Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#592869
Ikijok eet gras.... Da's niet heel bijzonder, dat doen meerdere honden.... Maar ik vind dat hij wel heel veel gras eet (kotst er niet van overigens)... Vanmiddag zijn we ruim drie uur bij behendigheidswedstrijd geweest om te kijken en hij heeft bijna fulltime de hele tijd gras gegeten (op wandel-, speel- en drinkpauzes na)... Is dat niet abnormaal dat een hond zoveel gras eet? Is dat nog steeds het naturaliseren van maagsappen? Een gedragstik? Hoe dan ook: afleiden? Toelaten? Wat denken jullie? Of is er medisch of voedingsmatig iets mis?

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op zo 16 jul 2006, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#593021
Tja... waar komt zoiets vandaan he. Er zijn vele theorieen. Ik zal er een paar noemen:

Maagklachten. Maar honden eten dan gras en geven over of proberen over te geven.

Zuur/basisch-verhouding is verstoord. Vlees = zuur, gras = basisch. Of dit echt klopt? Ik durf het je niet te zeggen... Een hond die groentes krijgt kan (in mijn ogen) geen verstoorde zuur/basisch verhouding hebben. Je kunt wat gaan proberen te varieren met de hoeveelheid groente die je voert (als je die voert). Geef eens een tijdje 5% en dan 10% en dan 15% en kijk of er verschil zit in de hoeveelheid gras die hij eet (heb ik bij mijn honden ook gedaan. Ik zag geen enkel verschil maar wat voor die van mij geldt, hoeft niet voor die van jou te gelden).

Voedingsstoffen tekort. En 'grappig' genoeg is niemand die DIT beweerd vertellen welke voedingsstoffen de hond dan tekort zou komen... Als je kijkt naar wat gras bevat: vast een hoop, want een koe kan er op leven en zelfs melk geven. Maar, een koe moet wel 90 kilo gras per dag eten om aan genoeg voedingsstoffen te komen. En wanneer een koe ook klaver te eten krijgt, geeft de koe ruim 1 liter meer melk per dag. Dus de hoeveelheid voedingsstoffen in gras in de hoeveelheden die onze honden eten: loopt wel los (echt veel kan het niet zijn). Hoewel het sap van tarwegras wel weer heel veel vitamines en mineralen bevat... En ik zie bij mijn honden ook dat ze zeer kritisch zijn naar het gras dat ze eten. Misschien is dat gras wel heel rijk aan voedingsstoffen! Maar OK: waarom eet de hond dan gras, als ie wat tekort komt? En geen kruiden? Of andere planten?

Te weinig ruwvezel. Nou, een hond die groente krijgt en vuile pens: krijgt voldoende ruwvezel binnen!

Gewoonte

Voor de lol

"Ik vind het gewoon lekker"

Tis gewoon normaal. Een carnivoor doet dat gewoon. Wolven schijnen ook vrij veel gras te eten.

Nou, meer kan ik er even niet bedenken.

Ik kan vanaf hier niet zien of Ikijok veel gras eet. Abnormaal veel gras eet. Ik geloof dat ik hem z'n gang liet gaan. Wel kun je zekerheidshalve even een kritische blik op je menu werpen. Wat afleiden kan sowieso geen kwaad, denk ik.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 16 jul 2006, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#593038
De mijne zijn net koeien, ze lopen altijd gras te eten. Ze vinden het gewoon lekker. We zijn in april naar Spanje geweest [iets boven Benidorm] en daar was bijna geen gras te bekennen. Op de terugweg op de eerste camping in het noorden vielen ze gewoon op het gras aan, niet normaal :o ;) Toch krijgen ze iedere dag groenteprut. Nadeel van gras eten vind ik dat ze er van poep-ketting poepen
Door guillaumeo
#593080
Malamoods bedankt voor het onderwerp. Ik 'verbied' Ravel altijd om gras te eten, omdat ik dacht dat het een stomme gewoonte van hem was. Hij doet het graag als het gras bedauwd is. Maar kennelijk is hij dus niet de enige.... Gelukkig heb ik altijd zakdoekjes bij me, voor als ik weer een een grasspriet uit zijn achterste moet trekken.

groet,
Guillaume
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door