Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#58749
Ik heb het hier al eerder gehad over de vachtproblemen van Boeffie.
Boef heeft weinig ondervacht, heeft een droge huid (soms met schilfers) maar een vacht die eerder vet aanvoelt en heeft regelmatig in de halsstreek een soort eczeemplekken.
Ik had een speciale tarwekiemshampoo gekocht die de huid verzorgt en de vacht reinigt om haar daar zo af en toe mee te wassen als die vacht weer erg vettig aanvoelt. Een paar maanden geleden heb ik haar daar mee gewassen. Een paar dagen erna heeft ze echter 's nachts heel haar poten kaalgeplukt. Aan de huid was echter niets te zien ???
Ik was niet zeker of het door de shampoo kwam, maar heb haar voor de zekerheid maar niet meer gewassen. Ze is verder van haar vacht afgebleven.
2 maanden geleden heb ik haar geplukt en ze heeft daarna wel wat meer ondervacht gekregen, maar toen ik haar van de week borstelde vond ik wel dat ik er behoorlijk veel ondervacht uithaalde (meer dan bij m'n andere honden). Ik zag ook wat schilfertjes, dus besloot ik eens borageolie te gaan proberen. Nu was dat hier even niet verkrijgbaar, dus heb ik haar een paar dagen een ander voedingssupplement gegeven. Het is een soort namaak-Velcote. Inmiddels heb ik borageolie kunnen bemachtigen en daar ben ik vandaag mee begonnen, maar nu zag ik vanavond dat ze opnieuw haar achterpoten heeft kaalgeplukt.
De kale plekken zitten aan de buitenkant van haar poot en aan de huid is opnieuw geen enkele irritatie o.i.d. te zien.
Iemand enig idee wat dit kan zijn of nog beter: Hoe we van deze problemen af komen? Ik zag wel dat dat voedingssupplement ook tarwekiemolie bevat, dus misschien is ze daarvoor allergisch? Maar hoe kan het dan dat je aan de huid niks ziet?
Ik heb dit probleem uiteraard al eerder aan de da voorgelegd, maar die kwam niet verder dan een hydrocortidermzalfje voor de eczeemplekken. :-\
Door sharpie
#58779
hoi Sonja,
Wat vervelend nou :-\
Ik weet ook niet wat het nou zou kunnen zijn ???
Misschien Seborrhea ofzoiets? dan is de huid dacht ik ook schilferig en de vacht vettig? Seborrea is touwens niet zo ernstig dacht ik, bij de dierenarts hebben ze er speciale shampoo voor, maar of dat nou zo goed is?
Heb je weleens Teatree shampoo gebruikt, misschien dat dat wat is ???
Ook zou ik nu eens afwachten of de Borageolie wat gaat doen?
Misschien dat Tannetje wat weet?

Strekte :)
Door qyan
#58781
sharpie schreef: hoi Sonja,
Wat vervelend nou :-\
Ik weet ook niet wat het nou zou kunnen zijn ???
Misschien Seborrhea ofzoiets? dan is de huid dacht ik ook schilferig en de vacht vettig? Seborrea is touwens niet zo ernstig dacht ik, bij de dierenarts hebben ze er speciale shampoo voor, maar of dat nou zo goed is?
Heb je weleens Teatree shampoo gebruikt, misschien dat dat wat is ???
Ook zou ik nu eens afwachten of de Borageolie wat gaat doen?
Misschien dat Tannetje wat weet?

Strekte :)
qyan heeft die shampoo ook gehad.
3 weken lang 3x per week wassen.
en of het goed was of niet: het hielp.
schilfers verdwenen, vacht werd normaal en de ontstekingen gingen genezen.
qyan zijn vacht was dus ook baggervet, ontstekingen/ natte plekken en blaasjes of iets.
teetrea hielp hem overigens niet.
Door Peet
#58811
Beau heeft 2 keer een behoorlijke allergie-aanval gehad....je weet niet wat je ziet:
in 10 seconden zijn hele schouder kaal gevreten :o :o

Ik heb er toen meteen een dikke klodder Aloe Vera Gel op gesmeerd.......Meteen Over!!! Echt ongelofelijk! Hij keek me ook aan zo van "He he....da's beter"......2 weken later was het haar weer aangegroeid....en het is niet meer teruggekomen.

Ik vind het super op allelei rare plekjes, jeuk, allergie, brandwondjes, sneetjes...kortom alle kleine huidaandoeningen: Aloe Vera Gel.

(90% pure Aloe Vera Gel, te koop bij De Tuinen, BodyShop of Reformzaak).
Peet
Laatst gewijzigd door Peet op vr 27 feb 2004, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#58813
P.S.: het klinkt als een allergie tegen een kattevlo.....Beau had precies hetzelfde! Geen irritatie te zien, maar wel overduidelijk vreselijke jeuk. Heb je katten in de buurt?
Door Lizzy
#58815
Hoi Sonja, wat eet hij? Ik zou ook maar even stoppen met het supplement met tarwekiemolie. Honden die moeite hebben met graan, hebben vaak ook moeite met deze olie.

Ik weet eerlijk gezegd niet of het veel wassen een oplossing is.... Je tast daar natuurlijk ook de natuurlijke huidbeschermlaag mee aan....

Jeetje, ik zou het ook zo gauw niet weten! Misschien is de aloe-gel te proberen!

En doorgaan met de borage olie (niet met die andere vetcote).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 27 feb 2004, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#58835
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga nog maar een keer terug naar de da, want misschien is die shampoo wel een optie.
Aloe werkt inderdaad goed. Ik heb zelf een aantal van die planten en ik splits vaak een stengel en wrijf die dan over de eczeemplekjes. Dat helpt goed, maar het voorkomt niet dat er nieuwe plekjes ontstaan.
Een allergie voor kattenvlooien zou kunnen. Ik heb drie katten. Ik ben nog geen vlooitje erop tegengekomen, maar ja, 1 vlo kan al genoeg zijn om een allergie te veroorzaken. Maar ik ben met deze huidklachten ook een beetje huiverig om antivlo-middelen te gebruiken. Teatree gaat denk ik wel goed, maar dan moet ik haar toch helemaal gaan wassen.
Zelf zit ik nu toch het meest te denken aan een overgevoeligheid voor tarwe, evt in combinatie met seborroe of iets hormonaals (De vorige keer deed ze het ongeveer 1 maand na de loopsheid en nu moet ze volgende maand weer loops worden).
Ik stop dus met de tarwekiemolie. Boef eet verder volledig zelf samengesteld. Ze krijgt bot, spiervlees en orgaanvlees van o.a. lam, parelhoen, kip, konijn, haas, rund, paard, ree en vis. Groentemix geef ik weinig (1 x per week ofzo). Wel geef ik een paar keer per week een beetje maaginhoud van rund of schaap. En als ik dat er niet bij geef, dan geef ik extra ruwe vezels in de vorm van tarwezemelen. Dat laatste zal ik dus ook maar even schrappen. Ook geef ik wel eens een plukje rauwe zuurkool. Misschien dat ik dat dan maar in plaats van de tarwezemelen geef. Ik ga in ieder geval door met de borageolie.
Als tussendoortje geef ik wel eens een conserveermiddelvrij koekje, maar dat bevat natuurlijk ook granen, dus die zal ik dan ook maar achterwege laten.
Ik ga het op deze manier even een paar weken aanzien en anders maak ik wel een keer een afspraak met Tannetje.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#58935
Over de natuurlijke olien /vetten van de huid die je zou verwijderen met wassen zou ik me niet druk maken die zijn binnen een uur hersteld net als bij de mens.Alleen het vuil en overtollige talg is weg waardoor het in de winter wassen van buiten honden niet echt handig is omdat de vacht openwaait (dit voor honden met een andere vacht als kort glad aanliggend )
Mijn ervaring is zelfs dat als je een hond wekelijks wast met een goeie niet agressieve shampoo de huid gezonder is als wanneer je hem nooit wast.En dan heb ik het hier over de huid van honden met een wol of lange vacht.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#58950
sylvia schreef: Over de natuurlijke olien /vetten van de huid die je zou verwijderen met wassen zou ik me niet druk maken die zijn binnen een uur hersteld net als bij de mens.Alleen het vuil en overtollige talg is weg waardoor het in de winter wassen van buiten honden niet echt handig is omdat de vacht openwaait (dit voor honden met een andere vacht als kort glad aanliggend )
Mijn ervaring is zelfs dat als je een hond wekelijks wast met een goeie niet agressieve shampoo de huid gezonder is als wanneer je hem nooit wast.En dan heb ik het hier over de huid van honden met een wol of lange vacht.
Ja, ik heb met m'n andere honden nooit problemen met wassen gehad. Niet dat ik ze zo vaak was, maar als een en dezelfde hond het presteert om twee keer in een week tijd in de vieste sloot van de wijde omtrek te springen, dan was ik 'm gewoon twee keer met shampoo.
Ik gebruik altijd de wat duurdere shampoos en dat gaat goed, alleen de vorige keer met Boef dus niet. Ook heeft Boef zoals gezegd weinig ondervacht, is veel buiten en is wat kouwelijker dan de andere twee. Dus ook met het oog op het openwaaien van de vacht twijfel ik toch wat.
Door sharpie
#58995
Ja, het zo denk ik idd ook nog weleens hormonaal kunnen zijn, ook omdat ze weinig ondervacht heeft en kouwelijk is en dan nog die jeuk en rare plekken.
Misschien toch ook eens op schildklier hormoon o.i.d. laten checken.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#59000
sharpie schreef: Ja, het zo denk ik idd ook nog weleens hormonaal kunnen zijn, ook omdat ze weinig ondervacht heeft en kouwelijk is en dan nog die jeuk en rare plekken.
Misschien toch ook eens op schildklier hormoon o.i.d. laten checken.
Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht. Ik zal dat ook met de da overleggen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#59054
Ik ben net terug van de da en ook zij vond het verstandig om Boef's schildklier eens te onderzoeken. De shampoo had ze niet op voorraad, want vanwege de sneeuwval had ze vandaag haar bestellingen niet ontvangen. Als het goed is komt het maandag. Dinsdag komt waarschijnlijk de uitslag van de schildklier binnen.
De reden waarom ik tot nu toe nog geen schildklieronderzoek heb laten doen is omdat Boef eigenlijk best wel actief is. Ze heeft geen moeite met lange wandelingen, loopt graag naast de fiets en gaat ook wel eens mee hardlopen. Dan denk je niet zo snel aan een te langzaam werkende schildklier, maar bij de andere symptomen die ze heeft juist weer wel.
Dus nu ff afwachten en maar wel borageolie geven en geen tarweproducten meer.

Dus Shanti, bedankt voor je tip!
Laatst gewijzigd door Sonja op vr 27 feb 2004, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#59337
De reden waarom ik tot nu toe nog geen schildklieronderzoek heb laten doen is omdat Boef eigenlijk best wel actief is. Ze heeft geen moeite met lange wandelingen, loopt graag naast de fiets en gaat ook wel eens mee hardlopen. Dan denk je niet zo snel aan een te langzaam werkende schildklier, maar bij de andere symptomen die ze heeft juist weer wel.
Het hoeft ook niet altijd een te langzaamwerkende schildklier te zijn, het kan ook nog een te snelwerkende schildklier zijn.
En schildklier symptomen kunnen soms erg tegenstrijdig zijn, je kan bijv. een te langzame schildklier hebben en toch ondergewicht hebben enz. enz.
Ik kan het weten, want ik ben zelf ook een schildklierpatient en heb ook vaak genoeg van die rare tegenstrijdige symptomen gehad.
Maar goed, laten we hopen dat alles in orde is en mocht het idd toch de schildklier zijn die de problemen veroorzaakt, dan kan er best wat aangedaan worden en is het zeker niet het einde van de wereld hoor ;)Met de juiste medicatie valt er goed mee te leven.
Sterkte en houd ons op de hoogte ;)
Laatst gewijzigd door sharpie op za 28 feb 2004, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#60778
Ik heb vanavond de dierenarts kunnen bellen voor de uitslag van Boefs schildklieronderzoek. Ik zat op cursus en heb even vlug kunnen bellen. De uitslag was volgens de da echter volkomen normaal.
Ik zal morgen even naar de preciese waardes vragen, maar Boef schijnt dus geen schildklierprobleem te hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door