Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#588659
Ik heb nu al een paar keer te horen gekregen, als ik vertel dat ik mijn hond kippennekken wil geven, dat dat gevaarlijk zou zijn omdat deze botten zouden splijten. Hier op het forum staat toch duidelijk dat je je hond kippennekken kan geven (vooral aan beginnende barf-honden, zoals de mijne). Ik geloof dat wel, maar de twijfel slaat toch een ietsiepietsie toe. Want waarom denken zoveel mensen dan dat het gevaarlijk is? En waarom is het dan niet zo als zij denken? ???

Wilde ik even navragen, wil toch ff duidelijkheid :)
Door Lizzy
#588663
Splijten? Een kippennek? Heeft de persoon die dit beweerd ooit een kippennek van dichtbij gezien? Nee, kippennekken splijten niet hoor! Echt niet! Het zijn hele zachte botjes. Vaak wat aan de kleine kant voor grotere honden (die slikken ze meestal in 1 keer in ;D).
Door Stef@nie
#588675
:D Aaah gelukkig! Nu is het me weer allemaal duidelijk!

Ik weet niet of die persoon een kippennek van dichtbij heeft gezien. Vast niet dan ;D
Maar mijn hond is wel een grotere hond, maakt het dan ook niet uit als ze ze in 1 keer inslikt? Even platslaan was toch ook het beste als ik ze de 1e keer geef?

Dankje! Nu kan ik weer met een gerust hart verder met met mijn kippennekken-missie! 8)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#588677
[quote="Stef@nie"]
:D Aaah gelukkig! Nu is het me weer allemaal duidelijk!

Ik weet niet of die persoon een kippennek van dichtbij heeft gezien. Vast niet dan ;D
Maar mijn hond is wel een grotere hond, maakt het dan ook niet uit als ze ze in 1 keer inslikt? Even platslaan was toch ook het beste als ik ze de 1e keer geef?

Dankje! Nu kan ik weer met een gerust hart verder met met mijn kippennekken-missie! 8)
[/quote]

Het maakt voor een kippenek niks uit als deze in 1x doorgeslikt wordt. Als namelijk het vlees eraf verteerd hou je enkel mooie ronde kleine werveltjes over en zelfs als zou een hond nog niet 100% correct botten verteren, floepen die kleine dingen overal doorheen.
Mijn pup eet ze al vanaf een week of 5/6 aan één stuk, niente problemen.

Mensen (wij ook) zijn nu eenmaal grootgebracht met het idee dat (kippen)botten gevaarlijk zijn en dat zijn ze ook, als ze verhit zijn geweest. Voordat dit gegeven de wereld uit zal zijn zijn we denk ik wel 10 jaar verder :-\
Zodra men dan het woordt "bot" hoort gaan er allerlei alarmbellen rinkelen, maar bot gezegt weet het gros niet waar de klepel hangt. (is nie erg, wist ik tig jaar geleden ook niet, maar aldoende leert men :D)
Door Laura2004
#588880
Iedereen denkt dat kippenbotten gevaarlijk zijn omdat ze splinteren, maar dit gaat om gekookte kippenbotten en eigenlijk splinteren alle gekookte botten.
De meeste mensen hebben geen idee wat barf inhoud en vinden alles wat rauw is en niet in een zak zit gevaarlijk of slecht, dus of je zegt het gewoon niet tegen deze mensen of je zegt het wel en trekt je niks aan van de opmerkingen van deze mensen, want 99% van de hondeneigenaren zal op deze manier reageren als jij zegt dat je hond kippennekken geeft ;D
Ik heb nog nooit trouwens een kippenek platsgeslagen en er is nooit wat misgegaan en ik vind het eigenlijk ook onnodig bij een niet al te kleine hond. ;) Gewoon lekker geven, ik weet zeker dat het helemaal goed gaat en dat ze het heerlijk zal vinden. Succes ;)
Door ginny
#588929
ik heb ook mijn knop omgedraaid en van de week ga ik er ook mee beginnen, loop er al een tijdje tegen aan te hikken puur voor de reden dat ook ik het gevoel had(en nog steeds een beetje heb) dat ik als de dood ben dat ze erin stikken, nu heb ik enorme stikangst na een hachelijk avontuur toen ik nog kind was, maar weet zeker dat de honden mij erg dankbaar zullen zijn als ze lekker mogen beginnen met botjes, sla ze wel goed plat en hou ze vast, de eerste keer. ;)

groetjes, simone
Door Laura2004
#588935
[quote="ginny"]
ik heb ook mijn knop omgedraaid en van de week ga ik er ook mee beginnen, loop er al een tijdje tegen aan te hikken puur voor de reden dat ook ik het gevoel had(en nog steeds een beetje heb) dat ik als de dood ben dat ze erin stikken, nu heb ik enorme stikangst na een hachelijk avontuur toen ik nog kind was, maar weet zeker dat de honden mij erg dankbaar zullen zijn als ze lekker mogen beginnen met botjes, sla ze wel goed plat en hou ze vast, de eerste keer. ;)

groetjes, simone
[/quote]
De hond van mijn vriend is gestikt in zijn brokjes en Kai van mij stikte iedere dag net niet toen hij brokjes kreeg, hij verslikte zich bij iedere hap en kreeg vaak geen lucht, ik vond het iedere keer doodeng als hij at, maar sinds hij barft eet hij super rustig en ben ik totaal niet bang meer dat hij stikt.
Door Mevroi Kruim
#589099
Ik heb twee keer meegemaakt dat een hond bijna stikte in die zgn veilige kauwbotten van buffelhuid >:( >:( en die dingen worden gewoon nog verkocht.
En ik heb vroeger altijd rauw gevoerd en nu alweer bijna 5 jaar, met botten en al, en nog nooit een probleem.
Door Lil
#589349
Nee, hier ook nooit problemen gehad en ook ik in het begin bang, ik geloof velen van ons. Gewoon doen en merken hoe goed en fijn het gaat! Enne erachter komen dat ik hier al weer 15 maanden woonde en toen pas ging kennismaken met de da, vroeger had ik die al na drie weken leren kennen ;D ;D ;D
Door Stef@nie
#589961
Fijn :) dit stelt me echt helemaal gerust! Ik vind het ook allemaal wat minder eng als ik dit hoor (lees) en als ik denk aan hoe lekker Maxi het gaat vinden :D ! En het is inderdaad waar dat honden ook kunnen stikken in brokjes of andere kauwdingen die je in de dierenwinkel kan kopen. Heb ik ook al een kleine ervaring mee gehad!

Paar dagen geleden werd ik zelfs een klein beetje vals aan gekeken toen ik iemand vertelde over het voeren van rauw vlees en botten. Ik was op een verjaardag en daar was ook een vrouwtje die haar hond enorm verwend. Niks mis mee hoor, mijn hond is ook een verwend ding, maar ze kreeg het toch voor elkaar om mij bijna te laten denken dat ik slecht ben voor mijn hond! Ik vertelde het dus, over dat vlees en botten, en toen kreeg ik te horen: "Ja maar in rauw vlees zitten bacterien en daar kan je hond ziek van worden, dat is hartstikke slecht! Ik kook het vlees uren voordat ik het aan mijn hond geef! En botten mag je helemaal niet geven, dat is gevaarlijk!" enzovoorts... Ik probeerde het nog een beetje uit te leggen, maar ik had al snel door dat er toch geen beginnen aan was en ik gaf het op. Maxi was ook mee en die ging ik wat te eten geven en toen zei ze: "Moet je daar geen zout op doen? Of jus? Zo smaakt dat toch niet lekker voor haar!" En alles op zo'n beschuldigend toontje, alsof ik mijn hond bijna mishandelde :o ! Achteraf hoorde ik van iemand anders dat zij haar hond het liefst met een lepeltje voert (en dat ook echt doet dus) en toen nam ik die beschuldigende woorden niet meer zo serieus ;) ;D ::)
Door Laura2004
#590208
Niks van aantrekken joh ;) Met dat soort mensen kan je beter niet in discussie gaan, dat heeft toch geen nut.
Jij geeft je hond de beste voeding die er is!!!!!!
Door Lil
#590337
Haha, moeten we ook gaan doen van een lepel voeren ;D ;D ;D
Alhoewel ik zie hier wel eens het goede servies op de grond verdwijnen, zou er een prullenbak onder de tafel zijn ??? ::) ::)
Door Qwertu
#591207
[quote="Stef@nie"]

Paar dagen geleden werd ik zelfs een klein beetje vals aan gekeken toen ik iemand vertelde over het voeren van rauw vlees en botten. Ik was op een verjaardag en daar was ook een vrouwtje die haar hond enorm verwend. Niks mis mee hoor, mijn hond is ook een verwend ding, maar ze kreeg het toch voor elkaar om mij bijna te laten denken dat ik slecht ben voor mijn hond! Ik vertelde het dus, over dat vlees en botten, en toen kreeg ik te horen: "Ja maar in rauw vlees zitten bacterien en daar kan je hond ziek van worden, dat is hartstikke slecht! Ik kook het vlees uren voordat ik het aan mijn hond geef! En botten mag je helemaal niet geven, dat is gevaarlijk!" enzovoorts... Ik probeerde het nog een beetje uit te leggen, maar ik had al snel door dat er toch geen beginnen aan was en ik gaf het op. Maxi was ook mee en die ging ik wat te eten geven en toen zei ze: "Moet je daar geen zout op doen? Of jus? Zo smaakt dat toch niet lekker voor haar!" En alles op zo'n beschuldigend toontje, alsof ik mijn hond bijna mishandelde :o ! Achteraf hoorde ik van iemand anders dat zij haar hond het liefst met een lepeltje voert (en dat ook echt doet dus) en toen nam ik die beschuldigende woorden niet meer zo serieus ;) ;D ::)
[/quote]

Ja, je hebt van die mensen ;D

Je bent goed bezig hoor Stefanie! Ik had de kriebels bij "mijn" eerste kippenvleugel, maar als je ziet dat het goed gaat, krijg je er steeds meer vertrouwen in. Moet wel zeggen dat ik nog steeds moeite heb met mensen die zeggen hun hond te voeren met een goede hondenbrok. Ik denk dan altijd bij mezelf: denk eens logisch na, maar ja.......................
Door tieneke
#591216
[quote="Stef@nie"]
Fijn :) dit stelt me echt helemaal gerust! Ik vind het ook allemaal wat minder eng als ik dit hoor (lees) en als ik denk aan hoe lekker Maxi het gaat vinden :D ! En het is inderdaad waar dat honden ook kunnen stikken in brokjes of andere kauwdingen die je in de dierenwinkel kan kopen. Heb ik ook al een kleine ervaring mee gehad!

Paar dagen geleden werd ik zelfs een klein beetje vals aan gekeken toen ik iemand vertelde over het voeren van rauw vlees en botten. Ik was op een verjaardag en daar was ook een vrouwtje die haar hond enorm verwend. Niks mis mee hoor, mijn hond is ook een verwend ding, maar ze kreeg het toch voor elkaar om mij bijna te laten denken dat ik slecht ben voor mijn hond! Ik vertelde het dus, over dat vlees en botten, en toen kreeg ik te horen: "Ja maar in rauw vlees zitten bacterien en daar kan je hond ziek van worden, dat is hartstikke slecht! Ik kook het vlees uren voordat ik het aan mijn hond geef! En botten mag je helemaal niet geven, dat is gevaarlijk!" enzovoorts... Ik probeerde het nog een beetje uit te leggen, maar ik had al snel door dat er toch geen beginnen aan was en ik gaf het op. Maxi was ook mee en die ging ik wat te eten geven en toen zei ze: "Moet je daar geen zout op doen? Of jus? Zo smaakt dat toch niet lekker voor haar!" En alles op zo'n beschuldigend toontje, alsof ik mijn hond bijna mishandelde :o ! Achteraf hoorde ik van iemand anders dat zij haar hond het liefst met een lepeltje voert (en dat ook echt doet dus) en toen nam ik die beschuldigende woorden niet meer zo serieus ;) ;D ::)
[/quote]
Het beste kun je heel hard weglopen als je deze dwaze/domme figuren tegen komt ;D ;D
Ze weten zo gezegd alles van goede voeding maar lopen(heel vaak) met hun hond wel de deur plat bij de Da met jeukklachten en diarreeklachten etc.
Kwam er verleden jaar ook eentje tegen die mij even fijntjes vertelde dat mijn honden zielig waren dat ze die gore rauwe zooi moesten eten :o
Heb haar de eerstkomende weken(was de schoonmoeder van de pensioneigenaar in Tsjechie waar wij een paar maanden woonden)het dagmenu van de nollebakkers verteld en liet ook buiten zien wat ze te eten kregen...alle pensiongasten en kampeerders waren heel erg geinteresseerd en enthousiast toen ze mijn kleine boeffies zagen genieten,dus joh trek het je niet aan...wij weten wel beter ;)
Door zoem zoem
#591448
haha ,
zoiets hoor ook regelmatig maar mijn honden genieten en dat is het belangrijkste, p.s.
ik heb gisteren de honden ook gevoerd met een theelepeltje ...
was een kiwi , dat is het gemakkelijkst te eten met een lepeltje (voor mij dan ) en de honden hebben dus ook gesmuld , op 1 na , ieder keer als ik in de buurt van z'n neus kwam trok hij z'n lippen op /liet z;n tanden zien ,met een blik van; ajaks wat een zuur spul!
jammer dat ik er geen foto van heb.
p.s. als ik aan de poelier op de markt vraag om kippennekken zegt ie dat ie dat niet meer verkopen mag?? ???
gr.
maja
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door