Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#58856
Op dit moment zit er een mevrouw met perzische kittens in een programma op rtl 4,ze geeft hier info over raskatten dus ook over voeding,kijkers kunnen vragen aan haar stellen (die ze van te voren hebben moet insturen)Bij de vraag wat nou goede voeding was voor katten en kittens..............ja geen rauw vers natuurlijk maar wat mij het meest verbaasde was dat na de lancering in het hondenvoer om een voer voor een gericht ras te maken dit nu ook bij de katten een feit is.
Er is voor perzen speciaal perzen voer vertelde de expert :o :-\ :-X en kittens moeten echt kitten voer tot een jaar,want volwasen katten voer maakt de urine heel zuur zodat ze geen blaasgruis krijgen,dus dat mag je niet aan kittens geven want die hebben al een zuurdere urine........... arme poesjes die gruis krijgen van een hoog zuurgehalte :-\
Grappig ook dat onze perzen vroeger gewoon al voor de twaalf weken gewoon met de grote mee aten ,en ik dit ook bij de fokker van tijger zag,die zei ook de kittens lopen langs het kitten voer en eten met de grote mee.
Maar ja bij honden is vers al niet in grote mate in gebruik maar bij katten is het geloof ik helemaal nog onontgonnen gebied :-\
Door Mayka
#58862
sylvia schreef:
Maar ja bij honden is vers al niet in grote mate in gebruik maar bij katten is het geloof ik helemaal nog onontgonnen gebied :-\
Is ook wel te zien hier op Barfplaats. ;)

Lijkt me trouwens leuk als je verschillende raskatten rond hebt lopen en ze allemaal hun eigen "ras"brokjes moet voeren. ;D
Door Yorick
#58932
Dat Perzenvoer bestaat al een tijdje hoor, is van RC, ze beweren dat die een gemakkelijkere vorm heeft voor de perzen om dat te eten met hun plat snuitje, die hebben trouwens ook een speciaal maaltje voor de Maine Coon (noot: mijn maine coon kotst de hele dag door als ie dat krijgt) .

Zelfs voor honden zijn er speciale rasbrokken, als ik me niet vergis van Pedigree, speciaal voor Herders.
Laatst gewijzigd door Yorick op vr 27 feb 2004, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#58967
Yorick schreef: Dat Perzenvoer bestaat al een tijdje hoor, is van RC, ze beweren dat die een gemakkelijkere vorm heeft voor de perzen om dat te eten met hun plat snuitje, die hebben trouwens ook een speciaal maaltje voor de Maine Coon (noot: mijn maine coon kotst de hele dag door als ie dat krijgt) .

Zelfs voor honden zijn er speciale rasbrokken, als ik me niet vergis van Pedigree, speciaal voor Herders.
ja dat zei ik al in navolging op het hondenvoer voor een speciaal ras.
Door Rosita
#59040
Jaja ook speciaal voer van royal canin voor siamezen. Op mijn siamezenclub van msn voeren sommige dit ook aan hun katten. Nou over mijn lijk dat ik dit ga geven. Mijn katten zijn op de eerste plaats nog altijd vleeseters en daarna pas raskatten (ook al leken ze als kittens wel erg op rasratten ;D).

Dit is wat RC over siamese 38 schrijft: Siamezen pakken hun voedsel met hun tong of met hun tanden :o. Die manier van oppakken, ook wel "pincet" genoemd (erg origineel), komt het meest voor. De grootte, vorm en textuur van de brokjes spelen dus een doorslaggevende rol bij het vertragen van de opnamesnelheid, het kauwen van het voedsel en het waarborgen van een goede mond- en tandhygiëne (de manier waarop het omschreven wordt doet me denken aan een heus kunstwerk ;D). Dat er nog mensen zijn die hier in trappen ???.

Groetjes Rosita
Door Loeka
#59196
Wat opvalt is ook dat er alleen speciale brokjes gemaakt worden voor rassen die populair zijn en waar er relatief veel van zijn. Stel je voor dat RC ook een speciale brok voor bijvoorbeeld de Somali zou maken ;D ;D ;D ;D Dan is de datum verlopen voordat de zak de winkel uit is. Maar ja de Somali heeft natuurlijk niet zo'n speciale "pincet" oppak manier :o Tsss wat een kul :P
Gebruikersavatar
Door sylvia
#59198
Loeka schreef: Wat opvalt is ook dat er alleen speciale brokjes gemaakt worden voor rassen die populair zijn en waar er relatief veel van zijn. Stel je voor dat RC ook een speciale brok voor bijvoorbeeld de Somali zou maken ;D ;D ;D ;D Dan is de datum verlopen voordat de zak de winkel uit is. Maar ja de Somali heeft natuurlijk niet zo'n speciale "pincet" oppak manier :o Tsss wat een kul :P
Maar geld die kul niet voor iedere variatie in brokken voor zowel hond als kat.
brokjes voor: baby,jonkie,volwassen,oudje,voor een ras,dental care ,glanzend vachtje,tegen een stinkende adem...................en dit wordt gevoed door de consument die dit massaal koopt omdat ze denken dat aan de zak brokken die ze kopen is af te lezen hoe goed ze voor hun dier zijn.Laten we wel zijn tot op de dag van vandaag zit er nog geen limiet aan uitgave die gedaan worden voor het geliefde huisdier.En tot dat dat stopt blijven de fabrikanten door gaan met het verzinnen van de meest rare variaties brokjes,ik wacht ook al op de zakken kangaroe,struisvogel en krokodillenbrokken ::) :-\
Door Loeka
#59305
Of het inderdaad zo is dat mensen maar blik en brok blijven voorschotelen is de vraag.

In de hondenmanieren heeft een artikel gestaan over het dalende besteding van de honden- en kattenbezitters aan brok en blik. Let wel dit is voor de Dibevo aanleiding om aan de bel te trekken. Zij pleiten dan ook voor een verlaging van het BTW-tarief op honden- en kattenvoeding.

Uit onderzoek(TNS-NIPO) is gebleken dat het aantal honden- en kattenbezitters dat het huisdier brokjes of blik geeft, is gedaald van 85% in 2001 tot 77% in 2003. Zij geven de schuld aan de recessie.

Ik zal eens kijken of ik het hele artikel ergens digitaal kan vinden
Door Lisa
#59380
Vergeet ook het hele scala van bijv. Royal Canin niet voor de gecastreerde katten! Ik zag eens zo'n stelling bij mijn dierenartspraktijk, ik dacht huh ::) Echt wel een stuk of 4 verschillende soorten voor de gecastreerde katers en poezen!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#59508
Loeka schreef: Of het inderdaad zo is dat mensen maar blik en brok blijven voorschotelen is de vraag.

In de hondenmanieren heeft een artikel gestaan over het dalende besteding van de honden- en kattenbezitters aan brok en blik. Let wel dit is voor de Dibevo aanleiding om aan de bel te trekken. Zij pleiten dan ook voor een verlaging van het BTW-tarief op honden- en kattenvoeding.

Uit onderzoek(TNS-NIPO) is gebleken dat het aantal honden- en kattenbezitters dat het huisdier brokjes of blik geeft, is gedaald van 85% in 2001 tot 77% in 2003. Zij geven de schuld aan de recessie.

Ik zal eens kijken of ik het hele artikel ergens digitaal kan vinden
Ze moeten ze toch iets geven,vers is niet zo gestegen bij de kat,dus ipv brok en blik zullen het dan kuipjes zijn en zakjes,en dat zie ik hier bij de supermarkt inderdaad meer vertrekken als blik en brok van die dozen whiskas en felix met verszakjes (vers......pffff)
Door Yorick
#59940
sylvia schreef:
ja dat zei ik al in navolging op het hondenvoer voor een speciaal ras.
Sorry Sylvia, had ik over het hoofd gezien :-[
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door