Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door callas
#60325
Beste allemaal!
Ik heb gevraagd aan "Yarrah" organic pet food, hoe zij over versvlees dachten en dit is het verbluffende antwoord.


De meningen zijn sterk verdeeld over het voeren van vers vlees aan honden (en katten). Het lijkt veel natuurlijker om een hond rauw vlees te geven, maar een hond is natuurlijk al lang geen wolf meer. Bovendien zijn de productieprocessen van hondenvoer in de loop van de tijd helemaal afgestemd op de 'verteringsmogelijkheden' van honden. Zo worden bijvoorbeeld de granen die gebruikt worden 'ontsloten', ze worden op een dusdanige manier voorbewerkt dat de voedingsstoffen beter beschikbaar komen voor de hond.
Daarbij komt dat vers vlees besmet kan zijn met allerlei ziekteverwekkers. Bij de verwerking van vers vlees moet de hygiene zeer hoog zijn en zelfs dan is bijv. een salmonellabesmetting niet 100% uit te sluiten.

Yarrah gaat vooralsnog geen vers vlees producten verkopen.
De droogvoerproducten van Yarrah zijn tenminste 1 jaar houdbaar, de blikproducten en alu-cups zijn tenminste 2 jaar houdbaar.

Tja...... :(

groet; callas
#60326
Daar weet Paul Barte wel een passend antwoord op, op dat wolvenverhaal. Verbazendwekkend trouwens dat dat Yarrah-voer een jaar houdbaar is. Zouden er dan toch kunstmatige conserveringsmiddelen in zitten?
En wat betreft de Salmonella e.d. Dat kan dus geen kwaad, zoals we weten! Kortom ze hebben er geen kaas van gegeten.
Door jeanne
#60397
nou, ik ben weer wat wijzer: Yarrah voer is dus ook niks!

Poeh, ziekteverwekkers, salomonelle, wat een onzin.
Die lui hebben duidelijk geen verstand van hondenvoeding >:(
Blikproducten, alu-kuipjes, alleen dat woord al :-X
Dat ze het lekker zelf opeten daar :P
Laatst gewijzigd door jeanne op di 02 mar 2004, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#60401
[quote="jeanne"]
nou, ik ben weer wat wijzer: Yallah voer is dus ook niks!

Poeh, ziekteverwekkers, salomonelle, wat een onzin.
Die lui hebben duidelijk geen verstand van hondenvoeding >:(
Blikproducten, alu-kuipjes, alleen dat woord al :-X
Dat ze het lekker zelf opeten daar :P
[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens! Pffff inderdaad laat ze het lekker zelf opeten! ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#60402
[quote="jeanne"]
nou, ik ben weer wat wijzer: Yallah voer is dus ook niks!

Poeh, ziekteverwekkers, salomonelle, wat een onzin.
Die lui hebben duidelijk geen verstand van hondenvoeding >:(
Blikproducten, alu-kuipjes, alleen dat woord al :-X
Dat ze het lekker zelf opeten daar :P
[/quote]

ehm... Yallah=Yarrah ;D ;D ;D
Door Lizzy
#60410
Wat een bak met onzin!

Om te beginnen: wat nou, een hond is geen wolf meer? Hebben ze zich dan werkelijk helemaal NIET verdiept in het wezen DE HOND?

En sinds wanneer denken mensen dat evolutie zo snel gaat als 50 a 60 jaar?????? Want laten we wel wezen, brokken bestaan nog maar 50 a 60 jaar! En wat denken ze bij Yarrah dat ze voor die tijd aten?

En denken ze bij Yarrah nu werkelijk dat een hond in 50 a 60 jaar een ander spijsverteringssysteem opbouwt? Hahaha, laat me niet lachen! Dat gebeurd nog niet in 10.000 jaar.

En denken ze bij Yarrah nou werkelijk dat het die paar duizend jaar dat de hond bij de mens woont zijn lichaam veranderd? Nee. Het lijf van de hond = wolf. De genen komen totaal overeen. Nu Yarrah weer!

Kunnen zij mij trouwens uitleggen wat 1000 jaar is in evolutietermen gezien? Stelletje sukkels... >:(.

En dan dat geleuter over die bacteriën.... >:(. Zeker nooit gehoord van maagzuur dat ongeveer een pH waarde heeft van 1! Moet je je hand eens insteken! Lost tie gewoon op.

Maar nee, een hond die Yarrah eet (totaal ongeschikt voedsel dat voor 70% uit granen bestaat - ergo, deze lui zijn zelfs zo misdadig dat ze vegetarisch hondenvoer maken! En dat voor een CARNIVOOR) heeft inderdaad een maagzuur met een hogere pH waarde. Door al het graan.....

Maar OK... eigenlijk is het natuurlijk een zinloze vraag om te stellen aan een brok/blik fabrikant... (sorry, niet rot bedoeld). Maar wat denk je dat je voor antwoord krijgt wanneer je aan Douwe Egberts vraagt "is die koffie van Van Nelle nou beter als die van Douwe Egberts?".
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 02 mar 2004, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#60415
Misschien toch aardig om Yarrah eens het volgende te sturen (vertaald uit het Engels en gepubliceerd in het Handbook of behavior problems of the dog and cat:
'De meeste commericële voeders bevatten te veel calorieën en kunnen slecht verteerbare ingrediënten bevatten, wat kan leiden tot niet adequate en niet in evenwicht zijnde niveaus van vitamines en mineralen. Veel commerciële voeders hebben een hoog eiwitgehalte, dat onnodig hoog is ten opzichte van de behoefte van de hond.'
Om uit te zoeken of je hond een verkeerde reactie op bepaald voer heeft, wordt afgeraden om een kant-en-klaar eliminatie dieet te kopen, omdat er ingrediënten gebruikt kunnen zijn waar het probleem veroorzakende ingrediënt al aan is toegevoegd, alhoewel de voederfabrikant zelf niets toevoegde. (B.v. met conserveringsmiddelen kan dit het geval zijn). Volgens dit boek is het enige eliminatie dieet dat werkt, één dat je zelf samenstelt, zodat je zelf alle gebruikte ingrediënten kunt controleren op toevoegingen, kleurstoffen, smaakstoffen e.d.'
Verder staat er: 'In droge voeders, die maanden opgeslagen moeten kunnen staan zonder gekoeld te worden, zitten veel chemicaliën, vooral anti-oxidanten en smaakversterkers om het voedsel eetbaar te houden.'
Het is alleen jammer, dat deze heren uit angst voor tekorten bij de hond, dan blikvoer aanbevelen (reden die zijn met hitte gesteriliseerd en bevatten daarom geen middelen om de houdbaarheid te vergroten).
In hun voordeel pleit weer, dat ze zeggen:
"Aan huis geleverde, conserveringsmiddelen vrije, thuis gemaakte en bevroren hondenvoeders zijn allemaal opties waarmee de dierenarts bekend zou moeten zijn.'

Ook leuk om uit te printen en aan je eigen dierenarts te geven als hij weer eens met een leuk brokken-dieetje aan komt zetten.

Het verbaasd me overigens iedere keer weer, dat als ik iets opzoek, men het in Amerika wel schijnt te weten, maar dat het niet doordringt tot hier, want dan kost het inkomsten, maar zo gauw het geld opbrengt, weten de dierenartsen hier niet hoe gauw ze de Amerikaanse trend, zoals met castratie, moeten volgen.
gr.
Nicolette
Door Lizzy
#60421
Pfff...., we hebben het inderdaad nog niet eens gehad over die meuk die zij produceren.... Kijk, da's wel grappig he. Wij weerleggen hun leuterverhaal. Da's niet zo moeilijk. Maar laten we het eens omdraaien! Laten zij mij eens aantonen, met wetenschappelijke bewijzen, dat die meuk van hun gezond is!

Hahaha, op dit voer vinden zij namelijk dat de kans op allergische reacties en maag- darmstoornissen nihil is:

Tarwe*, vlees* (kip*) en dierlijke bijproducten* (kip*), maïs*, vet*, mineralen. Koel en droog bewaren.
Door jeanne
#60503
[quote="chooky"]
[quote="jeanne"]
nou, ik ben weer wat wijzer: Yallah voer is dus ook niks!

Poeh, ziekteverwekkers, salomonelle, wat een onzin.
Die lui hebben duidelijk geen verstand van hondenvoeding >:(
Blikproducten, alu-kuipjes, alleen dat woord al :-X
Dat ze het lekker zelf opeten daar :P
[/quote]

ehm... Yallah=Yarrah ;D ;D ;D


[/quote]
ja, ik had het zelf ook al gezien, blundertje he? :-[
Door Diegel
#60536
Mijn nekharen gaan er ook altijd van recht staan als ik de mensen hun reactie hoor ivm hygiene, salmonella en blabla... :(
Als je ziet wat sommige honden van de straat oprapen...
Daarom is het zo belangrijk om hen zo weerbaar mogelijk te maken en dat kan alleen maar door vers te voeren, ja, met de nodige bacterien erin!!!
Als Diegel een weken oud stinkend bot uit de grond opgraaft, maak ik mij daar geen zorgen om... want haar verteringssysteem is best wat gewend!
Als ze op brokken zou staan, zou ik mijn hart vasthouden!
Door callas
#60577
voor de volledigheid,
Deze vraag heb ik gesteld,

Ik heb vernomen dat het beter voor de hond en kat is dat er vers vleesvoeding gegeven word i.p.v. brokken.
Bent u in de toekomst van plan om versvleesvoeding te gaan verkopen.

Ik heb ze deze vraag gesteld omdat ik verwacht had dat deze "club" er wel positief tegenover zouden staan.
Op de biologische (natuurlijke) tour enzo....
MIS :(
En ik wil het graag onder de aandacht brengen!!!!
groet: Callas
Door Lizzy
#60581
[quote="callas"]
voor de volledigheid,
Deze vraag heb ik gesteld,

Ik heb vernomen dat het beter voor de hond en kat is dat er vers vleesvoeding gegeven word i.p.v. brokken.
Bent u in de toekomst van plan om versvleesvoeding te gaan verkopen.

Ik heb ze deze vraag gesteld omdat ik verwacht had dat deze "club" er wel positief tegenover zouden staan.
Op de biologische (natuurlijke) tour enzo....
MIS :(
En ik wil het graag onder de aandacht brengen!!!!
groet: Callas

[/quote]

Da's natuurlijk wel een goeie vraag... sorry voor mijn botheid trouwens! Maar goed, jammer dat ze het goede antwoord niet hebben weten te geven bij deze tent!
Door callas
#60909
Ik heb in mijn laaste mail aan Yarrah ook jouw brokkenverhaal meegestuurd Lizzy.
Hun reactie:

Aan de buitenkant is (zeker bij sommige rassen) duidelijk te zien dat een hond geen wolf meer is. Aan de binnenkant zullen de verschillen minder groot zijn, maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat daar toch ook enige verandering opgetreden is. Feit is dat er tegenwoordig veel honden zijn met een of andere voedselallergie, bijv. voor rund of kip. Bij wolven komen dit soort allergieën mijns inziens veel minder of niet voor. Ook een duidelijk voorbeeld van een (onbedoelde) 'inwendige' verandering is het feit dat Dalmatiërs urinezuur niet verder af kunnen breken, wat ze gevoeliger maakt voor uraatstenen en blaasontsteking.
De mens had vroeger ook een totaal ander voedingspatroon en at vroeger ook rauw vlees. Toch hoor ik niemand zeggen dat rauw vlees beter is voor een mens. Nu is een hond natuurlijk geen mens, maar waarom zou de mens wel geëvolueerd zijn en de hond niet?

Sommige mensen denken dat rauw altijd beter is dan gekookt. Maar van sommige producten is bekend dat ze gekookt veel meer voedingswaarde hebben dan rauw (bijv. aardappels). Ook is het niet zo dat alle vitaminen kapot gaan door verhitting. Sommige vitaminen, zoals vitamine C, kunnen zeer slecht tegen verhitting, maar dat geldt niet voor alle vitaminen. De meeste B-vitaminen bijv. kunnen wel tegen enige verhitting.

Het is zeker niet waar dat honden ongevoelig zijn voor salmonella. Natuurlijk is de ene hond gevoeliger dan de andere (net als bij mensen), maar salmonellabesmettingen komen wel degelijk voor bij honden. En ik kan me voorstellen dat juist honden met een gevoelig maagdarmkanaal gevoelig zijn voor salmonella. Uit recent onderzoek van het AD blijkt dat ongeveer 1 op de 4 stukken kipfilet besmet is met salmonella, dus het is geen verwaarloosbaar risico.

Ik wil zeker niet zeggen dat versvleesvoeding slecht is. Sommige honden zullen er zeker baat bij hebben en ik kan me voorstellen dat de meeste honden het in elk geval erg lekker zullen vinden. Maar het is ook niet zo dat brokken slecht zijn voor een hond! Elke soort voeding heeft zijn voor- en nadelen.

Natuurlijk wordt er voor de productie van brokken geen biefstuk en kipfilet gebruikt. Maar voor de Yarrah-producten gebruiken we bijv. vlees dat aan het bot zit. Als van een kip de drumsticks, vleugeltjes en kipfilets afgesneden zijn, blijft er nog een redelijke hoeveelheid vlees aan het karkas zitten. Dit vlees is vaak wat taaier dan de filets en daarom wordt het niet door mensen gegeten (het wordt overigens wel verwerkt in kipnuggets en dat soort producten). Dat vlees wordt gebruikt voor Yarrah.
Als voor de productie van brokken de 'goede' stukken vlees (bijv. kipfilet) gebruikt zouden worden, dan zou dit de brok natuurlijk een heel stuk duurder maken. Bovendien zouden er veel 'restanten' van geslachte dieren onbenut blijven, terwijl dit ook prima vlees is. Ik ben van mening dat we, als we dieren slachten, hier ook zoveel mogelijk van moeten gebruiken en niet alleen het 'beste'.

Het is mogelijk dat we, in de toekomst, inderdaad een vegetarisch kattenvoer zullen ontwikkelen. Dit zal naast en niet in plaats van de brokken met vlees verkocht gaan worden. Het zal vooral ontwikkeld worden voor katten die vlees slecht verdragen.




Lizzy graag een reactie. Ook wat de Dalmatiers betreft.

Wat betreft de vergelijking Douwe egberts versus Van nelle gaat niet op wat mij betreft, het gaat hier om twee koffiefabrikanten, dus dezelfde producten.
Je zou beter kunnen zeggen waarom zou je als koffiefabrikant niet ook thee verkopen. ( Wat Douwe Egberts overigens wel doet )Maar dit terzijde ;

groet Callas
#61066
Hoi Callas,

een deel van het antwoord kun je vinden op:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2834

Verder bestaan er diverse onderzoeken die aantonen dat de ingewanden van wolven vs honden vrijwel hetzelfde is (dna-profiel is ook vrijwel gelijk). Paul barte weet hier erg veel van af. Hopelijk reageert hij ook.
Vlg. mij zijn er wel mensen die zeggen dat rauw vlees beter is voor de mens...

Tegen enige verhitting kunnende bacterieen, wat houdt dat in...

slechte maag en darmen kunnen inderdaad leiden tot salmonella-besmetting...maar hoe komt men aan een slechte maag- darm?

Sommige honden zullen er baat bij hebben zegt ze...de meeste honden lijkt mij..

Vegetarisch voer voor katten? Het moet niet gekker worden...bestaan er katten die allergisch zijn voor vlees?

Ben benieuwd wat de experts hierover op te merken hebben!

groetjes,

Marije
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door