Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wil de hond
#592033
Hallo,

Zijn er hier mensen met een hond met een ernstig leverprobleem die hem vers voeren?

Of mensen met kennis omtrent leverproblemen?
Door Lizzy
#592050
Nou, ik zou niet durven zeggen dat ik heel veel kennis heb van ernstige leverproblemen.... Maar ik heb wel wat boeken er op nageslagen van holistische dierenartsen en hun visie.

Wat je kunt doen hangt wel af van wat de hond voor leverproblemen heeft. Heeft de hond bijv. levercirrhose (door bijv. vergiftiging, infecties of andere problemen), leverkanker, leverinsufficientie door ontsteking of galblaasproblemen, leverontsteking (en dan heb je nog acute en chronische leverontstekingen), etc. Veel ernstige leverproblemen zijn heel moeilijk te behandelen.

In het algemeen stelt Puotinen (bekend holistisch DVM) dat je de hond eerst korte tijd moet laten vasten, moet de hond extra vitamine C toegediend krijgen, moet de hond rauw wortelsap krijgen (elke dag). Ook zou de hond minder vet mogen hebben. Het beste geef je ook zoveel mogelijk biologisch spul (om de lever zo min mogelijk te belasten). Ook zou je iedere dag probiotica bij de maaltijd moeten geven (acidophilus).

En natuurlijk : maria-distel ter ondersteuning!

Verder qua voeding: mager vlees, makkelijk verteerbare vleesbotten, zuivel, koolhydraten (in de vorm van bijv. rijst - er wordt door zowel Puotinen als Jager als Strombeck aangeraden om wel koolhydraten te voeren bij leverproblemen - misschien dat Tannetje Koning alias Hitam, dierenarts, daar wat over kan zeggen, of het onzin is of niet) en kleine hoeveelheden orgaanvlees. Verder wordt er juist aangeraden om verspreid over de dag meerdere kleinere maaltijden te geven. Overigens hangt het er vanaf of je wel of geen eiwit-restrictie moet toepassen (hangt af van het specifieke leverprobleem).
Door Lizzy
#592600
Ik hoop dat Tannetje deze nog even ziet. Ik snap namelijk niet zo goed waarom een aantal holistisch DVM's koolhydraten aanraden (laat me niet los, zoiets).

De lever reinigt eigenlijk het lichaam (bloed). En als je daarover na denkt, dan lijkt het mij logisch om het lichaam zo min mogelijk te belasten met verkeerde voeding en slecht drinkwater. Nou, voor mij behoord koolhydraat tot de categorie 'slecht voedsel' voor de hond.....

Overigens zou ik om bovenstaande reden ook heel voorzichtig zijn met het geven van lever aan de hond. En indien mogelijk, zou ik alleen kleine beetje lever geven van biologisch gehouden dieren.

Ik heb ook zitten denken over eiwitbeperkende dieten ja of nee (misschien dat Tannetje ook hier haar licht over kan laten schijnen): bij de vertering van eiwit komt ammoniak vrij. De ammoniak wordt in de lever omgezet tot (volgens mij) ureum. Ureum wordt vervolgens weer uitgescheiden door de nieren. Ik denk dus dat de gedachten achter de eiwitbeperking is (in sommige gevallen van leverziektes) dat er dus minder ammoniak omgezet hoeft te worden in ureum en dat de lever dus minder hard hoeft te werken. Ik denk persoonlijk dat eiwit van de beste kwaliteit voor de hond (en dat is dus vlees) het minst belastend is voor de lever.

Blijft het in mijn ogen een absoluut feit dat kunstmatige voeding (zoals brok en blik enzo) de lever het allerzwaarst belasten. Niet alleen door de vaak slechte kwaliteit eiwit (en het feit dat het eiwit verhit is), maar ook door alle stoffen die worden toegevoegd om het voer houdbaar te maken. Ik word dan ook tamelijk niet goed als ik op de Hill's site lees dat zij speciale brokken hebben bij lever problemen, om de lever zoveel mogelijk te ontzien en er wel etoxyquine in stoppen :-X :-X >:(
Door Ine
#592692
Echt kennis heb ik niet, maar ruim 10 jaar geleden bleek mijn ruim 1 jaar oude Lab een lever te hebben ter grootte van een puppylever van 8 weken. Hij had een shunt en nog meer afwijkingen. Helaas zat ik toen nog in mijn brokkentijd.
Maar wat heeft jouw hond?
Door Wil de hond
#593073
Dank voor je reaktie,
Lizzy schreef: Ik hoop dat Tannetje deze nog even ziet. Ik snap namelijk niet zo goed waarom een aantal holistisch DVM's koolhydraten aanraden (laat me niet los, zoiets).

De lever reinigt eigenlijk het lichaam (bloed). En als je daarover na denkt, dan lijkt het mij logisch om het lichaam zo min mogelijk te belasten met verkeerde voeding en slecht drinkwater. Nou, voor mij behoord koolhydraat tot de categorie 'slecht voedsel' voor de hond.....
Ik geef mijn hond nu in elk geval bronwater met een kalkgehalte van 0. Dit scheelt denk ik al een heleboel, want gewoon kraanwter betekent alleen al door het chloorgehalte, hier in Spanje in elk geval, een extra en overbodige belasting voor zijn lever.

Over de koolhydraten: Toen hij een maand geleden echt vrijwel dood was omdat zijn lever enorm opgezet en totaal vervet was door een verkeerde behandeling met eerst prednison(tablet) en daarna dexametason(injekties) kwam ik bij een nieuwe DA terecht. Hij was nl. opgegeven door de eerste DA die hem "behandelde".

Deze tweede DA gaf als advies de dexametason te stoppen, evenals de Amoxicicline en de Aspirine maar ook raadde hij me aan hem Jam te geven. Omdat hij hieruit energie zou kunnen halen. Wat volgens mij ook gelukt is, ik denk dat die suiker hem geholpen heeft door zijn ergste periode heen te komen. Hij had amper meer de kracht om te lopen, maar had nog wel levenslust.

Vanaf dit moment is hij enorm op gaan knappen, de jam heb ik hem een weekje gegeven, tesamen met andere dingen natuurlijk. Na een week begon ik zelfs al te merken dat hij begon aan te komen, hij was na de eerste behandeling verandert in een skelet, de lever deed niets meer.

Nu, een maand later is hij weer netjes op gewicht en ook de lever werkt weer heel behoorlijk.
Overigens zou ik om bovenstaande reden ook heel voorzichtig zijn met het geven van lever aan de hond. En indien mogelijk, zou ik alleen kleine beetje lever geven van biologisch gehouden dieren.
In het dieëtvoer wat hij nu krijgt, Hepatic van Royal Canin, zit ook gevogelte-lever, ik neem aan kippenlevertjes. Hier heb ik ook mijn bedenkingen over. Maar, dit voer is momenteel het beste wat ik hem kan geven en hij is er dus wel enorm mee opgeknapt.
Ik heb ook zitten denken over eiwitbeperkende dieten ja of nee (misschien dat Tannetje ook hier haar licht over kan laten schijnen): bij de vertering van eiwit komt ammoniak vrij. De ammoniak wordt in de lever omgezet tot (volgens mij) ureum. Ureum wordt vervolgens weer uitgescheiden door de nieren. Ik denk dus dat de gedachten achter de eiwitbeperking is (in sommige gevallen van leverziektes) dat er dus minder ammoniak omgezet hoeft te worden in ureum en dat de lever dus minder hard hoeft te werken. Ik denk persoonlijk dat eiwit van de beste kwaliteit voor de hond (en dat is dus vlees) het minst belastend is voor de lever.

Blijft het in mijn ogen een absoluut feit dat kunstmatige voeding (zoals brok en blik enzo) de lever het allerzwaarst belasten. Niet alleen door de vaak slechte kwaliteit eiwit (en het feit dat het eiwit verhit is), maar ook door alle stoffen die worden toegevoegd om het voer houdbaar te maken. Ik word dan ook tamelijk niet goed als ik op de Hill's site lees dat zij speciale brokken hebben bij lever problemen, om de lever zoveel mogelijk te ontzien en er wel etoxyquine in stoppen :-X :-X >:(
Wat je zegt over beperkte hoeveelheid eiwitten en eiwit van hoogwaardige kwaliteit ivm, ammoniakgehalte is korrekt.

En je bezorgdheid over de toevoegingen deel ik, in het voer wat ik geef zit als conserveringsmiddel BHA. :P

Wat me ernstig dwars zit is het feit dat er nog steeds geen diagnose is gesteld. Ja, de lever werkt niet goed, dat weet men me wel te vertellen. Maar wat er precies de oorzaak van is blijft onduidelijk, na een behoorlijk aantal bloedonderzoeken en zelfs een biopsie. Helaas werd die biopsie pas gedaan door de tweede DA, toen de lever echt zo slecht was dat er niets zinnigs te zeggen viel over een onderliggende oorzaak. Misschien, als over drie weken een nieuw bloedonderzoek daar aanleiding toe geeft, nemen we een nieuw biopt om dan aan de hand van het beeld van een in veel betere staat verkerende lever iets meer te weten te kunnen komen.

In hoeverre ben jij trouwens medisch gezien deskundig, Lizzy?

Groeten,

Willy.
Door Lizzy
#593166
Nou, da's lekker Willy, Tannetje had op dit topic gereageerd, met adviezen. En ik had lever-dieeten gevonden en in dit topic gezet. Maar door een probleem met barfplaats zijn alle berichten van vandaag verdwenen..... >:(

Heb je dat bericht van Tannetje vandaag toevallig nog gelezen? Ik kan haar anders vragen haar tekst nog een keer neer te zetten (verdorie, wat is dit vervelend zeg :().

Ook had ik trouwens wat gevonden over de medicatie (volgens mij was het dexamethason?) dat jouw hond heeft gekregen. Dit is een glucocorticoid die, bij hoge doseringen, leverziektes kan veroorzaken. Aangezien dit medicijn ook een type prednison is, vroeg ik me ook af of de combinatie van beide middelen niet erg veel is geweest? Is het mogelijk (ik weet dat dus niet, maar ik vraag me dat in alle oprecht af), dat jouw hond misschien al een slecht functionerende lever heeft gehad en dat de boel 'geexplodeerd' is door deze medicijnen?

Ik weet nog wel dat toen Whoofer een vergrote lever had, plus rare vlekken op haar lever dit prednison geinduceerd bleek te zijn. Oftewel: een reactie op de prednison. Ben je inmiddels met deze medicatie gestopt?

Meer over deze glucocorticoïd en de bijwerkingen op de lever op deze site: http://www.peteducation.com/article.cfm?articleid=1422

Ik zal opnieuw even op zoek gaan naar de specifieke lever-dieten

Groetjes, Lizzy en met mijn excuses voor het ongemak
Door Lizzy
#593194
OK, hier komt het eerste lever-ziekte dieet (van deze site: http://www.dogaware.com/specific.html#liver):

Ze schrijven dat er een laag eiwit-dieet wordt aangeraden maar dat ook weer in de laatste studies blijkt dat je niet te weinig eiwit moet geven, omdat dat het probleem alleen maar erger kan maken. En ook zou een dieet gegeven moeten worden dat weinig vet bevat, maar ze schrijven dat ook te weinig vet weer problemen kan veroorzaken. Eerlijk gezegd kan ik me hier wel in vinden. Dit bleek dus ook bij nierproblemen en nierdieten (moest ook laag in eiwit zijn, waar ze nu van terug komen).

Ze raden gemiddelde hoeveelheden eiwit aan die van hoge kwaliteit zijn: huttekase/cottage cheese (hetzelfde), ricotta, eieren, yoghurt zijn van hoge kwaliteit en produceren minder ammoniak als vlees. Ze raden verder witte vis aan (kabeljauw, wijting, etc). En verder mag kip, kalkoen, zonder vel. Dit maakt gemiddeld ammoniak aan.

Rood vlees produceert het meest ammoniak en moet daarom vermeden worden (in mijn ogen geldt dit dus ook voor orgaanvlees).

Ze schrijven hier dat lever ziektes de enige conditie is waarbij het voeren van graan goed/zinvol is. Hebbie 'm weer ;D. OK, ik ben inmiddels behoorlijk overtuigt dat je granen zult moeten voeren. De bronnen waar ik dit van vernomen heb zijn zeer betrouwbaar. Granen zijn nodig voor de glucose en voor de vezels. Ze moeten dus goed/gemakkelijk verteerbaar zijn, de koolhydraten.

Het beste vinden ze havermout. Ze schrijven dat je de helft vlees en de helft graan moet voeren. Minder eiwitten vinden ze niet verantwoorden, tenzij je hond een specifiek geval is en aan hepatic encephalopathy lijdt. Ik kan me daar wel in vinden. Ik denk dat als je te weinig eiwit geeft, de hond z'n eigen spierweefsel af gaat breken en daar zit je ook niet op te wachten...

Ook zij vinden het beter om meerdere malen per dag kleinere porties te voeren. Vier per dag is het beste.

Ze vinden dat je geen supplementen moet geven die veel koper bevatten en ook orgaanvlees moet je niet/weinig geven. Je kunt eventueel een zink supplement geven om koper te binden.

Goede supplementen zijn: vitamine B complex, knoflook, vitamine E en vitamine C. Kelp en alfalfa mag ook gegeven worden. Ze schrijven dat je met vitamine A supplementen uit moet kijken bij lever ziektes en vooral geen levertraanolie mag geven. Ze schrijven dat je dus ook weinig tot geen lever moet voeren.

Dat is wel weer in tegenstelling tot wat Tannetje adviseerde, maar ik durf daar verder niks over te zeggen... Ik zou zelf niet gokken en gewoon heel weinig lever geven.

Dan schrijven ze dat je dus vooral witte vis, huttekase, eieren, moet voeren voor de eiwitten. En dat je daar groentes aan toe moet voegen. Aan de groentes mag je zelfs aardappel en zoete aardappel toevoegen. En hier hebben ze het dan over 25% vis en 75% groentes. Lekker verwarrend, die verschillende hoeveelheden... Ik zou aanhouden: 50% eiwitten in de vorm van vlees, vis, eieren, zuivel en 50 groente + graan (en ik zou zelf van die 50% groente en graan weer 30% a 40% graan geven en 20% a 10% groente). De groentes weken ze eerst in citroensap + water, om alle pesticides te verwijderen.

Kijk je dan naar het dieet dat Strombeck adviseert (http://www.myfluffydog.com/dog/health/i ... sediet.php):

1/4 lb vlees (ik zou dus helemaal geen rundvlees geven maar uitsluitend kip, kalkoen, witte vis, eieren, zuivel geven).
2 3/4 mokken gekookte witte rijst
1 rauw ei
600 mg calcium (ik zou dus zelf 1 theelepel gemalen eierschaalpoeder op 500 gram vlees nemen).
1/8 theelepel jodiumhoudend zout (ik zou dit dus niet geven en kelp of waterkers voor de jodium geven. Ook met kelp zou ik mega-voorzichtig zijn! Eerder gaf ik alleen waterkers).
2 eetlepels peterselie en fijngehakte wortel of andere groentes.
1/2 tot 1 teen knoflook
20 mg vitamine B complex
5,000 IU vitamine A (lekker tegenstrijdig met wat hierboven geschreven wordt ::). Ik zou geen vitamine A geven, persoonlijk. Ik houd niet van supplementen).
1000 mg vitamine C

Door elkaar gooien en rauw serveren. Af en toe mag je 1 tot 3 theelepels lever erbij geven.

Bovenstaand recept is voor 1 dag voor een hond van 40 lb.

Ik zou zelf (denk ik) het volgende doen:

Stel, je geeft 4 keer per dag brokken. Ik zou beginnen met 1 maaltijd te vervangen voor zelfs samengesteld voer. Ik weet niet hoe zwaar jouw hond is, maar stel hij weegt 30 kilo, zou hij ongeveer 600 gram zelf samengesteld voer nodig hebben per dag (2% van zijn lichaamsgewicht), maar omdat je maar een kwart geeft, kun je beginnen met 150 gram per dag. Van die 150 gram zou ik 75 gram kabeljauw of wijting of kip zonder vel of eieren of huttekase geven. Of een mengels van bijv 2. Of hiermee lekker afwisselen, dat lijkt me het beste. Dan zou ik zelf 50 gram gekookte rijst of havermoutvlokken geven. En ongeveer 25 a 50 gram gekookte of rauwe gepureerde groentes. Ik zou daar een heel klein beetje gemalen eierschaalpoeder voor de calcium aan toevoegen. Denk aan een 1/4 theelepel.

En verder zou ik dus geen supplementen geven, behalve die je al geeft.

Als dit nou een weekje (of 2 - je moet dit natuurlijk in jouw tempo doen, als je het al wilt doen!) goed gaat, dan zou ik voorzichtig een tweede maaltijd gaan vervangen. Dus twee maaltijden brokken en 2 maaltijden verse voeding. Ik zou dezelfde verhouding aanhouden: 50% vlees of vis of ei of zuivel en 50% groente met rijst/aardappel/havermout. Ik zou zelf een paar keer per week (2 ofzo) wat lever/nier/hart geven, maar: weinig. Een paar theelepeltjes dus.

Nou, stel je hebt je hond helemaal over op vers. En je voert geen brokken meer. En het gaat hartstikke goed. Dan geloof ik dat ik langzaam zou beginnen met het introduceren van rauwe vleesbotten. En ik zou beslist beginnen met kip. En ik zou zelf alleen botten van kleine dieren blijven voeren (kip, konijn, kwartel, etc). Ook dat zou ik weer heel langzaam doen. En als je dat niet aandurft: dan niet. Ik zou dan zelf gewoon gemalen eierschaal blijven voeren. Het is, denk ik, belangrijk dat jij je er vooral ook comfortabel bij blijft voelen.

Ik heb trouwens ook lever dieeten gezien waarbij ze gekookt vlees/vis/eieren geven. Ik zou dat zelf persoonlijk niet geven. Ik vind toch dat een leidraad wel moet zijn dat een hond een carnivoor is en gebouwd is om rauw vlees te eten. Mocht je zelf toch liever gekookt vlees/vis/eieren geven: nou ja, ik prefereer dat eerlijk gezegd nog altijd boven brokken :P!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#593200
Lekker >:(, het homeopathische middel dat ik eerder opgegeven had is natuurlijk ook pleitos >:(. Nou, komt tie nog een keer:

Flor de Piedra D3. Daarvan moet dan 3 keer daags 1 dosis worden gegeven, gedurende 3-6 weken.
Door Wil de hond
#593501
Hoi Lizzy,

Ik had haar reaktie wel gelezen, maar alleen even in de gauwigheid. Wat knudde dat er zoveel info verloren is. :(

Over de behandeling: Eerst is hij 8 dagen behandeld met Dexametason, voor een vergrote prostaat. Deze behandeling werd ingezet op dezelfde dag dat zijn leverwaardes iets verhoogd waren en hij hiervoor op een leverdieët werd gezet, samen met b-komplex en Methionine.

15 dagen na dit begin bleken zijn leverwaardes verhoogd, toen werd overggeaan op 15 dagen Prednison, 2x daags 15 mg in tablet.

Na die 15 dagen waren de waardes nog hoger en werd er overgeschakeld op dexametason. Heel hoge doses, gedurende 7 dagen, de waardes waren nog hoger. Toen werd gezegd dat zijn lever reddeloos verloren leek en werd de Dexametason verlaagd, stap voor stap. Uiteindelijk werd gezegd dat hij dood zou gaan aan een onomkeerbaar leverfalen en dat ze niets meer voor hem konden doen.

Toen kwam ik in mijn wanhoop terecht bij een andere DA die meteen de dexametason liet afbouwen tot 0 in twee dagen. Hij vertelde me ook dat wat jij ook zegt, dat dit soort middelen de leverwaardes opjagen en de lever aantasten.

Dat lijkt ook zo te zijn geweest in dit geval, want de problemen werden erger naarmate de "behandeling" vorderde en verminderden op indrukwekkende wijze vanaf het moment dat de cortisonen niet meer toegediend werden.

Ik ben er dus van overtuigd dat mjn hond ziek gemaakt is door de hele foute behandeling.

Dank voor je menu-tips en je flor de piedra-tip. Ik ga dat eens op mijn gemak verder bekijken.

Gelukkig doet het forum het in elk geval weer, gisteren kon ik deze reaktie nog niet eens plaatsen. :P
Gebruikersavatar
Door Hitam
#593535
Ok, de vraag is dus: heeft ie wel iets aan zijn lever?
Je kunt nog steeds mariadistel geven om zijn lever te ondersteunen.
Laatst gewijzigd door Hitam op di 18 jul 2006, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Wil de hond
#593621
Hoi Tannetje,

Ik weet niet of je het al door had maar ik ben degene waar je kontakt mee hebt gehad enige tijd geleden over Glucantime. Leuk je hier weer eens tegen te komen. ;)

Hij heeft denk ik wel iets aan zijn lever, want het lijkt me stug dat het probleem waar hij een maand geleden vrijwel aan overleden is nu helemaal verdwenen is. Hij had een enorm opgezette en zwaar vervette lever.

Nu zijn sommige waardes weer heel gunstig, de lever werkt weer, maar de ALT, AST en Fosfatase blijven indrukwekkend hoog.

Ik denk dat de vraag eerder is, wat was er mis met zijn lever en wat is er nu, na de mishandeling met dexametason, mis met zijn lever en eventueel verdere organen.

Hij krijgt nu tweemaal daags een capsule met mariadistel en twee met artisjokbladpoeder. Als aanvulling op de carnitine, methionine en b-complex plus leverdiëet.

Over drie weken is voorzien opnieuw leverwaardes te testen, en afhangend van de uitslag evt. een nieuwe biopsie.

Maar ik vraag me af of er niet nu al meer dingen bekeken kunnen worden, schildklier, bijnieren, dat soort dingen.

Volgens de behandelende DA is het nu gewoon afwachten en bezien hoe hij zich ontwikkelt, is het nu onzinnig om meer analyses te doen. Hij is herstellende en is veel beter dan een maand geleden.

Groeten,

Willy.
Door Lizzy
#597051
Maar ik vraag me af of er niet nu al meer dingen bekeken kunnen worden, schildklier, bijnieren, dat soort dingen.

Volgens de behandelende DA is het nu gewoon afwachten en bezien hoe hij zich ontwikkelt, is het nu onzinnig om meer analyses te doen. Hij is herstellende en is veel beter dan een maand geleden.
Als ze toch bloed gaan prikken om de leverwaardes te bepalen, waarom zouden ze dan niet gelijk weer een complete bloedanalyse doen? Dat is toch voor je hond niet extra belastend en dan zou je wat meer kunnen zeggen over de werking van een aantal andere organen! (hoewel het ook weer niet zo is dat je alles in het bloed ziet hoor. Helaas. Ik heb een hondje gehad, Whoofer, zij was verschrikkelijk ziek maar had het bloedbeeld van een jonge Godin).
Door Wil de hond
#603056
Ik heb, als ik me niet vergis, begrepen dat Tannetje hier had gereageerd maar dat er het een en ander fout is gegaan met het forum?

Ik wil graag nog even voortborduren op deze topic.

Afgelopen zondag is Gordo, waar het overigens heel goed mee gaat, bezocht door een bevriende homeopaat. Deze is volledig klassiek en werkt alleen maar met homeopatie.

Om te beginnen bevreemde het mij dat hij als reaktie op mijn tevoorschijn toveren van een hele rits bloedonderzoeken en een lijst met medicijnen die hij nu krijgt plus het willen vertellen van zijn medische geschiedenis sinds het ontstaan van zijn huidige probleem opmerkte dat hij de uitslagen niet hoefde te zien, niet wilde weten wat hij nu krijgt als medikatie, als ik wilde ik in het kort kon vertellen wat hem allemaal was overkomen aangaande medisch falen en rechttrekken en dat hij de indruk had dat ik door de traditionele geneeskunde zwaar in de war was gebracht. Hij raadde me aan om die hele toestand uit mijn hoofd te zetten.

Hij heeft Gordo bekeken en beoordeeld, heeft me gevraagd hoe hij is, als persoonlijkheid, en heeft me toen aangeraden om in elk geval voorlopig alle medicijnen te stoppen, zelfs de Mariadistel- en de Artisjokkapsules moesten gestopt worden. Alleen doorgaan met zijn leverdieët en hem gedurende drie dagen Phosphorus te geven, één korreltje van 200CH per dag, opgelost in water en om het uur een slok de eerste dag, de tweede dag om de twee uur en de derde dag om de drie uur. Hierna een week observeren en kontakt met hem opnemen om te evalueren. Wel moet ik erg opletten of er geen verslechtering optreedt.

Bovendien moet ik deze zelfde medikatie nemen.

Hij is nu sinds zondag van de medische zooi af en sinds gisteren staan we samen op de Phosphorus. Het gaat voorlopig allemaal prima, ik zie geen verandering, vooralsnog, maar het afstand nemen van de hele medische reutemeteut tot nu toe heeft mij wel opgelucht, hoewel het allemaal nog wel door mijn hoofd speelt.

Ik heb het nog niet aangedurft om hem al op vers-ipv. droogvoer te zetten, maar als hij blijft zoals hij nu is wordt die stap ook nog wel gezet.

Wat me vooral parten speelt is dat de eerste DA die hem vrijwel vermoordt heeft met cortisonen absoluut volhoudt dat ze goed gehandeld heeft en dat er geen reden is om aan te nemen dat het samenvallen van zijn enorme verslechtering met het inzetten van de cortisonen-behandeling in kombinatie met amoxicicline en aspirine en het inzetten van zijn wonderbaarlijke herstel vrijwel direkt nadat de cortisonen, de amoxicicline en de aspirine weg werden genomen iets met elkaar te maken hebben. Fouten maken ten koste van mijnlieverd en mezelf oké, dat is nog tot daar aan toe, maar er niet van leren en vooral niet willen toegeven dat je je wel eens heel zwaar vergist kunt hebben gaat er bij mij niet in.

Ik begrijp dat Tannetje, en misschien nog wel meer mensen op dit forum, behoorlijke kennis mbt homeopatie hebben en hoop op reakties die deze keer wel bestand blijkt tegen de grillen der informatika. :)
Door conleeuw
#603091
als ik het goed begrijp neem jij dezelfde medicijne als jou hond??? wat is hier de reden voor? ik ben erg benieuwd ;)
Door Wil de hond
#603103
Hij vertelde dat hij dit altijd zo doet als hij een kind of een dier behandelt, de ouder of eigenaar krijgt hetzelfde middel voorgeschreven. Voorzover ik begreep omdat deze zo de invloed van het middel bij de patïent beter waarneemt/aanvoelt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door