Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anita*
#589042
hoe ziet een barf menu er uit voor een pup? (8 weken), en kan ik naast het kvv ook nog vers geven? het combineren van deze twee is dat mogenkijk?
Door Lizzy
#589053
Hallo Tara-King, allereerst welkom op Barfplaats!

Heb je al enig ervaring met barf of is het nieuw voor je? Want op zich is het antwoord namelijk makkelijk ("hoe ziet een barf menu er uit voor een pup?"): hetzelfde als voor de volwassen hond. Alleen heb ik bij mijn pup in het begin alleen zachte botten geven om te eten en grote botten, van grotere dieren alleen om lekker op de kluiven (waren wel niet-dragende botten hoor. Bijv. kalfswervels). Ze kluifde hier wel lekker op, maar de eerste tijd at ze deze grotere botten nog niet op, dus kreeg ze een scala aan verschillende zachte botten zoals: kippennek, eendennek, hele kwarteltjes, delen van hele parelhoenen, eenden, kippen en konijnen.

En ja, je kunt versvlees en barf ook combineren, als je dat wilt. Het hoeft niet.
Door Anita*
#589082
nou het is namelijk zo ik heb er absoluut nog geen ervaring mee, daarom ben ik mij eigen suf aan het lezen en aan het voorbereiden.ik krijg als alles goed gaat eind september een pup,en het lijkt mij (vooral als je nog nooit een hond gehad heb) om je dan eerst te orienteren op de opvoeding van de pup en hem kvv te geven (is wat makkelijker)en later als hij eenmaal gewend is (en ik ook)op barf over te gaan.met het combineren bedoel ik eigenlijk:als je smorgens kvv geeft (een compleet menu) en savonds een zalmkop krijgt ie dan niet teveel van iets binnen omdat kvv al compleet is groetjes...
Door Lizzy
#589084
tara-king schreef: nou het is namelijk zo ik heb er absoluut nog geen ervaring mee, daarom ben ik mij eigen suf aan het lezen en aan het voorbereiden.ik krijg als alles goed gaat eind september een pup,en het lijkt mij (vooral als je nog nooit een hond gehad heb) om je dan eerst te orienteren op de opvoeding van de pup en hem kvv te geven (is wat makkelijker)en later als hij eenmaal gewend is (en ik ook)op barf over te gaan.met het combineren bedoel ik eigenlijk:als je smorgens kvv geeft (een compleet menu) en savonds een zalmkop krijgt ie dan niet teveel van iets binnen omdat kvv al compleet is groetjes...
Aha, op die manier! Verstandig, dat je je nu al verdiept in de voeding voor je pup!

Nee hoor, je kunt rustig 's morgens versvlees geven en 's avonds zelf samengesteld.

Wat gewoon het makkelijkst is, is om een beetje gecalculceerd te werk te gaan. Dus om bijvoorbeeld voor het zelf samengestelde deel toch zo'n 40% a 50% vleesbotten te geven (ongeveer de helft, dat rekent gewoon makkelijk + vleesbotten zijn wel heel goed, naast gemalen versvleesvoeding), zo'n 10% a 15% groentemix en verder spiervlees en vis. Afhankelijk van hoeveel versvlees je geeft, zou ik 0% tot hooguit 10% orgaanvlees geven (bij veel versvlees, zeg de helft, geen orgaanvlees en bij minder versvlees wat meer orgaanvlees).

Op deze manier kan je pup niet teveel of te weinig van iets binnen krijgen.
Door Mevroi Kruim
#589090
tara-king schreef: nou het is namelijk zo ik heb er absoluut nog geen ervaring mee, daarom ben ik mij eigen suf aan het lezen en aan het voorbereiden.ik krijg als alles goed gaat eind september een pup,en het lijkt mij (vooral als je nog nooit een hond gehad heb) om je dan eerst te orienteren op de opvoeding van de pup en hem kvv te geven (is wat makkelijker)en later als hij eenmaal gewend is (en ik ook)op barf over te gaan.met het combineren bedoel ik eigenlijk:als je smorgens kvv geeft (een compleet menu) en savonds een zalmkop krijgt ie dan niet teveel van iets binnen omdat kvv al compleet is groetjes...
Heee, hartstikke goed dat je je zo grondig voorbereidt! Je zal de mensen de kost moeten geven die vrolijk een hondje via Marktplaats aanschaffen en dan bedenken dat ze geen flauwe notie hebben wat ze er eigenlijk mee moeten >:(

Zalmkop, moet je pup wel een beetje groter gegroeid zijn, da's werk voor de profi's ;D maar je hoeft je dan geen zorgen te maken dat z'n menu uit balans raakt.
Kvv is iid wel makkelijk en ook compleet qua voedingswaarde maar je mist dan wel het kauwen en knagen dat een van de goeie dingen van echte barf is. Dus zou ik zeker een pup sowieso goeie eetbotten en taaie lappen kopvlees geven naast de kvv zodat de tandjes en de kauwspieren ook aan bod komen. Goeie beginnersbotjes zijn de bekende kippennekken, en als dat goed gaat de platgemepte kippennekken. Veder bevatten kvv's meestal relatief veel orgaanvlees (goedkoop) dus als je barf gaat bijvoeren is het slim om juist geen orgaan te geven maar spiervlees (vandaar kopvlees). En soorten als geit en lam en eend ipv kip, want daar bestan de kvv's voor het grootste deel uit.

Als je je goed ingelezen hebt en de goeie adresjes hebt is het prima te doen om je pup direct cold turkey op barf te zetten. Pupjes hebben daar iha geen moeite mee en je weet wat je voert, ze hebben prima knaagvoer en je kunt de granen uit kvv vermijden. Er zijn hier op BP heelw at mensen die hun pups supergezond groot hebben gekregen op zelf samengesteld. Hier loopt er bv eentje van inmiddels 3 ;D, die is van de brokjes rechtstreeks op de barf gegaan eng een centje pijn.

Als je een verantwoord mensenmenu kunt samenstellen kun je zeker ook je hond verantwoord voeden. Je moet weten wat de basisprincipes zijn, en die zijn echt niet zo ingewikkeld, lees er Lizzy's uitstekende basisdocumentatie maar op na, en dan kun je menuutjes maken en die ter controle hier wegzetten.
Door Anita*
#589093
okee nou bedankt voor de info..ik vind het allemaal nog wel een beetje onwennig maar dat zal wel goed komen je groeit daar vanzelf wel in denk ik...ik weet haast wel zeker dat ik van de fokster ook nog een hoop info mee zal krijgen en dan gaat het zeker goedkomen groetjes..
Door Mevroi Kruim
#589095
tara-king schreef: okee nou bedankt voor de info..ik vind het allemaal nog wel een beetje onwennig maar dat zal wel goed komen je groeit daar vanzelf wel in denk ik...ik weet haast wel zeker dat ik van de fokster ook nog een hoop info mee zal krijgen en dan gaat het zeker goedkomen groetjes..
Nou, da's de vraag, als de fokster brokken voert krijg je dus zeer tegenstrijdige info :-X dan moet je wel goed weten wat je wilt gaan doen. Ook zijn de meeste dierenartsen helemaal niet ingesteld op vers voeren en weten ze er vaak geen bal van dus ook daar kun je problemen krijgen. Het heeft echt zin om goed te weten wat je wilt en waarom zodat je beslagen ten ijs komt. Mensen kunnen werkelijk de grootste onzin debiteren over vers/barf voeren, ook mensen die echt beter zouden moeten weten zoals dierenartsen. Als je dan niet stevig in je schoenen staat valt het allemaal nog niet mee.
Gewoon lekker meelezen hier, de bibliotheek plunderen, eventueel boeken aanschaffen (de E-boeken van Mogens Eliassen vind ik persoonlijk er goed) en zelf kritisch nadenken, dan komt het allemaal goed!
Door Lizzy
#589105
Wat voor pup is het eigenlijk? Ik bedoel, van welk ras?
Door Anita*
#589117
het is een dalmaat..en de fokster waar ik haar koop is tegen brokken en geeft haar eigen honden en ook de pups zelf samengesteld voer ..ze heeft me verteld wat er soms aan rotzooi door de brokken word gedaan dus daarom wil ik zeker op vers verder...erg bedankt voor al jullie info
Door *Natasja*
#589126
tara-king schreef: het is een dalmaat..en de fokster waar ik haar koop is tegen brokken en geeft haar eigen honden en ook de pups zelf samengesteld voer ..ze heeft me verteld wat er soms aan rotzooi door de brokken word gedaan dus daarom wil ik zeker op vers verder...erg bedankt voor al jullie info
Heee, ben je toevallig via het dal-forum hier gekomen? Ik zie het nu opeens aan je naam :D
Door Anita*
#589127
ik heb deze site van erna (de fokster) gekregen en ik ben er erg blij mee..even een vraagje nog..waar koop je die lekkere kippennekjes eigenlijk?? gewoon in de supermarkt of bij een speciaalzaak?
Door Anita*
#589129
en tara-king is niet mijn eigen naam hoor maar ik vond het een leuke inlog naam en ik wil heel graag mijn hondje tara gaan noemen
Door *Natasja*
#589130
tara-king schreef: ik heb deze site van erna (de fokster) gekregen en ik ben er erg blij mee..even een vraagje nog..waar koop je die lekkere kippennekjes eigenlijk?? gewoon in de supermarkt of bij een speciaalzaak?
Volgens mij hebben we vrijdagavond gechat op het dalmatierforum, klopt dat?
Door Anita*
#589143
:D ja dat klop ik werd gelijk in het diepe gegooid..ik had mij net aangemeld of ik kreeg al reacties dus toen moest ik wel haha wel leuk hoor ..maar weet jij waar je kippenekken kan halen?.gewoon bij de super of moet ik dan naar een speciaalzaak?
Door Robian
#589146
tara-king schreef: :D ja dat klop ik werd gelijk in het diepe gegooid..ik had mij net aangemeld of ik kreeg al reacties dus toen moest ik wel haha wel leuk hoor ..maar weet jij waar je kippenekken kan halen?.gewoon bij de super of moet ik dan naar een speciaalzaak?
Bij een poelier kun je ze meestal wel kopen.
Of op de markt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door