Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rosita
#603310
Ik heb sinds 1 kleine week een enge hedder pup rondlopen, maar hij komt niet genoeg aan op de CB. Hij is vandaag precies 7 weken oud en weegt iets meer dan 4 kg (hij is vanwege de warmte met 6 weken bij ons gekomen en doet het verder prima). Hij is de afgelopen dagen wel gegroeid, maar is echt iets te mager. Hij eet nu ruim 350 gram CB natuurvoer per dag en is hij bij de fokker met 2, 4 en 6 weken ontwormd (de laatste keer was dus vorige week). Mijn vraag is dus zou hij nog wormen kunnen hebben? Zijn ontlasting is wisselend. Het begint 's morgens met een goed drolletje en later op de dag wordt het iets dunner. Soms zit er wat slijm bij. De fokker denkt niet aan wormen en adviseert dat we hem brokken gaan bijvoeren. Wat moet ik nu?
Door Lizzy
#603318
Wauw, wat leuk, een enge heddur pup erbij!

Ben je in de gelegenheid iets anders aan hem te geven? Zelf samengestelde maaltijden? Ander merk versvlees? Brokken moet je gewoon niet gaan geven...

Als het mijn pupje was, dan zou ik hem probiotica gaan geven en op zelf samengestelde maaltijden zetten. En als dat laatste niet kan, dan op een ander merk. Het gebeurd gewoon wel eens dat een hond het op merk x minder goed doet als op merk y.

Volgens mij moet je hem bij 8 weken weer ontwormen. Maar goed, eerst probiotica en ander voer is mijn advies.
Door Rosita
#604552
De laatste dagen is zijn ontlasting verslechterd. Hij heeft sinds gisteren alleen maar gemalen kip gegeten (zonder vel) dus geen CB meer en ook dit lijkt niets te helpen. S' ochtends vroeg (rond 6 uur) is zijn ontlasting het best (drol vorm) en daarna (al vanaf 11 uur) is het brei met slijm. Toen hij kwam was zijn ontlasting ook al niet goed, maar gezien hij die dag daarvoor ontwormd was vond ik dat wel normaal. Hij is hier gelijk over gezet op CB. De eerste dag heb ik daar kokend water over gedaan en de volgende dag gewoon rauw gegeven. Dat ging allemaal prima. Zelf zit ik te denken om er weer kokend water over te doen want misschien dat hij niet tegen rauw vlees kan, maar dat verklaard natuurlijk zijn aanvankelijk goede ontlasting op rauw niet als hij daar niet tegen kan. Mijn andere hond en mijn katten poepen overigens prima en Vito zelf voelt zich ook goed. Vanmiddag bel ik Tannetje even om te vragen of ik hem als nog mag ontwormen. Volgende week wordt hij bij haar getitterd dus dan kan ze hem ook nog even nakijken. Vito weegt nu trouwens 5.1 kg en was afgelopen zaterdag precies 7 weken oud.
Door Peet
#604557
Oww, van harte met je kleine ergerd  :D  :-*  :-*

Persoonlijk vind ik 'm met 7 weken echt te licht (Beau woog 10 kilo met 8 weken), dus ik zou ook wat meer zelf samenstellen en dan vooral vette vlees- en vissoorten. Of misschien overstappen op CB actief? Uiteraard met probiotica.

Wat at hij bij de fokker?
( En 6 weken is wel erg jong om bij de mama weg te gaan, vind ik...... :-\...kan hij nog heimwee hebben?)
Laatst gewijzigd door Peet op ma 31 jul 2006, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
#604589
Voorzover ik het begrijp. is je pupje vanwege de hitte bij jullie gekomen. Had hij toen wel een goed gewicht?
Als hij toen ook wat magertjes was lijkt het me logisch, dat hij dat na een weekje bij jullie nog is.
De gemalen kip, die je geeft, was dat met botten?
Kip op zich is volgens mij licht verteerbaar, maar stopt niet, daar heb je toch bot voor nodig.
Ik zou niet direkt van voer veranderen en gewoon maar afwachten. Is hij met zes weken ook nog geënt?
Dat wordt ook veel gedaan op die leeftijd en dan ook nog, net voor hij bij de fokker weggaat een wormkuur, kan voor een pup wat veel zijn.
Ik vind, dat je een pup niet moet ontwormen de dag, voordat hij vertrekt, maar ja, gedane zaken nemen geen keer.
Misschien een algemeen versterkend iets geven, Echinacea? In ieder geval heel veel rust om geen energie te verspillen, heeft hij op het ogenblik voor zijn eigen lijfje nodig.
Veel succes met hem,

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#604670
[quote="Peet"]
Oww, van harte met je kleine ergerd  :D  :-*  :-*

Persoonlijk vind ik 'm met 7 weken echt te licht (Beau woog 10 kilo met 8 weken), dus ik zou ook wat meer zelf samenstellen en dan vooral vette vlees- en vissoorten. Of misschien overstappen op CB actief? Uiteraard met probiotica.

Wat at hij bij de fokker?
( En 6 weken is wel erg jong om bij de mama weg te gaan, vind ik...... :-\...kan hij nog heimwee hebben?)
[/quote]

Niet geschikt voor puppies :-X
Gebruikersavatar
Door sylvia
#605235
Eerlijk gezegd Rosita vind ik het heel vreemd om een pup eerder weg te doen vanwege de hitte het zou eerder een reden kunnen zijn om ze later weg te doen. Ik vind ook dat hij al wel erg jong last heeft van slechte darmwerking en ik zou dat ook even goed in de gaten houden.
Door Ine
#605353
Zolang hij toch blijft aankomen, ook al is het niet zoveel als je zou willen, zou ik doorgaan met een kompleet versvoer.
Wat ik opmaak uit je verhaal, is de hond bij de fokker brokken gewend, dus kan het idd best iets van gewenning/ontgiften zijn.
Als de hond niet echt aan de diarree is, maar alleen wat dunner en slijmeriger, kun je ook okugest erbij doen.
Eet hij wel met smaak en maakt hij verder een niet zieke indruk?

Even nog iets, weet niet of het een veel voorkomend iets is, maar wat ik van herderpuppen zie, is vaak dat ze idd mager eruitzien. Ook zitten er soms erg slechte eters bij.
Laatst gewijzigd door Ine op di 01 aug 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#605569
Gisteren Tannetje gebeld en ik moet de CB gewoon nog even over gieten met kokend water en mag hem pas volgende week weer ontwormen. Volgens haar is het niet ongewoon dat puppies in begin last hebben met de overgang op rauw vlees (de gemalen kip was overigens ook echt een hele kip dus incl. bot), maar het kunnen dus ook wormen zijn. Corine van CB zei dat slijm kan duiden op ontgiftigen, een ontsteking of wormen. Ik ga dus voorlopig even door met de CB met kokend water (haal wel een beetje vet eruit), want hij had net weer een drol met vorm dus het werkt wel. Vanmorgen was hij 5.3 kg dus ook dat gaat de goede kant op. De reden dat ik de pup al met 6 weken kreeg was voor mij het warme weer (ze zaten in een buiten kennel wat behoorlijk benauwd was), maar de puppies waren ook al heel zelfstandig en ondernemend. De fokker wou hem ook wel langer houden en als ze al niet zo zelfstandig waren had hij dit ook echt gedaan. Vito is dus een hele felle en bijdehante pup. Echt een heel groot verschil met mijn vorige herder Ammy. Vito heeft zijn moeder geen moment gemist en zat na een dag al omhoog te kijken en te bedelen en blaffen voor zijn eten. Hij is al waaks en gaat de korte keertjes dat hij buiten is ook al zijn eigen gangetje. Hij speurt al met zijn neus door het gras en schijnt niets eng te vinden. Na Ammy wou ik een herder waar ik ook de sport mee in kan, maar ik moet zeggen dat hij voor een kynologische hond behoorlijk pittig is (mijn tante heeft al bijna 30 jaar herders uit de werklijnen en zelfs die hingen met 7 weken nog niet overal in). Zoals het er nu na uitziet zal hij het pakwerk dus erg leuk gaan vinden, ik moet nu al zijn kaken voorzichtig van elkaar afhalen wil hij los laten ;D. Het is natuurlijk nog een pup, maar ik vind hem toch wel veelbelovend ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door