Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#59023
Hoi allemaal,
Al een tijdje geef ik onze Canim bovenstaande tabletten. Nu ging ik even kijken wat er precies in zat en ik kwam tot de ontdekking dat er prr tablet 1340 ??? ??? ??? ??? mg vitamine E in zit. Dat is ruwwg 4000 mg per dag is dat niet veel te veel. En wat kunnen de gevolgen hiervan zijn. Ik ben met deze tabletten tijdelijk gestopt. Wie kan hier iets over zeggen?
alvast bedankt, alma
Door casangio
#59249
chooky schreef: Kun je misschien opschrijven wat er precies op het potje staat?
groetjes Eva
Hallo Eva,
Alma is vandaag naar haar moeder in Gent toe, dus zal ik maar even de honneurs waar nemen.
Het is een potje glucosamine/chondroitine van de Etos bevat: per tablet 100 mg.glucosamine, 80 mg. chondroitine, vitamine B3 72 mg.(400%) en vitamine E 134 mg (1340%).
De ingredientenlijst bevat het volgende: vulstof (suiker, microkristallijne cellulose lactose), glucosamine, vitaminen, chondroitine, glansmiddel(stearinezuur, calciumstearaat, siliciumdioxide, carnaubawas) en hydroxypropylmethylcellulose.
Het is Nog al een mond vol, ik heb er geen verstand van, maar het draait me niet alleen voor mijn ogen van de kleine lettertjes, maar ook nog eens van al die moeilijke chemische namen, maar dat gaat wel weer over.
Wat een mens/dier niet allemaal naar binnen wurmt om maar zo gezond mogelijk te blijven.
Namens ons Alma, Casangio en mij alvast bedankt voor het feit dat jij hierover je licht wilt laten schijnen!

Groetjes vanuit een wit Eindhoven !

Gerard
Door Lizzy
#59253
Hoi Gerard, wat aardig dat jij de honneurs waarneemt! Jij ook welkom hier he!

Maar goed, ik vond het al zo veel...

Volgens mij zit het zo:

Per capsule zit er 134 mg in. Dat is 1340% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid!

Volgens Ian B. is de "recommended dose rate voor vitamine: 10 to 20 mg (or i.u. - same thing) per kg dog per day".

Dus, als jullie hond 25 kilo weegt (ik zeg maar wat), dan is dat 25 x 10 mg = 250 mg.

Met andere woorden: deze hoeveelheid vitamine E per dag is niet schadelijk volgens de boekjes.

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door chooky
#59265
Ik heb ook nog even gezocht in het boekje "Nutrient Requirements of Dogs" Vooral toegespitst op brokkenhonden, maar sommige info blijft volgens mij gelijk.
Over vitamine E schrijven ze vooral over hoeveel je minstens per dag nodig hebt. Aan het einde nog een klein stukje over de eventuele toxiciteit van vitamine E.

"Vitamine E is not generally thought to be toxic; however, it has been observed that although vitamine E did not interfere with coagulation in normal dogs, it was able to block oxidation of vitamine K to the epoxide form in Warfarin-treated dogs and therby exacerbate the coagullopathy (Corrigan, 1979)"

Voor een gezonde hond, die dus niet bovenstaande medicatie krijgt is er geen gevaar op overdosering bekend.
Gebruikersavatar
Door chooky
#59267
nog iets gevonden. Gaat over studies bij mensen en bij dieren:

"Toxicity
Human data
Vitamin E has low toxicity.Humans and animals appear to be able to tolerate levels of the vitamin two orders of magnitude above nutritional requirements,e.g.1000 –2000 IU/kg diet without untoward effects.At very high doses,however,vitamin E can produce signs indicative of antagonism with the function of the other fat-soluble vitamins (vitamins A,D,K).Isolated reports of adverse effects in humans consuming up to 1000 IU of vitamin E per day include headache,fatigue,nausea,double vision, muscle weakness,mild creatinuria and gastrointestinal distress.
In the Alpha-Tocopherol,Beta-Carotene (ATBC)study,vitamin E supplementation was associated with an increased risk of mortality from haemorrhagic stroke,whilst in the Cambridge Heart Antioxidant Study (CHAOS)a small excess of cardiovascular deaths was observed in the supplemented group.These are described below:
Supplementation studies
Many human studies,both small and large scale,have considered the effect of vitamin E on various biochemical and physiological parameters.These have included large-scale intervention studies,designed to assess the effects of vitamin E on conditions such as cancer and heart disease,which have not generally
considered more minor side effects.In smaller scale trials,few adverse effects have been reported.However, creatinuria,breast pain,diarrhoea and fatigue and dizziness have been noted in some investigations.

Animal data
Animals with hypervitaminosis E have been found to show impaired bone mineralisation,reduced hepatic storage of vitamin A and coagulopathy.In each case,these signs could be corrected with increased dietary supplements of the appropriate vitamin (i.e.vitamins D,A and K,respectively). The antagonism appeared to occur during absorption.
Door Helen
#59300
Ik denk dat als je gaat voor de glucosamine en de chondroitine zou ik andere tabletten supplementeren. Zoals bijv. gluconcombi daar is het gehalte glucosamine en chondroitine veel hoger. Of de goedkopere variant zie:www.orthovitaal.nl en het product heet ortho-protect caps.

groetjes Helen
Door diana
#59309
die gaf ik ook altyd maar sinds kort hebbemn ze ze ook van kruidvat eigen merk
samenstelling ook 750 / 250 glucosamine chondroitin.
alleen verder geen vitamines toegevoegd
maar scheelt 1/3 vd prijs vd gluconcombi!!!!
lady krijgt het al een jaar en ik merk een enorm verschil met eerst .
Door Helen
#59313
diana schreef: die gaf ik ook altyd maar sinds kort hebbemn ze ze ook van kruidvat eigen merk
samenstelling ook 750 / 250 glucosamine chondroitin.
alleen verder geen vitamines toegevoegd
maar scheelt 1/3 vd prijs vd gluconcombi!!!!
lady krijgt het al een jaar en ik merk een enorm verschil met eerst .
Zijn de capsules van orthovitaal niet nog goedkoper? Deze zijn 120 capsules voor 37.95 euri. Hoe doseer jij het vraag ik me af en wat voor verschil merk jij?

groetjes Helen
Door K@rin
#59318
Op:

http://www.glucosamine.com zijn ze volgens mij het goedkoopste en van het zuiverste gehalte is mij verteld.
Zijn allebei wel apart in een capsule.
Zelf heb ik alleen de glucosamine voor de Pyrs.
180 capsules à 750 mg 28 € voor de glucosamine
180 capsules à 600 mg 39 € voor de chondroitine
Door diana
#59420
ik gaf gluconcombi tabletten
1 per dag aan mijn teef omdat ze spondylose heeft
de glucon en de chondroitin zitten in 1 tablet.
kosten 30 euro voor 60 stuks maar bij 2 stuks is er soms een aktieprijs van 45 euro voor 2 verpakkingen.
nu geef ik al een hele tyd de glucosamine van het kruidvat eigen merk waar ook chondritin in zit
in dezelfe verhouding als destyds in die van het dure merk.750/250.scheelt nl 1/3 vd prijs.

en ik merk niet dat het minder goed zou werken dan de gluconcombi.
ik geef haar 1 tablet doormidden door haar vlees per dag.
Door casangio
#59511
diana schreef: ik gaf gluconcombi tabletten
1 per dag aan mijn teef omdat ze spondylose heeft
de glucon en de chondroitin zitten in 1 tablet.
kosten 30 euro voor 60 stuks maar bij 2 stuks is er soms een aktieprijs van 45 euro voor 2 verpakkingen.
nu geef ik al een hele tyd de glucosamine van het kruidvat eigen merk waar ook chondritin in zit
in dezelfe verhouding als destyds in die van het dure merk.750/250.scheelt nl 1/3 vd prijs.

en ik merk niet dat het minder goed zou werken dan de gluconcombi.
ik geef haar 1 tablet doormidden door haar vlees per dag.

Dames, namens mijn echtgenote heel hartelijk bedankt voor jullie zeer leerzame informatie, wij zullen er ons voordeel mee doen.
Binnenkort kunnen wij vast en zeker een reisje gaan maken van het geld die we hebben bespaard door alle nuttige informatie van BP in de praktijk te brengen i.p.v. meestal onnutte bezoekjes aan de DA.

Ga zo door BP!

Gerard
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door