Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door amber13
#601774
Op internet kom ik verschillende dingen tegen over honden en blauwalg. Op de ene site staat dat blauwalg dodelijk kan zijn voor honden, op de andere site staat dat het zo'n vaart niet loopt.
Nu met dit weer begin ik toch wel wat ongerust te worden. De enige plek waar we nu met de honden heen kunnen, is de plas, maar ik heb het vermoeden dat daar blauwalg aan het ontstaan is, er drijft op sommige stukken een soort slijmachtig laagje.
Het zit niet in de hele plas, maar op 1 bepaald stuk, aan de rand, lijkt wat te drijven. Nu twijfel ik of ik vanavond heen zal gaan om te zwemmen of niet.
Wat weten jullie van blauwalg en honden, en wat zouden jullie doen??
Door Peet
#601787
Volgens mij is blauwalg niet dodelijk, maar botulisme wel. Botulisme kan het zenuwstelsel aantasten en hoge koortsaanvallen geven. Blauwalg is meer in de categorie jeuk, uitslag, diarree en zo.
Maar dat is wat ik er van heb gelezen hoor.... :-\

Ik laat mijn honden sinds een dag of 2 niet meer zwemmen in water dat niet duidelijk stroomt... :(
Door Steph
#601812
Hier kunnen we ook nergens meer zwemmen in de buurt. Overal liggen vissen dood. Ik denk beter beetje voorzichtig zijn, met zo'n weer.
Door amber13
#601819
Op zich is het een vrij grote plas, en aan de randen ondiep, maar in het midden en aan de achterkant is het 12 meter diep. Vanaf het diepe gedeelte zie je wel dat er lichte stroming in zit, en in het diepe gedeelte is het water nog een stuk kouder dan aan de randen. Verder zwemmen er nog gewoon vissen, en het water is helder genoeg om ze (als het niet te diep is natuurlijk) te zien zwemmen, ik heb ze gistermorgen nog gezien. Er zitten ook nog allemaal kikkers ed in het water.

Waar kan je botulisme verder aan herkennen dan, behalve dode vissen?
Door Lizzy
#601835
Ik hoorde dat honden weer nauwelijks gevoelig zijn voor botulisme. En dat blauw-alg ook grotere gevolgen kan hebben, zoals schade aan de lever. Ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Mijn DA zei tegen mijn buren dat een hond niet dood gaat van blauw-alg, dat hij er hooguit huidirritatie en maag/darmproblemen van kan krijgen.

Ik laat mijn honden sinds dinsdag nergens meer zwemmen. Leo heeft ze maandag alle drie nog laten zwemmen en inmiddels zijn ze alle drie aan de slinger. Pinkel echt heel erg. Die kan het ook binnen niet ophouden (ze staat op en loopt aan de achterkant leeg).

Ik vertrouw op dit moment geen enkel water meer.... Nou OK, de zee en de grevelingen en dat soort wateren: die wel. En overal waar mensen nog gewoon mogen zwemmen, maar ja, daar mogen honden meestal weer niet zwemmen. Tis afzien!
Door Lizzy
#602400
lupa schreef: ik ken 2 honden die dood zijn gegaan aan botulisme
Heeft autopsie dat uitgewezen? Want er zijn in Zoetermeer honden gestorven en volgens de krant en volgens de dierenambulance zijn deze gestorven aan blauw-alg. En de dierenartsen hier roepen dat dat niet waarschijnlijk is. En ik geloof dit soort dingen dus pas als het door sectie is uitgewezen.
Door conleeuw
#602406
Jazz heeft twee jaar geleden in water met blauw als gelopen en gedronken. Ze was behoorlijk ziek, huid kreeg pukkels, kapotte plekken en in de kortste keren waren het etterende plekken, diaree, maar niet een beetje, ze heeft toen een lange en zware ab kuur gehad, en ook ab zalf voor haar huid, het heeft wel een maand of twee geduurd eer ze er weer helemaal bovenop was, ik neem die risico echt niet, maar dan moet ik ook vertellen dat Dot een paar dagen geleden in een sloot met Blauw alg had gesprongen, ze was er maar heel even in, ik heb haar bij thuiskomst goed afgespoeld, en zij heeft er niets aan overgehouden, dus mischien is een hond meer gevoellig dan een ander, of mischien is een sloot meer besmet dan een ander. Ik neem geen risico, bij water is Dot aan de lijn, want zo ziek als Jazz was wil je niet nog een keer meemaken.

Botulisme kan ook gevaarlijk zijn voor honden, maar ze schijnen er redelijk resistent tegen te zijn. Meestal krijgen ze het door een met botulisme besmette karkas te eten..... er lijkt een verhouding tussen hoe ziek ze zijn met hoe veel ze van de besmette vlees hebben gegeten.

"the disease can be diagnosed by finding toxin in blood, feces or organs. Therapy consists of antitoxin and supportive care. Fortunately, dogs can recover. .....prevent your pet from eating carcasses."

Hoewel Botulisme vaak in Zuid Africa voorkwam zagen wij de meeste sterfte onder de watervogels...... ik heb nog nooit een hond of kat gezien die besmet was met botulisme, dus maak ik mij daar niet erg druk om, maar laat ook niet toe dat mijn honden dode watervogels of vissen eten,net als de meeste mensen ;)
Door amber13
#602432
Ik ben gistermiddag toch nog maar even naar de plas geweest (had toen jullie reacties nog niet gelezen...) en hebben nog even een uurtje gezwommen, zowel de honden als ik. Toen we weer naar de auto liepen zag ik op andere stukken van de plas een soort heel dun olielaagje (schijnt blauwalg te zijn toch?) drijven. Dus thuisgekomen alles afgespoeld, en vanaf nu gaan we dus even niet meer naar de plas, helemaal als ik jullie reacties zo lees. Op dit moment hebben we nog nergens last van, en de honden zijn niet aan de dunne ofzo (tenminste, nog niet, hopelijk juich ik niet te vroeg...).

Het was overigens gisteren wel nog erg druk bij de plas, veel familie's aan het zwemmen, en meerdere honden, dus niet iedereen zal de blauwalg herkennen, of trekt zich er wat van aan, want ik hoorde wel van mensen dat er op de camping in de buurt ook al werd gewaarschuwd dat er blauwalg zat.
Gelukkig lijkt er wat meer regen en lagere temperaturen aan te komen, en is de blauwalg snel weer weg.
Door Jojo
#602483
Ik kom daar ook iedere avond met de bullen en we zwemmen er zelf ook lekker. Nog steeds niets gezien gisteravond wat op blauwalg lijkt ??? Waar zag je dat?? In die kleine vijver of in de grote surf/visvijver waar het hondenstrandje is?
En omdat het een recreatieplas is waar mensen zwemmen, wordt het water -ik meen- elke 2 weken gecontroleert. Als het niet goed meer zou zijn, wordt dat aangegeven ;)
Door conleeuw
#602491
blauw alg is niet altijd makkelijk om te zien, het is een alg met een groen/blauw kleur.... maar hoef  niet altijd in een dikke laag boven op de water te liggen om problemen te veroorzaken. Er zijn andere algen die ook in onze sloten en waterpartijen groeien, die veroozaken geen problemen, om de onderscheid te maken is niet altijd simpel. Ik neem gewoon aan dat in deze tijd, blauw alg aanwezig is in de meetse stilstaande waterpartijen, dus wordt er niet gezwomen, of ik het kan herkennen als blauw alg besmet water of niet ;)
Door amber13
#602591
Jojo schreef: Ik kom daar ook iedere avond met de bullen en we zwemmen er zelf ook lekker. Nog steeds niets gezien gisteravond wat op blauwalg lijkt ??? Waar zag je dat?? In die kleine vijver of in de grote surf/visvijver waar het hondenstrandje is?
En omdat het een recreatieplas is waar mensen zwemmen, wordt het water -ik meen- elke 2 weken gecontroleert. Als het niet goed meer zou zijn, wordt dat aangegeven ;)
Volgens mij heb je het over de Baggelhuizer plas of niet? Die bedoel ik niet hoor, daar gaan we nooit heen ;). Wij gaan altijd naar Schoonloo, bij een plas midden in het bos, het is een prive-plas, dus niet onder toezicht van het waterschap oid, dus er word daar nooit getest.
Door Femke
#602592
op de website van je provincie waar je woont kun je vaak opvragen welke plassen gecontroleerd worden en hoe de zwemwaterkwaliteit is.

Gewoon even bij de zoekfunctie " zwemwater"  intikken dan vind je wel wat  ;)
Door Jojo
#602806
amber13 schreef: Volgens mij heb je het over de Baggelhuizer plas of niet? Die bedoel ik niet hoor, daar gaan we nooit heen ;). Wij gaan altijd naar Schoonloo, bij een plas midden in het bos, het is een prive-plas, dus niet onder toezicht van het waterschap oid, dus er word daar nooit getest.
Ah! Ik dacht idd. dat je het over baggelhuizen had ;)
Maar dat is dan nog een optie voor je, om daar te gaan zwemmen met de honden :)
Door amber13
#603367
Dat is nog wel een idee, ja, om daar anders even heen te gaan. Ik had alleen hier in de buurt gehoord dat er altijd veel glas en rotzooi ligt, daarom was ik er nog niet heen geweest. Misschien dat ik vanavond wat later er nog wel eens even ga kijken, dan is het er vast niet meer zo druk, en dan kunnen de honden toch even lekker afkoelen.

Op de site van het waterschap heb ik trouwens al gekeken, maar deze plas staat er niet bij en wordt helaas niet door hun gecontroleerd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door