Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#601596
Volgens mij is het inmiddels wel opgevallen dat ik heel misschien een nestje wil gaan fokken met Linga (als haar heupen goed zijn, als ze zich zo geweldig blijft ontwikkelen als dat ze doet, als de omstandigheden juist zijn, etc etc). En nu ben ik me voor de gein een beetje aan het verdiepen in bevallingen (en ik zoek al naar reuen enzo ;D. Ja, je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn he ;D).

Nou heb ik een paar vraagjes voor de fokkers onder ons:
  • Wat voor werpkist heb je en waarom juist die? (plastic, hout, anti-doodlig-stangen of randen, zelfgemaakt, gekocht, etc.).
  • Heb je warmte-lampen of warmte-matten of beide?
  • Wat ligt er op de bodem van je werpkist? (ik zag dat ze bij Spat anti-slipmatten hebben bijv).
  • Wat heb je allemaal in huis, als je hond moet bevallen? (piton, framboosblad, oud bruin ;D, utrovetsem, slijmzuigers, flesjes, melkvoeding, etc.)
  • Waar staat de werpkist en waarom nou juist daar?
  • Welke boeken heb je gelezen over bevallingen en welke raad je aan te lezen aan aankomend fokkers?
  • Heb je een opleiding gevolgd (bijv. KK1)?
  • Spreek je nog iets speciaals af met je DA? (ik zou me voor kunnen stellen dat ik exact wil weten welke dagen/avonden en nachten mijn DA dienst heeft, etc. - het lijkt me trouwens echt heel knudde als mijn DA geen dienst zou hebben, in de week dat mijn hond moet bevallen....)?
  • Na hoeveel dagen/weken zijn de aspirant pup-kopers welkom om te komen kijken?
  • Waarom fok je eigenlijk honden? Met deze laatste vraag bedoel ik: heb je een speciaal doel? En zo ja, wat is dat doel?
  • Was je bij de eerste bevalling van jouw eigen hond alleen of was er een ervaren persoon bij de bevalling aanwezig?
  • Had je eerder bevallingen bij honden meegemaakt, voordat je zelf een eerste nestje fokte?
  • Hoe kies je voor een reu? Dit is een erg algemene vraag natuurlijk, maar ik ben zo benieuwd naar het proces. Hoe ga je te werk? Als er een mooie reu in het buitenland zit, ga je daar dan eerst (zonder hond) kijken? Speur je de shows af? Of neem je een kampioens-reu die ook leuk bij je teef past? Wil je een reu die al ervaren en waarvan je een beetje weet voor wat voor nageslacht hij heeft gezorgd? Dat soort dingen.
Zo. Nou, ik ben benieuwd!
#601607
Ik ben geen fokker,maar volgens mij heb je alle belangrijke punten wel op rij.
Dus je gaat toch langzamerhand overstag  ;D.
Alleen de voorbereidingen lijken me al leuk,puzzelen,combineren en reduceren.Als het allemaal doorgaat,veel succes met het vinden van net zo'n mooie hond als Linga.

          Tineke
#601623
Onze werpkist is 1.20 x 1.20 en is van hout. Peter heeft deze 10 jaar geleden zelf gemaakt naar een voorbeeld van een werpkist bij een andere fokker. Wij hebben hem alleen wat groter gemaakt.  De werpkisten die je kunt kopen vonden wij onwijs duur en dat kon goedkoper. Hout is prettig omdat je het kunt bewerken als er iets aan de kist gaat mankeren. De onze kan aan de binnenkant geschuurd en opnieuw gelakt worden en dat is best prettig. De grootte van de kist is achteraf gezien onhandig met het kopen van vetbedden, deze maat hebben ze nooit. Aan de andere kant vind ik een grote kist erg prettig omdat ik graag bij moeders en pups in de kist zit en dan is het fijn als je een beetje de ruimte hebt. Ik kan er zelfs in liggen als ik wil. Dalmatische honden hebben ook vaak grote nesten en ook dan is het heerlijk om de ruimte te hebben. Er zit ook een anti doodligrand in die er ook uit kan. Dat is lekker wanneer de pups groter zijn en moeders er niet meer hele dagen bij ligt. De rand kan er dan uit en dan hebben ze meer ruimte.

Wij hebben een houten plaat/vloer in de kist en ook die kan geschuurd en gelakt worden als het nodig is. Daar op liggen de vetbedden en/of lakens. Een rubberen mat op de bodem lijkt mij erg fijn maar ook hier weer….we hebben een onmogelijke maat kist.

Omdat de bodem van de kist op een frame rust, dus niet direct op de woonkamer vloer hebben wij er geen warmtemat in. We hebben wel een klein matje om de pups op warm te houden tijdens de bevalling. (Die heb je gezien). Lampen heb ik wel. Rode lampen en keramische lampen, deze laatste vind ik het prettigst omdat die geen licht geeft en het ’s nachts dus echt donker is in de kamer.

Wat heb ik in huis? Wat eigenlijk niet? Hier liggen de laatjes altijd vol. Ik heb piton, naalden en spuiten, respirot, druivesuiker, slijmzuigers, sondes, flessen, melkvoeding, bier (hihi), garen (om navelstrengetjes af te binden als het nodig is), een schaar, soms ook stop (voor bloedende naveltjes), kleurenbandjes voor de pups, oude handdoeken, lakens, een incontinentiekleed voor tijdens de bevalling (zuigt lekker het vocht op), kruiken (meer flessen met warm water voldoen ook) en pen en papier. Mijn ervaring is overigens wel dat veel spullen niet nodig zijn, met veel gezond verstand en trucjes die je van andere fokkers leert kom je een heel eind.

Onze werpkist heeft alle hoeken van de kamer gezien maar waar hij nu staat is wel het prettigst. In deze hoek staat ie het minst in de weg (het blijft een groot bakbeest natuurlijk) en ligt de moeder ook het rustigst. De kist staat uit de loop van de andere honden, daarnaast kan er daglicht in omdat er 2 ramen in de hoek zijn.  Hij staat ook uit de tocht.

Het boek ‘de geboorte van een pup’ van Naaktgeboren is toch echt wel een aanrader. Er zijn maar weinig boeken over bevallingen bij honden zodat je het ongeveer met dit boek zult moeten doen.
Ik heb KK1 en KK2 gedaan, voor deze laatste geen examen gedaan vanwege persoonlijke omstandigheden. Daarna geen tijd meer gehad om wel examen te gaan doen en ik zie de noodzaak ook niet zo in.

Ik laat de da altijd weten wanneer er een bevalling aan zit te komen. Ik vind het prettig als ze al een beetje op de hoogte zijn. Dit keer liep dat natuurlijk ook mis omdat het 5 dagen te vroeg kwam.

Bij ons is iedereen vanaf het begin hartstikke welkom zolang de moederhond dat accepteert. De eerste week doen we het wel altijd rustig aan. Ze moet toch wat bijkomen van een megaprestatie natuurlijk. Ook al is ze topfit, ze heeft wel veel energie moeten inleveren.  Dus niet gelijk 20 man in huis maar ff pas op de plaats. Ook jij als fokker moet bijkomen omdat je meestal wel een nacht inlevert en je moet nog 8 weken lang op je tandvlees verder.

Ik ben in het honden fok wereldje gerold vanwege Mara. Dit bleek toch wel een plaatje te zijn toen ze opgedroogd was en de fokker van haar wilde graag dat wij met haar een nestje zouden fokken. Van het een kwam het ander. Mijn doel is gezonde honden met een fijn karakter fokken die tevens voldoen aan de rasstandaard. Na tijden van afwezigheid van shows streelt het toch wel erg je ego wanneer je weer met een zelfgefokte uitmuntende hond in de ring kan staan. Tevens groei je nog steeds van alle berichtjes die je van eigenaren ontvangt met de mededeling dat ze nog steeds zo blij zijn met hun hond. Ook daar doe je het voor.

Bij de eerste bevalling van Mara waren wij (Peter en ik) alleen. Dit doordat we kort tevoren een meningsverschil met de fokker van Mara hadden gekregen en er dus alleen voor kwamen te staan. Met het boek van Naaktgeboren op mijn knieën, een doodzieke bevallende teef, een hotline naar de da hebben we het gered. 14 pups geboren, waarvan 13 in leven. Het was echt afzien en ontzettend vervelend dat het allemaal zo liep maar het was een ongelofelijke ervaring. Als ik dat kon, kon ik de rest ook. Sindsdien heb ik het nooit meer zo zwaar gehad. Als het even niet gaat tijdens een bevalling denk ik aan de eerste en dat geeft energie. Dat ging ook dus de rest is een makkie.

Ik had natuurlijk het geluk dat ik meerdere bevallingen had meegemaakt en het dus niet meer zo eng en vreemd was. Ik wist dat vruchtwater groen was, hoe een navelstreng eruit zag, hoe ik die kon breken, hoe ik piton moest spuiten (overigens gaat dat altijd in overleg met de Da, hoe ervaring ik inmiddels ook ben).

De laatste vragen hoef ik niet te beantwoorden, die weet je.
#601650
Wauw Erna, dank je wel voor dit uitgebreide verslag! Fantastisch! Heb ik wat aan!

De werpkist die jij hebt is inderdaad groot maar ik vind dat wel ideaal. Je kunt er inderdaad lekker bij en ik had het idee, zeker bij Nikki, dat ze die ruimte ook wel nodig hebben. Nikki draaide bij het eruit werken van de nageboorte best veel en nu had ze lekker de ruimte. De grote kist van Spat is 80 x 112.....
#601661
Lizzy schreef: De grote kist van Spat is 80 x 112.....
Dat vind ik dus echt te klein voor een Dalmatische hond. Stel dat je een nest hebt van 12 a 13, dat is niet ongewoon bij ons ras, en ze zijn 2 of 3 weken oud..dan passen ze er al niet meer samen met moeders in.

De maat die wij hebben is lastig met kleden e.d. maar ik heb dat altijd opgelost door vetbedden van 1.60 x 1.00 te kopen en dan haalde ik van de ene kant 40 cm af en die naaide ik er aan de andere kant weer aan. Niet echt ideaal maar ik ben ermee geholpen. Tegenwoordig ben ik nog makkelijker.......ik doe er niets meer aan en leg het bed zo in de kist. De lange kanten vouw ik om en aan de korte kant liggen ze toch niet. Als ze groter worden dan doe ik op het onbedekte deel alvast wat krantjes. Kunnen ze gelijk leren om zindelijk te worden.
#601700
Pauline schreef: Dames misschien hebben jullie hier wat aan: http://www.werpkist.nl

Mijn vriendin heeft ook een werpkist bij hun gekocht en is er heel tevreden over.
OK, dank je Pauline! Wat zou het voordeel of nadeel kunnen zijn van een kunststof werpkist?

Ik zie trouwens hier diverse maten kleedjes + dat je het van de rol kunt kopen. Is dat niks?

http://www.spat.nl/ligkleedjes.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door