Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jumanah
#596836
Mijn kat wil niet eten, ik dwan voer haar nu. Ze kreeg 4 weken geleden last van een balaasonsteking zonder bloed. Dierenarts vond het toen niet nodig antibiotica te geven. Meteen haar bloed laten testen (ze is 10,5 jr) De zuurgraat van haar urine was goed/uitstekend. Hier een overzicht van de bloed test:

sg: 1.020
ht = 42/44 (33-46)
BUN:9.4 (<14) mmol/l
kreat: 193 l (<145) umol/l
gluc: 4.9 mmol/l
TE: 80 (60-80)g/l
AF: 78 U/l
GPT:48 U/l

Omdat kreat te hoog was fortekor mee gekregen en ketofen eventueel voor de blaas. Na twee weken gebeld en en een kuur Synulox op gehaald want het plassen ging niet over. Dat is nu wel goed. Ik zie haar niet meer lang op de bak zitten en in huis druppelen. Ze krijgt vanaf 30/06 elke dag een half tablet fortekor 5 dus 2,5. Sinds begin deze week eet ze zelfs haar lamshard niet meer. En daar was ze erg gek op, Carnibest eet ze niet. Eigenlijk is ze het laatste halfjaar steeds slechter gaan eten. Dat valt niet zo op in het begin maar nu ik er over terug denk zijn er steeds meer dingen die ze niet meer lust. Yoghert was ze gek op. Kon ik niet veilig eten maar dat wil ze deze week ook niet meer:( Ik heb vandaag geprobeerd naar Tannetje te gaan maar die was een dagje vrij (geef haar eens ongelijk) Ik ga het maandag opnieuw proberen hopen dat ze dan werkt. Ik heb nog Nux vomica c30 granules, vraag me af of ik die kan geven om haar weer aan het eten te krijgen. Ook las ik dat Fortekor bij een laag ureum en hoog kreat eigenlijk niet zo veel zin heeft. Misschien moet ik daarmee stopen. Iemand een advise? Ik kom het weekend wel door met dwanvoeren maar wil het voor haar niet erger maken dan nodig. Al het advies is welkom.
Laatst gewijzigd door jumanah op zo 23 jul 2006, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Misty
#597043
Hai Jumanah,

Lees ook:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 303.0.html

Het is ook belangrijk dat je kat voldoende drinkt, 40 ml per kg lichaamsgewicht. Om de nieren goed door te spoelen. Probeer een scheutje melk met water. Als ze niet drinkt dan met een spuitje naar binnen druppelen.

Qua eten kan het ook zijn dat het te warm is, die van mij eet nu ook slechter, maar zodra het wat koeler wordt eet hij doorgaans beter. Belangrijkste is dat ze blijven eten. Probeer eens gekookte kipfilet of koolvis (als ze echt niet wil eten). Platgeslagen kippennekken is die van mij ook dol op.

Ik ben geen dierenarts, maar volgens mij kun je de Nux vomica gewoon geven, maar alleen als je het idee hebt dat je kat misselijk is (dus ook overgeeft).

Creatine van mijn kat is in 2 maanden tijd gedaald door het geven van 1/2 Fortekor 2,5 per dag. Hij weegt 4 kg. en de voorgeschreven dosering was een hele Fortekor, maar daar werd hij te sloom van. Dus als je het idee hebt dat je kat te sloom is zou ik de dosering toch halveren (heeft Tannetje ook tegen mij gezegd). Misschien gaat ze dan ook beter eten. Daarnaast op aanraden van Tannetje gebruik ik Ipakitine, om fosfor uit eten te binden en Blaas en niercompositum van De Groene Os. Maar als je toch naar Tannetje gaat zal ze je daar wel goed advies over geven.

Heel veel sterkte. Ik hoop dat je kat snel wat beter wordt. Ik weet hoe het is. Je voelt je zo machteloos. Bij mijn kat gaat het op en neer. De ene dag is beter dan de andere dag.
Door jumanah
#597424
Bedankt voor je antwoord Misty,

Ik wist niet of ik zomaar Nux Vomica kon geven. Ik denk wel dat ze misselijk is anders zou ze wel eten. Overgeven doet ze niet maar ja er is ook niet veel om over tegeven als je niks eet. Ik geef haar nu 1 korrel per dag voor drie dagen en dan 3 keer per week, staat op het doosje geschreven (van vorige keer bij ander kat) dus dat hou ik maar aan. Ik hoop dat Tannetje plek heeft maandag, kan pas na 5 uur.  Ik zal om Ipaktine vragen, dat ken ik niet. Ik gun haar nog een paar jaartjes zonder al te veel stress en gedoe. IK denk dat de hitte ook meede verantwoordelijk is voor het snel verslechteren. Gelukkig drinkt ze wel goed. Op het kleine fototje Licht ze met haar achterkleinkinderen in het zonnetje, die foto is van twee maanden geleden. Misschien moet ik de Fortekor halveren ze is 2,89 kl tenminste dat was ze een kleine maand geleden zal nu wel wat minder zijn.
Laatst gewijzigd door jumanah op zo 23 jul 2006, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door -sanne
#597976
hmm moeilijke kwestie is dit.
Volgens mij moet een dier met nierfalen zowel een verhoogde ureum als creat waarde hebben.
Mijn hond heeft ''n keer 'n kg kattenbrokken gestolen en had daarna een verhoogde creat omdat kattenvoer veel eiwitten bevatten.
Het rottige is is dat een dier met verhoogde waarde al heel erg slechte nieren hebben je kunt een minimale verslechtering dus niet meten.
lees deze site eens
http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=58
Door Saartje
#598013
Hoi Allemaal, ik heb ook een kat met nierfalen en ik lees dat katten zowiezo 40 ml per dag per kilo moeten drinken dat is best veel en ik weet zeker dat dat hier niet gebeurd ook niet bij de "gezonde" katten
Mijn nierkat dwangvoer ik met pasta die ik als een soep aanleng met water 2 xper dag dus zij krijgt voldoen de vocht binnen op deze manier
Hoe kan je het voor elkaar krijgen dat een dier meer gaat drinken?
Ook het niet eten van mijn twee blaasgruiskaters  is een ramp, het idee voer eten zen niet en vlees al helemaal niet.
Maandag ga ik hier mee naar de DA
Ik heb 5 abessijnen en 1 somali, ik heb begrepen dat deze rassen zowiezo hier erg gevoelig voor zijn
lieve groet Anneke
Door -sanne
#598049
Saartje schreef: Hoi Allemaal, ik heb ook een kat met nierfalen en ik lees dat katten zowiezo 40 ml per dag per kilo moeten drinken dat is best veel en ik weet zeker dat dat hier niet gebeurd ook niet bij de "gezonde" katten
Mijn nierkat dwangvoer ik met pasta die ik als een soep aanleng met water 2 xper dag dus zij krijgt voldoen de vocht binnen op deze manier
Hoe kan je het voor elkaar krijgen dat een dier meer gaat drinken?
Ook het niet eten van mijn twee blaasgruiskaters  is een ramp, het idee voer eten zen niet en vlees al helemaal niet.
Maandag ga ik hier mee naar de DA
Ik heb 5 abessijnen en 1 somali, ik heb begrepen dat deze rassen zowiezo hier erg gevoelig voor zijn
lieve groet Anneke
dat katten weinig drinken door brokken is de grootste reden van de nierfalen.
Katten die barfen en kvv eten die krijgen meer vocht binnen en de blikjes katten natuurlijk maar ja dat is natuurlijk niet gezond.
Je kunt proberen katten meer te laten drinken door je hele huis vol te zetten met bakjes water en zo'n drink fontein verder is het erg moeilijk om ze te laten drinken.
Door Saartje
#598055
Hoi Sanne, dank je wel.ik heb overal in huis water staan en een drinkfontein en een bak ( eigenlijk voor kaarsjes) op de salontafel dus mogelijkheden genoeg en 2 x per dag verschoon ik ze zeker nu met dat warme weer..
de fontein wordt niet naar omgekeken en ben van plan zometeen water neer te zetten waar ik kip in heb gekookt misschien helpt dat
Mijn blaasgruis katten eten geen versvoer dat lusten ze niet zo jammer, de rest staat op CB nature dat gaat uitstekend en ik voeg altijd water toe
Maar juist de zieke katten he wat een zorgen toch
Mijjn nierkat kan ik dwangvoeren en zij accepteerd dat , maar de anderen niet, als ik dat wel zliou gaan doen is de stress dan niet gevaarlijk want die krijgen z ezeker...
Ben altijd wat bang voor Fip snap je
dank je welk
Door jumanah
#598200
sylvia schreef: even offtopic maar wat een mooie katten heb je  :)
Dank je:) IK vind het altijd een genot om naar ze te kijken. Maar jou kittens zien er ook geweldig uit hoor, vooral als ze met een kuiken in gevecht zijn.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#598247
Het is jammer dat katten soms zo moeilijk te overtuigen zijn om vers te eten vooral als het om katten met blaasgruis of nierfalen gaat. Buiten dat rauw voer veel vocht bevat is metaboolvocht een veel betere transporteur dan gewoon kraanwater zowel voor de inkomende als de uitgaande stoffen.
Gebruikersavatar
Door Misty
#598301
Jumanah,

Je moet ook even aan Tannetje vragen of de Fortekor wel zin heeft bij zo'n laag lichaamsgewicht. Volgens mij werkt het niet goed bij minder dan 2,5 kg. En krijgt ze nu een halve Fortekor 2,5 of een halve Fortekor 5? Als het die laatste is krijgt ze volgens mij echt te veel. En kan dat dus ook de reden zijn dat ze zo slecht eet, omdat ze gewoon te sloom is.

Ook heb ik ergens gelezen dat ze hoe dan ook moeten blijven eten, omdat ze anders hun eigen lichaamseiwitten afbreken en in het bloed komt en dan ben je nog verder van huis. Er schijnt van Hills astronoutenvoedsel bij de DA verkrijgbaar te zijn. Voor het geval ze echt niet meer eet. Maar dan hou je haar in ieder geval op gewicht. Niets is slechter voor een nierkat dan niet te eten!!
Laatst gewijzigd door Misty op zo 23 jul 2006, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jumanah
#598447
Misty,

Ze krijgt al Hill's AD. Heb ik altijd in huis voor dit soort situaties. Ik heb het idee dat de Nux vomica aanslaat ze begint al wat meer uit zich zelf te eten. Sloom is ze niet. Ik geef inderdaad half Fortekor 5. Ik heb morgen een hoop met Tannetje te bespreken. Ze maakt geen slome indruk en kijkt helder uit haar ogen, wel vind ik haar tong en tandvlees bleek en dat is niet goed. Deze warmte helpt ook niet mee. Ik geef haar af en toe ook extra water maar dan kan ze niet echt waarderen. Ik laat haar ook meteen even wegen dan kan ik zien of ze af gevallen is tenopzichte van vorige maand.
Door -sanne
#598747
wat ik vergeten was. Is het niet zo dat er een onderzoek is gedaan of loopt met de fortekor dat dit middel helemaal niet zo geweldig is als dat het lijkt. Een vriendin van me vertelde dit van de praktijk waar ik gewerkt heb.
weet iemand hier iets over?
Door Mevroi Kruim
#598957
-sanne schreef: wat ik vergeten was. Is het niet zo dat er een onderzoek is gedaan of loopt met de fortekor dat dit middel helemaal niet zo geweldig is als dat het lijkt. Een vriendin van me vertelde dit van de praktijk waar ik gewerkt heb.
weet iemand hier iets over?
Vertel! Dat wil ik dan ook graag weten, ik geef Karel dagelijks een halve Fortekor 2,5 omdat hij slechte nieren heeft, met het idee dat het nauwelijks schadelijke bijwerkingen heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door