Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Thirza
#588490
Hoi Allemaal,

Bij Thirza is gisteren via een urine én bloedtest Diabetis Melitus (Suikerziekte) geconstateerd. Haar waarde was 14,? (bloedtest). Dus veel te hoog, want ze had 's morgens om 08.00 uur alleen 200 gr pens gehad en dit is gemeten om 17.00 uur. Thirza mag in totaal 570 gr per dag (in totaal) hebben.

De dierenarts wilt haar op speciale brokken zetten en dan na een week kijken of haar bloedsuikerspeigel in orde is, voordat hij met insuline wilt beginnen. IK WIL GEEN BROKKEN. (sorry; ik schreeuw niet, maar ik kan hier niet gemakkelijk vetgedrukt gebruiken.)

Is er een manier om binnen het barfen rekening te houden met haar diabetis?
Ik ga haar nu wel 3 keer per dag voeren, volledig over op barfen en haar op vaste tijden gelijkmatige (zo goed als ik kan) porties voeren. Ik weet dat ik voorzichtig moet zijn met koolhydraten, maar buiten granen en aardappelen weet ik niet goed, waar veel koolhydraten in zitten.
Door tieneke
#588511
Neem meteen kontakt op met Tannetje ;)www.holistischedierenartsen.nl
Zij weet middeltjes wat de bloedsuikerspiegel weer in balans brengt mits je daar zo spoedig mogelijk mee begint ;)
Houd de hond op rauw en geef absoluut niets waar koolhydraat in zit,rauwe peen is ook niet goed en kijk ook uit met fruit.
Wat rot nu je hond nog zo vreselijk jong is ik hoop dat ze er nog vanaf komt,sterkte!
Laatst gewijzigd door tieneke op di 11 jul 2006, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thirza
#588560
Hoi Tieneke,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik was de fruitsoorten inderdaad vergeten. Fructose is ook suiker. :-[
Ik zal contact opnemen met tannetje. (Ik zat juist op haar website; helaas ligt Almere niet in Zuid-Limburg. ;) )

Ik twijfel er aan of ze er ooit vanaf komt, maar als ik het maar onder controle kan houden. Het is nog een geluk dat we het nu hebben ontdekt. We kwamen voor een onderzoek naar haar blaasontsteken en of ze struvitus of oxilaat had en met zo'n teststrookje waar meerdere zaken tegelijk worden uitgezocht. De dierenarts dacht eerst dat het potje waarin de urine zat suiker had bevat, maar de bloedtest bevestigde het helaas. Ze heeft niet de typische kenmerken vertoond, zoals veel drinken, geen puf hebben (ze is hyper qua gedrag) etc.
Maar beter nu dan als het echt veel te laat is. Ik ben wel bang dat ze toch al schade heeft aan haar nieren of ogen (ze is mijn onofficiële geleidehond, zonder haar heb ik een menselijke begeleider nodig en die zijn meestal niet zo goed als Thirza :) ) En daarbij heb ik haar altijd gewaarschuwd dat het niet moest wagen om jonger dan 12 jaar te sterven. Daar doen we niet aan!
Eerst moeten we maar gaan werken aan een stabiele en een stuk lagere bloedsuikerwaarde, al dan niet met spuiten. Helaas is de dierenarts niet te enthousiast over barfen. Hij gelooft niet dat honden groenten kunnen verteren en volgens hem maakt pureren geen verschil. Door mijn allergieën weet ik uit eerste hand dat dat wel een verschil kan maken.

Bedankt voor je snelle reactie!
Door tieneke
#588593
[quote="Thirza"]
Oké, ik zal wel weer heel simpel bezig zijn, maar wat is een pb?


[/quote]
Een pb is een persoonlijk bericht ;)
Helemaal bovenaan staat er naast je naam:je hebt ....persoonlijke berichten,daar klik je op en hoppa!
Gebruikersavatar
Door Thirza
#588605
Lizzy schreef: Ik denk dat je simpelweg vleesbotten, vlees, orgaanvlees, groente, eieren kunt voeren. Geen rijst, geen tarwe, geen brood, geen pasta, geen fruit.

Overigens zit er ook een holistisch dierenarts ergens in Limburg: http://www.biomentor.org/
Bedankt Lizzy,

Thirza zal haar gedroogd brood missen, want deze mag ze nu alleen nog bij een hypo. :D Helaas kun bij een hond niet in een vinger prikken, want ik heb apparatuur om bij een mens de bloedsuikerwaarden te meten.

Het stomme is dat ik vanaf mijn geboorte, bijna 30 jaar geleden, tegen Diabetis aan zit, maar het nog steeds niet heb. Had die gekke meid het nu maar aan mij overgelaten.
Voor mensen is het veel makkelijker, doordat je je constant kan prikken en berekenen of je meer moet spuiten/bewegen of meer moet eten. Niet leuk, maar ik verwacht het al lang.

Bedankt voor de link. Ik neem even contact op met Tanneke, want het is gemakkelijk als iemand bekend met barfen is, maar als fysiek contact nodig is, kan ik daar naar toe.

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ben toch wel geschrokken. Dat verwacht je niet bij een op het oog gezonde hond van 3!
Door tieneke
#588616
Thirza schreef:
Thirza zal haar gedroogd brood missen, want deze mag ze nu alleen nog bij een hypo. :D
Moet je echt niet geven hoor bij een hypo ;)
Druivensuiker of een glucoseoplossing is het verstandigst!
Gebruikersavatar
Door Thirza
#588622
Lizzy,

Dat klopt inderdaad bij een sterkere hypo. Omdat je bij mensen sneller kunt weten is stap 1 een boterham met kaas, als het hiervoor te laat is jus d'oranje en anders druivensuiker of suikerwater als slikken moeilijker gaat. Als de persoon bewusteloos is of in een diabetische coma komt de glucose spuit, tenminste zo noemde wij het als kinderen, ik weet niet hoe het in het echt heet. (Ik ben de dochter van een diabeet ;) )
Laatst gewijzigd door Thirza op di 11 jul 2006, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#588623
Thirza schreef: Lizzy,

Dat klopt inderdaad bij een sterkere hypo. Omdat je bij mensen sneller kunt weten is stap 1 een boterham met kaas, als het hiervoor te laat is jus d'oranje en anders druivensuiker of suikerwater als slikken moeilijker gaat (Ik ben de dochter van een diabeet ;) )
Dus je weet gelukkig zelf al veel ;)
Het blijft een verschrikkelijke en vervelende ziekte...
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#588686
Vervelend, zeg om er achter te komen dat je hond diabetes heeft. Wel mooi dat je er zo vroeg achter bent gekomen, voordat de symptomen zich openbaarden.
Volgens mij kun je toch bij een hond de bloedsuikerwaardes zelf meten, door bloed te prikken uit de oorflap of lip?
Als je zelf al testmateriaal in huis hebt, dan zou dat te doen moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door Thirza
#588697
Hoi Marjolein,
Bedankt voor de tip! Ik bespreek ik even met mijn dierenarts bespreken of ik de waardes gewoon kan nemen op die manier. Dat zou echt heel fijn zijn! :D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#589039
Is Thirza gesteriliseerd? En zo niet wanneer is ze voor het laatst loops geweest? Dat kan invloed hebben op de suikerspiegel.

Vooral geen brokken geven, daarin zitten veel meer koolhydraten dan in Barf.

En je kunt je eigen hond prima zelf prikken, meestal in het oor of in een voetzooltje. Zo kun je het zelf controleren. Dat kan Wim de Leeuw je wel leren in Valkenburg. Volgens mi is het handiger om naar hem te gaan dan naar mij.
Gebruikersavatar
Door Thirza
#592605
Lizzy schreef: Overigens zit er ook een holistisch dierenarts ergens in Limburg: http://www.biomentor.org/
Ik ben Zaterdag met Thirza bij Wim de Leeuw / Bio Mentor geweest. Een heel prettige ervaring. En dat is heel wat want Thirza is al gek op onze dierenarts.
Thirza is weer geprikt en haar blooedsuiker was 5,7 zo'n twee uur nadat ze 150 gr. kip (smuldier) had gegeten. Heel goed dus!

Hij denkt dat Thirza geen diabetis heeft. , omdat zij geen van de bekende symtomen vertoont. Barfen is voor haar de oplossing
De hoge uitkomst van 14, 7 kwam waarschijnlijk doordat ze heel gestresd was, omdat een plasje opgevangen moest worden. Ze heeft de hele middag daardoor haar plas opgehouden en pas op het laatste moment op het dekseltje geplast.

Wel heeft ze wat gekregen om de hitte uit haar te krijgen (lees: haar hyper gedrag, Oosterse kruidentherapie).
In dezelfde sessie heeft hij zelfs mij behandeld! Ik heb iets van hem gekregen om mijn borderline Diabetis onder controle te houden.

De sfeer was super ontspannen en ze stonden er op dat we Thirza los rond lieten lopen (doen we nooit, omdat ze zo hyper is en dan overal aanzit en alles gaat apporteren -> kijk mij eens lief zijn). Thirza reageerde voor haar doen echter heel relaxt.

Komende Zaterdag gaan we met Oso Bayou (ook op dit forum) naar hem toe.

Ik kan Wim de Leeuw en Bio Mentor in Valkenburg aan iedereen aanbevelen.
Laatst gewijzigd door Thirza op zo 16 jul 2006, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door