Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JR
#596136
chuckie is nu 7 maanden en ik zat er met mijn nieuwe menu aan te denken om hem ook is zijn buik vol te laten eten.
hij krijgt nu alle dagen 200gr,en dan wil ik het zo gaan doen dat hij 2keer per week 500gr krijgt,en de rest van de week tussen de 100 en 150gr.
zo kan ik hem ook is een halve kip of iets dergelijks geven.kan dit al zonder problemen?of zijn zulke wisselende hoeveelheden nog te belastend voor een jonge honden maag?
Door Lizzy
#596277
Linga kreeg op die leeftijd ook al wel grotere en kleinere maaltijden. En Linga is een middelgrote hond... Dus ik denk dat het prima moet kunnen. Ik deed dit alleen wel geleidelijk en niet van de een op de andere dag een maaltijd die 2 keer zo groot was als wat ze gewend was..
Door JR
#596793
hij krijgt nu 4 dagen per week 1x perdag eten,en 3x per week 2x perdag,ik wilde die 500gr in 1x geven,zodat hij er lekker aan kan kauwen en kluifen.
Door ~Joke~
#596809
Als ik het met mijn honden vergelijk lijkt het me erg veel [te veel] in 1 keer voor een JR van die leeftijd.
Mijn volwassen border terriers krijgen maximaal 250 gram in 1 maaltijd dat vind ik al een behoorlijk grote portie.
Door ~Joke~
#597412
Jouw honden zijn volwassen, je hebt het langzaam opgebouwd en je last een vastendag in. Dat vind ik toch een ander verhaal. Spike kan ook wel 500gr naar binnen werken maar hij krijgt 2 keer per dag eten en geen vast-dagen, dus dan krijgt hij gewoon veel te veel.
De mijne hebben geen rem die gaan door totdat ze er bij neer vallen. Ik heb het met Kyra en Penny allebei meegemaakt.
In een onbewaakt ogenblik onbeperkt brokken-eten. Ze stonden helemaal bol, konden niet meer zitten of liggen van de buikpijn.Kyra kon ik laten braken door een schep zout in haar bek te doen. Penny dacht binnen is binnen en spuugde niet van het zout. Daar moest een injectie van de da aan te pas komen.
Door evelyn02
#597426
Maar als je het uitrekent blijft de totale hoeveelheid per week even groot als wanneer er 7 keer 200 gram wordt gegeven. Dus dan is een vastendag niet nodig.  Geleidelijk opbouwen is uiteraard nodig maar dan moet het volgens mij wel kunnen. Ook Mogens schrijft in zijn boek dat vanaf 7 maanden een hond best één keer per dag kan eten en hij schrijft ook dat je in de loop van de maanden ook vastendagen kunt inlassen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat, ook als je opbouwt, dat 500 gram in één maaltijd de veel is, dat de hond dat niet verdraagt.

Evelyn
Door evelyn02
#597428
Joke Miedema schreef: In een onbewaakt ogenblik onbeperkt brokken-eten. Ze stonden helemaal bol, konden niet meer zitten of liggen van de buikpijn.Kyra kon ik laten braken door een schep zout in haar bek te doen. Penny dacht binnen is binnen en spuugde niet van het zout. Daar moest een injectie van de da aan te pas komen.
Maar brokken kan je niet vergelijken met vers voer. De brokken zetten in de maag nog uit en dan merk je als hond pas veel te laat dat je teveel gegeten hebt. Daarom is dat veel gevaarlijker. Een brokkenhond mag ook niet vasten.

Evelyn
Door chrisje
#597457
evelyn02 schreef: Maar brokken kan je niet vergelijken met vers voer. De brokken zetten in de maag nog uit en dan merk je als hond pas veel te laat dat je teveel gegeten hebt. Daarom is dat veel gevaarlijker. Een brokkenhond mag ook niet vasten.

Evelyn
Yep, dat is juist. De buik vol eten met brokken is gevaarlijk. Zet een zak brokken neer en ze eten zonder rem. Gooi maar eens een karkas in de tuin, als het buikje vol is, stoppen ze vanzelf met eten. Zelfs de grootste schrokop  :D
Door JR
#597547
nou ik heb het er toch op gewaagt met hem,en hij heeft genoten!binnen een kwartiertje was het op en hij ligt nu al de hele middag in dromenland.
nergens last van  ;)
Door evelyn02
#597563
Toch zou ik het afraden om zonder op te bouwen, dit te doen. Dat het nu goed gegaan is wil niet zeggen dat het de volgende keer weer goed zal gaan. De maagspieren moeten wel sterk genoeg zijn. Het is niet zeker maar maagtorsie zou een gevolg kunnen zijn van te grote maaltijden als de maagspieren nog niet sterk genoeg zijn.

Evelyn
Door ~Joke~
#597575
evelyn02 schreef: Maar als je het uitrekent blijft de totale hoeveelheid per week even groot als wanneer er 7 keer 200 gram wordt gegeven. Dus dan is een vastendag niet nodig.  Geleidelijk opbouwen is uiteraard nodig maar dan moet het volgens mij wel kunnen. Ook Mogens schrijft in zijn boek dat vanaf 7 maanden een hond best één keer per dag kan eten en hij schrijft ook dat je in de loop van de maanden ook vastendagen kunt inlassen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat, ook als je opbouwt, dat 500 gram in één maaltijd de veel is, dat de hond dat niet verdraagt.

Evelyn
Mogens schrijft dat een hond 4-5% van zijn lichaamsgewicht moet eten om de maag helemaal te vullen. Een uitgehongerde hond zelfs 8% van zijn lichaamsgewicht.
Als ik dan uitga van een Border Terrier van 7 kg dan kom ik voor een volle maag op 280-350 gram per dag in 1 maaltijd uit. De hoeveelheid klopt wel met wat ze hier per dag eten [verdeeld over 1 grote en 1 kleine maaltijd]. Dan vraag ik me af: een volle maag is toch een volle maag? Hoe zit het dan met de vastendagen? Dan verdeel je de hoeveelheid van de vastendag toch over de overige dagen? Een volle maag is toch een volle maag?
Door Lizzy
#597587
JR schreef: nou ik heb het er toch op gewaagt met hem,en hij heeft genoten!binnen een kwartiertje was het op en hij ligt nu al de hele middag in dromenland.
nergens last van  ;)
Fijn dat het goed is gegaan en dat hij rustig 'voor blij ligt'. Maar ik sluit me toch bij Evelyn02 aan: ik zou dit echt rustig aan opbouwen. Hoeveel heb je hem nu in 1 keer gegeven?
Door Lizzy
#597594
Joke Miedema schreef: Mogens schrijft dat een hond 4-5% van zijn lichaamsgewicht moet eten om de maag helemaal te vullen. Een uitgehongerde hond zelfs 8% van zijn lichaamsgewicht.
Als ik dan uitga van een Border Terrier van 7 kg dan kom ik voor een volle maag op 280-350 gram per dag in 1 maaltijd uit. De hoeveelheid klopt wel met wat ze hier per dag eten [verdeeld over 1 grote en 1 kleine maaltijd]. Dan vraag ik me af: een volle maag is toch een volle maag? Hoe zit het dan met de vastendagen? Dan verdeel je de hoeveelheid van de vastendag toch over de overige dagen? Een volle maag is toch een volle maag?
Bij mijn weten eet een klein hondje veel meer als een grote/middelgrote hond. Ian B stelt ook: voor een grote hond 2% a 3% van het lichaamsgewicht. Voor een hele kleine hond eerder 8% van het lichaamsgewicht. Ik vraag me dus af of het percentage dat Eliasen geeft klopt. Of dat dit misschien ook geldt voor de middelgrote hond?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door