Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door may-be
#603786
Onze ren hondjes worden op de been gehouden door: kippepoten , pens , runder slokdarm, lamshart, vis, groentenmix, fruit. wat olie, af en toe wat van tafel overblijft. zilvervliesrijst en pasta's ,en op een race dag een sneetje witbrood met stroop.
Af wegen van de dingen doe ik niet, maar b.v een kippepoot van 450 a500 gr daar moeten ze het op een dag mee doen en verder zorg ik dat ze alles in pakweg  een 14 dagen cyclus binnen krijgen. Of dat allemaal goed gaat? de resultaten op de baan zijn een zeer goede graadmeter. worden ze te zwaar kunnen ze niet met de rest mee komen. en worden ze te dun , dan zijn ze halverwege op en komen ook achteraan binnen. In de loop der jaren hebben we het aardig in evenwicht allemaal.
maar als er tips zijn om het te optimaliseren, graag .
Door Lizzy
#603791
Nou, alle dingen die je geeft vormen natuurlijk al een prima maaltijd! Ik mis alleen wel wat dingen. Zoals wat meer vleesbotsoorten als alleen kip (bijv. parelhoenkarkas of eendkarkas of geitenribben, etc). Ik mis ook lever. Alleen lamshart vind ik een beetje te mager, qua orgaan. Ik denk dat je voor de vitamine A best elke week wat lever mag (moet) geven. En bijv. een keertje niertjes. Geef je ook wel eens spiervlees? Runderkopvlees bijvoorbeeld? Wat voor vis geef je?

Ik kan de percentages niet voor je berekenen, omdat je niet weegt (en de gewichten er dus niet bij staan). Maar goed, ik neem aan dat je dat dan ook niet noodzakelijk vindt.
Door may-be
#603794
Nieren en lever kan ik er wel bij gaan geven, inderdaad een goeie tip. kopvlees krijgen ze af en toe en de vis is wat er door de kennissen gevangen wordt,zowel zoet als zoutwater vis. Waar ze het meest gek op zijn is jammer genoeg voor hen, een hollandse nieuwe haring, pech want daar eet ik de meeste zelf van op. Wat het afwegen betreft, daar doe ik inderdaad niet zo precies over, ik weet wat ik inkoop en dat gaat allemaal in de hond, de balans gaat dus over een iets langere periode.
Door Antonia
#605098
[quote="may-be"]
Onze ren hondjes worden op de been gehouden door: kippepoten , pens , runder slokdarm, lamshart, vis, groentenmix, fruit. wat olie, af en toe wat van tafel overblijft. zilvervliesrijst en pasta's ,en op een race dag een sneetje witbrood met stroop.

Of dat allemaal goed gaat? de resultaten op de baan zijn een zeer goede graadmeter. worden ze te zwaar kunnen ze niet met de rest mee komen. en worden ze te dun , dan zijn ze halverwege op en komen ook achteraan binnen. In de loop der jaren hebben we het aardig in evenwicht allemaal.
maar als er tips zijn om het te optimaliseren, graag .
[/quote]

Persoonlijk heb ik weinig met pasta en rijst voor mijn honden, hooguit een hele enkele keer als ik zoveel van mijn eigen maaltijd overhoud dat het zelfs teveel is voor mijn kippen (en dat gebeurt maar zelden). Verder heb ik helemaal niets op met witbrood met stroop, dat vind ik geen hondeneten.

Eigenlijk vind ik je menu erg karig, weinig variatie in RMB's (alleen kippepoten), geen spiervlees (hooguit af en toe een visje), weinig variatie in orgaan (pens, long en hart waarvan de long nauwelijks voedingswaarde heeft) en weinig afwisseling in diersoorten. Misschien lukt het inderdaad om je honden hiermee "op de been te houden" maar of je ze hiermee op lange termijn in topconditie hebt en houdt, dat vraag ik me eerlijk gezegd wel een beetje af.
Door tieneke
#605162
Een echt  tok-menu...veel en veel te eenzijdig....misschien toch eens wat eendkarkas/nek of lamsribben etc toevoegen voor de broodnodige aanvulling?
Wat kost dit nu echt extra ;)
Door Antonia
#606029
[quote="Kruimel"]
Beetje koolydraat voor de sprint.
[/quote]

Ik hoor wel vaker dat dat bij mensen zo werkt, maar of dat ook voor honden opgaat  :-\?
Door may-be
#606152
Het beetje koolhydraad is inderdaad ekstra brandstof die vrijwel direct leverbaar is.
zo'n hondje moet met een wedstrijd 3 ,soms 4 x een rit lopen. Zonder brandstof gaan per rit de tijden naar beneden. Uiteraard is trainen de belangrijkste factor bij het "presteren"maar waar verbrand wordt ,moet ook worden aangevuld. Denk aan de man op de race fiets,
Door Mevroi Kruim
#606265
[quote="Antonia"]
Ik hoor wel vaker dat dat bij mensen zo werkt, maar of dat ook voor honden opgaat  :-\?
[/quote]

Deels wel, maar honden kunnen veel minder met koolhdyraten dan mensen. Vet is iha de aangewezen energiebron voor honden, gevolgd door eiwit. En honden hebben niet het mensen-probleem dat hun bloedsuikergehalte erg schommelt als ze niet op tijd een maaltijd krijgen. Daarom kunnen ze ook gerust een of meer dagen vasten en dan toch topprestaties leveren. Hun lever is in staat om snel glycogeen te produceren om glucose uit vet vrij te maken als brandstof voor de spieren.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 15 aug 2006, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#615067
[quote="Kruimel"]
Deels wel, maar honde kunnen veel minder met koolhdyraten dan mensen. Vet is iha de aangewezen energiebron voor honden, gevolgd door eiwit. En honden hebben niet het mensen-probleem dat hun bloedsuikergehalte erg schommelt als ze niet op tijd een maaltijd krijgen. Daarom kunnen ze ook gerust een of meer dagen vaten en dan toch topprestaties leveren. Hn lever is in staat om snel glycogeen uit vet vrij te maken als brandstof voor de spieren.
[/quote]
Dat wou ik ook zeggen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door