Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door evds
#601885
Hallo iedereen,

Ik heb een poosje ondergedoken geweest: druk druk druk. Maar nu heb ik toch een vraag die ik jullie graag zou voorleggen.

Mijn jonge hond heeft een ernstige, zeer ernstige infectie aan zijn poot gehad. We zijn er nu al bijna 6 weken er mee bezig en zitten nog in de nasleep(mede doordat de behandeling en verzorging van Dwan mij zoveel tijd heeft gekost was ik niet meer te vinden op het forum).

Het is een heel verhaal maar heel in het kort komt het erop neer dat hij  ineens een gezwollen warme poot had, koorst had, en heel ziek was(weekend). De volgende dag: infectie opengebroken->koorst weg, weer wat meer fut. Goed schoon gehouden: spoelen, trekzalf etc. etc.  Lijkt goed te gaan->zwelling vermindert/is weg, koort is weg->na een dag of 3 had Dwan s'nachts het verband eraf een zijn hele poot opengelikt. Direct naar de DA: diepe grote wond rond de teen, te weinig vel over om te hechten->onder verband met zalf->3-4 weken later: wond dicht->teen wordt weer rood/warm->DA anti-biotica 7 dagen(synolux)->7 dagen later: ik vertrouw het nog niet, er wordt over amputatie gesproken....->DA nog een keur ()-> vandaag laatste tablet.

De wond is helemaal dicht en er zit een redelijk mooi litteken van 4 cm dat loopt van boven op de teen rond naar achter naar het kussentje. Dwan heeft nog steeds een "schoentje" aan anders likt hij direct weer een wond(obsessief gedrag). Dwan loopt nog wel op 3 poten(af en toe) de nagels van zijn zieke poot zijn heel lang maar ik durf nu nog even niet te knippen ivm. warmte en infectiegevaar (mocht ik een wondje maken, je weet naar nooit)en het kussentje bij de bewuste teen is zowat weg.

Ik ben niet iemand die er direct de anti-biotica en onstekingsremmers ingooit maar hier was er, ook volgens mij, een andere optie.

Maar nu mijn vraag: ik weet dat anti-biotica nare bijeffecten kan hebben(ontkalking, vitaminegebrek, ...) is er iets dat ik dwan kan geen om hiervan minder last te ondervinden? Voor het herstellen van zijn darmflora krijgt hij al probiotica.

ALvast bedankt!
#601975
Ik heb het boekje "Alternatieven voor Antibiotica" van Dr John McKenna erbij gepakt. Hij schrijft dit:

Gebruik:

*Probiotica (OK, doe je al)
*Vitamine C (maakt AB effectiever en verhoogt weerstand en helpt in de strijd tegen infecties)
*Echinacea om het immuunsysteem te versterken. Verkort de duur van de infectie
#602108
Bedankt voor jullie reacties. Nog even een paar extra vraagjes voor Lizzy.
Lizzy schreef: Ik heb het boekje "Alternatieven voor Antibiotica" van Dr John McKenna erbij gepakt. Hij schrijft dit:

Gebruik:

*Probiotica (OK, doe je al)
*Vitamine C (maakt AB effectiever en verhoogt weerstand en helpt in de strijd tegen infecties)
*Echinacea om het immuunsysteem te versterken. Verkort de duur van de infectie

Hoeveel vitamine C kan/mag je geven(dwan weegt 16 kg) en is dat gewoon dezelfde als voor mensen?

En Echinacea ken ik niet. Waar koop je dat ?

Het gaat al stukken beter hoor. Vanavond heeft Dwan weer even zonder schoentje in de tuin gelopen. Gaat even goed, hij vergeet zijn pootje even denk ik, maar dan ineens begint de lik/bijt aanval weer en is hij daar NIET van af te leiden. Gelukkig accepteert hij het schoentje prima en doet dan verder geen pogingen meer (anders had ik echt een probleem want kappen, muilkorven, we hebben echt alles al geprobeerd (beter dan een schoentje omdat de wond/huid op een gegeven moment beter aan de lucht kan helen) maar meneer is nogal lenig, volhardend en vindingrijk.....).
Hij heeft nu een heel luchtig schoentje een soort "zwemvliesje" wat lekker groot is zodat het toch kan doorluchten.
#602403
evds schreef: Bedankt voor jullie reacties. Nog even een paar extra vraagjes voor Lizzy.

Hoeveel vitamine C kan/mag je geven(dwan weegt 16 kg) en is dat gewoon dezelfde als voor mensen?
Ik zou beginnen met 250 mg vitamine C. En dat na een paar dagen verhogen naar 500 mg. En als je hond nog geen dunne ontlasting heeft, dan verhogen naar 750 mg. En als ie dan nog steeds geen dunne ontlasting heeft: 1000 mg. Ik zou dat dan een weekje geven (1000 mg) en dan stoppen.
En Echinacea ken ik niet. Waar koop je dat ?
Bij de drogist. Je hebt het van diverse merken. Echinacea is een plant.
Het gaat al stukken beter hoor
Oh, gelukkig!!
#602741
Ik heb vit. C, Echinachea. Krijgt Dwan vanavond.  Een vriendin van mij adviseerde "DogActive" dit is een voedingsupplement met aminozuren. Ga ik ook bestellen. Nu de AB op is krijgt die arme rakker zelf nog meer tabletten,  maar gelukkig allemaal opbouwende  8)

Ik houd jullie wel op de hoogte zijn verdere herstel  ;)
#603299
Dwan heeft gister 1 tablet Echinacea en 0.5 tablet  (250 mg) Vit C gehad en vanmorgen  dunne poep (niet dramatisch maar zeker ook niet normaal voor hem).
Vandaag geef ik hem alleen die 1 Echinacea (zit ook Vit C in), kijken hoe hij daarop reageert.

Verder lijkt de poot nog rustig te blijven (nu na twee dagen is de AB wel redelijk uitgewerkt denk ik).

De huid is alleen heeeeeel kwetsbaar: de wond zit al een paar weken dicht maar de nieuwe huid is heel dun en gaat heel snel weer een beetje open. Ik doe er nu af en toe zinkzalf op om de huid wat te verterken en voor het indrogend effect van zink en het schoentje blijft absoluut noodzakelijk tegen zijn likken en bijten. Het schoentje kan alleen even uit als ik met hem speel in de tuin om hij even op de wei mag rennen. Dan vergeet hij zijn pootje even.
#603302
mischien toch van de vit C dat hij diaree heb? Gelukkig is het pootje dicht, jammer dat hij er nog steeds niet van af wil blijven, maar als hij af en toe zonder schoentje loopt zal het ook wel helpen met het verharden.
Lekker toch dat hij af en toe vergeet van zijn pootje en lekker kan lopen  ;) ik hoop dat er nu een stijgende lijn in zit.
Geef maar een knuffel van mij, arme schat, shiet niet op als je een lekker obsessieve border ben en je heb ergens een blessure waar je ook nog niet obsessief aan mag likken ;)
#605093
Ik geeft hem een knuffel van jouw Connie (al vindt hij een echte knuf maar zo zo...)

Het gaat nu niet achteruit, dwz zijn teen lijkt niet meer opgezwollen en  rood of te warm maar de laatste heeling en het weer sterk worden van de huid en het kussentje duurt gewoon een hele tijd denk ik.

Ik ben weer even gestopt met de Vit. C en de ontasting is weer goed. Blijft die goed an probeer ik morgen weer wat extra C een iets kleinere dosis.

Vanavond heeft hij even lekker helemaal alleen (altijd super tof voor mijn honden die anders altijd de aandacht moeten delen) op de wei mogen rennen en spelen, zonder schoen.  En zelfs heel even wat "schapenwerk" mogen doen: van grote afstand even op de schapen afsluipen om ze wat meer richting de pen te drijven zodat we het veld lekker voor ons alleen hadden en ongestoord met de bal konden spelen. Die rare schapen van mij komen nl. kijken als ik met een grote bal speelt  ??? en dat kunnen we even niet gebruiken.

Hij nam bij de eerste lie-down en walk-up al weer direct zijn mooie werkhouding aan, maar ik kan hem ook weer gemakkelijk(gemakkelijker dan voor zijn blessure) van de schapen terugroepen met that'll do.
ALs ik  hem direct weer zo zie opgaan in het drijven is het moeilijk om nog te wachten met het hervatten van de training. Maar de komende 3 weken heeft hij nog relatieve rust, daarna zien we weer verder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door