Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#591538
Mijn kat is 2 weken geleden met spoed opgenomen omdat hij een verstopte plasbuis had.Hij is doorgespoeld en toen hij thuiskwam is hij gelijk gaan barfen.Hij heeft veel rood vlees gehad en elke dag een stukje cranberry-tablet.
Ik zag net dat hij al 5 minuten in de plashouding op de bak zat en dat het moeilijk leek te gaan.Toen hij v/d bak kwam miauwde hij zielig.Na inspectie v/d bak bleek dat hij wel geplast had,maar volgens mij ging het dus niet lekker.
Moet ik naar de DA rennen(en de preek over blaasgruisvoer aanhoren) of kan ik de blaasgruis in dit stadium nog bestrijden met cranberry en barf?
Hopelijk krijg ik snel advies!!
Laatst gewijzigd door Miekie op di 18 jul 2006, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#591548
Het pijt me, maar ik heb geen idee.
Ik zou dus naar de DA rennen, want anders zit je in het weekend met een waarnemer en dat is nog vervelender!
Door *Robin*
#591677
Ja ik zou ook naar de dierenarts gaan :-\
Dan maar dat verhaal over gruisvoer aanhoren...
Misschien kan je hem zelfs nog aan zijn verstand brengen dat elk soort brokjes te droog is voor blaasgruiskatten en dat hij het best denkbare voer krijgt
Je zou ook nog appelazijn kunnen geven elke avond een klein scheutje over zijn voer, dat helpt ook met verzuren van de urine
Succes
Gebruikersavatar
Door Miekie
#591817
Hij heeft struvietgruis en ik blijf zeker vers geven.Ben nog niet bij de DA geweest,wel gebeld,gelukkig heeft m'n eigen DA dienst dit weekend dus als de nood hoog kunnen we zo terecht.In overleg met haar nog even afgewacht.
Vooralsnog gaat het aardig goed met Vyv,hij gedraagt zich verder niet ziek en toen hij de vorige keer verstopt zat voelde hij zich duidelijk niet goed en miauwde hartverscheurend.Dat is nu absoluut niet aan de orde.Hij heeft met smaak gegeten en ligt nu genoeglijk te pitten.Hij is nog 1 keer op de bak geweest en een beetje geplast.
Lijkt eigenlijk meer op blaasontsteking(loze aandrang) dan op een verstopping,hoewel er natuurlijk wel een verband is tussen gruis en blaasontsteking.Maar nog geen kritieke toestand.Heb de cranberry opgevoerd en ga morgen achter appelazijn aan,blijkbaar is z'n urine toch nog niet zuur genoeg geworden.We houden hem scherp in de gaten en voelen regelmatig aan z'n buik om te kijken of z'n blaas vol raakt.We zien het dus nog even aan,we gaan vannacht ook een paar keer kijken.
Ben inmiddels weer wat kalmer omdat Vyv zich gelukkig verder normaal gedraagt en dat we anytime naar de DA kunnen.
We wachten vol spanning af..
Door Mevroi Kruim
#592049
Ik duim ook!
En, petje af dat je zo genuanceerd en met overleg reageert. Het is makkelijk om de zin van vers voeren in te zien als je dier gezond is, maar alstie iets mankeert en je dierenarts gaat de brokkenpreek houden wordt het al een stuk moeilijker.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#592262
Bedankt voor het meeleven!
Vannacht was een spannende nacht maar gelukkig bleek snel dat hij gelukkig niet verstopt zit:we hebben een plasje op de keukenvloer en op z'n favoriete stoel gevonden.Alles wijst op blaasontsteking en niet op verstopping.Hij is vandaag ook al een aantal keren op de bak geweest om te plassen,likt wel heel veel aan z'n piemeltje,maar doet verder normaal gelukkig.We hebben appelazijn gehaald en geven hem veel te drinken(flinke scheut water bij z'n barfmaaltje en het wordt heerlijke soep).Ik heb voor de zekerheid wat antibiotica van m'n werk(asiel)meegenomen voor als het erger wordt,maar volgens mij hebben we de boel onder controle.Klinkt allemaal wel weer heel genuanceerd en rationeel,maar m'n hartje ging gister flink tekeer,hoor ;)
Maar blaasgruisvoer geven?ech nie!
Door Lizzy
#592268
Tannetje Koning adviseert overigens vaak appelazijn voor katten met struviet-gruis. Misschien is dat ook wat voor jou kat!

Sterkte en succes!
Door Mevroi Kruim
#592273
Lizzy schreef: Tannetje Koning adviseert overigens vaak appelazijn voor katten met struviet-gruis. Misschien is dat ook wat voor jou kat!

Sterkte en succes!
Dat heeft ze net gehaald ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door