Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door estelle
#602618
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen:
Mijn DH teef heeft sinds 1,5 jaar behoorlijke huidproblemen, ook heeft ze constant 1 ontstoken oor wat maandelijks uitgespoten moet worden.
Aangezien ik veel positieve reacties lees op het internet over honden met hidproblemen die over zijn gegaan op BARf of vers wil ik het toch eens proberen.

Bij mij in de buurt zit een carnibest verkooppunt die tevens wat barf spul verkopen. Niet veel maar volgens mij genoeg. Hier in Groningen is het best moeilijk om punten te vinden waar je prut kunt halen. lastig dus.

Ik dacht aan het volgende menu:
Mn hond weegt tussen 25 a 27 kg in. 500 gram op een dag zou ze dus zo ongeveer moeten krijgen. Ik wil haar ook schraal houden ivm zeer zware HD.

Maandag:
- runders knarsribben 500 gr.
Dinsdag:
- lamsnekken zwaar bevleesd 500 gr.
Woensdag:
geitenribben 500 gr.
Donderdag:
- lam spareribs 500 gr
Vrijdag:
- kipnekken zo'n 10 stuks
Zaterdag:
- runderspens
Zondag:
- runderhart.

Is dit te eenzijdig? Ik geloof dat er spiervlees bij moet? maar wat is dat precies?
En hoe zit het met groenten en fruit?
Ik zal haar er ook yoghurt en kruidenmix bij gaan geven.
W.s. 1 dag gewoon carnibest.

laat maar horen.
Door Lizzy
#602645
Hoi Estelle, het is zeker de moeite waard om het te proberen. Natuurlijk kunnen huidproblemen een legio oorzaken hebben, maar ik vind een belangrijke stap inderdaad: gezonde voeding.

Als ik zo even grofweg kijk, geef je hier dus vleesbot en orgaanvlees. Runderknarsribben en lamsnekken en geitenribben en lamsspareribs en kippennekken is allemaal vleesbot. Pens en hart is orgaan.

Ik denk dat je er hiermee nog niet bent, maar dat je wel een end op de goede streek bent! Je doet er sowieso goed aan om ook iedere week wat lever te geven. Voor de vitamine A. Ik zou denken dat een gram of 200 per week voldoende is. Dit geef je bij voorkeur bij een vleesbot maaltijd, omdat lever wel laxeert. Je zou bijv. lever van kip of lam of kalf ofzo kunnen nemen. Als je bijv. eens niertjes kan scoren: zeker doen!

Daarnaast zou je bijv. ook nog 1 maaltijd kunnen geven met wat vette vis. Erg gezond. Ik denk dan aan bijv. zalmkop of hele rauwe sardientjes.

En ik denk dat je wat veel vleesbot geeft. Ik kan het niet voor je uitrekenen, omdat ik niet alle gewichten ken, maar je doet er in mijn ogen goed aan om zo'n 40% a 50% vleesbot te voeren, om zo'n 15% orgaanvlees te voeren, zo'n 10% a 15% groentemix te voeren, een % of 5 diversen te voeren zoals rauwe eitjes, zuivel, tafelrestjes, voedingssupplementen (in jou geval, aangezien ze HD heeft, zou bijv. visolie en glucosamine een goede aanvulling kunnen zijn) en de rest spiervlees.

Spiervlees is het vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Dus al het vlees dat aan de botten zit: dat is spiervlees. Maar je kunt dus ook los spiervlees geven zoals runderkopvlees (dat is een van de goedkopere vleessoorten). Of kalkoenvlees. Of hertenvlees. Of struisvogelvlees (er worden nogal eens ritjes naar de Mill georganiseerd vanuit diverse delen van het land! Wie weet kun je eens meedoen! ZIj verkopen hert en struisvogelvlees voor een goede prijs).
Door estelle
#602699
Okay, bedankt.

Op zaterdag zou ik elke week bij de plaatselijke visboer zalmkoppen kunnen halen en ander vis afval. Dus dan zou ze 1 dag in de week een vismenu kunnen krijgen.

Verder zeg je dus dat ik bij de vrijdag bij de kipnekken bijv. lamslever kunnen voeren? 200 a 300 gram. ?

glucosamine, vit.c en zalmolie en visolie omega 3 en 6 vetzuren krijgt ze nu ook al.

aan runderkopvlees kan ik ook bij die mensen komen.
Wat is nog meer spiervlees?
Door estelle
#602712
Ik heb het even aangepast.
Ipv elke dag 1 soort heb ik nu een verdeling van sochtends en smiddags gedaan.

Ik denk ook dat ik beter voor het zekere 2 dagen carnibest kan gaan voeren zodat ze zeker niks tekort komt?
Door Lizzy
#602723
[quote="estelle"]
Ik heb het even aangepast.
Ipv elke dag 1 soort heb ik nu een verdeling van sochtends en smiddags gedaan.

Ik denk ook dat ik beter voor het zekere 2 dagen carnibest kan gaan voeren zodat ze zeker niks tekort komt?


[/quote]

Ik vrees dat ik je verandering niet kan zien :-[. Waar heb je die gedaan? Ik zie overigens niet in waarom je ook Carnibest zou moeten blijven voeren, als je menu goed is!
Door Lizzy
#602724
[quote="estelle"]

Wat is nog meer spiervlees?
[/quote]

Kijk anders op deze site: http://www.vlees.nl/ en selecteer dan tabblad LEUK en selecteer dan VLEESWAAIER. Daar kun je zien wat allemaal spiervlees is. Het meeste vlees wat je in bij d slager/super kunt kopen, dat is namelijk spiervlees. Ik geef een paar voorbeeldjes: kipfilet, kalkoenfilet, runderlappen, runderriblappen, soepvlees, etc.
Door estelle
#602792
haha ik was al even wezen zoeken naar dat spiervlees.

Die verandering had ik ook niet getypt.
WAarom Carnibest? omdat ik toch niet helemaal zeker ben van mn zaak. En als ik bovenstaande en de links allemaal lees dan krijg ik het al spaansbenauwd.
Door Lizzy
#602828
[quote="estelle"]
haha ik was al even wezen zoeken naar dat spiervlees.

Die verandering had ik ook niet getypt.
WAarom Carnibest? omdat ik toch niet helemaal zeker ben van mn zaak. En als ik bovenstaande en de links allemaal lees dan krijg ik het al spaansbenauwd.


[/quote]

Joh, welnee, dat is helemaal niet nodig (om het spaansbenauwd te krijgen of om versvlees erbij te geven).

Is je hond eigenlijk al gewend aan rauwe voeding? En aan vleesbotten? Zo niet: wees dan verstandig en begin qua vleesbotten vooral met kippennekken.

Nou, als je je hond ongeveer 500 gram per dag voert, dan is dat 3500 gram per week.

Nou, als je daarvan nou de helft aan vleesbotten geeft (verdeeld over bijv. 4 dagen): dan is dat 1700 a 1800 gram per week. En dat is dus 440 gram per maaltijd.

Heb je nog een andere helft van 1700 a 1800 gram. Ik zou daarvan de helft aan spiervlees geven. Dus dat is 875 gram. Dat zou je kunnen verdelen over bijv. 3 maaltijden. Dat is 290 gram.

Heb je nog eens 875 gram over. Ik zou de helft daarvan groentemix geven en de andere helft orgaanvlees. Dat is dus ongeveer 440 gram orgaanvlees en 440 gram groentemix per week. De groentemix zou ik voeren bij het spiervlees en dus verdelen over 3 maaltijden. Dat is dus 145 gram per maaltijd.

Het orgaanvlees zou ik persoonlijk geven op de dagen dat je ook vleesbot geeft. Want vleesbot constipeert en orgaanvlees laxeert. Dat vangt elkaar dan mooi op. Je kunt het verdelen over 1, 2, 3 of 4 maaltijden. Net wat jij handig vindt en jouw hond goed bekomt.

Ik zou zelf niet 4 dagen achter elkaar vleesbot geven en dan 3 dagen spiervlees. Ik zou dat een beetje afwisselen.
Door estelle
#602931
Ze zijn het wel gewend.
Ze krijgen regelmatig hele kippen van de Aldi, zalmkoppen en slachtafval van prive slachtingen van koeien.
En wat er in de winkel te koop is; vleugels e.d.

Ik heb besloten om voor nu 4 dagen carnibest te gaan geven en dan 3 dagen sochtends runderpens en smiddags iets van kippennekken of wat ik op dat moment leuk vind om te geven en af te wisselen.

kan toch ook prima?
Door lyadeh
#603248
Weet je de oorzaak van haar huidprobleem en haar ontstoken oor??Onz e spaniel heeft heeft  een ontstoken oor door het gisten van de granen in de  brokken . Ook blijkt dat ze allergisch voor kip en vis is.Eigenlijk moet je er  ook eerst achter zien te komen wat de oorzaak van haar  klachten zijn.
Door Femke
#603352
Hier in deze topic staan toch een paar goede adressen in Groningen hoor.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html

En als het goed is heb ik ook nog 1 of 2 adresjes in Groningen-stad in m'n bestand staan wat ik nog niet heb verwerkt. Als je nog niet genoeg hebt aan deze adressen (hoewel het me al heel compleet lijkt) dan moet je me even PB'en.


Wij hebben een berner met chronische oorklachten. Hem geef ik regelmatig (als hij weer begint te schudden) een kuurtje groene leem en dat helpt als een speer. Ben er nooit meer mee bij de DA geweest sinds ik dit weet.
Door estelle
#603392
[quote="Femke"]
Hier in deze topic staan toch een paar goede adressen in Groningen hoor.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 944.0.html

En als het goed is heb ik ook nog 1 of 2 adresjes in Groningen-stad in m'n bestand staan wat ik nog niet heb verwerkt. Als je nog niet genoeg hebt aan deze adressen (hoewel het me al heel compleet lijkt) dan moet je me even PB'en.


Wij hebben een berner met chronische oorklachten. Hem geef ik regelmatig (als hij weer begint te schudden) een kuurtje groene leem en dat helpt als een speer. Ben er nooit meer mee bij de DA geweest sinds ik dit weet.

[/quote]

wat is groene leem???  :-[
Door Antonia
#603450
[quote="estelle"]
wat is groene leem???  :-[
[/quote]

Groene leem is in poedervorm een prima reinigingskuurtje. Het merk Vertargil is verkrijgbaar bij de Tuinen.
Alternatief en ook prima is Drainage Compositum van De Groene Os.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door