Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lisa
#59366
Kan iemand mij informatie geven over de voor- en nadelen van het castreren van een poes? Uiteraard onvruchtbaarheid :) maar ik zoek meer informatie zoals bijvoorbeeld grotere kans op suikerziekte dat soort dingen.
Door Lizzy
#59709
Zoohoo, al veel reacties gehad.... ;D!

Tja, ik ken eigenlijk geen nadeel van het castereren van poezen..... ik heb ook geen idee of dezelfde nadelen gelden voor katten als voor honden!

Iemand?
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#59713
pfft, geen idee. Pebbles hier is gesteriliseerd en ik heb geen nadelen aan haar gemerkt.
Door SHIVA
#59741
De poezen die wij hebben gehad zijn allemaal gecastreerd en wij hebben tot heden nog geen nadelen ondervonden
gr shiva
Gebruikersavatar
Door Sonja
#59749
De poezen die ik heb of in het verleden heb gehad zijn allemaal gecastreerd, op de jongste na, maar die is nog niet krols geweest. Daarna zal ik haar ook laten castreren.
Ik heb nooit problemen gehad met de gecastreerde poezen. Wel heb ik gemerkt dat ze, net als honden, na de castratie wat minder voer nodig hebben.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#59767
Ik ben een echte tegenstander van castreren bij honden,maar bij een kat kun je er vaak niet omheen.Katers gaan 9 van de 10 keer sproeien en dan zit je 1 minuut na het sproeien bij de da,want dat is puur amoniak en bij poezen is het vaak zo dat ze continu krols blijven dus krols over....drie weken later weer krols.En ook poezen kunnen gaan sproeien,dan zonder amoniak lucht maar ze sproeien wel je hele handel onder.Wat je vaker tegen komt bij gecastreerde katten is dikker worden en korstjes ,voor de korstjes kun je een medicatie krijgen.(dit is vaak 1 of 2 keer per jaar)o ja en bij katers ...gruis ,maar als je vers voert heb je daar vaak geen last van.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 29 feb 2004, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#59773
sylvia schreef: ...en bij katers ...gruis ,maar als je vers voert heb je daar vaak geen last van.
:-[
Door Mayka
#59789
Onze poezen zijn beide na de eerste krolsheid gecastreerd omdat ik ze toch wel naar buiten wilde laten en geen nestje wilde. Kaylee heeft wel wat probleempjes gehad, likte haar buikje kaal, maar met een hormonale medicijnenkuur is dat weer overgegaan. (nu zou ik waarschijnlijk eerst iets homeopathisch gaan proberen i.p.v. hormonen)
Misty heeft helemaal nergens last van gehad.
Door oebaya
#59869
Net als Sylvia ben ik een tegenstander van castratie bij honden, maar bij mijn katten of het nu poezen waren of katers, is de ingreep altijd gebeurd. Een kater is inderdaad niet te houden zonder castratie, nog afgezien van sproeien zal je aan een ongecastreerde kater weinig gezelligheid beleven. Die gaat constant op pad om een poes te vinden die hij kan dekken. Als je geluk hebt, kan je de castratie van een poes vaak wel wat uitstellen. Bij mijn perzische poes was het pas na haar 2e jaar nodig.
Blaasgruis is bij katers een risico, maar castreer daarom niet voor de 1e krolsheid en liefst pas na het 1e jaar, dan is de kans het kleinst.
Elk gecastreerd dier kan dikker worden, maar ikheb er bij mijn katten nooit last van gehad. Sterker nog, ik vind mijn gecastreerde Cornish Rex momenteel eigenlijk iets te mager.
gr.
Nicolette
Door Lisa
#59879
Ah al wat meer reacties ;D. Erg lief om jullie ervaringen te delen, bedankt daarvoor, maar ik ben op zoek naar diepere informatie zeg maar :o. Ik zal het beter proberen uit te leggen ;). Ik wil weten wat is de invloed van een castratie bij een poes, oftewel waar ben je mee bezig als je de eierstokken weghaalt of niet weg laat halen? Wat doet dat met je poes? Bij castratie leg je hormonen stil, maar wat beïnvloedt dat allemaal? Ik had iets van nadeel gelezen van meer kans op suikerziekte, maar ik kan dat op inet ff niet zo snel terugvinden.
En wat is het nadeel als je je poes niet laat castreren? Meer risico op tumoren bijvoorbeeld lees ik dan, wat voor tumoren? Vaak kwaadaardig? Hoeveel procentueel meer kans? Meer kans op baarmoederontsteking? En hoe zit het dan met hormonenkwestie met krolsheden, wat doen die? Kortom, die informatie wil ik dus graag. Verder ben ik niet moeilijk hoor 8)

Ik begin er namelijk nu pas over na te denken dat het eigenlijk van de zotte is dat ik er met mijn hond zo op tegen ben om het "zomaar" te doen, en het voor een kat maar normaal moet zijn dat je dat laat doen. En ik knijp 'm eigenlijk ook best wel voor de narcose ;). Ik wil gewoon dat het een goed doordachte keuze wordt en niet zoals nu van oh ja ik heb er voor getekend en het is een poes dus eigenlijk wel zo normaal dat je het laat doen, dat klopt niet voor mijn gevoel.

En Nicolette, hoezo was het pas nodig na haar 2e jaar? Toen werd ze pas krols of zo of begon ze te sproeien?

En Sylvia, ik weet hoe dat kan stinken. Heb geen kater gehad, maar wel een poes die als ze in huis plaste oefff een enorme amoniaklucht soms! Kan me voorstellen dat je dan idd snel bij de da zit als je weet dat het daarmee over is!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#59891
de reden voor mij om Pebbles wel te steriliseren was het simpele feit dat zij zelf dooooodmoe en dooodmoe werd van het krols zijn. De ene krolsheid was nog niet weg en de volgende diende zich alweer aan, echt heel zielig.

Ze is eerst een hele tijd aan de pil geweest omdat ik haar te jong vond en ergens toen ze ruim een jaar was is ze "geholpen".
Door oebaya
#59892
Lisa schreef: Ah al wat meer reacties ;D. Erg lief om jullie ervaringen te delen, bedankt daarvoor, maar ik ben op zoek naar diepere informatie zeg maar :o. Ik zal het beter proberen uit te leggen ;). Ik wil weten wat is de invloed van een castratie bij een poes, oftewel waar ben je mee bezig als je de eierstokken weghaalt of niet weg laat halen? Wat doet dat met je poes? Bij castratie leg je hormonen stil, maar wat beïnvloedt dat allemaal? Ik had iets van nadeel gelezen van meer kans op suikerziekte, maar ik kan dat op inet ff niet zo snel terugvinden.
En wat is het nadeel als je je poes niet laat castreren? Meer risico op tumoren bijvoorbeeld lees ik dan, wat voor tumoren? Vaak kwaadaardig? Hoeveel procentueel meer kans? Meer kans op baarmoederontsteking? En hoe zit het dan met hormonenkwestie met krolsheden, wat doen die? Kortom, die informatie wil ik dus graag. Verder ben ik niet moeilijk hoor 8)

Ik begin er namelijk nu pas over na te denken dat het eigenlijk van de zotte is dat ik er met mijn hond zo op tegen ben om het "zomaar" te doen, en het voor een kat maar normaal moet zijn dat je dat laat doen. En ik knijp 'm eigenlijk ook best wel voor de narcose ;). Ik wil gewoon dat het een goed doordachte keuze wordt en niet zoals nu van oh ja ik heb er voor getekend en het is een poes dus eigenlijk wel zo normaal dat je het laat doen, dat klopt niet voor mijn gevoel.

En Nicolette, hoezo was het pas nodig na haar 2e jaar? Toen werd ze pas krols of zo of begon ze te sproeien?

En Sylvia, ik weet hoe dat kan stinken. Heb geen kater gehad, maar wel een poes die als ze in huis plaste oefff een enorme amoniaklucht soms! Kan me voorstellen dat je dan idd snel bij de da zit als je weet dat het daarmee over is!
Die kat was de 1e jaren niet zo intensief krols. Ze werd het en na een paar dagen was het over. Dat was dus uit te houden, maar na 2 jaar werd het zo'n krolsheid die eigenlijk niet ophield en dat is ook heel zielig voor een poes en voor jezelf is het om stapel gek van te worden, constant zo'n miauwende kat om je heen.

Begrijp wel dat je er over nadenkt, maar je zal toch iets moeten doen om niet ieder half jaar een nest jonge katjes te hebben. En een poes kan op de pil gezet worden, maar of het aan te raden is om die langdurig te geven?
Ongecastreerde katers vechten ook meer en dat geeft ook weer het risico van het oplopen van wat ze katten aids noemen.
En alhoewel ik er niet echt naar gezocht heb, heb ik toch van katten, anders dan het ontstaan van blaasgruis, nooit zulke nadelige gevolgen gehoord van castratie als bij honden. En blaasgruis is in de meeste gevallen te voorkomen door de kat niet te jong te laten castreren.
Misschien is het bij katten wel niet onderzocht, omdat castratie in feite de enige manier is om de voortplanting van de kat onder controle te houden en de praktijk van castratie al heel erg lang bestaat.
gr.
Nicolette
Door meesmerel1
#59897
Die kattenpil is echt ook echt heel erg slecht. Als je die alleen maar kort gebruikt heb je al een hoge kans op kanker...

Mijn poes is al op 8 maanden gesteriliseerd omdat ze continu krols was en alles onder plaste (en dat stonk ook hoor). Castreren vermindert volgens mij de kans op baarmoederhalskanker.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door