Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vosjer
#600544
Hoi allemaal.

Ben vrij nieuw hier en sinds kort zitten onze 3 katten op de kvv (bibi) en ik voer ze wat klein Barf-spul.

1 kat (halve pers) heeft aardig wat spiermassa en dus gewicht verloren door tot nu toe onbekende oorzaak. Hij is getest op alles wat je kunt bedenken, bloed, urine, FIV, buikecho, lever, zonder echt resultaat. Voor hem ben ik overgegaan op vers omdat ik in eerste instantie bang was dat zijn nieren het aan het begeven waren door die rotbrokken. Het gaat al stukken beter nu als 6 weken geleden maar mijn vraag:
Is er iets dat ik mijn kat kan geven om hem sneller gewicht te laten aankomen? Ik geef hem nu naar behoefte Bibi en daarnaast elke dag of hart of koolvis of kippepoot/nek ed. Echter dit is allemaal eiwit en weinig koolhydraat (koolhydraat waar men dik van wordt als ze niet verbrand worden door het lichaam) en zet tot nu toe weinig vet aan. Duurt aankomen lang bij katten? Heeft iemand tips of suggesties of moet ik dit zo volhouden of juist iets veranderen?? Ik wil dat zijn ruggegraat en ribbetjes weer bedekt zijn met een GEZONDE "speklaag" zoals vroeger. Hij voelt zo fragiel nu. Bedankt alvast.

Vosjer
Laatst gewijzigd door vosjer op wo 26 jul 2006, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#600552
vosjer schreef: Hoi allemaal.

Ben vrij Nieuw hier en sinds kort zitten onze 3 katten op de kvv (bibi) en ik voer ze wat klein Barf-spul.

1 kat (halve pers) heeft aardig wat gewicht verloren door tot nu toe onbekende oorzaak. Hij is getest op alles wat je kunt bedenken, bloed, urine, FIV, buikecho, lever, zonder echt resultaat. Voor hem ben ik overgegaan op vers omdat ik bang was dat zijn nieren het aan het begeven waren. Het gaat wel iets beter nu maar Mijn vraag: Is er iets dat ik Mijn kat kan geven om hem zsm gewicht te laten aankomen? Ik geef hem nu naar behoefte Bibi en daarnaast elke dag of hart of koolvis of kippepoot/nek ed. Echter dit is allemaal eiwit  en weinig koolhydraat. Heeft iemand tips of suggesties of moet ik dit volhouden of juist iets veranderen?? Ik wil dat zijn ruggegraat weer bedekt is met een GEZONDE "speklaag" zoals vroeger. Hij voelt zo fragiel nu. Bedankt alvast.

Vosjer
Wat je vooral niet moet willen geven is koolhydraat en dat dikker worden komt vanzelf. In het begin als ze net over zijn op vers gaat hun systeem over van een koolhydraat verbranding naar een vet verbranding en kunnen ze zelfs afvallen maar straks is er een omslag en gaat ze aankomen, dit gaat gewoon langzaam maar dat is beter dan het snelle vet maken met koolhydraat.
Door Suzan54
#600619
Beter op gewicht komen dan met vers vlees is er niet. Niet ieder gezondheidsprobleem is even makkelijk op te sporen. Je bent op de goede weg en inderdaad die koolhydraten heeft hij niet nodig. De ene vleessoort is qua voedingswaarde rijker dan de andere. Als ik me over een dier zorgen maak, dan komt er kipfilet op tafel.
Hoe oud is hij?
Er kan niet iets spelen als nieren, suikerziekte, schildklier, wormen?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#600624
Het is een kwestie van geduld hebben. Eventueel wat meer geven. Barfen zet meer aan dan versvlees, maar zoals Sylvia al zei, ze kunnen in het begin wat afvallen omdat hun stofwisseling zch moet aanpassen aan een koolhydraatarm dieet.
Door Mevroi Kruim
#600642
Vet is twee keer zo efficient als het gaat om extra calorieen als koolhydraat. Je zou evt. een beetje extra vet kunnen geven. Maar zoals de anderen al schrijven, barf is energierijk genoeg, het is alleen een kwestie van het Atkins-effect afwachten. Dat gaat voorbij, duurt alleen voor het ene dier langer dan voor het andere. In die tijd gewoon meer voeren.
Door vosjer
#601032
Bedankt voor de reacties. Ik zal hem geen carbo's geven, maar geduld opbrengen.
Hij is 9 jaar, dus afkicken van 9 jaar brokverslaving. De historie:
Het begon met likken aan zijn plasser. DA dacht blaasontsteking->AB gekregen
Urine getest-> eiwit gevonden->DA dacht nierfalen dus adviseerde Hill's K/D
Hij vrat als een bunzing maar geen K/D, liever blik. Even ontwormt tussendoor daar de DA dacht aan lintworm oid.

Zat me toch niet lekker, hij kreeg kale plekken in z'n nek/rug, verzorgde zich slecht. Liet bakken haar los. Ik zoeken naar oplossingen op internet, gelukkig vond ik jullie, dus zak à 30 euri K/D staat op de kast. Nu BIBI kvv+kleine BARF.

Bloed geprikt en onderzocht in lab in Duitsland:
UREA: 4.7 ( 1,7 - 5.5 ) dus netjes-> toch geen nierprobleem??
Alkal. Fosf. 159 ( < 105 zijn)->DA verdacht lever of nieren, echter de waardes waren eigenlijk te laag voor serieus nierfalen. Leverfalen kon hij niet zeggen.
LDH 305 (< 260): Door verlies spiermassa en/of stress waarschijnlijk iets verhoogd.
Leukocyten iets verlaagd: Zou (recent overwonnen) ontsteking kunnen zijn of autoimuun ziekte. Ook hier waardes niet super laag voor eenduidige conclusie.

Laatste verdenking was een levertumor vanwege licht opgezette lever/milt streek en de alk. fosf. waarde dus dan maar een buikecho gedaan. Niets te zien, alleen volle darmen met veel haren. Kon dus oorzaak zijn van plaatselijke verdikking dus weekje laxeren. Nu is de opgezette leverstreek volgens mij weg, zijn haar groeit weer aan, hij is vitaler maar zijn gedrag is wel veranderd. Hij sproeit/plast plotseling, komt niet meer bij me liggen, slaapt niet meer op bed, is minder aanhankelijk, loopt me niet meer de godganse dag achterna. Ben dus nog niet helemaal gerust, wel 300 euro aan de DA lichter en geen uitsluitsel. De gedragsverandering komt hopelijk van de stress/verandering voer. Hoop dat dat gauw terug veranderd.

DA adviseert als laatste Utrecht maar ik wil de kat niet nogmaals door de medische molen draaien.
Ik hoop maar dat het beter blijft gaan. Als iemand ervaringen of geruststellende woorden heeft hoor ik het graag :-) Die dikke rooie (tot voor kort was hij dat) moet nog ff mee.

By the way: Heeft iemand het wel eens meegemaakt dat een kat kattebakkorrels eet? Deed hij nooit maar betrapte hem er laatst op. Dus dat waren die witte puntjes die ik in zijn darmen zag tijdens de echo :-) Kan dat kwaad?

Bedankt voor jullie aandacht!
Vosjer
Gebruikersavatar
Door Misty
#602553
Ik kan je helaas niet verder helpen, maar mijn kat heb ik laatst ook betrapt op het eten van kattenbakkorrels en daarna heeft hij overgegeven. Afgelopen week een stuk of 3 keer braaksel met kattenbakkorrels gevonden. Geef hem Nux Vomica, maar helpt volgens mij niet als hij die kattenbakkorrels blijft eten.
MAAR WAAROM DOET HIJ DAT?
Hij kan toch ook gewoon van een plantje eten om te kunnen overgeven.
Heeft iemand raad?
Door *Robin*
#602569
Misty schreef: Ik kan je helaas niet verder helpen, maar mijn kat heb ik laatst ook betrapt op het eten van kattenbakkorrels en daarna heeft hij overgegeven. Afgelopen week een stuk of 3 keer braaksel met kattenbakkorrels gevonden. Geef hem Nux Vomica, maar helpt volgens mij niet als hij die kattenbakkorrels blijft eten.
MAAR WAAROM DOET HIJ DAT?
Hij kan toch ook gewoon van een plantje eten om te kunnen overgeven.
Heeft iemand raad?
Ik weet niet waarom hij dat doet maar misschien moet je voorlopig een ander soort korrel nemen. heb je klonterend of gewoon vochtopnemend of hout?

ik zou een tijdje andere korrels proberen en zien of hij ermee ophoud
geld ook voor vosjer ;) het kan volgens mij niet veel goed als hij ze eet....
Laatst gewijzigd door *Robin* op vr 28 jul 2006, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Misty
#603233
Ik gebruik Catsan, ultra vochtopnemend.
Heb een tijdje houtkorrels gebruikt, maar hij plast zoveel dat ik er bijna niet tegenop kon scheppen. Klonterend grit heeft ook geen zin, want dat klontert niet doordat hij zoveel plast, maar wordt een grote modderpoel. Volgens mij zijn er niet meer soorten. Zal straks nog even kijken in de dierenwinkel. Zal ook maar even wat kattengras halen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#603267
Misty schreef: Ik gebruik Catsan, ultra vochtopnemend.
Heb een tijdje houtkorrels gebruikt, maar hij plast zoveel dat ik er bijna niet tegenop kon scheppen. Klonterend grit heeft ook geen zin, want dat klontert niet doordat hij zoveel plast, maar wordt een grote modderpoel. Volgens mij zijn er niet meer soorten. Zal straks nog even kijken in de dierenwinkel. Zal ook maar even wat kattengras halen.
Je hebt ook die gel korrels (maar dat is een systeem geloof ik )
Maar als hij de korels eet zou ik uitkijken met klonterende of ultra absorberende korrels.
Door vosjer
#603415
Bedankt. Welk merk raden jullie aan?
Ik hoor ook niet veel positiefs over houtvezels, blijken sosm giftig?? te zijn.
Wat is de beste bodembedekker?

Gisteren bij de DA geweest, want de kat kon niet plassen. Zijn hele blaas zat propvol stinkende urine. Hebben ze hem gekatheteriseerd en hem wegens dehydratatie 300ml vloeistof toegedient. 's-Avonds heeft hij gegeten.

Echet kon ik vandaag weer terug want hij kon nog steeds niet plassen en zijn blaas zat weer vol. Vandaag weer via katheter blaas leeggemaakt en urine onderzocht. Er is geen gruis te zien, wel eiwit en bloed. Natuurlijk AB meegekregen voor een week tegen blaasontsteking. Vandaag ook een kattenfontein gekocht, kijken of het helpt.

Wat moet ik nou doen? Hij voelt zich zo ellendig en ik nu dus ook. Kan ik gewoon doorgaan met BiBi ? Ik doe er steeds al wat water bij om hem genoeg vocht toe te dienen, ik hoop dat die blaas gauw geneest want ik heb zo met hem te doen.

Bedankt,
Vosjer
Gebruikersavatar
Door sylvia
#603634
vosjer schreef: Bedankt. Welk merk raden jullie aan?
Ik hoor ook niet veel positiefs over houtvezels, blijken sosm giftig?? te zijn.
Wat is de beste bodembedekker?

Gisteren bij de DA geweest, want de kat kon niet plassen. Zijn hele blaas zat propvol stinkende urine. Hebben ze hem gekatheteriseerd en hem wegens dehydratatie 300ml vloeistof toegedient. 's-Avonds heeft hij gegeten.

Echet kon ik vandaag weer terug want hij kon nog steeds niet plassen en zijn blaas zat weer vol. Vandaag weer via katheter blaas leeggemaakt en urine onderzocht. Er is geen gruis te zien, wel eiwit en bloed. Natuurlijk AB meegekregen voor een week tegen blaasontsteking. Vandaag ook een kattenfontein gekocht, kijken of het helpt.

Wat moet ik nou doen? Hij voelt zich zo ellendig en ik nu dus ook. Kan ik gewoon doorgaan met BiBi ? Ik doe er steeds al wat water bij om hem genoeg vocht toe te dienen, ik hoop dat die blaas gauw geneest want ik heb zo met hem te doen.

Bedankt,
Vosjer
Ik zou even uitlkijken met water bij de bibi doen want ook met het toevoegen van water haal je het voer uit balans. In bibi zit veel metabool vocht en dat is  als transporteur al veel beter dan water. Ik denk dat je even de AB kuur moet afwachten. De bibi zou ik zeker blijven geven.
Door vosjer
#603703
Bedankt voor je reactie.
't is nu zaterdagnacht 00:26 en vandaag is m'n kat dus voor de 2de keer gekatheteriseerd omdat hij niet kan plassen. echter, hij staat nog steeds met z'n kont te draaien, z'n blaas voelt hard en vol, maar er komt geen druppel uit. Wat is er toch loos met hem? Het kan voor die stakker toch niet gezond zyn als ik morgen weer naar de DA ga om z'n blaas te laten legen? 3 x achterelkaar dat is toch niet goed, er moet toch iets aan de hand zijn, hoewel de DA zegt dat hij geen gruis kan vinden.
Ik heb echt bitter weinig vertrouwen in de DA maar ik weet het zelf ook niet meer. Kan het niet kunnen plassen iets te maken hebben met de blaasontsteking? Wie weet er meer? Of heeft de DA lopen suffen en zit er wel iets dat de uitstroom van urine blokkeert. Kan er een andere oorzaak zijn misschien? DA zegt dat hij de blaas gespoeld heeft en er kwam geen gruis uit, ook in het urineonderzoek geen gruis alleen eiwit en bloed. Ik wordt gek!
Laatst gewijzigd door vosjer op zo 30 jul 2006, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#603710
misschien eens op zoek gaan naar een andere DA :-\ dit is idd niet leuk!!
als het nodig is morgen gewoon weer gaan en op zoek naar een andere DA. een second opinion is nooit weg natuurlijk. echt heel erg rot voor jouw en je kat maar ik weet het ook niet :-\
Veel sterkte
Door Jan S
#603716
vosjer schreef: Bedankt voor je reactie.
't is nu zaterdagnacht 00:26 en vandaag is m'n kat dus voor de 2de keer gekatheteriseerd omdat hij niet kan plassen. echter, hij staat nog steeds met z'n kont te draaien, z'n blaas voelt hard en vol, maar er komt geen druppel uit. Wat is er toch loos met hem? Het kan voor die stakker toch niet gezond zyn als ik morgen weer naar de DA ga om z'n blaas te laten legen? 3 x achterelkaar dat is toch niet goed, er moet toch iets aan de hand zijn, hoewel de DA zegt dat hij geen gruis kan vinden.
Ik heb echt bitter weinig vertrouwen in de DA maar ik weet het zelf ook niet meer. Kan het niet kunnen plassen iets te maken hebben met de blaasontsteking? Wie weet er meer? Of heeft de DA lopen suffen en zit er wel iets dat de uitstroom van urine blokkeert. Kan er een andere oorzaak zijn misschien? DA zegt dat hij de blaas gespoeld heeft en er kwam geen gruis uit, ook in het urineonderzoek geen gruis alleen eiwit en bloed. Ik wordt gek!
Vanavond bij sbs was er een artikel waar ze een kater geholpen hebben en een apart gaatje gemaakt hebben voor de urine
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door