Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gimley
#588284
Hoi Allemaal,

De hele dag heb ik hier op de site dingen doorgelezen, uitgeprint, doorgelezen en bestudeerd.
Super interessant maar 1 antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden. Wellicht dat deze vraag vast al een keer eerder is gesteld dan alvast mijn excuses.

Ik heb een ACD van 2 jaar die regelmatig van mij botten krijgt om zich op uit te leven. Na al jullie info gelezen te hebben heb ik dat absoluut niet op de juiste manier gedaan en ben dus heel blij dat het goed is afgelopen tot nu toe.

Vorige week op de markt heb ik gemalen kippennekketjes voor het eerst gehaald en de hond vond het super. Ik heb haar dit gegeven in combinatie met brood en sperzibonen en ze doet het er super op. Ik wil dit nu gaan uitbreiden.

Echter wil ik mijn hond nu 2 a 3 dagen in de week lekker kippenekken, poten, vleugels enz. geven. Nu is mijn vraag wat ik dan het beste kan geven aan hoeveelheden en of ik dan ook nog moet gaan compenseren met groentes en /of voedingssupplementen.

Ik hoop dat jullie mijn antwoord willen geven.

Groetjes
Deborah
Gebruikersavatar
Door sylvia
#588291
Is een acd een australian cattle dog?

Maar om even op je vraag terug te komen,

Kippennekken.....prima , goed zo

brood en sperciebonen ???

Mag ik vragen wat je de andere dagen voert?
Laatst gewijzigd door sylvia op di 11 jul 2006, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gimley
#588335
Ja dat is een Australian Catle Dog inderdaad.

Ja die samenstelling was 1 malig om te kijken of ze het at en ik vond alleen die gemalen kippennekjes (wat net gehakt leek) er karig eruit zien dus heb ik er wat spercibonen en brood bij gedaan.

Normaal krijgt ze gewoon brokken met spercibonen te eten omdat ze momenteel moet afvallen.

Ze heeft ook zwaar HD dus moet ik het gewicht echt onder controle zien te houden.
Door 202Spots
#588371
Gimley schreef: Normaal krijgt ze gewoon brokken met spercibonen te eten omdat ze momenteel moet afvallen.
Wanneer je over gaat naar kvv, dan kan je mischien 'n groenteMIX erbij geven inplaats van sperciebonen?
'n groentemix vult de maag en heeft ook de vitamientjes.
De beste manier om af te vallen is MINDER eten en MEER beweging!
Door Peet
#588373
Sperziebonen zijn niet gezond, het is ook behoorlijk achterhaald om dat als dieetvoeding te geven. ;)

Brokken zitten vol met koolhydraten (= suikers), en dát is nou net waar ze dik van worden....net als mensen.

Waarom probeer je niet eerst even een goede KVV? KVV = Komplete Vers Voer, kant-en-klaar uit de diepvries. Dat is veel gezonder voor je hond en helemaal compleet.

Diverse soorten zijn: Rodi, Carnibest. Bibi, Energique, Smuldier, etc.

Je kan ook kijken onder het kopje Zelf Samenstellen, bij de menu's.
Door Gimley
#588432
Ik ben de hele dag al aan het inlezen en doen op deze site. Heb alles uitgeprint in een boekwerkje gestopt en door gespit en dat wat ik belangrijk vond gearceerd en in mijn kop gestamd.

Kan ik dan zo de overstap maken naar KVV en dat dan afwisselen met kippenboutjes/nekken/vleugels voor 2 a 3 keer in de week?
Door Peet
#588436
Gimley schreef: Ik ben de hele dag al aan het inlezen en doen op deze site. Heb alles uitgeprint in een boekwerkje gestopt en door gespit en dat wat ik belangrijk vond gearceerd en in mijn kop gestamd.

Kan ik dan zo de overstap maken naar KVV en dat dan afwisselen met kippenboutjes/nekken/vleugels voor 2 a 3 keer in de week?
Ja hoor, dat kan. Begin gewoon lekker met de brokken aan een pension te doneren ;)...en stap over op een smakelijke KVV die jouw hond goed bevalt. En dan een paar keer per week nekjes, lapje pens, eitje, groentemix, visjes....er is genoeg te bedenken wat wél gezond, slank en lekker is voor je hond :D
Door Gimley
#588444
202spots schreef: Wanneer je over gaat naar kvv, dan kan je mischien 'n groenteMIX erbij geven inplaats van sperciebonen?
'n groentemix vult de maag en heeft ook de vitamientjes.
De beste manier om af te vallen is MINDER eten en MEER beweging!
Ja dat is een goede optie. En uiteraard snap ik ook dat minder eten meer bewegen de oplossing is maar wanneer je een hond altijd fanatiek getraind hebt en ineens niet meer kan/mag komen ze wel flink aan. Ik loop/fiets daar waar mogelijk (afhankelijk van haar toestand op dat moment) en verder krijgt ze therapeutisch zwemmen. Dus dat zit wel goed. Het zit hem puur in de voeding die roet in het eten gooit en daar wil ik dus wat aan doen.

Mijn eerste stap is dan ook om nu over te stappen naar KVV (gewoon 7 dagen in de week aanvullend met een groente mix) en dan 2 a 3 keer in de week over te stappen naar kip onderdelen (als dat kan/gaat)
Door Peet
#588458
Een KVV is compleet, dus een groentemix erbij hoeft niet...maar het mag wel.

In jouw geval zou ik beginnen met Carnibest-Light. Dat is een goede KVV. Er zitten ook al groentes doorheen. De mix kan je dan doen op de dagen dat je zelf gaat samenstellen.
Maar een andere combi kan ook hoor, dit is gewoon hoe ik het zelf zou doen.
Door 202Spots
#588459
Gimley schreef: Mijn eerste stap is dan ook om nu over te stappen naar KVV (gewoon 7 dagen in de week aanvullend met een groente mix) en dan 2 a 3 keer in de week over te stappen naar kip onderdelen (als dat kan/gaat)
Ik zou eerst 'n paar weken kvv geven,dat heeft gemalen bot er doorheen, wanneer ie aan de rauw gewend is,dan kan je de,nekjes, vleugels e.d gaan toevoegen.
Door Gimley
#588483
Dank jullie voor het meedenken en het reageren.

Ik ga vanmiddag gelijk kvv halen (gezien mijn brokken toch op zijn) dus gaat ze vanaf vandaag 7 dagen in de week over op kvv. Mocht dit allemaal lekker verlopen dan ga ik het langzaam uitbreiden.
Door Peet
#588491
Gimley schreef: Dank jullie voor het meedenken en het reageren.

Ik ga vanmiddag gelijk kvv halen (gezien mijn brokken toch op zijn) dus gaat ze vanaf vandaag 7 dagen in de week over op kvv. Mocht dit allemaal lekker verlopen dan ga ik het langzaam uitbreiden.
Strak plan!! :D
Door Gimley
#588497
Staan er op de verpakkingen van KVV hoeveel ze ervan mag hebben per dag?

Normaal voer ik haar 2 bekers brokken op 1 dag. 's ochtends en 's avonds.
Door Peet
#588504
Een volwassen hond geef je 2% van het lichaamsgewicht. Dus als jouw Aussi - zeg even - 30 kilo weegt, mag je 600 gram per dag geven.

Ik zou even een middenweg nemen tussen wat ze nu weegt en wat haar ideale gewicht moet zijn. Dus niet ineens gaan voeren op een ideaal gewicht, maar er tussenin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door