Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nini
#593747
Hoi allemaal, ik denk dat mijn vorige berichten verdwenen zijn. Ik heb een hond (franse bulldog) van 16 kilo die nu fenobarbital krijgt en tijdelijk dexamethason om toevallen te voorkomen tijdens het warme weer, hij hefet epilepsie. Ik heb mariadistel capsules gekocht omdat ik daar zoveel goeds over hoor. Kan iemand mij helpen met het bepalen van de hoeveelheid die ik mijn hond hiervan geven moet om lever-ellende te voorkomen met deze rotmedicatie? je mag me ook gerust email aangezien er technische forumproblemen zijn, bedankt
email: [email protected]
Door Sennaruby
#593753
Ik had inderdaad in je vorige topic al gereageerd, maar ik zal het nog wel een keer doen hoor. Ik geef zelf ook mariadistel aan mijn hond met epilepsie. Zij weegt 27 kilo en krijgt een capsule per dag. Jij zou dus een halve kunnen geven. Ik geef het soms door het voer en soms met een stukje kaas. Ik heb van veel mensen gehoord dat het goed werkt, dus ik zou het zeker gaan gebruiken.

In je andere topic las ik dat je hond 100 mg fenobarbital per dag krijgt. Dat is wel erg veel voor een hond van 16 kilo... Waarom krijgt hij zoveel?! En waarom krijgt hij dexamethason tegen de toevallen? Als je hond primaire epilepsie heeft, helpt daar geen dexamethason tegen...

Groetjes,

Fieke
Door nini
#593760
Bedankt Fieke,

De hond brak door de medicatie heen en is nu bijna een maand stabiel op 3 x 50 mg Fenob. per dag. Aangezien de toevallen weer opkomen en clusteren met erg warm weer zoals nu heeft de dierenarts tijdelijk om de dag een lage dosering dexameth. voorgeschreven wat wel erg goed helpt, het dier is weer actief en voelt zich goed, zelfs met de warmte (met uitzondering van vandaag want hij is erg sloom). De capsules die ik heb gekocht bevatten 380 mg mariadistel per capsule, zou je dan nog zeggen dat 1 capsule per dag niet teveel is?
Door Sennaruby
#593779
Hoi Nini,

Hoe lang heeft je hond al epilepsie? Is er onderzoek gedaan naar een mogelijke oorzaak? Hoe oud is hij en hoe vaak krijgt hij aanvallen? Is er wel eens een bloedspiegelbepaling gedaan?

Als je hond met deze hoge dosering niet goed reageert op de fenobarbital, zou ik liever kaliumbromide laten toevoegen dat de fenobarbital zo drastisch op te hogen. Op zich is deze dosering niet dramatisch hoog, maar er zou wel vooruitgang te zien moeten zijn. Het lijtk me goed om als je 6 weken op deze dosering zit een bloedspiegel te laten bepalen om te kijken of die goed tussen de therapeutische waarden zit en ook de leverwaarden (galzuren en alkalische fosfatase geven het beste beeld bij gebruik van fenobarbital). Anders zou ik zeker kaliumbromide overwegen.

Misschien is het leuk voor je om lid te worden van het forum voor eigenaren van honden met epilepsie:

www.epilepsiebijhonden.nl/forum

ik zou je hond een halve capsule per dag geven, zoals ik al schreef ;)

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door