Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jans en Bonke
#592228
Hallo,
Ik heb zojuist jullie site gevonden en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een prangende vraag..Mijn hond, Bonke (schapoendoes, reu, 7 jaar) heeft vaak last van diarree, overgeven en eet vaak gras. De dierenarts houdt het telkens op een virusinfectie. Zo heeft hij al eens een half jaar op hypoallergeen voer gestaan.
Nu ken ik iemand die Carnibest verkoopt en sinds een paar dagen krijgt Bonke zo'n worst gemengd met z'n brokken. Hij vindt het heerlijk en z'n ontlasting is prima. Maar: hij is 2 maanden geleden gecastreerd (altijd een dekreu geweest) en is al 2,7 kilo aangekomen! Ik heb zijn brokken (royal canin) geminderd, maar dit helpt niet. Ivm actieve wandelvakanties wil ik hem in goede conditie houden dus hij moet echt afvallen. En tot slot: hij heeft last van beginnende artrose. Er wordt mij Carnibest met een glucosamine preparaat aanbevolen. Doen of niet doen? En zo ja, hoe schakel ik dan het beste over? Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand met me mee wil denken! Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#592232
Overschakelen zal niet zo'n punt zijn omdat je hond nu ook al Carnibest naast zijn brokken krijgt. Ik zou inderdaad stoppen met de brokken en alleen Carnibest gaan geven.
Door Lizzy
#592233
[quote="Jans en Bonke"]
Hallo,
Ik heb zojuist jullie site gevonden en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een prangende vraag..Mijn hond, Bonke (schapoendoes, reu, 7 jaar) heeft vaak last van diarree, overgeven en eet vaak gras. De dierenarts houdt het telkens op een virusinfectie. Zo heeft hij al eens een half jaar op hypoallergeen voer gestaan.
Nu ken ik iemand die Carnibest verkoopt en sinds een paar dagen krijgt Bonke zo'n worst gemengd met z'n brokken. Hij vindt het heerlijk en z'n ontlasting is prima. Maar: hij is 2 maanden geleden gecastreerd (altijd een dekreu geweest) en is al 2,7 kilo aangekomen! Ik heb zijn brokken (royal canin) geminderd, maar dit helpt niet. Ivm actieve wandelvakanties wil ik hem in goede conditie houden dus hij moet echt afvallen. En tot slot: hij heeft last van beginnende artrose. Er wordt mij Carnibest met een glucosamine preparaat aanbevolen. Doen of niet doen? En zo ja, hoe schakel ik dan het beste over? Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat iemand met me mee wil denken! Alvast bedankt.
[/quote]

Ja doen! Ik zou direct stoppen met het voeren van brokken. Helemaal. Aangezien het goed gaat met de ontlasting, gewoon direct overschakelen! En eventueel minder Carnibest geven, als hij te dik blijft. Hoeveel weegt je hond en hoeveel voer heb je hem gegeven? (carnibest).

En voor de artrose is Glucosamine/Chondroitine een prima middel bij artrose. Soms moet je even kijken welk merk het beste bij je hond werkt. Ik heb bijv. die van de Tuinen geprobeerd: die deed niks. Die van het Kruidvat ook niet. Glucobest werkt heel goed. Die van de Groene Os ook. Maar ja, wat voor mijjn hond geldt, hoeft voor die van jou niet te gelden. Dus als het eerste merk dat je probeert niet direct aanslaat: probeer dan gerust ook nog een ander merk.
#592236
Okee, allemaal ja's! Bedankt!
Bonke weegt nu 22,7 kg en hij is 46,5 cm hoog. Een schapendoes mag maximaal 20 kg wegen en de voorgaande jaren bleef hij aanvankelijk stabiel op 20 kg of net iets minder.

Ik heb hem nu 150 gram carnibest en een handje brok per dag gegeven. Er is ook een light versie van carnibest en die werd me geadviseerd. Maar dan zit ik weer met zijn bewegingsritme: 2 uur per dag en op vakantie lopen we al gauw een uur of 5 . Hij moet dus wel voldoende energie binnen krijgen. Wat is jullie advies? Light of gewoon?

Ik begin dan ook maar direct met Glucobest. Spannend!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#592253
Ik zou met de brokken stoppen en 150 gram CB is wel heel weinig voor een hond van 20 kg.

Ik zou beginnen met 300 gram (richtlijn is 2% van het lichaamsgewicht); dus in jouw geval eigenlijk 400 gram.

Mijn teckels krijgen ieder 300 gram en blijven prima op gewicht terwijl er 1 9 kg en de ander 12,5 kg weegt. Zij krijgen dus beslist meer dan aanbevolen.

Mijn ervaring met vers voeren is dat er al heel gauw "verbetering" zichtbaar is. En dan bedoel ik in jullie geval afslanken.

Ik zou de gewone versie blijven geven.
Door Truus
#592345
Gelijk doen ! Brokken laten staan en overschakelen...Echt waar. Dit is de beste beslissing die ik dankzij Barfplaats hebt genomen. Onze oudste hond heeft geen klachten meer sindsdien ;).
Doen dus ! :D
Door Ine
#592550
Natuurvoer lijkt me het beste voor je hond en je kunt beginnen met 400gram.
Je zult moeten voeren met je ogen en met je handen. Dat doen we hier allemaal eigenlijk. Hij mag niet dik ogen, maar je mag ook geen ribben zien en als je hem aait over de ribben, moet je die gewoon kunnen voelen.
Als blijkt, dat je hond er niet van afvalt, ga je minder geven.
Eigenlijk geef je een gecastreerde hond 2/3 van de hoeveelheid van een ongecastreerde. Dus zou je misschien met 300gram kunnen beginnen.
Als je tijdens de vakantie veel meer beweging geeft aan je hond, kun je wat meer geven, of kiezen voor Aktief.
(ik zit dus al denkend te typen ;))
Glucobest kun je proberen, is een goed middel, maar merk je geen verbetering, kun je overstappen op een ander middel, zoals primeval.
Laat je wel horen, hoe het bevalt?
Succes! :D
Door tieneke
#592611
Meteen de brokken dumpen en lekker cb gaan voeren zul je zien dat de diarree helemaal verdwijnt.
Als je hond toch nog te dik blijft op de natuur zou ik de light gaan geven.
Door Kuszco
#593262
Ik zou overstappen op CB. Heb ik zelf ook gedaan. Geen braken meer, geen onrustige darmen.CB-light is goed om mee te beginnen,maar het mag ook blijvend gegeven worden. Maar omdat je hond toch wel prestaties moet leveren kun je ook CB Aktief gaan geven. Vraag of je een folder kunt krijgen bij degene die je de CB levert.
Mijn Zita is een labrador van 22kg. Zij krijgt 560 gr. CB per dag verdeelt over meerdere maaltijden.
Je geeft 20-30gr.CB per kg. lichaamsgewicht. Afhankelijk van de hond.
Je kunt om te beginnen uit gaan van 20gr. omdat je hond iets moet afvallen. Je zult zien met CB zal het overgewicht ook verdwijnen.
Veel succes ermee. Ik ben er erg tevreden over.
#594353
hallo.

Ik denk dat het bij bonke verschillende factoren zijn waardoor hij aangekomen is...
1- hij is net gecastreerd.
2- hij zit al tegen de senioren grens aan en dan merk je vaak ook dat ze minder nodig hebben ook al blijven ze het zelfde bewegen, (vaak zit het in het rustiger worden in huis enz, waardoor ze toch net iets aankomen)
3- en waar het event. misschien aan zou kunnen liggen is de CB.
ik zie vaker bij honden (incl. de mijne) dat ze van vers aankomen, alleen is het anders aankomen.
mijn hond lodewijk is toen ik ging barfen in 1 maand tijd 3 kilo aangekomen,
aangezien Lodewijk een kortharige hond is kan ik je garanderen dat het echt 3 kilo spiermassa is geweest, hij is gewoon enorm gaan " bonken" en na die maand kon je zelfs merken dat zijn vetgehalte minder werd en hij alleen maar gespierder werdt, kijk dan kan je hond wel iets zwaarder zijn maar wel op een gezonde manier, spier weegt nu eenmaal zwaarder dan vet.

qua voeren zou ik dan gewoon even naar beneden gaan door de boven genoemde factoren, lodewijk is een gezonde reu van 3 jaar en gecastreerd, we lopen zeer veel met hem en toch eet hij maar 500 gram per dag terwijl hij 32 kilo weegt., dus ook minder dan 2%, meer heeft hij gewoon niet nodig.


maar.....bonke heeft artrose dus je moet idd zo snel mogelijk bonke's gewicht naar beneden zien te krijgen, zodat zijn gewrichten minder te lijden hebben.
daarbij is het mooi meegenomen als hij door de CB meer spierweefsel zal krijgen omdat dat ook zijn gewrichten ontlast.

ook daar heb ik ervaring mee, onze jetteke heeft een zeer zware vorm van artrose en die weet ik al tijden er door heen te slepen, maar de eerste opdracht van de dierenarts was....ze moet zo weinig mogelijk wegen !!
Ik had toen nog nooit van barf gehoord en zij is toen meteen op senioren voer gegaan dat hielp, het ging tijden goed.
Op een gegeven moment ben ik door lodewijk in aanraking gekomen met kvv en barf en ben toen met jet ook begonnen, ik ben kvv gaan voeren (energique en heb zelf alle suplementen toegevoegt die in het speciale artrose voer zaten.

Jetteke krijgt voor de pijn rimadyl, maar ze is dan ook compleet vergroeid in haar poten nek en rug gewrichten :'(
Ik heb met jet zeer veel baat bij de suplementen;

*groenlipmossel extract (bevat een hoog gehalte glucosamine en chondrine)
*tevens krijgt ze zalmolie over haar eten.
*daarbij krijgt ze duivelsklauw omdat ze een reumatische artrose heeft, dus ook regelmatig ontstekingen in haar gewrichten heeft.
*ook heb ik een spray die ik als kuur gebruik waar onderandere gember in zit om haar doorbloeding te verbeteren, (door haar stramheid is haar bloedcirculatie niet goed meer in haar poten waardoor ze nog strammer word en hele koude pootjes heeft regelmatig.

Ik ben met jetteke naar een homeophaat geweest die een speciaal op maat gemaakte kuur heeft samen gesteld en dit werkte wonderbaarlijk goed, een homeophaat kijkt gewoon naar de hond zelf, en iedere hond zal dan ook andere toevoegingen moeten hebben, qua kosten valt het echt reuze mee, je betaald aanzienlijk minder voor een consult dan bij een reguliere dierenarts ;) veel mensen denken juist dat het ontzettend duur is, maar dat is dus echt niet het geval.

doordat jetteke een opvanger is waren we er te laat bij maar als je nu ingrijpt kun je het proces zeker stoppen met de juiste middelen.
( bij jet is op 6 1/2 jarige leeftijd een vergevorderde artrose ontdekt, en de verwachtingen waren dat ze de 10 niet zou halen,....ondertussen is ze 11 jaar en 5 maanden, helaas is ze nu echt op haar einde en zal ze waarschijnlijk niet zo lang meer te gaan hebben, maar ze heeft het onder tussen toch maar even geflikt om 1 1/2 jaar boven verwachting door te sjokken met heel veel plezier.

zoals al gezegt de kwaliteit van de suplementen is overal anders, groenlipmossel van "de tuinen" werkte wel maar toch minder goed dan bv. wapiti.
zo moet je gewoon een beetje zoeken.

Ik hoop dat je iets aan de mega lange stukje hebt ;D en mijn ervaringen je een beetje op weg kunnen helpen.

heel veel succes met bonke,

groetjes ursula van gelder
Laatst gewijzigd door ursula.v.gelder op do 20 jul 2006, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#597464
[/color
Hoi,
Wij geven nu sinds ca 5 maandenCarnibest aan onze 2 volwassen Border collies en inmiddels aan onze zelf gefokte pup.
Verbeteringen:niet of nauwelijks meer poep eten,betere vacht,minder tandsteen bij oudste.minder ontlastingAilsa(pup)ontwikkeltzich uitstekens.
Tara(de oudste heeft helaas HD)-hiervoor maakt het geen verschil.
Was een toevals bevinding,maar wij raden het iedereen aan.
Overigens is zelf maken voordeliger,maar voor ons te tijdrovend.
ENN:ze vinden het heerlijk!!
#598314
Hallo allemaal,

Hartstikke bedankt voor jullie reacties en adviezen. Echt heel goed om te lezen.
Bonke heeft inmiddels zijn topgewicht bereikt van 23,2 kg. :o (hij komt wekelijks aan) en dat terwijl hij 255 gram brok per dag eet...Maar goed, er is vooruitgang.
We hebben namelijk een consult gehad bij een natuurgeneeskundige voor honden. Zie www.animalbalance.nl Zij maakt nu een behandelplan. Ik heb het nog niet binnen, maar het komt erop neer dat we Bonke eerst een reinigingskuur geven op natuurlijke basis. Zijn lijf heeft een grote schoonmaak nodig. Mede vanwege de medicijnen die hij heeft gehad ivm diarree, braken, ontwormingsmiddel etc.
Verder schakelen we over op Carnibest met waarschijnlijk een natuurlijk middel tegen gewrichtspijn en gewrichtsontstekingen. Ze vertelde dat Bonke vervolgens langzaam zal afvallen. Ik moet gewoon geduld hebben.
Ik blijf gewoon lekker met hem wandelen, maar dankzij de hitte en zijn overgewicht, heeft Dikkie Dik er steeds meer moeite mee..
Komend weekend gaan we op vakantie, Bonke gaat mee, zijn laatste twee weken op royal canin en dan gaat de grote verandering beginnen! Maar dankzij jullie overtuigende ervaringen, zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet! Hartelijk bedankt! O ja, Bonke heeft een website, hier staan hele oude foto's op van hem en mij (ik ben inmiddels ook 10 kilo lichter en heb kort haar, haha), maar voor diegenen die het leuk vinden: www.bonkebal.nl
Groetjes,
Janneke.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door