Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#587518
Gisteravond belde mijn vriend me op dat het niet goed ging met Luna. Ze was slap, lusteloos en maakte totaal geen kontakt. Hij dacht dat ze dood zal gaan, ze is namelijk al tegen de 15. ( luna heeft altijd gewoon brokken gegeten)

Vanmiddag bij de dierenarts geweest en het haar hele tandvlees is onstoken en ze heeft ontzettend veel tandsteen. Ook had ze hele kleine nieren waarna bloed is afgenomen om te onderzoeken.

De dierenartsen zijn dit van plan?
Ze gaan kijken hoe ernstig het is met haar nieren, als het nog niet te hoog is gaan ze haar opnemen en gaan ze haar bloed zuiveren met een infuus. Als dit is gedaan willen ze haar onder narcose doen, zodat ze haar gebit kunnen behandelen. Ook krijgt ze daarna een nierdieet van Hills.

Lijkt jullie dit een goed plan of is dit te verhaal te mooi?

Luna wil nog wel eten en drinken, maar ze kan dit dus moeilijk door haar gebit. Ze heeft nu iets meegekregen van Hills dit vindt ze lekker en eet ze ook goed op.

Ik ben helemaal overstuur en vind het echt verschrikkelijk. Ik geef zelf mijn katten carnibest en zou het mogelijk zijn om dit haar na de operatie te geven i.p.v die Hills brokken. Verder weet ik dus niet veel van nierfalen af en waar ik dus op moet letten of wat ik moet vragen aan de dierenartsen.



Ik hoop dat jullie mij informatie, adviezen , verhalen etc kunnen geven. Ik ben namelijk nogal wanhopig en ben ontzettend bang mijn meisje te verliezen

Groetjes Anita
Laatst gewijzigd door quincy4 op wo 12 jul 2006, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#587604
ik zou na de operiatie zeker geen brokjes geven, nieren hebben vocht nodig en brokjes is zoiezo te droog, nierdieet of geen nierdieet.
haar tanden zou ik wel laten verzorgen.
bloedzuiveren heb ik nog nooit van gehoord, is dit zoiets als een dialise bij mensen?

ik zou als je weet wat de bloedwaardes zijn het even hier neerzetten, er zijn wel mensen die er meer over weten en je tips kunnen geven.

Maar geef geen brokken meer. Is dat spul van Hill's natvoer? das al beter dan brokken.
zorg iig dat ze als ze terug is van de DA dat ze genoeg drinkt. kook een beetje boullion van kip of rund(zonder zout natuurlijk) en geef dit extra naast haar gewone bakje water, meng een druppie melk met water
Succes ermee ;)
Door Shifra en Sharel
#587677
Mijn kat, (9 jaar) kreeg een infuus toegediend, hij moest 1 nacht blijven, en dan was het aankijken.
Ook ik kreeg een speciale voeding mee, een natte voeding van Royal Canin, maar hij at het niet.
Vlees en vis wilde hij ook niet.
Uiteindelijk naar een andere DA gereden,(natvoer) hills gehaald, op dat moment wil je dat je kat eet.
Dat wilde hij wel.
Het ging goed, de bloedwaarde was niet goed, maar hij leek wel beter te gaan.

Ik wilde het aankijken, want hij at die hills wel.
En af en toe wilde ik hem er tussendoor wat anders geven, maar nog steeds dat wilde hij niet.
Hij zag er beter uit, en na 1 week, ben ik terug gegaan om de bloedwaarde opnieuw na te laten kijken.
Helaas, het was nog steeds niet goed.

Ik heb hem weer meegenomen, en helaas kan ik je niet iets positiefs vermelden.
Op een dag zag ik hem achteruit gaan, hij wilde niets meer eten en drinken.
Die afgelopen weken, heb ik van alles geprobeert, maar op een dag moest ik echt afscheid nemen.

Ik heb wel die weken mij erop kunnen voorbereiden, maar zijn oogjes vertelden mij, het is goed zo.

Ik hoop dat jouw kat er nog wel bovenop kan komen, want mijn da had zelf een kat rondlopen van 18 jaar met nierfalen, het kan dus wel.
Volgens mij ligt t echt eraan of de bloedwaarde goed is.

Wat eten betreft, ik heb mn kat toen gegeven, alleen wat hij wilde, op dat moment was het natvoer van hills, speciaal voor nierfalen.Hij wilde niets anders.

Sterkte, en sorry, maar het kan 2 kanten opgaan, ik hoop voor jou de goede kant.
Laatst gewijzigd door Shifra en Sharel op di 11 jul 2006, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#587739
De beste gebitsbehandeling is barf, mijn ouwe katten hebben perfect schone tanden en kiezen, tot verbijstering van de da. Van de brokjes hadden ze ook hele vieze gebitten met ontstekingen en tandsteen. Ik heb niks laten schoonmaken, de gebitten zijn keurig schoon geworden en de ontstekingen verdwenen. Kvv is wat dat betreft minder effectief omdat ze dat niet hoeven te kauwen.
Ook voor de nieren is een vers en rauw dieet het beste. Er staat hier ergens ook een topic van Lizzy over nierdieet voor honden, maar dat is ook voor katten goed, behalve dan de groente, dat eten ze meestal niet.
Verder is het heel belangrijk dat de kat zoveel mogelijk vocht binnenkrijgt, dus water met een klein scheutje melk bv, dat vinden ze vaak erg lekker, verder bouillon, dus vlees in water gekookt en dan het water geven (zonder zout uiteraard) Zie boven.. Ik voeg ook altijd water aan hun voer toe, vaak laat ik het vlees een tijdje in water staan, dat trekt er dan in en dan krijgen ze weer meer vocht binnen.

Narcose voor een ouwe zieke kat, ja, als het niet anders kan dan moet het natuurlijk, maar het is wel behoorlijk riskant. Mijn Kruimel van 15 moest onder narcose omdat haar achterpoot geamputeerd moest worden. Ze is wel klein maar verder goed gezond, en de operatie is geslaagd maar het was kantje boord of ze nog uit de narcose zou komen. Nou is dat wel een veel zwaardere dan een roesje voor tandsteen verwijderen, maar het blijft een risico.

Dits chrijft Lizzy over nierdieet voor honden:

"Volgens mij ziet een samengesteld dieet bij nierfalen er zo uit (en is dat altijd vele malen beter dan welke dieetbrok dan ook!!!):

En wat je bij nierproblemen dus eigenlijk wil is het fosforgehalte verlagen. En je wilt zeker niet teveel natrium voeren.

In feite komt dat dus neer op niet teveel orgaanvlees maar ook niet teveel eiwit. Orgaanvlees wil je om 2 redenen niet teveel voeren. Het bevat veel natrium (zeker dingen als nieren en hart) en het bevat veel meer fosfor als dat spiervlees fosfor bevat.

Dus, wat je vooral wilt voeren is spiervlees. En veel vet. Vooral veel omega 3 vetzuren uit visolie. Vet bevat trouwens ook weinig fosfor. Groente en fruit bevatten ook weinig fosfor.

Qua botten is het zo dat vooral grote botten rijk zijn aan fosfor. Deze moet je dus vermijden. Je kunt vooral botten van gevogelte geven. Die bevatten relatief minder fosfor. Ik zou overigens niet teveel bot geven. 10% a 15% kaal bot is genoeg. Want ook botten van gevogelte bevat veel fosfor en veel mineralen.

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 30% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Dat komt neer op 10% a 15% bot. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zoals zonnebloemolie en maiskiemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur is NIET goed bij nierproblemen!!!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor."

Vette vis is ook goed om te geven, als je kat het eet. Sardien bv, of, wat mijn katten erg lekker vinden, zalm. Uit de diepvries van de Aldi, da's nog betaalbaar.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 11 jul 2006, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door quincy4
#587831
Ik denk dat ik het verkeerd heb opgeschreven, want ze gaat dan 3 dagen aan het infuus. Ze zeiden dat ze haar hiermee schoonmaakten.
Het komt gewoon bij Luna nu allemaal bij elkaar. We zijn ook in eerste instantie met haar gegaan omdat ze last had van haar mond, waarschijnlijk komt daar nu dus achterweg dat ze nierfalen heeft. Het is zo sneu voor haar, maar haar eetlust is nog wel heel erg goed, ze vind die gepureerde bakjes van Hills wel heel lekker.
En wat ik ook belangrijk vind is dat ze geestelijk nog zo bij is. Gisteren ging zo zo ziek als ze zich voelde gewoon een de krabpaal hangen, ook geniet ze ecth van haar eten. Toen Luna nog goed in haar vel zat , dacht iedereen altijd dat ze een kat van een jaar was. Zo speels, en actief.


Ook heb ik gelezen over een homeopatisch middel 'Solidago' en dat dit goed helpt bij nierpatienten.

Moet vandaag wachten op telefooontje van de da en dan brengen we haar waarschijnlijk weg.

Ik houdt jullie op de hoogte
Groetjes Anita
Door quincy4
#588174
De dierenarts heeft net gebeld en haar nieren zijn goed :D

Het probleem zit bij haar lever. Ze gaat vanmiddag naar de dierenarts om haar lever te onderzoeken.

Ik ben nu aan het kijken op het internet, maar kan echt niet veel vinden over leveraandoening ( ik weet dus nog niet precies wat de lever mankeer).

Vinden jullie het verstandig om haar nu over te zetten op carnibest. ze krijgt nu gepuurdeerde Hills.

Groetjes Anita
Door quincy4
#588285
de dierenarts heeft net gebeld en is verplaats naar morgen. Ze gaan dan een echo maken. Ben bang van verhalen op andere forums dat ze waarschijnlijk aan de prednison moet, ben daar niet zo'n fan van.

Ik geloof niet echt in die symptoombestrijding. Ik hoor toch vaak dat ze van die prednison een soort oppepper krijgen, waarna het over een tijdje weer minder is of zelfs slechter. Ik krijg dus ook niet echt veel te horen van de dierenarts, want ze willen dus naar haar lever gaan kijken d.m.v een echo, maar wat daar het doel van is vertellen ze er niet bij.

Ik weet het allemaal niet meer, wat kunnen jullie mij adviseren. Ik wil haar vanmiddag op de carnibest zetten en kijken hoe het dan met haar gaat.
Door Kefraya
#588508
Hoi Anita,

wat een toestand zeg, ik kan me voorstellen dat je je erge zorgen maakt.
Ik weet helaas niets van nier- en leverproblemen, hopelijk kunnen andere mensen je wel helpen. Of misschien kun je Hitam (de da op dit forum) even een pb-tje sturen?
Heel veel sukes ermee!
Door Mevroi Kruim
#588563
Ik vind het zeker een goed idee om haar op vers over te zetten. Dat is echt beter dan die Hill's troep.
En verder zijn er homeopathische middelen die effectief zijn bij leverproblemen, met name Mariadistel.
Prednison is idd een symtoombestrijder maar soms ontkom je er niet aan als de oorzaak niet aangepakt kan worden om de symptomen dan maar te onderdrukken zodat je kat nog een tijd lang een plezierig leven kan hebben. Maar dan echt als uiterste middel als er verder niks aan te doen is.
Door quincy4
#588603
Het leek mij ook het beste om haar gewoon zo snel mogelijk goede voeding te geven. Ze lust de carnibest graag, maar het gaat allemaal niet zo supper hard, omdat haar mond zeer doet.

We weten natuurlijk nog niet precies wat er aan de hand is met haarl lever, maar in de praktijk waar we heen gaan is ook een homeopatisch arts aanwezig en hopelijk hebben ze daar ook de middelen.

Weten jullie trouwens of ze met leverprobleem onder narcose mag. Bij het nierverhaal mocht dit niet, maar bij de lever weet ik het niet, ik ga ervan uit van niet omdat de lever ook een belangrijk orgaan is.

Ik houdt jullie op de hoogte
En hoop dat het allemaal goed komt
Groetjes Anita
#589449
Ik ben vanochtend bij de dierenarts geweest voor een echo. We hebben op de echo kunnen zien dat haar nieren idd goed zijn. De eerste was normaal en zag er qua kleur goed uit, de tweede was ongeveer een centimeter korter, maar dit was opzich niet zo heel erg.

Waar het vooral omging was haar lever en die hebben we eens goed kunnen bekijken. Het ene deel van de lever zag er op de echo goed uit en het tweede deel van de lever iets minder. Het was geen onsteking, ook geen tumor en de dierenarts dacht eerder aan iets chronisch.

Ze gaan vandaag nog in het bloed kijken of het er iets met de schildklier aan de hand kan zijn. Ze reageerde er erg gevoelig op toen hij aan haar hals zat.

Vanmiddag om half 5 mogen we bellen en dan gaan ze een behandelingsplan opstellen. We hebben aangegeven dat we graag iets homeopatisch voor haar willen ter ondersteuning van die lever. Hij gaat samen met de homeopatische arts een plan opstellen wat het beste voor haar is. Verder vond hij het goed dat we haar carnibest willen geven.

Het belangrijkste is nu wel dat haar mond gedaan wordt want dat ziet er echt heel erg slecht uit. Het bloed gewoon bij het tandvlees, ze hebben hiervoor ook een ab kuur gegeven, zodat de onsteking niet erger wordt. De narsose is nog altijd een risico , maar die moeten we denk ik maar nemen, aangezien haar organen er niet superslecht voor staan.


Het was weer een hele spannende dag, maar het viel allemaal gelukkig heel erg mee. Ook eet en drinkte ze nog goed.

groetjes Anita
#589570
De dierenarts heeft net gebeld en ze heeft een te snel werkende schildklier. Ze heeft ons aangeraden om met medicatie te beginnen en nog een week gepureerd eten, zodat ze wat aan kan sterken, waarnaa ze dan haar mond willen aanpakken.

Ze heeft nog niet kunnen overleggen met de homeopaat , maar morgen kunnen we bellen om te zien of er ook op dit vlak wat aan te doen is. Ook gaan we dan overleggen of we haar iets ondersteunends kunnen geven voor de lever

Mischien weten jullie ook wel of er iets homeopatisch of met voeding iets te doen is aan een te snel werkende schildklier?

Groetjes Anita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door