Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#566030
Ik heb vanmorgen de katten voor het eerst carnibest gegeven.
Ze keken me aan alsof ik ze wilde vergiftigen en aten het dus niet op.
Alleen mn oude kat van 23 at er wat van maar toen ik net ging kijken had ze alles al weer overgegeven.
Kan ik het smakelijker maken dat ze het toch eens willen proeven??
En is dat braken normaal de eerste keer??
Ik zou het erg jammer vinden als ze het echt niet willen eten.... :(
Door roefus
#566139
-sanne schreef: Ik heb vanmorgen de katten voor het eerst carnibest gegeven.
Ze keken me aan alsof ik ze wilde vergiftigen en aten het dus niet op.
Alleen mn oude kat van 23 at er wat van maar toen ik net ging kijken had ze alles al weer overgegeven.
Kan ik het smakelijker maken dat ze het toch eens willen proeven??
En is dat braken normaal de eerste keer??
Ik zou het erg jammer vinden als ze het echt niet willen eten.... :(

Eigenlijk zou ik het zelf bij een kat niet 'ineens' doen.
Maar het vertrouwde voer 'mengen' met een kleine hoeveelheid versvoer.
En dan langzaam de hoeveelheid vers wat opvoeren.
Door Supermax
#566178
heb die twee jongste van mij toen gewoon in een keer overgezet op de poezenCB en dat ging goed. Alleen Utah heb ik toen langzaam over moeten zetten want die wou het in het begin niet (wat de dames niet erg vonden want die aten natuurlijk ook mee van het blikvoer ::) ). Maar Utah vreet nu ook alles mee. Denk dus dat het gewoon per kat verschilt is wat ie gewend is enzo.
Groetjes,
Mieke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#566562
Er zijn meer katten die geen cb willen eten, katten zijn uberhaubt vaak moeilijk te overtuigen maar ik zou ook eens bibi proberen en ook gewoon de honden varianten. Het kan ook zijn dat ze gewoon geen kvv willen maar bijvoorbeeld wel stukken vlees, probeer eens soepvlees met wat vleesnat.
Door Rosita
#569460
Vaak is het ook zo dat ze gewend zijn aan verhit voedsel. Als je dan ineens een rauwe hap voor hun neus neerzet staan ze inderdaad te kijken als of je ze wil vergiftigen. Je moet namelijk wel weten dat in kvv geen geur of smaakstoffen zitten terwijl blik en brok hier stijf van staan.

Methode 1: De kvv even opwarmen in de magnetron totdat het een beetje bruin is en de daarop volgende dagen de tijd in de magnetron langzaam afbouwen totdat ze het rauw eten.

Methode 2: De kvv mengen met blik (beginnen met 25% kvv, 75% blik) en de daarop volgende dagen de hoeveelheid blik afbouwen totdat ze het zonder blik eten.

Bij mijn kat Dayna heb ik een combi moeten toepassen. Ze vertikte het gewoon om blik gemengd met rauw kvv te eten ook al zat er maar een heel klein beetje kvv door. Ook lukte het mij niet om de kvv op te warmen in de magnetron en daarna af te bouwen, zodra het te rood/rauw werd moest madam het niet meer. Toen heb ik de kvv in de magnetron opgewarmd en eenmaal afgekoeld gemengd met blik, dit wou ze natuurlijk wel eten. Daarna heb ik de tijd in de magnetron afgebouwd terwijl ik de kvv dus wel steeds mengde met blik. Het duurde ongeveer een week voordat Dayna rauwe kvv met blik wou eten. In de 2 weken daarna heb ik het blikvoer weten af te bouwen totdat ze het helemaal rauw wou eten.

Verder is het handig om meerdere merken en smaken te proberen (sommige katten lusten ook honden kvv). Een van mijn katten lust b.v. niet de vleesmix van CB en de ander is weer gek op de honden variant van CB, vooral de eend-rijst viel in de smaak. Ook denk ik dat als je er nog brokken bijgeeft het de overgang bemoeilijkt. Katten eten dan gewoon niet hun kvv en wachten op hun brokken maaltijd.
Laatst gewijzigd door Rosita op di 13 jun 2006, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door -sanne
#570034
Rosita schreef: Vaak is het ook zo dat ze gewend zijn aan verhit voedsel. Als je dan ineens een rauwe hap voor hun neus neerzet staan ze inderdaad te kijken als of je ze wil vergiftigen. Je moet namelijk wel weten dat in kvv geen geur of smaakstoffen zitten terwijl blik en brok hier stijf van staan.

Methode 1: De kvv even opwarmen in de magnetron totdat het een beetje bruin is en de daarop volgende dagen de tijd in de magnetron langzaam afbouwen totdat ze het rauw eten.

Methode 2: De kvv mengen met blik (beginnen met 25% kvv, 75% blik) en de daarop volgende dagen de hoeveelheid blik afbouwen totdat ze het zonder blik eten.

Bij mijn kat Dayna heb ik een combi moeten toepassen. Ze vertikte het gewoon om blik gemengd met rauw kvv te eten ook al zat er maar een heel klein beetje kvv door. Ook lukte het mij niet om de kvv op te warmen in de magnetron en daarna af te bouwen, zodra het te rood/rauw werd moest madam het niet meer. Toen heb ik de kvv in de magnetron opgewarmd en eenmaal afgekoeld gemengd met blik, dit wou ze natuurlijk wel eten. Daarna heb ik de tijd in de magnetron afgebouwd terwijl ik de kvv dus wel steeds mengde met blik. Het duurde ongeveer een week voordat Dayna rauwe kvv met blik wou eten. In de 2 weken daarna heb ik het blikvoer weten af te bouwen totdat ze het helemaal rauw wou eten.

Verder is het handig om meerdere merken en smaken te proberen (sommige katten lusten ook honden kvv). Een van mijn katten lust b.v. niet de vleesmix van CB en de ander is weer gek op de honden variant van CB, vooral de eend-rijst viel in de smaak. Ook denk ik dat als je er nog brokken bijgeeft het de overgang bemoeilijkt. Katten eten dan gewoon niet hun kvv en wachten op hun brokken maaltijd.
Dit is een goeie tip alleen heb ik een tijdje geleden mn magnetron de deur uitgegooid...... >:(
precies al gebruik ik een vork waarcarnibest aangezeten heeft dan hoeven ze het al niet meer tenminste de kater die het nu het hardste nodig heeft.
Ik heb net smuldier met kip gekocht eens kijken of hij dat wil eten.
Mn kater krijgt nugeen brokken meer ivm de idiopatische blaasontsteking. De andere geef ik het ook even niet meer want ze braakte gelijk alles weer uit ook al had ik het vermengd met blikvoer.
Ik wild ook bibi eens proberen maar ik heb geen idee waar ik dat kan kopen.
Kan ik de CB ook 'n beetje koken in water of bakken ofzo??
Door Tineke *
#570123
Bij Bibi hebben ze voor de poes 2 varianten compleet,beefmix en natuurmix,Als enkele voeding hart.Lusten ze geen fijngesneden kip of vis?Je kan het vlees ook overgieten met kokend water,komen de smaken ook vrij.Ik weet niet waar je woont maar in Hoogvliet zit een Bibi.Anders even op de site kijken.

Tineke
Door *Robin*
#570215
-sanne schreef: Dit is een goeie tip alleen heb ik een tijdje geleden mn magnetron de deur uitgegooid...... >:(
precies al gebruik ik een vork waarcarnibest aangezeten heeft dan hoeven ze het al niet meer tenminste de kater die het nu het hardste nodig heeft.
Ik heb net smuldier met kip gekocht eens kijken of hij dat wil eten.
Mn kater krijgt nugeen brokken meer ivm de idiopatische blaasontsteking. De andere geef ik het ook even niet meer want ze braakte gelijk alles weer uit ook al had ik het vermengd met blikvoer.
Ik wild ook bibi eens proberen maar ik heb geen idee waar ik dat kan kopen.
Kan ik de CB ook 'n beetje koken in water of bakken ofzo??
je kan het ook in een bakje doen en het au bain marie koken. dus het bakje in kokend water zetten en dan een beetje laten garen. dan kan het ook niet aanbranden en worde het niet gebakken. het wordt dan alleen verwarmt net als in de magnetron. kokend water erover gieten kan ook maar ik vind het dan zo soppig worden en echt garen doet het dan niet.
Door Laura W
#573784
Bibi wordt hier ook door meer katten gegeten, vinden ze echt lekker ook. :) CB werd slechts door twee katten gegeten, de anderen lusten dat niet. Katten kunnen erg moeilijk doen wat eten betreft. :P

Wij wonen in Amsterdam, als je in de buurt woont kan je altijd een (paar) pakje(s) halen om te proberen.
Door -sanne
#574039
Laura W schreef: Bibi wordt hier ook door meer katten gegeten, vinden ze echt lekker ook. :) CB werd slechts door twee katten gegeten, de anderen lusten dat niet. Katten kunnen erg moeilijk doen wat eten betreft. :P

Wij wonen in Amsterdam, als je in de buurt woont kan je altijd een (paar) pakje(s) halen om te proberen.
Ik woon in Breda dus dat is een beetje uit de buurt jammer genoeg.
Ik heb vorige week ook smuldier geprobeert dat eten ze ook niet....
Door Laura W
#574667
De katten hier lusten Smuldier, Rodi e.d. ook niet. CB werd al iets beter gegeten, maar Bibi vinden de meeste erg lekker. :D

Op de site van Bibi staan verkoopadressen, misschien is er iets dicht bij je in de buurt. Wie weet lusten ze dat wel. ;)
Door -sanne
#574792
Laura W schreef: De katten hier lusten Smuldier, Rodi e.d. ook niet. CB werd al iets beter gegeten, maar Bibi vinden de meeste erg lekker. :D

Op de site van Bibi staan verkoopadressen, misschien is er iets dicht bij je in de buurt. Wie weet lusten ze dat wel. ;)
Zijn die regio adviseurs ook verkooppunten? Of is het alleen in hoogvliet te koop??
ik snap 't niet zo :-[
Door -sanne
#574920
Kan ik trouwens ook eens kuikens of rauwe kipfilet proberen? Eten katten dat makkelijker dan kvv???
en kan dat kwaad als ze het niet gewend zijn omdat ze alleen brokken eten??
Laatst gewijzigd door -sanne op wo 21 jun 2006, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#575041
je kan tussendoor zeker kuikens en kipfilet proberen :)

ik ben ook begonnen met kipfilet en rundgehakt.
toen verder uitgebreid met kuikens kippenhartjes maagjes en levertjes, toen kippenekken en paardenspiervlees lamsgehakt eendenpoten konijnebout enz.

ik ga nu meer de prooidierenkant op, hele beesies 8)
maar katten die niet graag vers eten die krijg je denk ik helemaal niet zo snel aan de muizen ::)

dus elk beginnetje is er een en elke soort die ze lekker vinden is er ook weer een :D succes
Door nelis
#601622
ik heb zelf hele positieve ervaringen met de lamsvariant.
Lamsvlees smaakt wat sterker vermoed ik en katten zijn nou eenmaal lekkerbekken.
In het begin moest ik heel wat schaaltjes cb weggooien (of de hond er erg blij mee maken).
Ik deed soms wel 3 dagen over een CB worstje van 250 gram en dat terwijl ik 4 katten heb!

Maar nu gaat het hartstikke hard. Nr 1 en 2 (15 jaar en 3 maanden) zijn helemaal CB, nr 3 vindt het steeds lekkerder (vooral de lamvariant) en nummer 4 blijft haar neus ophalen.
Ach... daar zijn het katten voor.

Misschien lukt het je nooit, maar gewoon blijven proberen!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door