen professionele molen voor nodig hoor - ik zou niet langer als een paar dagen doen. Daarna zelf laten kauwen).
Door EstherVanPuck
#605327
Dank je Lizz voor het voorbeeldmenu!! Dus geen andere percentages, mooi. Maar moet ik voor zo'n kleine uk van 8 weken dingen gaan malen? Storm heeft zelfs soms nog moeite met geitenribben, laat staan een kleine pup.

Als we besluiten gelijk te barfen, zal ik ook per week het menu gaan bijstellen denk ik. Veels te bang het niet goed te doen.

Nogmaals even de vraag: is het boek 'Grow your pups with Bones'  ook eens vertaald naar NL? Anders denk ik er over om toch maar de engelse versie aan te schaffen. Wat ik kan begrijpen, pik ik in ieder geval op  ;)
Door EstherVanPuck
#605328
Natasja1974 schreef: Wat een leuk nieuws op een druilerige dinsdagochtend!!! Spannend hoor! Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?  :)
Nou, er is nog niks en voor hetzelfde geld duurt het echt nog een jaar. Maar ALS het zover is, houd ik natuurlijk BP op de hoogte. Hallo.... ik moet dan natuurlijk weer net zoveel pronken als toen bij Storm  ;D ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#605330
Als ik weer een pup erbij zou nemen, zou ik ook direct gaan barfen. Ik neem aan dat je nu inmiddels ook wel genoeg weet om er zeker van te zijn dat je het aankunt.
Door Lizzy
#605333
Nee, je hoeft niks te malen. Maar in eerste instantie zul je gewoon zachte botten moeten voeren. Dan moesten wij ook met Linga. Ze kreeg: eend, kip, parelhoen, kwartel, zalmkop (in eerste instantie een halve), konijn. Deze botten kon ze allemaal prima eten, vanaf 8 weken. Ze kreeg wel geiten en lamsribben maar daar kloof ze alleen het vlees vanaf (ohh hemel, geef echt geen enkele ribben!). En kalfswervels. Daar kon ze gewoon lekker op kluiven en dat was vooral heerlijk tijdens het wisselen! Linga heeft nooit 1 seconde uit haar bek gestonken!

Ik rekende ook alles uit. Iedere keer als Linga weer meer eten moest, rekende ik opnieuw de percentages uit en die schreef ik op het bordje (zie foto).

Afbeelding

Grow Your Pups is niet vertaald. Het e-book van Mogens Eliasen is vertaald in het Nederlands. Die zou je kunnen lezen. Ik heb zijn nieuwe puppy-gedeelte zelf nog niet gelezen/gezien (ik moet het boek nog bestellen). In de oude versie van het boek stond een puppy-menu waar ik met de beste wil van de wereld niks mee kon. Volgens mij is dit helemaal herschreven, maar nogmaals, ik ken het boek zelf nog niet....
Door Mevroi Kruim
#605393
Ik heb Kátur met 9 weken direct overgezet op barf, en nooit iets gemalen voor de kabouter. Geen enkel probleem mee gehad. Ja, de maat van de botten moet wel een beetje op pup-formaat zijn, een IJslandertje van 8 weken werkt niet direct een kalfsrib weg, maar met kip had meneertje geen enkele moeite. En grote stukken vlees zijn alleen maar goed voor het gebit en de spierontwikkeling.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#605681
EstherVanPuck schreef: Dank je Lizz voor het voorbeeldmenu!! Dus geen andere percentages, mooi. Maar moet ik voor zo'n kleine uk van 8 weken dingen gaan malen? Storm heeft zelfs soms nog moeite met geitenribben, laat staan een kleine pup.

Als we besluiten gelijk te barfen, zal ik ook per week het menu gaan bijstellen denk ik. Veels te bang het niet goed te doen.

Nogmaals even de vraag: is het boek 'Grow your pups with Bones'  ook eens vertaald naar NL? Anders denk ik er over om toch maar de engelse versie aan te schaffen. Wat ik kan begrijpen, pik ik in ieder geval op  ;)
Ik heb de vleesmolen alleen voor het afspenen gebruikt. Met een week of 6 heb ik ze stukjes platgemepte kippenek gegeven en met 8 weken hele kippenekken. Vanaf die leeftijd ook al wat kipkarkas, deed ze wel even mee maar ging wel gewoon op. Verder kreeg ze kwartel, sardinesen halve zalmkop als Rmb's. Geitenrib is vreselijk leuk voor de amusement, maar daar kan ze nu (15 week) nog steeds niet veel mee, eendepoot krijgt ze ook niet weg, drumsticks weer wel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#605745
Hier zijn de pups afgespeend met barf , en het is helemaal niet moeilijk hoor.
Hier aten ze gewoon hetzelfde als de grote honden met dit verschil dat ze veel meer bot kregen dan de grote honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door