Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door .britt.
#603519
Mijn honden krijgen nu brokken en 1 keer per week Duck. Ik zou graag nog 1 keer per week iets vers geven. Nu heb ik hier in de vlucht al wa aant rondzoeken geweest, maar er worden persies zo weinig groenten gegeven? of is da net de bedoeling?

Als iemand mij 1 of 2 receptjes wil geven (lieft met groenten bij) t'is int begin maar wa om eens uit te proberen, daarna kan ik nog verder zoeken naar andere bereidingen.
En hoeveel moeten ze daar van hebben? Mijn honden wegen 9 en 13 kg. Ze krijgen ongeveer 150- 200gr brokken per dag. maar omdat er in vers mee water zit veronderstel ik da ze daar dan meer van moeten hebben??
Door Truus
#603532
Ik zou eerst helemaal overgaan op alleen maar Duck en geen brokken meer geven, dat is werkelijk droge troep. Dan zou je je langzamerhand kunnen inlezen over Barf , waarbij je zelf de maaltijden kunt gaan samenstellen.

( Misschien is het wel leuk om je even voor te stellen in de voorstelrubriek ;))
Door Lizzy
#603538
Als je maar 1 keer per week iets zelf wilt samenstellen, dan zou ik vooral niet te moeilijk doen over wat je geeft. Dat komt echt niet zo krap hoor. Pas als je vaker zelf samen gaat stellen, dan moet je rekening houden met wat je geeft en de hoeveelheden.

Kleine honden hebben over het algemeen zo'n 3% a 4% voeding nodig, wanneer je ze verse/rauwe voeding geeft.

Bij een hond van 9 kilo en 3% lichaamsgewicht, komt dat op 270 gram per dag.
Bij een hond van 13 kilo en 3% lichaamsgewicht, komt dat op 390 gram per dag.

Ik zou op deze ene dag (waarom eigenlijk maar 1 dag per week?) dingen als pens + groentemix + kippennekken geven. Of hele rauwe sardientjes met een beetje huttekase en groentemix. Of ieder een halve zalmkop. Of spiervlees met een rauw eitje. Of spiervlees met een eitje en wat groentemix. Of spiervlees + kippennekje en groentemix.
Door .britt.
#603561
ha merciekes. Zal volgende week eens gaan winkelen.

Ja ik ben best tevreden over brokken. Maar t'is gewoon ze eten de laatste tijd nogal slecht en daarom wat meer afwisseling. Ook een beetje om te voorkomen da ze van't minste wa ze ergens opeten diaree gaan krijgen (zoals zoveel honden) En ik vind da best gezellig om af en toe wa in elkaar te klutsen voor de honden.
Door Truus
#603607
.britt. schreef: ha merciekes. Zal volgende week eens gaan winkelen.

Ja ik ben best tevreden over brokken. Maar t'is gewoon ze eten de laatste tijd nogal slecht en daarom wat meer afwisseling. Ook een beetje om te voorkomen da ze van't minste wa ze ergens opeten diaree gaan krijgen (zoals zoveel honden) En ik vind da best gezellig om af en toe wa in elkaar te klutsen voor de honden.
Misschien overbodig maar geef alles wel rauw en niet gekookt of gebraden. De groenten moet je heel fijn malen. Lees eerst eens want er is genoeg informatie en blijf vragen ! ;)
Door Twiz
#603617
.britt. schreef: ha merciekes. Zal volgende week eens gaan winkelen.

Ja ik ben best tevreden over brokken. Maar t'is gewoon ze eten de laatste tijd nogal slecht en daarom wat meer afwisseling. Ook een beetje om te voorkomen da ze van't minste wa ze ergens opeten diaree gaan krijgen (zoals zoveel honden) En ik vind da best gezellig om af en toe wa in elkaar te klutsen voor de honden.
Zodra je honden in de gaten hebben dat er ook ECHT eten bestaat, zullen ze die gekookte meuk (brokken) waarschijnlijk helemaal niet meer gaan eten.
Ik adviseer je dus om vooral veel te gaan lezen, want voordat je het weet ben je volledig aan het barfen. Succes.
Gebruikersavatar
Door chery
#603767
Ik zal een pensdag geven. Ik geef nooit geen groente, ik vind het niet nodig, eten ze in de natuur ook niet. Ze krijgen bij mij wel pensinhoud. Als je brokken wilt blijven voeren, zal ik als je dat perse wilt geen groenten geven, maar inderdaad een echte versdag en pens is ideaal en niet duur.
Laatst gewijzigd door chery op zo 30 jul 2006, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#603800
beau en senna schreef: Ik geef nooit geen groente, ik vind het niet nodig, eten ze in de natuur ook niet. Ze krijgen bij mij wel pensinhoud.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Op de eerste plaats eten wilde honden en wolven in het wild wel groen en op de tweede plaats leven onze honden niet in het wild. Hetgeen wij ze voeren is van een andere kwaliteit (vaak bio-industrie) dan hetgeen in het wild wordt gevangen en gegeten. Ik vind groente dus wel nodig. Ik zie ook verschil als mijn honden een tijdje minder groente hebben gehad.
Door Jojo
#603984
Ik geef het sinds kort er wel bij dus ik kan nog niet meepraten over verschil zien, maar ik ga wel mee in het idee dat de voedingswaarde van het bioindustrie vlees dat wij voeren niet hetzelfde is als van het vlees in het wild. Ik zie het daarom meer als een aanvulling van nuttige voedingstoffen, een soort van multivitaminepil zeg maar ;)
Door Happy Tail
#603999
Ik zie het verschil; aan Baya 's tandvlees. dat wordt rood als ze een week geen groentesoep heeft gehad,
Ze is enkele weken geleden een weekje wezen logeren en deze mensen wilde ik het niet aandoen om ook groenteprut te maken, ach die week is niet zo erg. Maar na een week echt rode randjes om enkele kiezen, dacht eerst nog dat ze te hard bot had gegeten, maar nadat ze enkele dagen weer groente had gehad was het weer goed. toeval mischien, of een teveel aan stress omdat wij er niet bij zijn? maar ik denk zelf dat het aan een licht vitamine tekort heeft gelegen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door