Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yves
#603333
Hi,
Op aanraden van mijn da ben ik afgelopen maandag begonnen met een overstap van brokken naar kvv. Ik vind het zelf erg leuk om Yves ook wat extra's te geven. Hij is nogal een slaapkop, dus hou ik 'm met wat bot of kippenkarkas ff bezig. Mijn vraag is: kan ik bot extra erbij geven of moet ik dan wat minderen met de kvv. Yves krijgt op de vier kvv-dagen 2x 2rondjes. Hij zou naar zijn gewicht eigenlijk 5 a 6 rondjes moeten krijgen, maar hij moet een kilo afvallen.

Alvast bedankt! Gabriela
Gebruikersavatar
Door Angelique
#603360
Yves schreef: Hi,
Op aanraden van mijn da ben ik afgelopen maandag begonnen met een overstap van brokken naar kvv. Ik vind het zelf erg leuk om Yves ook wat extra's te geven. Hij is nogal een slaapkop, dus hou ik 'm met wat bot of kippenkarkas ff bezig. Mijn vraag is: kan ik bot extra erbij geven of moet ik dan wat minderen met de kvv. Yves krijgt op de vier kvv-dagen 2x 2rondjes. Hij zou naar zijn gewicht eigenlijk 5 a 6 rondjes moeten krijgen, maar hij moet een kilo afvallen.

Alvast bedankt! Gabriela
Een bot die hij niet kan opeten en slechts als recreatie dient hoef je niet van zijn dagelijkse portie voer af te trekken. Met een eetbaar bot zoals dus die kipkarkas moet je dat wel doen, want je geeft maar zo 100/150 gram extra voer en als hij zowieso al te dik is lijkt me dat niet gewenst. I.p.v. 5 á 6 rondjes (ik neem aan van 100 gram p.s.) geef je als hij een kipkarkas gehad heeft 4 rondjes.
Door 202Spots
#603384
Yves schreef: Yves krijgt op de vier kvv-dagen 2x 2rondjes. Hij zou naar zijn gewicht eigenlijk 5 a 6 rondjes moeten krijgen, maar hij moet een kilo afvallen.
Wat zijn rondjes?
Is de kvv rond of rondje lopen met 'm?
Wanneer je het gewenste gewicht van 'n neemt,en geeft daar 2% hoeveelheid te eten, dan zal ie ook wel gewicht kwijtraken, extra rondjes lopen helpt OOK!!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#603400
202spots schreef: Wat zijn rondjes?
Is de kvv rond of rondje lopen met 'm?
Wanneer je het gewenste gewicht van 'n neemt,en geeft daar 2% hoeveelheid te eten, dan zal ie ook wel gewicht kwijtraken, extra rondjes lopen helpt OOK!!
De schijfjes kvv zijn meestel rond, ook wel ovaal of driehoekig. Ik ken ook wel echt rondjes, maar dat zijn maar hele kleintjes.

Maar inderdaad, rondjes lopen is ook geod voor de lijn, dan moet ze een paar rondjes meer geven :D
Door jon
#603509
Ik denk dat ze energique als kvv geeft. Deze heeft kleine rondjes van 25 gram. op de foto te zien is het net als Lhaki een klein hondje. Ik geef als ik kvv geef dan 3 van die rondjes per maaltijd. In het begin gaf ik Lhaki ook wel eens een kippenekje ofzo  voorafgegaan door 1 rondje. Later verving ik de kvv door wat extra spiervlees vooraf en werd het een barfmaal. Dat laatste zou ik liever doen als mijn hond af moest vallen en dan gewoon het gewicht van de kvv aanhouden: dus een kleine barfmaaltijd maken van 50 gram. :)
Door Yves
#603757
Ik geef idd energique. Hiervan geef ik 4 rondjes a 25 gram. Dit is het voedingsadvies per dag voor een hondje van 5kg. Yves weegt 7.6 en moet 1.5 kg afvallen.
Valt hij meer/sneller af als ik barf en zo ja hoe moet ik dit dan aanpakken? Alleen barf of combi kvv en barf? Als ik een combi doe moet ik dan ook groente enzo geven?
Door jon
#603813
Aankomen zit vaak in de extraatjes. Daarom zou ik in jouw geval geen karkassen of nekken bovenop z'n maaltijden geven. Je kunt wel een maaltijd vervangen door een karkas(je)/nekje met eventueel wat groente. Voor mijn hond van 7,5 kg is een (goed bevleesde) kippekarkas van 100 gram al een forse maaltijd.....Ik ga er trouwens van uit dat je rauwe botten geeft?  Ben altijd een beetje nieuwsgierig: hoe ben je er toe gekomen om je hond wakker te houden met een kipkarkas of bot, terwijl je toch brokken gaf. Ik denk overigens dat je blij kunt zijn met het advies van je da.
Is ie trouwens altijd zo'n slaapkop of alleen met dit warme weer? Lhaki slaapt ook wel aardig wat af nu, maar krijgt toch ook nog flink wat beweging op de koele momenten van de dag. In dat opzicht sluit ik me aan bij de vorige spreker:Dus 8 rondjes lopen, en 4 rondjes eten  ;) ;D
Door Yves
#603820
Sinds ik deze site heb ontdekt geef ik de boten rauw. Voorheen gaf ik ook wel eens hart  of een kaal bot, maar dan liet ik daar altijd ff de kook overheen gaan. Dit i.v.m. die vreselijke hondenscheten die Yves kon laten. Maar nu dat ik geen brokjes en vers meer op dezelfde dag geef hoeft dat niet meer.

Voor vandaag heb ik 50 gr kvv uit de vriezer gehaald en een stukje lamskraakbeen bot (er zit geen vlees aan) van 45gr. Is dit goed?

Op de vraag waarom bot naast de brokjes: Ten eerste wist ik nooit dat brokjes niet goed waren ik dacht tot vorige week dat ik het beste van het beste gaf nl. Hill's j/d. Toen ik Yves 7 jaar geleden kreeg (hij was toen ruim 1) heb ik een aantal boeken over honden gelezen. De man die dat boek schreef raadde aan om eukanuba te geven (achteraf gezien zeker een groot aandeelhouder ;D) Dat heb ik toen jaren lang gegeven op een gegeven moment ben ik overgestapt naar Hill's.
Een bot geef ik hem om een beetje bezig te houden.
Yves is namelijk niet de meest actieve hond. Dit komt o.a door zijn gezondheid. Ik hoop nu via kvv en barf dat daar wat verandering in komt en dat Yves wat meer gaat genieten van zijn leven.

Die 8 rondjes lopen zal ik proberen. Hij moet met dit weer echt bijna naar buiten geslagen worden.
Gabriela
Door jon
#603883
Nooit meer een bot verhitten hoor. Harstikke gevaarlijk omdat het bot als het ware verlijmt en hard en scherp wordt Maar dat weet je inmiddels vast wel. Lamskraakbeen zal wel kunnen. Is zo'n stukje niet hap slik weg? Want dan schiet je nog je doel voorbij met lekker bezig laten zijn. Ik zou 1 of 2 blokjes in een maaltijd geven en ook een blokje voorafgaand aan het kraakbeen. Ik geef zelf namelijk nooit kaal bot zonder vlees vooraf.
En als ik jou goed begrijp is het niet echt je bedoeling te gaan barfen. het bot is als recreatiebot bedoeld toch?
Laatst gewijzigd door jon op zo 30 jul 2006, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yves
#604005
Ik wil wel barfen maar ik vind het een beetje eng.  :-\
Het kraakbeen dat ik nu geef is indeerdaad snel op. ongeveer 15 min. Wat zou ik anders aan een kleine hond kunnen geven, iets wat meer uitdaging biedt?
Door Femke
#604006
Yves schreef: Ik wil wel barfen maar ik vind het een beetje eng.  :-\
Het kraakbeen dat ik nu geef is indeerdaad snel op. ongeveer 15 min. Wat zou ik anders aan een kleine hond kunnen geven, iets wat meer uitdaging biedt?
zo'n klein hondje kun je prima kipnekjes geven  ;)
Door Yves
#604016
Maar als ik heb goed begrijp van alle info. hier op barfplaats. Zijn kippennekken een maaltijd opzich. Dus ik hoef daar niets meer bij tegeven, toch?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#604025
Kippennekken zijn voor jouw hond denk idd een maaltijd op zich.

Maar ik snap het eigenlijk niet, je wilt hem iets te kauwen geven zodat hij wakker blijft? ??? Vergeet niet dat honden in vergelijking met mensen veel slapen. Hier slapen de honden ook heel veel, als er niets gebeurt gaan ze slapen totdat het tijd is om te eten, wandelen, spelen of trainen.
Als je hond te dik is zou ik zeker niets extra's geven en lekker allerlei leuke dingetjes met hem gaan doen. Zoekspelletjes naar een favoriet speeltje oid, dit kan zelfs in huis, vergt best veel energie en is óók nog leuk! (zowel voor de hond als de baas) ;)
Door Yves
#604067
Goed. Als ik het goed begrijp geef ik Yves op de ene dag kvv en hierbij geen bot (ook geen recreatiebot?). En op de andere dag alleen kippennek. Krijgt hij over een week gezien dan alle voedingswaarde binnen die hij nodig heeft? Nog een vraag: Doe ik 3% van het gewicht dat hij nu heeft. Dat is 7.6kg of van het gewicht dat hij moet hebben (6kg)? Denk zelf het tweede. Maar ik lees veel over gewichtsverlies bij honden die worden overgezet van brokken naar vers. Vandaar dat ik het toch nog maar ff vraag.

Het is natuurlijk niet zo dat Yves van mij niet mag slapen. Maar Yves lijkt soms meer op een kat dan op een hond. Hij gaat niet achter ballen aan, zwemt niet, gaat nooit in op spelen met andere honden, enz. Tegenwoordig wil ie ook nog maar heel kort op straat. Yves eet en slaapt! Dat is alles wat hij doet. Vanmorgen ging ik om 8 uur met hem naar buiten en na 10 minuten wou hij al weer terug. En om acht uur was het echt nog niet warm, dus dat kan het niet zijn. Ik heb hem nu zo ver dat hij in ruil voor een blokje ham een sokje pakt wanneer ik die weggooi (een bal verdomd hij te paken) en weer terug brengt. Daarom dacht ik als ik hem nou iedere dag een botje geef dan wordt hij een beetje gestimuleerd om iets te doen ipv slapen. Dat verstoppen zal ik zeker proberen, maar ik denk dat ie het alleen gaat zoeken als ik een stuk spek om het speeltje heen doe ;D. Heeft er iemand nog ideeen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door